קשה להיות ים: זיהום הים התיכון וחופיו
מערך שיעור

מידע למורים

תיאור קצר של השיעור

נושא השיעור הוא יחסי אדם וסביבה: האדם מושפע מהים ומשפיע עליו.

נדון בסוגיית זיהום הים וחופיו, ההולכת וגדלה. נבדוק את הקשר בין פעילות האדם להתערבותו במשאבי הטבע. התלמידים יכירו תהליכים ועקרונות לטיפול בזיהום, יעלו שאלות, טיעונים ונקיטת עמדות בנוגע לשימור ופיתוח הים וחופיו.

נדון בפורום הכיתתי בשאלה איך לשמור על הים, להביא למודעות התלמידים את אחריות האדם לגורל סביבתו הקרובה והרחוקה – יחסי גומלין בין האדם לסביבה.

קהל יעד ונושא בתכנית הלימודים

  • גאוגרפיה לכיתה ה-ו - אדם וסביבה באגן הים התיכון
  • יחסי אדם – סביבה/ ים
  • האדם מושפע מהים ומשפיע עליו

פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם

קשה להיות ים, נתן אלתרמן

אורך הפעילות

2 שיעורים

חומר רקע למורה

ציוד והכנות מוקדמות

  • עמדת מחשב למורה
  • מקרן
  • כיתת מחשבים או עגלת טאבלט לכל תלמיד/ה

מהלך השיעור

מהלך ההוראה

תיאור הפעילות

פתיחה

חשיפה לנושא

הקרינו את השיר: קשה להיות ים מאת נתן אלתרמן וקראו אותו בקול.

מומלץ להוריד את התוסף של גוגל Word Highlight ולסמן על גבי השיר את הצעות ותשובות התלמידים.

שאלות לתלמידים:

שאלות בהבנת הנקרא:

  • סמנו מילים קשות בשיר
  • תנו כותרת לכל בית בשיר

שאלות העוסקות בסוגיית האנשה של רגשות הים):

1. מצאו בשיר מילים/משפטים שמביעים את רגשותיו של הים.

2. איך מתואר הקושי של הים בזמן עונת הרחצה?

3. מה הסיבות לסבלו של הים?

4. כיצד הים מגיב לסבלו? (מכאן מומלץ להוביל את הדיון לכיוון השפעת "הסבל" שהאדם עשוי לגרום לים מבחינת זיהום ולכלוך החופים)

שאלות העוסקות במציאות כיום:

5. בקשו מהתלמידים לתאר את הים והחוף בסיום יום רחצה.

6. על התלמידים לפרט את מגוון הפעילויות שהם נוהגים לבצע בעת שהייתם בחוף הים.

7. שאלת רשות: מצאו הבדלים בין הים התיכון לאוקיינוסים (גודל הים, סגירות, גאות ושפל).

מכאן נדבר על כך שהים התיכון קטן מאוד לעומת אוקיינוסים וימים אחרים. העובדה שהים התיכון הוא ים קטן וסגור משפיעה על עוצמת הפגיעה שלו מהזיהום.

הנחיות למורה:

  • הקרינו תמונות מבין אוסף התמונות בגוגל הממחישות זיהום בחופים, כתמריץ להצגת הנושא ופתיחת השיח.
  • הציגו את נושא השיעור – "זיהום הים וחופיו" – כדי להגביר את המודעות ואת רגש האחריות אצל התלמידים לחשיבות העניין.

עבודה בקבוצות

חלוקה לקבוצות – כל קבוצה תבחר את אחת מהפעילויות הבאות:

  • כתיבת שני בתים נוספים לשיר, שבהם הים מתאר רגשות חיוביים כלפי הרוחצים שמתנהגים כראוי ושומרים על ניקיון חופיו;
  • ניסוח כרזות המביעות את חשיבות השמירה על ניקיון החופים והים, כדי שגם לחיות יהיה נעים לחיות בים (היעזרו באתר סבבה);
  • כתיבת ג'ינגל/חמשיר לשמירה על ניקיון הים וחופיו;
  • השוואה בין המצב בחוף כפי שמתואר בשיר לבין החוף שאתם מכירים;
  • כתבו שלט ובו הוראות לשמירה על חופי הים ולהתנהגות נאותה בהם.

כל קבוצה תפיק תוצר – מצגת, כרזה או דף פרסום – ותעלה אותו למרחב השיתופי הכיתתי, מומלץ להשתמש ב-Google Drive או ב-Slideshare.

סיכום ודיון

נציג את השיר כדוגמה ליחסי הגומלין בין האדם לימים ולחופים. בישראל כ-185 ק"מ של חופים בים התיכון, העשירים בחי ובצומח ומהווים משאב תרבותי, כלכלי וסביבתי בעל ערך. מרבית החופים הפתוחים סובלים מהזנחה ומהצטברות של פסולת מוצקה, המהווה מפגע אסתטי, בריאותי ובטיחותי לציבור ולבעלי החיים החיים בים ובחוף.

הגידול באוכלוסייה בשילוב חוסר המודעות של בני האדם לסכנות מהווה פצצה מתקתקת.

נקודות לדיון:

  • איך נוכל להקל על סבלו של הים?
  • ההשקפה הנפוצה כיום גורסת שבסופו של דבר, שמירת הטבע נועדה לטובת האדם. האם אתם מסכימים עם השקפה זו? נמקו.
  • כיצד תוכלו להפיץ את חשיבות הנושא לתלמידים רבים בני גילכם?

מומלץ להקרין את הסרטון מנקים את חוף הים (צפייה בשתי הדקות הראשונות)

שיעורי בית (ניתן לבחור שאלה אחת)

1. לאחר שהתלמידים העלו את התוצרים למרחב השיתופי הכיתתי, עליהם להגיב על התוצרים של חבריהם.

2. העלו לפורום הכיתתי שאלות לדיון בנושא השתתפות פעילה במאבק לשמירה על חופים נקיים. לדוגמה: כיצד ניתן לשמור על חופים נקיים? כיצד ניתן למנוע זיהום שמקורו במפעלים? כיצד נשמור על בעלי החיים המתגוררים בים ובחופיו?

הזמינו את התלמידים להיכנס, לחוות את דעתם ולהגיב לדעות אחרות.

3. בקשו מהתלמידים להציע סיסמאות לשמירה על הים וחופיו.