לאה גולדברג כותבת לילדים
מערך שיעור
מידע למורים
|
בשיעור הראשון יערכו התלמידים היכרות עם דמותה של לאה גולדברג ועם יצירתה באמצעות עבודת חקר ברשת ויצירת ציר זמן באתר TimeToast. אחר כך יצפו בסרטון המסביר מה מיוחד ביצירתה לילדים, ויערכו דיון בעקבות הצפייה. בשיעור השני יוצג בפניהם העלילון של "אלעזר המפוזר", והתלמידים יתחקו אחר התפתחויותיו השונות של הסיפור המפוזר מכפר אז"ר, שהקומיקס מבוסס עליו. לסיכום הנושא ייצרו התלמידים קומיקס בסגנון דומה באתר מדברים קומיקס. |
קהל יעד |
כיתות ד-ו |
פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם |
|
אורך הפעילות |
שעה וחצי (או שני שיעורים נפרדים) |
חומר רקע למורה
|
|
ציוד והכנות מוקדמות |
|
מהלך השיעור
מהלך ההוראה ואורך משוער |
תיאור הפעילות |
היכרות עם לאה גולדברג ויצירתה, פעילות חקר 25 דקות |
לאה גולדברג הייתה אחת היוצרות המגוונות בתרבות הישראלית: כתבה פרוזה ושירה למבוגרים ולילדים ואף ציירה. בחלק הראשון של השיעור, התלמידים יכירו את מגוון יצירתה, ואולי אף יופתעו לגלות שקראו את ספריה ושכמה משיריה עדיין מתנגנים ומושרים בפיהם. הפנו את התלמידים לפעילות חקר ויצירת ציר זמן. מומלץ להפנות אותם לאתר TimeToast, אפשר להיעזר במדריך באתר משרד החינוך, ובמדריך המותאם לתלמידים של מט"ח. המשימה: בעקבות פעילות חקר קצרה ברשת, ליצור ציר זמן של חיי לאה גולדברג, המכיל ציוני דרך ביוגרפיים מרכזיים ומידע על יצירותיה המוכרות בתחומים שונים. מומלץ לצרף תמונות שלה ושל ספריה. בסיום העבודה, בחרו באחד מצירי הזמן המפורטים והציגו אותו בפני הכיתה. אפשר ללוות את ההצגה בתמונות נוספות מחייה מאתר הספרייה הלאומית או בפריטים מהארכיון כמו תעודת סיום הגמנסיון, תעודת עיתונאי וכדומה. מומלץ להזכיר את ציוני הדרך הבאים : ילדותה בקובנה, עלייתה לארץ עם אמה בגיל 24 וקשיי הקליטה והגעגועים לאירופה, שהשפיעו גם על יצירתה, כתיבת שירים ובהם שירי ילדים מפורסמים (מה עושות האילות, פזמון ליקינטון, ברווזיים ועוד) ספרי ילדים מפורסמים (איה פלוטו, דירה להשכיר, המפוזר מכפר אז"ר ועוד), וכן שירים וסיפורים למבוגרים, עיסוקה – מרצה לספרות באוניברסיטה, וקבלת פרס ישראל לספרות (לאחר מותה). בקשו מהתלמידים להזכיר שירים וסיפורים של לאה גולדברג המוכרים להם. |
לאה גולדברג כסופרת ילדים, צפייה בריאיון ודיון כיתתי, 15 דקות |
הציגו לתלמידים ריאיון עם יעל דר (לפחות עד הדקה ה-2:26). העלו שאלות לדיון:
סכמו: סופר או סופרת מוצלחים מבינים את עולם הילדים, כותבים בשפה הפונה אל הילדים – לא "מגבוה", ומתייחסים אל הכתיבה לילדים ברצינות, לא כאל משהו שעושים כבדרך אגב. בקשו מהתלמידים להזכיר עוד סופרים עבריים שהם קראו את ספריהם ומאפיינים אלו מצויים גם אצלם. |
סיכום במליאה, 5 דקות |
ראינו שלאה גולדברג כתבה יצירות רבות גם למבוגרים וגם לילדים, ספרות, שירה, ביקורת, ואפילו ציירה. על יצירתה זכתה בפרס ישראל. כדי להבין מה מיוחד כל כך ביצירתה, האזנו לחוקרת ספרות ילדים, וניסינו לקשור את הדברים שאמרה ליצירות מוכרות. בחלקו השני של השיעור נתמקד בסיפור אחד מוכר מאוד – המפוזר מכפר אז"ר. |
היכרות עם "אלעזר המפוזר", 10 דקות |
רבים משיריה וסיפוריה של גולדברג התפרסמו לראשונה בעיתוני ילדים. בעיתון דבר לילדים פורסם סיפור מחורז ומאויר בהמשכים, בשם "אלעזר המפוזר" . הציגו לילדים את דף העיתון, והקריאו את הסיפור. ייתכן שהסיפור יזכיר לתלמידים את עלילותיו של המפוזר מכפר אז"ר, ולכך נגיע בהמשך.
