קשה להיות ים: זיהום הים התיכון וחופיו מערך שיעור
מידע למורים
תיאור קצר של השיעור
|
נושא השיעור הוא יחסי אדם וסביבה: האדם מושפע מהים ומשפיע עליו. נדון בסוגיית זיהום הים וחופיו, ההולכת וגדלה. נבדוק את הקשר בין פעילות האדם להתערבותו במשאבי הטבע. התלמידים יכירו תהליכים ועקרונות לטיפול בזיהום, יעלו שאלות, טיעונים ונקיטת עמדות בנוגע לשימור ופיתוח הים וחופיו. נדון בפורום הכיתתי בשאלה איך לשמור על הים, להביא למודעות התלמידים את אחריות האדם לגורל סביבתו הקרובה והרחוקה – יחסי גומלין בין האדם לסביבה. |
קהל יעד ונושא בתכנית הלימודים |
|
פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם |
|
אורך הפעילות |
2 שיעורים |
חומר רקע למורה |
|
ציוד והכנות מוקדמות |
|
מהלך השיעור
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
פתיחה חשיפה לנושא |
הקרינו את השיר: קשה להיות ים מאת נתן אלתרמן וקראו אותו בקול. מומלץ להוריד את התוסף של גוגל Word Highlight ולסמן על גבי השיר את הצעות ותשובות התלמידים.
שאלות לתלמידים: שאלות בהבנת הנקרא:
שאלות העוסקות בסוגיית האנשה של רגשות הים): 1. מצאו בשיר מילים/משפטים שמביעים את רגשותיו של הים. 2. איך מתואר הקושי של הים בזמן עונת הרחצה? 3. מה הסיבות לסבלו של הים? 4. כיצד הים מגיב לסבלו? (מכאן מומלץ להוביל את הדיון לכיוון השפעת "הסבל" שהאדם עשוי לגרום לים מבחינת זיהום ולכלוך החופים)
שאלות העוסקות במציאות כיום: 5. בקשו מהתלמידים לתאר את הים והחוף בסיום יום רחצה. 6. על התלמידים לפרט את מגוון הפעילויות שהם נוהגים לבצע בעת שהייתם בחוף הים. 7. שאלת רשות: מצאו הבדלים בין הים התיכון לאוקיינוסים (גודל הים, סגירות, גאות ושפל). מכאן נדבר על כך שהים התיכון קטן מאוד לעומת אוקיינוסים וימים אחרים. העובדה שהים התיכון הוא ים קטן וסגור משפיעה על עוצמת הפגיעה שלו מהזיהום.
הנחיות למורה:
|
עבודה בקבוצות |
חלוקה לקבוצות – כל קבוצה תבחר את אחת מהפעילויות הבאות:
כל קבוצה תפיק תוצר – מצגת, כרזה או דף פרסום – ותעלה אותו למרחב השיתופי הכיתתי, מומלץ להשתמש ב-Google Drive או ב-Slideshare. |
סיכום ודיון |
נציג את השיר כדוגמה ליחסי הגומלין בין האדם לימים ולחופים. בישראל כ-185 ק"מ של חופים בים התיכון, העשירים בחי ובצומח ומהווים משאב תרבותי, כלכלי וסביבתי בעל ערך. מרבית החופים הפתוחים סובלים מהזנחה ומהצטברות של פסולת מוצקה, המהווה מפגע אסתטי, בריאותי ובטיחותי לציבור ולבעלי החיים החיים בים ובחוף. הגידול באוכלוסייה בשילוב חוסר המודעות של בני האדם לסכנות מהווה פצצה מתקתקת. נקודות לדיון:
מומלץ להקרין את הסרטון מנקים את חוף הים (צפייה בשתי הדקות הראשונות) |
שיעורי בית (ניתן לבחור שאלה אחת) |
1. לאחר שהתלמידים העלו את התוצרים למרחב השיתופי הכיתתי, עליהם להגיב על התוצרים של חבריהם. 2. העלו לפורום הכיתתי שאלות לדיון בנושא השתתפות פעילה במאבק לשמירה על חופים נקיים. לדוגמה: כיצד ניתן לשמור על חופים נקיים? כיצד ניתן למנוע זיהום שמקורו במפעלים? כיצד נשמור על בעלי החיים המתגוררים בים ובחופיו? הזמינו את התלמידים להיכנס, לחוות את דעתם ולהגיב לדעות אחרות. 3. בקשו מהתלמידים להציע סיסמאות לשמירה על הים וחופיו. |