ירושלים בין סמל למציאות
מערך שיעור
מידע למורים
תיאור קצר של השיעור
|
ירושלים מוצגת לעתים קרובות, בעיקר ביצירות אומנות, כסמל, כדימוי לא ריאלי. באמצעות עבודה על שני פריטים העוסקים בירושלים, ילמדו התלמידים על אופן הצגתה כסמל. לאחר מכן ידונו התלמידים בשאלה כיצד לדעתם על ירושלים להיות מוצגת כיום, איזה אתרים ומקומות צריכים להופיע ביצירת אומנות כזו כדי לבטא את סימליותה של העיר כיום. לבסוף יכינו התלמידים קולאז' המביע את ירושלים כפי שהיא נראית בעיניהם. |
קהל יעד |
|
פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם |
|
אורך הפעילות |
שיעור של 45 דקות |
חומר רקע למורה |
מספר אתרים בהם אפשר למצוא תמונות של ירושלים:
|
ציוד והכנות מוקדמות |
סרטון הסבר כיצד להירשם ולהפעיל את האתר |
מהלך השיעור
מהלך ההוראה ואורך משוער |
תיאור הפעילות |
ניתוח שני הפריטים ודיון בנושא הצגת ירושלים כסמל 15 דקות |
הקרינו על המסך את הפריט ירושלים מתוך הגדה של פסח, ונציה 1609 והסתירו את הכותרת. שאלו את התלמידים איזה עיר לדעתם מצוירת בתמונה. לאחר שהגיעו לכך שזו ירושלים, שאלו את התלמידים כיצד הם ידעו זאת. הפנו את תשומת ליבם לאלמנטים מסוימים בתמונה: החומה, השערים, הכיפה במרכז. הראו לתלמידים את הפריט רקמה של ירושלים, מחזור לראש השנה, המאה ה-20 ובקשו מהם לתאר מהם רואים בתמונה. עבודה זו נעשתה לפני כמאה שנה, ירושלים כבר היתה עיר גדולה, ומודרנית בחלקה ובכל זאת כיצד בחר האומן להציג את ירושלים? המסקנה – בשתי התמונות יש אלמנטים שאותם בחרו האומנים להדגיש – החומות, השערים, מגדלים, כיפה. כנראה שכך האומנים (שחיו הרחק מירושלים ולא ראו אותה מימיהם) חשבו שזו הדרך הראויה והנכונה להציג את ירושלים. שאלות לדיון:
|
הכנה לפעילות יצירה 15 דקות |
הסבירו לתלמידים שבחלק זה של השיעור אנו מכינים יצירת אומנות משלנו שתייצג את ירושלים. מה יופיע ביצירה? הקרינו על הלוח בזו אחר זו את התמונות של מקומות בירושלים שהכנתם מראש באמצעות הכלי האינטרנטי Lights out. התמונה מוסתרת ואפשר להראות רק חלקים ממנה. בקשו מהתלמידים לזהות מה בתמונה. לדוגמה תמונה מוסתרת של הכותל. הקרינו באופן הזה כעשר תמונות. דאגו לשלב תמונות משלושה סוגים: 1. אתרים היסטוריים ו/או ממלכתיים כגון: הכנסת, היכל הספר, הכותל, כיפת הסלע, החומות, מגדל דוד, 2. אתרים המייצגים תרבות, רוח ופנאי, כגון: אצטדיון טדי, גן החיות, מוזיאון ישראל, האוניברסיטה העברית, פארק המסילה 3. אתרים המייצגים את חיי היום-יום בירושלים: בתים, רחובות, הרכבת הקלה, בתי ספר, גני שעשועים, שוק מחנה יהודה כתבו על הלוח את שמות המקומות שבתמונות לאחר שזוהו על ידי התלמידים, ובקשו מהתלמידים להוסיף עוד מקומות חשובים בירושלים לדעתם. ערכו דיון על המקומות והאתרים המופיעים כעת על הלוח. שאלות לדיון:
|
הכנת קולאז' ירושלים שלי 20 דקות |
חלקו את התלמידים לזוגות והנחו אותם להכין קולאז' של ירושלים. 1. שלב ראשון: על התלמידים לחפש באינטרנט תמונות שמייצגות את ירושלים עבורם ולשמור אותן בתיקייה במחשב. אפשר להמליץ על אתרי תמונות (ראו המלצות בחומר הרקע למורה) או לאפשר חיפוש חופשי. על התלמידים לאתר ולשמור 9-10 תמונות שלדעתם האישית מאפיינות או מייצגות את העיר. 2. שלב שני: הנחו את התלמידים להכין קולאז' באמצעות הכלי האינטרנטי - http://www.getloupe.com/ זהו סרטון הסבר בעברית ובו מידע על רישום והכנת הקולאז'. זהו קולאז' לדוגמה (ככל שמוסיפים יותר תמונות הקולאז' יפה יותר). מומלץ להכין מכל הקולאז'ים מצגת בנושא ולהעלות אותה לאתר בית הספר. |