מקימים מושבה בארץ ישראל
מערך שיעור

מידע למורים

תיאור קצר של השיעור

בימי העלייה הראשונה (1881–1903) הגיעו לארץ ישראל כעשרים וחמישה אלף עולים, והקימו עשרים ושלוש מושבות. השיעור מזמן בחינה של תהליכי הקמת המושבות הראשונות בעזרת מקורות היסטוריים מילוליים וחזותיים. פיענוח כל אחד מן המקורות – מילולי או חזותי – מהווה זירה להארת תהליך ההקמה על שלביו.

השיעורים מאפשרים התנסויות במיומנויות:

1. חקירת מקורות מילוליים – הפקת מידע אגב קריאה ביקורתית.

2. חקירת מקורות חזותיים – פיענוח והמללת מפה.

3. עבודת צוות.

הערה: על פי שיקול דעתכם כמורים, ובהתאמה ללומדים השונים בכיתתכם, תוכלו להיעזר בפעילות "מהי מושבה", המיועדת לתלמידי חט"ב.

קהל יעד

כתה י'

פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם

1. תכנית מושב רחבות, 1897

2. חידרה מפה, וילנא סוף המאה ה-19 .

3. התקציב הראשון ליסוד מושבה בא"י, משה סמילנסקי, 1880.

4. הסכם רכישה משותף לאגודות חובבי ציון, ווילנה, 1890

אורך הפעילות

שני שיעורים.

חומר רקע למורה

1. מפת יישובי העלייה הראשונה והשנייה, מהספרייה הווירטואלית של מט"ח.

2. לאן יהודים לאן: אנשי העלייה הראשונה (סרטון), מאתר הטלוויזיה החינוכית.

3. חובבי ציון מהספר בין ציון לציונות, מאתר האוניברסיטה הפתוחה.

ציוד והכנות מוקדמות

מחשבים, מקרן

קבצים נוספים

ארבעה דפי עבודה ובהם שני מקורות מילוליים ושני מקורות חזותיים.

מהלך השיעור

מהלך ההוראה ואורך משוער

תיאור הפעילות

פתיחה ודיון

15 דקות

פתיחת השיעור עוסקת בשלבי הקמת יישוב בימינו. פתיחה כזו יוצרת רלוונטיות ומהווה בסיס להשוואה בין הווה לעבר. הציגו לתלמידים את השאלה הבאה:

1. אתם עומדים להקים יישוב חדש. תכננו את שלבי הקמתו.
רצוי להתייחס לשלב ההתארגנות, לשלב התכנון ולשלב הביצוע, ולציין את הפעולות שייערכו בכל אחד מן השלבים האלה.

דוגמה:

בשלב ההתארגנות:

· התלכדות קבוצה של אנשים מובילים בעלי אידאה משותפת.

· כתיבת החזון – מטרות, יעדים, מאפייני היישוב, אזור ההתיישבות.

· פרסום קול קורא להצטרפות חברים נוספים לקבוצה.

בשלב התכנון והביצוע

· גיוס, בחירה ומיון של חברים מצטרפים (מזמין דיון על ההיבט האתי של פעילות זו).

· איתור מקום ההתיישבות.

· שלבים שונים של הקמת היישוב: תכנון הנדסי, תכנון אדריכלי, חלוקת אדמות למתיישבים, שלבי בנייה.

2. שערו, עם אילו קשיים המתיישבים עשויים להתמודד בשלבים אלו?

דוגמה:

  • בעיות מימון;
  • קשיים מול הרשויות;

· מחלוקות בין חברי הקבוצה.

הצגת מטרת השיעור והמקורות החזותיים שהשיעור יתבסס עליהם

20 דקות

הבהירו לתלמידים כי בשיעור הם ינסו להתמודד עם התכניות והרעיונות של עולי העלייה הראשונה שעלו לארץ ישראל ממניעים לאומיים וביקשו להקים בארץ ישראל יישוב חדש מסוגו: מושבה.

הקרינו את מפת יישובי העלייה הראשונה והשנייה, ובררו עם התלמידים באילו אזורים בארץ ישראל הקימו עולי העלייה הראשונה מושבות.

הציגו לפני התלמידים את מצאי המקורות ואחר כך אפשרו עבודה בקבוצות לחקירת המקור שבחרו.

שלבי העבודה המוצעים:

א. חברי הקבוצה יעלו שאלות על המקור שבחרו.

ב. חברי הקבוצה ישיבו בדף עבודה על המקור שבחרו.

ג. חברי הקבוצה יבחנו אם בשלב ב' קיבלו מענה לשאלות שהעלו בשלב א'.

ד. חברי הקבוצה יתכננו כיצד להציג בפני מליאת הכיתה את המקור שחקרו.

הערה: כל אחד מהשלבים האלה מוצג בדפי העבודה.

עבודה בקבוצות

30 דקות

העבודה תיערך בקבוצות – בחלוקה לזוגות, ולאחר שישלימו את העבודה בזוגות יחזרו התלמידים למליאת הכיתה.

מומלץ לעבור בין הקבוצות ולסייע בקריאת המקורות ובהפקת מידע מהם.

סיום השיעור

25 דקות

במליאת הכיתה:

1. נציג מכל קבוצה יציג את המקור שחקרה הקבוצה: המידע שהפיקה, הקשיים שנתקלו בהם במהלך העבודה וכיצד התמודדו אִתם.

מומלץ לעודד את התלמידים להציג שאלות.

חשיפת הקשיים עשוייה לעודד תלמידים במהלך הלמידה ולסייע להם להבין כי התמודדות עם קושי אינה ייחודית להם אלא היא חוויה של רבים מן הלומדים.

2. דיון כיתתי בנושא אז והיום: הדומה והשונה בין הקמת המושבות הראשונות להקמת יישוב בימינו.