![]() |
![]() |
נספח 7 סדנאות
חוזר מנכ"ל זה הוא נקודת ציון במערכת החינוך. הוא יוצא באמירה ברורה וחד-משמעתית בנושא פגיעת עובדי הוראה בתלמידים, והמושג "פגיעה" מקבל משמעות רחבה: החל מפגיעה מינית וכלה בפגיעה מילולית ובענישה גופנית. אין מדובר באמירה חדשה; הדברים נאמרו בחוק ובפסקי דין, ונוסחו כתפיסה חינוכית של המערכת. ובכל זאת יש לחוזר מנכ"ל הממוקד כולו בנושא זה משקל נוסף מעבר לחוקים ולתפיסות שכבר נוסחו. צפוי כי חוזר מנכ"ל מעין זה יעורר התנגדות, גלויה או סמויה, בקרב ציבור עובדי ההוראה. למקרא החוזר עלול להתעורר מתח בין שתי תגובות: מצד אחד, ברמת ההצהרה מצופה כי עובדי הוראה יבינו את הדברים הנאמרים בחוזר ואף יבטאו הסכמה, שהרי מדובר בתפיסות חינוכיות, בחוקים ובתקדימים משפטיים שקשה להתנגד להם. מצד שני, קריאת החוזר עלולה לעורר רגשות חרדה: בסופו של דבר כל אחד מבין עובדי ההוראה עלול להיות בסיטואציה שיכולה להיות כרוכה בפגיעה. חשוב לציין כי אין כאן כוונה "לסמן" את הפוגעים או את הפוגעים בפוטנציה; ההפך הוא נכון. מטרתו של חוזר זה היא להציג לפני עובדי ההוראה את כל המידע הנחוץ להם בנושא הפגיעה בתלמידים ולשמש זרז לאיתור תחומים שיש להתאמן לא להגיע בהם למצב של פגיעה בתלמיד. לצורך תכנון סדנה זו נשקלו אפשרויות אחדות של תהליכי הטמעה:
להתמקד בעבודת ההטמעה של עבודת עומק אישית ארוכת טווח יוכלו לפנות לקבלת סיוע אל אנשי המקצוע של שפ"י. בכל מקרה מומלץ לעשות את התהליך של הטמעת החוזר במסגרת קבוצות המונות לא יותר מ-20 איש. חלק ראשון - מפגש ראשון עם החוזר (הרגשות, המחשבות, האיומים וההזדמנויות) (שעה עד שעה ורבע) הפגישה תתחיל בקריאה דמומה של החוזר (כ-15 עד 20 דקות). מצופה שכל משתתף יקבל עותק מצולם של החוזר, לא רק מטעמי נוחיות, שהרי אם כל מורה חייב להישמע לחוקים ולנהלים הכתובים בחוזר - החוזר צריך להיות בבעלותו ונגיש לו. לאחר תום קריאת החוזר יתבקשו המשתפים להתייחס למשפט או לפסקה מתוכו, כולל כותרת החוזר, שעוררו את תשומת לבם במיוחד, ולציין איזה רגש קטע זה מעורר ואיזו מחשבה הוא מעלה. |