מבלים בתל אביב בשנות ה- 30
מערך שיעור

מידע למורים

תיאור קצר של השיעור

בתקופת המנדט הבריטי תל אביב צמחה והייתה לעיר גדולה, וב-1934 הוענק לה מעמד של עיר. לצד גידול אוכלוסייתה והתפתחות הכלכלה העירונית התנהלו בתל אביב חיי תרבות מגוונים. דפוסי הבילוי שהתפתחו בעיר הושפעו ממקומות המוצא של מרבית תושביה, שהגיעו ממזרח אירופה ומגרמניה – ומדפוסי הבילוי שהיו נהוגים במערב אירופה, שהתושבים ביקשו לחקות. כך התפתחה בתל אביב תרבות שהייתה תמהיל של תרבות לאומית יהודית ותרבויות אירופיות, בעיקר של רוסיה, פולין, וגרמניה.

השיעור מזמן:

  • הבנת הדרך שבה עוצבה תרבות היישוב: שאילה ומזיגה של יסודות שונים.
  • בחינת תוכנן של פעולות תרבות בשנות ה-30 בעזרת כרזות.
  • הפקת מידע מייצוגים חזותיים.
  • עבודה בקבוצות קטנות.
  • הכנת סרטון באמצעות הכלי VoiceThread

קהל יעד

כתה ט

פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם

השיעור נקרא "מבלים בתל אביב בשנות ה-30". כל פריטי המקור הם כרזות ומודעות המציגות אירועי תרבות שהתקיימו בתל אביב לאורך שנות ה-30, פרט לכרזה לסרט "עודד הנודד". מפאת חשיבותו של סרט זה, שהיה הסרט העברי הראשון, כרזת הסרט מופיעה כאן אף על פי שהיא מתייחסת להקרנתו בירושלים. הסרט הוקרן בתל אביב בראינוע "עדן".

אורך הפעילות

שיעור

חומר רקע למורה

ציוד והכנות מוקדמות

כיתה מאובזרת, מחשבים, ברקו.

קבצים נוספים

דף עבודה


מהלך השיעור

מהלך ההוראה ואורך משוער

תיאור הפעילות

צפייה בסרטון ודיון

10 דקות

תלמידים יצפו בסרטון השיר שכתב אביגדור המאירי, טוב לחיות בתל אביב, בביצוע גאולה נוני, עד דקה 3.00. לחלופין ניתן להאזין לשיר בביצוע ברכה צפירה ולקרוא את המילים באתר זמרשת.

דונו בכיתה בשאלות (שיוצגו לתלמידים לפני הצפייה על מנת למקד את הצפייה):

1. מה מאפייני העיר תל אביב?

2. מהן דרכי הבילוי בתל אביב בשבת?

עבודה בקבוצות

30 דקות

עבודה בדף העבודה המצורף. התלמידים יעבדו בקבוצות קטנות – שלושה תלמידים בקבוצה.

המורה מנחה.

פעילות סיכום

15 דקות

א. הקבוצות יציגו את הסרטונים שערכו ויקבלו משוב מעמיתים.

ב. דונו במליאה: כיצד מבטאים פריטי המקורות את העובדה שדפוסי הבילוי שהתפתחו בתל אביב בשנות ה-30 של המאה העשרים היו חיקוי של דפוסי הבילוי שהיו נהוגים באירופה?

הערה: שימו לב לשאלות 3, 4 בדף העבודה, ועיינו שוב במאמר בין שתי תרבויות מאת ישראל ברטל באתר הסתדרות המורים, המופיע לעיל בחומר רקע למורה.

שיעורי בית

שתי אפשרויות לבחירת המורה:

א. הוסיפו שני בתים לשיר "טוב לחיות בתל אביב". הבתים יציגו את אפשרויות הבילוי שהכרתם.

ב. כתבו פוסט (רשימה) שכותרתו "טוב לחיות בתל אביב בשנות ה-30" לבלוג (יומן רשת) הכיתתי היסטוריונים צעירים. (למורים: לפתיחת הבלוג היעזרו בפלטפורמת הבלוגים המועדפת עליכם).

הגיבו לפחות לשני פוסטים שכתבו שניים מתלמידי הכתה.