נרות חנוכה
מערך שיעור

מידע למורים

תיאור קצר של השיעור

היכרות עם המקור להדלקת הנרות – חידוש הדלקת מנורת המקדש ולימוד כללי הדלקת נרות חנוכה.

קהל יעד

כיתות ד–ה

פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם

אורך הפעילות

45 דקות

חומר רקע למורה

ציוד והכנות מוקדמות

• אמצעי הקרנה לתלמידים

•צילום דף העבודה (אם אין מחשבים לתלמידים)

• דפים חלקים לפעילות היצירה

קבצים נוספים

דף עבודה לתלמידים

מהלך השיעור

מהלך ההוראה ואורך משוער

תיאור הפעילות

פתרון חידה בקבוצות וסיכום במליאה

15 דקות

פתיחה: חנוכת הבית והדלקת המנורה

מומלץ לבצע פעילות זו מול מחשבים, אפשר גם לתת אותה כפעילות מטרימה בבית.

חלקו את התלמידים לקבוצות קטנות או לזוגות. הפנו אותם לדף העבודה המצורף, שמופיעה בו תמונת הגלויה הדלקת נרות בבית המקדש

הפעילות מתייחסת לתמונה כאל כתב חידה, ועל התלמידים למלא את המידע המבוקש. לצורך הפתרון ניתנים לתלמידים רמזים שיוכלו למצוא בקישורים המצורפים בדף:

הדלקת נרות בבית המקדש (סרטון אנימציה קצרצר)

כיבוש ירושלים וטיהור המקדש (מידע באתר מט"ח)

בקשו מהתלמידים להציג את פתרונותיהם. סכמו על הלוח את התשובות הנכונות:

המועד : שנת שחרור בית המקדש בידי המכבים, לאחר חנוכת הבית

האירוע : הדלקת מנורת המקדש (נר התמיד) בידי הכוהן הגדול

המקום : בית המקדש

הנוכחים : הכוהן הגדול, כוהנים נוספים, המכבים הלוחמים (חשמונאים).

מידע להרחבה:

חג החנוכה נחוג לזכר ניצחון המכבים (שהם ממשפחת כוהנים המכונה משפחת החשמונאים) על היוונים, כיבוש בית המקדש מידם ו"חנוכת המזבח". לאחר הניצחון טיהרו המכבים את המקדש והכינו מנורה חדשה במקום מנורת המקדש המוזהבת שנבזזה, והכוהן הגדול הדליק את נרותיה באמצעות שמן זית זך. על פי אחת האגדות, לא היה במקדש מספיק שמן טהור להדליק את המנורה, אך מעט השמן שנמצא הספיק בנס לשמונה ימים, עד שהביאו שמן נוסף.

לימוד משווה במליאה

10 דקות

מקור מנהג הדלקת נרות חנוכה

המאורע שמוצג בגלויה הוא הבסיס למנהג הדלקת הנרות שנוסד לציון הניצחון של המכבים על היוונים.

השוו בין סוגי מנורת המקדש לחנוכייה (לצורך הדיון אפשר להיעזר בתמונותמנורת המקדש ו חנוכייה) באמצעות הטבלה הבאה, שתוכלו למלאה יחד על הלוח או להורות לתלמידים למלא אותה בזוגות:

מנורת המקדש

חנוכיה

מקום

בבית המקדש

בבית

חומר

זהב טהור

כל חומר שאינו נשרף או נהרס בחום

מועד הדלקה

כל יום בשנה, פעמיים ביום

כל ערב בשמונת ימי החנוכה

המדליק

הכוהן הגדול

כל אחד

מספר הקנים וצורתם

שבעה קנים בגובה זהה

שמונה קנים בגובה זהה ועוד אחד בגובה שונה לשמש

חומר הבערה

שמן זית זך

כל שמן או נר

אופן ההדלקה

בכל יום הדליק הכהן את כל נרות המנורה, והם בערו במשך יום שלם או לילה שלם.

ביום הראשון של חנוכה מדליקים נר אחד, וכל יום מוסיפים נר, עד הדלקת שמונה נרות ביום השמיני. הנרות צריכים לבעור חצי שעה לפחות.

לימוד במליאה בעקבות תמונה

15 דקות

הציגו בפני התלמידים את הגלויה הדלקת נרות חנוכה משפחתית . התמונה צוירה לפני יותר ממאה שנה, ובה מתוארת משפחה יהודית מסורתית בעת הדלקת נרות חנוכה. אפשר ללמוד מן התמונה כללים שקבעו חכמים בנוגע להדלקת הנרות, או – אם למדתם זאת כבר – להסתייע בה כדי להיזכר בהם. חקרו יחד עם התלמידים את התמונה, הציעו להם שאלות הכוונה לפני הפעילות (הפעילות תוכל להיערך במליאה או אף בזוגות עם סיכום במליאה):

♦ מהו האירוע המופיע בתמונה?

♦ מי הנוכחים?

♦ אילו כיתובים מופיעים בתמונה? מה משמעותם?

♦ היכן בבית ממוקמת ההתרחשות, ומדוע?

♦ באיזו שעה ביום האירוע מתרחש? כיצד יודעים זאת? מדוע דווקא אז?

סיכום – בדיון במליאה או ביצירה יחידנית

5 דקות

בשיעור פגשנו שתי נקודות זמן של חנוכה: האירוע שבעקבותיו התבסס מנהג הדלקת הנרות, ותיאור של הדלקת הנרות במהלך ההיסטוריה היהודית. נקודת הזמן השלישית היא כיום. כדאי להשוות ולראות מה שונה בין המוצג בתמונה לימינו ולהיווכח שעל אף השוני הרב, החיבור למסורת ולדורות הקודמים משמר מסורות ומנהגים דומים בכל התקופות.

מטלה לבית

הציגו לתלמידים פעילות הקבלה בין המתואר בתמונה למתרחש במשפחתם.

מומלץ שפעילות זו תיעשה במחשב בתוכנת מעבד תמלילים או מצגת שקופיות, צייר וכדומה. כל תלמיד יבחר את הדרך להצגת ההקבלה – סיפור, ציור, קומיקס, שיר, נקודות מפתח ועוד. כתבו על הלוח את המטלה:
"בימים ההם בזמן הזה" – קווי דמיון ושוני בהדלקת הנרות, בגלויה ובמשפחתי כיום.
לחיזוק ההקבלה, נוסף עליה או במקומה, אפשר לבקש מהתלמידים להביא מהבית תמונות, סרטים וכדומה, המציגים את הדלקת הנרות במשפחתם. אפשר לבקש מתלמידים לראיין בקצרה (עד חצי עמוד) את הדורות הבוגרים במשפחה – סבים וסבתות, דודים, לקבלת תיאורים נוספים של הדלקת נרות מהדור הקודם.