המפוזר מתבלבל בדברים פשוטים, שלרוב דורשים רק היגיון בריא. זו דרך קלה מאוד להצחיק, אבל לאה גולדברג ידעה להגיש אותה בשפה יפה ולתאר מצבים המעוררים הזדהות, כי לפעמים כולנו מתבלבלים ועושים דברים בפיזור-נפש, או מנסים למצוא "קיצורי דרך" שאינם עולים יפה, כמו בסיפור שלפנינו. |
גלגולי המפוזר, פעילות בזוגות ובמליאה, 15 דקות |
כעת נעקוב אחרי הגלגולים של הסיפור "אלעזר המפוזר" וננסה להיכנס לראש של הסופרת וללמוד איך מתפתח סיפור.
1. שלחו את התלמידים לסיפור על המפוזר מהר ההר, שפורסם בדבר לילדים בשנת 1938. התלמידים יקראו אותו וימצאו נקודות מקבילות ושונות בינו לבין הסיפור המוכר המפוזר מכפר אז"ר, שיצא לאור שלושים שנה מאוחר יותר, בשנת 1968.
סיכום ההשוואה הזאת: כל סיפור עובר כמה גלגולים תחת ידו של הסופר (ובמקרה הזה – אפילו אחרי ההדפסה בעיתון). במעבר מן "המפוזר מהר ההר" ל מפוזר מכפר אז"ר, החליפה גולדברג את השם המקורי במקום "ישראלי" יותר, והנסיעה למצרים, שהייתה חרוז מצוין, הפכה לנסיעה ל"ירושלים" – חרוז פחות מוצלח, אבל מקום שהגיוני יותר לנסוע אליו מכפר אז"ר. כך, המחברת הוסיפה שינויים שיתאימו לעולם הילדים, וגם שיפרה את הסיפור (לדוגמה, המשפט "אי הוא המפתח" חזר פעמיים במקור, והיא מחקה את אחת הפעמים).
2. כעת נחזור לקומיקס "אלעזר המפוזר" שראינו בתחילה –לדעתכם, מה קדם למה – הקומיקס או הסיפור?
לסיכום, אפשר להזכיר עוד גלגולים שעברו על הספר, לדוגמה, בשנת 2011 הוא יצא בהוצאה מחודשת עם איורים עדכניים וצבעוניים יותר, וכן יצא בשפות שונות. על גלגולי הספר (כולל תמונות של הסיפור המקורי ברוסית), מומלץ לקרוא בבלוג "קווים ונקודות" |
פעילות יצירת קומיקס וסיכום, 15 דקות |
התלמידים ייצרו קומיקס בהשראת אלעזר המפוזר. הפנו אותם לאתר מדברים קומיקס (נדרשת הרשמה, אפשר להירשם עם שם משתמש של אופק), והנחו אותם בסדר הפעילות: ראשית, יש לחשוב על נושא, מצב של בלבול או פיזור נפש המביא למצבים מצחיקים. אחר כך כדאי לחשוב איך לתאר אותו בארבע תמונות. לכתוב שניים עד ארבעה חרוזים לכל תמונה, ואז ליצור קומיקס בן ארבע תמונות. סכמו בכך שלאה גולדברג כתבה סיפורים עוד לפני שההורים שלהם נולדו, והסיפורים והשירים שלה מצחיקים, מעניינים ומתאימים גם לילדים של היום, משום שהבינה ללבם של ילדים וידעה לכתוב בדרך שמתאימה להם. |