ליל הסדר
מערך שיעור
מידע למורים
|
לאחר משחק טריוויה תחרותי מקוון, שבו ישחזרו התלמידים את ידיעותיהם על ליל הסדר, ינתחו התלמידים את הגלויות המתארות את ליל הסדר באירופה בסוף המאה ה-19. התלמידים יעמדו על המנהגים המתוארים בתמונות, ובאמצעות ציור וכתיבה בכלים ממחושבים יתארו את מנהגי ליל הסדר הנהוגים במשפחתם. התוצרים יאוחדו לספר דיגיטלי באמצעות אתר Ourboox. |
קהל יעד |
כיתות ב-ג |
פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם |
|
אורך הפעילות |
45 דקות |
חומר רקע למורה |
|
ציוד והכנות מוקדמות |
· אמצעי הקרנה · כיתת מחשבים |
מהלך השיעור
מהלך ההוראה ואורך משוער |
תיאור הפעילות |
פתיחה במשחק, 10 דקות |
פתחו את השיעור במשחק טריוויה מקוון, המסכם ובודק את המידע של התלמידים על אודות ליל הסדר באתר Quizizz. אתם מנהלים את המשחק מהקישור שלעיל, והתלמידים המשתתפים נכנסים בקישור http://quizizz.com/join. אפשר לשחק מטלפון חכם, טאבלט או מחשב. במסך של המורה מופיע הקוד שעל התלמידים להזין כדי להשתמש במשחק. תנו לתלמידים את הקוד ובקשו מהם גם להזין את שמם במקום המתאים. לאחר שכל התלמידים נכנסו למשחק, לחצו על start game (הכפתור יהפוך פעיל ללחיצה רק לאחר הצטרפות תלמידה אחת לפחות). במסך שלכם תוכלו לעקוב אחר התשובות של כל התלמידים המשתתפים. המשחק קצוב בזמן – חצי דקה לכל תשובה. אין צורך לעשות דבר במהלך המשחק, השאלות מתקדמות אוטומטית לכל תלמיד, ואתם רואים את כל הרשימה ממסך הניהול. עם סיום המשחק אפשר לשמור את התוצאות. המידע שעלה בחידון ישמש כרקע לנלמד בשיעור. בשיעור עצמו יפגשו התלמידים בתיאורים של ליל הסדר במקום אחר ובזמן אחר, ויבחנו מה מוכר להם מתיאורים אלו ומה חדש עבורם. |
לימוד במליאה, |
הציגו בפני התלמידים את הפריט ליל הסדר באירופה בסוף המאה ה-19. בפריט שתי גלויות, כל אחת מתארת את ליל הסדר. בשלב הראשון, בקשו מהתלמידים לזהות דברים שחוזרים בשתי הגלויות. כתבו על הלוח כמה פרטים, ומאוחר יותר נעסוק בהם. אחר כך בקשו מהתלמידים לציין דברים בולטים שישנם רק באחת התמונות. רשמו על הלוח את הדברים המרכזיים: בגלויה אחת – הרמת הקערה בעמידה והכיתוב "הא לחמא עניא"; בגלויה האחרת – הילדה העומדת בצד והכיתוב "צפון" ו"מה נשתנה...". הסבירו בקצרה את הפרטים שרשמתם על הלוח, בשילוב מידע מהתלמידים. פתחו בדרך דומה בשתי התמונות:
השונה – התמונות מציגות שני חלקים שונים של ליל הסדר: "הא לחמא עניא" – הנוכחים מרימים את קערת המצות וקוראים מן ההגדה את הקטע (בארמית) המתייחס למצות, המכונות "לחם עוני". "צפון" – בחלק זה מביאים הילדים את האפיקומן שהסתירו (הצפינו). |
פעילות יצירתית אישית, 15 דקות |
ראינו שני מנהגים שהיו קיימים בגרמניה לפני יותר ממאה שנה. אף שרואים בבירור כמה המשפחות בתמונה שונות ממה שאנו מכירים היום (אפשר להתעכב על פרטים מיוחדים – תמונות הקיסר על הקיר, המראות הזדהות עם הקיסרות, בגדים שונים מאוד משלנו, מראה השולחן ועוד), ניכר גם דמיון: מנהגים דומים נוהגים גם היום בכמה מהעדות, וישנם גם מנהגים אחרים, ייחודיים לעדות שונות. אילו מנהגים נוהגים אצלכם בבית? כל תלמיד ותלמידה ינסו להיזכר במנהג אחד שנוהגים במשפחתם בליל הסדר (תלמידים המתקשים בכך או שבמשפחתם לא מציינים את ליל הסדר, יכולים להיעזר במנהגים שנראו בתמונות או בהצעות המורה). עליהם לתאר את המנהג בדרך חזותית ובדרך מילולית. אפשר לעשות זאת בתכנת ה"צייר" במחשב או בכל תכנת ציור אחרת שניתן לשמור בה קובצי תמונה. בקשו מכל תלמיד ללוות את המתואר בכמה משפטים בקובץ word, להוסיף לקובץ הזה את התמונה ולשלוח אותו אליכם. מומלץ לקבץ את התוצרים לספר בעזרת Ourboox, ולהעלות לאתר בית הספר. הנחיות ליצירת ספר באתר Ourboox : יש לפתוח חשבון משתמש, ואחר כך לבחור ביצירת ספר חדש, לתת כותרת לספר ולבחור פורמט – מרובע או מוארך. לסיום, אפשר להפיק את הספר ולקבל קישור לשיתוף בכפתור Save & Publish משמאל למטה. |
סיכום, 5 דקות |
בשיעור ראינו תיאורים של ליל הסדר של יהודים באירופה לפני יותר ממאה שנה. בתיאורים היו פרטים אשר שכיחים גם בימינו ברוב ה"סדרים", ופרטים נפוצים פחות כגון צורת קערת הסדר, המנהג של הרמת הקערה וכן מראה הסדר – הכלים, בגדי הנוכחים ועוד. אפשר לסכם ולומר שבתקופות שונות ובעדות שונות, ליל הסדר נראה בו-בזמן גם דומה וגם שונה, וכל אדם שיתארח אצל משפחה זרה יוכל להרגיש קצת כצופה מן הצד אך גם להתחבר לקטעים המוכרים לו. |