השבת שלי, השבת שלך
מערך שיעור

מידע למורים

תיאור קצר של השיעור

בפתיחת השיעור יקראו התלמידים שיר של אנדה עמיר בנושא השבת. לאחר מכן תיערך פעילות הבעת דעות ודיון סביב לוח שיתופי באתר RealtimeBoard, שם יפגשו עוד שני פריטים המציגים דרכים שונות לציין את השבת. בסיכום יכתוב כל תלמיד קטע קצר המתאר את השבת האישית שלו.

קהל יעד

כיתה ז': תרבות ישראל ומורשתו – לוח השנה בחיי היחיד, המשפחה, הקהילה והעם

פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם

אורך הפעילות

45 דקות

חומר רקע למורה

ציוד והכנות מוקדמות

  • אמצעי הקרנה
  • כיתת מחשבים
  • הכנת לוח שיתופי באתר RealtimeBoard

מהלך השיעור

מהלך ההוראה ואורך משוער

תיאור הפעילות

עיון בשיר במליאה, 10 דקות

הציגו לתלמידים את השיר ערב שבת בקבוצה של המשוררת אנדה עמיר (פינקרפלד), וקראו אותו בפניהם:

עֶרֶב שַׁבָּת בַּקְּבוּצָה

שֵׁשֶׁת יְמֵי עָמָל רָבְצוּ עַל כְּתֵפַיִם

יָדַיִם עָבוֹת כָּבְדוּ כַּאֲבָנִים.

פֶּתַע הֻשְׁלַךְ הַנֵּטֶל,

נִתְיַשֵּׁר הַגַּב.

וְשִׁירָה פְּרוּעָה מֵחָזֶה תָּגִיחַ,

לְמָחוֹל מְטֹרָף רַגְלַיִם תֵּצֵאנָה,

שַׁבָּת!

ככל הנראה, השיר נכתב לאחר שהמשוררת עברה לקיבוץ קריית ענבים (בשנת 1923). בשיר היא מתארת את השבת מנקודת מבטה על אופי השבת בקיבוץ ("קבוצה"). זה אינו כתב ידה של פינקרפלד אלא העתקה מהמקור בידי אדם אחר. ערכו דיון קצר בנוגע לאופי השבת המתואר בשיר. הצעה לשאלות:

  • כיצד מתוארים בשיר ימי השבוע? כיצד מתוארת השבת?
  • על פי השיר, שערו מה היו המרכיבים המרכזיים של השבת בקיבוץ באותה התקופה (לפני קרוב ל-100 שנה)?
  • האם אתם מזדהים עם תחושות המשוררת מימות השבוע? האם אתם מזדהים עם התיאור שלה של שבת?

סכמו: בשיר מתואר שבוע של עבודה פיזית קשה, ולעומתו שבת של מנוחה, הכוללת פורקן בשירה ובריקודים. האם תיאור זה דומה לשבת שלנו? האם התיאור דומה לשבת שאנו רואים אצל בני משפחה וחברים?

פעילות סביב לוח שיתופי, 20 דקות

הפנו את התלמידים למחשבים אישיים, לעיין בשני פריטים נוספים: מודעה על פעילות "עונג שבת" בתל אביב מ-1945, והשלט שתלה ש"י עגנון בשבתות על דלתו: " כאן יושב יהודי שומר שבת ".

שלושת הפריטים שראינו – יחד עם שירה של עמיר-פינקרפלד – מציגים שלוש דרכים שונות לציין את יום השבת.

מה היחס שלנו לכל אחת מהדרכים? באיזו דרך אנו מציינים את יום השבת או מבלים בו?

הכינו מראש לוח שיתופי, לדוגמה, באתר RealtimeBoard. תחילה יש להירשם, ואז לבחור תבנית מתאימה שבה תוכלו להציג את שלושת הפריטים, עם מקום לתגובות על כל אחד. מתחת לכל פריט תוכלו לכתוב שורה אחת המתמצתת את תפיסת השבת שהפריט יכול לייצג:

עונג שבת – מילוי השבת בתכנים שונים (לימוד, טיולים, מפגשים);

שמירת השבת – תוכני שבת מסורתית-דתית (תפילות, קידוש, שמירת שבת);

מנוחת השבת – הפחתת המטלות והעול, עיקר השבת הוא מנוחה.

שתפו את הלוח עם התלמידים באמצעות כתובות המייל שלהם (לצורך הפעילות התלמידים צריכים להירשם באתר) באמצעות כפתור share או בהעתקת כתובת הדף.

הציגו כל אחד משני הפריטים האחרים ודונו בקצרה עם התלמידים על אופי השבת שהוא מייצג.

בקשו מהתלמידים להגיב לפריטים השונים ולדרכים השונות לציון השבת באמצעות הוספת פתקיות מתחת לאפשרויות השונות – האם הם מזדהים אִתן? למה? האם הם מתנגדים להן? למה?

אפשר להחליט שפתקיות תומכות יהיו בצבע אחד ומתנגדות בצבע אחר. אם תלמיד רוצה להעיר משהו כללי או להוסיף תפיסה שמבחינתו אינה מתחברת לשום דרך מהדרכים האלה, הוא יכול להעיר באמצעות איקון התגובה בתחתית הימנית של המסך.

לאחר מכן בחרו כמה מהתגובות וקראו אותן בקול כבסיס לדיון על משמעות השבת כיום הפסקה ומנוחה, כיום מקודש או כיום המוקדש לפעילות מיוחדת. תנו במה לתלמידים שרוצים להציע תפיסה אחרת של השבת – לדוגמה, שילוב בין התפיסות או ראייה שונה לגמרי.

פעילות כתיבה אישית וסיכום, 15 דקות

בקשו מכל תלמיד לכתוב בקובץ google docs משותף קטע קצר שכותרתו "השבת שלי" (6–10 שורות). בקטע הזה עליהם לתת כותרת המבטאת את מהותו של יום השבת עבורם, לפרט את הדרכים שבהן המהות הזאת מתבטאת ולצרף תמונת אילוסטרציה המייצגת עבורם את השבת שלהם.

סכמו בכך שהמילה שבת מביעה רעיון מובחן ומקובע כביכול, אך מאחורי המילה הזאת מצויות דרכים אין-ספור להביע את ייחודו של היום הזה משאר ימי השבוע.