Page 58 - רגב סקירה
P. 58
6.2 “פה נחיה ופה ניצור” – בניית תערוכה פעילה מכללה ירושלים
שנה ב’, תכנית רג”ב
מרים מרצבך, מרכזת תכנית רג”ב במכללה
בחודש סיוון תשע”ד במכללה ירושלים - סטודנטיות מתכנית רג’’ב (ראש גדול בהוראה) שנה ב’ הציגו בתערוכה את תרומתם של ניצולי השואה בארץ. התערוכה נתנה מקום של כבוד לתרומתם המשמעותית של הניצולים לעם ולמדינה, והמבקרים בה זכו בחוויה מרגשת. התערוכה הייתה תוצר סופי משולב של שני קורסים - קורס בתחום המחקר ההיסטורי וקורס בתחום החינוך החזותי, והתמקדה בארבעה תחומים: עולם התורה,
התיישבות דתית, ביטחון והגנה, אמנות ויצירה.
עולם התורה: בתקופה שקדמה לשואה שגשג עולם התורה והחסידות בקהילות היהודיות במזרח אירופה. בעקבות השואה ספג עולם זה מכה קשה: קהילות שלמות של בניתורהנכחדו.רבניםגדוליםנספו,וִעמהםהתורהשלהם.בתקופהשלאחרהשואהנעשו מאמצים גדולים בכל העולם לבנות מחדש את העולם שחרב. התמקדנו בפועלו הגדול של
הרבי מקלויזנבורג בהקמת קריית צאנז בנתניה.
התיישבות דתית: ניצולי השואה פעלו לחידוש ההתיישבות בארץ ישראל לפני הקמת המדינה ולאחריה. בחרנו בחלק זה של התערוכה להציג את סיפור בנייתו של מושב “ניר גלים”, דרך סיפורן האישי של לאה וחדווה לבית שטרן, מ”תאומות מנגלה. לאחר שעברו סבל ואובדן בשואה, שיקמו שתי האחיות את חייהן, עלו ארצה ולקחו חלק בהקמת המושב. סיפורן
האישי הוא סיפור של צמיחה מתוך משבר, המייצג סיפור לאומי.
ביטחון והגנה: במשך שנים רבות נשכח חלקם המשמעותי של ניצולי השואה בהגנה על ביטחון ישראל. רק לאחרונה מתחילה להתבהר תרומתם במלחמות ישראל בכלל ובמלחמת העצמאות בפרט. בעקבות כך בחרנו לספר את סיפורם של ארבעה ניצולים מארצות שונות,
שהשתלבו במערך הביטחוני להגנת מדינת ישראל, ובכך להוסיף נדבך למורשת הזיכרון. שלושה מסלולים סיפרו על תרומתם של ניצולים מארצות אירופה, ומסלול אחד סיפר על
58 ניצול מצפון אפריקה (עמוס ארביב, יוסי פלד, אליהו ובר, יששכר דב פרידמן).
אמנות ויצירה: הוצגו יצירות של ניצולי שואה המבטאות את תרומתם לתחום האמנות בארץ. התערוכה התמקדה בתיעוד השואה וכן ביצירות המייצגות את ההוויה הישראלית. מה הניע את ניצולי השואה לעסוק באמנות ויצירה? עבור חלקם היה זה ביטוי לעברם הטראומטי. בנוסף לכך היצירה תיעדה את מציאות החיים כדי לספר לעולם ולדורות הבאים
מה שעוללו הגרמנים. לבסוף הסטודנטיות הדריכו בתערוכה תלמידות מבתי ספר בעיר וכן סטודנטיות במכללה.
הסטודנטיות סיכמו את השבוע הזה כחוויה מאתגרת וחשובה, שתרמה להרחבת אופקים והחדירה בהן מסר של חיים ויצירה דווקא מתוך החושך.
1. בתחום החווייתי:
הסטודנטיות נהנו מאוד ללמוד היסטוריה מאנשים שחיו את המאורעות ושיכלו לתאר גם רגשות ומחשבות.
סקירה 2015
ראש גדול בהוראה
רג”ב


































































































   56   57   58   59   60