כרזות יום העצמאות
מערך שיעור
מידע למורים
|
לאחר הצגת אחת מכרזות יום העצמאות מהשנים האחרונות באמצעות אתר Lights Out, והיכרות עם מאפייניה, יתבוננו התלמידים בשלוש כרזות שעוצבו לקראת שנת ה-11 למדינה. באתר SpiderScribe ייצרו מפת השוואה כיתתית בין שלוש הכרזות, ולסיכום ייצרו כרזה משלהם באתר Canva. |
קהל יעד |
כיתות ג'-ד' |
פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם |
|
אורך הפעילות |
45 דקות |
חומר רקע למורה
|
|
ציוד והכנות מוקדמות |
|
מהלך השיעור
מהלך ההוראה ואורך משוער |
תיאור הפעילות |
פתיחה במליאה, 5 דקות |
כמעט בכל שנה מאז קום המדינה מזמין משרד ההסברה מעצבים שונים ליצור כרזה לכבוד יום העצמאות, ומהן נבחרת כרזה אחת שתייצג את המדינה. הציגו בפני התלמידים כרזה מעניינת מהשנים האחרונות (ניתן להיעזר בקישורים המופיעים לעיל לאיתור כרזה). לפתיחה מושכת יותר, מומלץ להציג את הכרזה באתר Lights Out, לחשוף בפניהם חלקים נבחרים ממנה ולשאול אותם מה בתמונה. לאחר מכן הציגו את הכרזה במלואה ומצאו יחד מאפיינים המופיעים בכרזה: כותרת, ציון השנה למדינה, צבעים, מרכיבים סמליים ועוד. סכמו את הפתיחה בכך שהכרזה מייצגת דברים שמציינים את עצמאותנו, את הייחוד של המדינה ואת החגיגות לכבודה. |
פעילות במליאה סביב הכרזות, 20 דקות |
בשיעור נחזור שנים רבות אחורה, לכרזות שנוצרו בראשית העשור השני למדינת ישראל, לכבוד יום העצמאות ה-11, בשנת תשי"ט – 1959. באתר מפות החשיבה SpiderScribe העלו את תמונותיהן של שלוש כרזות מבין הכרזות שהוצעו על ידי סטודנטיות מאקדמיית בצלאל, ונמצאות בארכיון הספרייה הלאומית: הכרזה של זיוה שישא-קרונזון , הכרזה של עפרה ברכיהו-קסטנר , והכרזה של מרים קרולי – שנבחרה לכרזה המייצגת. הוראות לשימוש באתר: יש לפתוח חשבון ולבחור יצירת מפה חדשה. בתפריט השמאלי גוררים את איקון התמונה פנימה, ובוחרים העלאת תמונה חדשה. את התמונה אפשר להקטין או להגדיל באמצעות הפינה הימנית התחתונה. לכתיבת פתקיות, יש לגרור את האיקון של הטקסט. באיקון כלי העבודה מימין אפשר לבחור בתכונות שונות של כל מרכיב במפה, כגון שינוי צבע רקע של התמונה או הטקסט, גודל הטקסט וכדומה. הפעילות יכולה להיעשות בהקרנה על לוח מרכזי בכיתה וכן במחשבים אישיים, באמצעות שיתוף הקישור ( בשיתוף, יש לבחור באפשרות צפייה לכל המשתתפים שבידיהם קישור). התלמידים יוכלו לצפות בכרזה, אך לא לערוך בה שינויים. תחילה, אפשר להציג בפניהם כל כרזה בנפרד, בהגדלה. אחר כך הציגו את הלוח ובו שלוש הכרזות באותו הגודל, ונסו לזהות את המאפיינים של כל כרזה, והאם ישנם מאפיינים משותפים לפחות לשתיים מן הכרזות. בפתקיות טקסט, הוסיפו את המאפיינים שיעלו התלמידים, וחברו אותם לכרזות המתאימות (בגרירת קו מתחתית הכרזה אל הפתקית). אפשר לבחור צבעי רקע נפרדים לכל כרזה ולצבוע את הפתקיות באותם הצבעים. בחרו צבע ניטרלי למאפיינים משותפים לכמה כרזות. להלן דוגמה למראה אפשרי של הלוח השיתופי. שאלות לדיון:
סכמו: כרזת יום העצמאות מייצגת את השמחה על כך שזכינו למדינה משלנו. המדינה היא חלום שהתגשם: מדינה לעם היהודי, לאחר שסבל מרדיפות והיה מפוזר בארצות שונות. הכרזות מבטאות את הסמליות של המדינה היהודית: דגל המדינה, חיבור להיסטוריה של העם היהודי (מנורה, המופיעה גם בסמל המדינה), יונת שלום מסמלת את התקוות, העולים מסמלים את איחוד התפוצות למדינה. הצבע הכחול – צבע הדגל, שגם מסמל את הטלית. זה המקום להרחיב מעט על סמלי המדינה ומשמעותם – חיבורם לעבר ולמסורת היהודית. השמחה מתבטאת בתיאור אנשים חוגגים, בזיקוקים, בפרחים בחלון. למרבה ההפתעה, רק כרזה אחת מציינת את מניין השנים – 11. מניין השנים אינו מופיע בכרזה הנבחרת, אך במהלך השנים הלך והתקבע המנהג לציין אותו – כמו ביום הולדת. |
פעילות יצירתית ביחידים, 20 דקות |
בכרזות יום העצמאות ישנם מרכיבים סמליים המייצגים את מדינת ישראל ואת החגיגות. בכרזות החדשות יותר יש גם ביטוי ל"נושא השנתי". הפנו את התלמידים לפעילות יצירת כרזה לכבוד עצמאות המדינה. הנחו את התלמידים לחשוב בתחילת העבודה איזו תחושה או רעיון הם רוצים לבטא בכרזה. הזכירו סמלים וטקסטים המתאימים לכרזה, וציינו בפניהם גם את הנושא השנתי, שאפשר לשלבו בכרזה. הפעילות יכולה להתבצע באתר Canva (נדרשת הרשמה), שם מומלץ לבחור ביצירת כרזה ( poster). אפשר לבחור ממגוון רקעים, צורות, קווים ותמונות, וכמובן לכתוב בעברית. המליצו לתלמידים לחפש תמונות וקליפ-ארט ברשת, ולהוסיף אותם לכרזה באמצעות כפתור Upload. לאחר היצירה, התלמידים יוכלו לשתף את הכרזה שלהם עם המורה או עם שאר התלמידים, ואפשר לבחור כרזה אחת, שתופיע באתר בית הספר או הכיתה. |