הצלת יהודי דנמרק, אוקטובר 1943
מערך שיעור

מידע למורים

תיאור קצר של השיעור

השיעור עוסק במבצע הצלתם של יהודי דנמרק והעברתם לשוודיה על ידי המחתרת הדנית, וזאת בסיוע רבים מבני העם הדני. מבצע ההצלה נמשך כשלושה שבועות בחודש אוקטובר 1943, ומבין כ-7800 יהודי דנמרק ניצלו כ- 7200. לאות הוקרה העניק יד ושם את אות חסידי אומות העולם לעם הדני.

המיומנויות שעליהן יתבסס השיעור:

  • הפקת מידע ממקורות כתובים – הכרת עיתון כמקור היסטורי
  • כתיבת ידיעה עיתונאית על נושא היסטורי
  • עבודה בזוגות

קהל יעד

כתה י"א.

תכנית הלימודים: נאציזם, אנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה, חלק שלישי, סעיף יא, 4: עמדת ממשלות בעולם החופשי והיישוב בא"י בשאלת העזרה ליהודים בעת ביצוע הפתרון הסופי. פעולות הצלה וניסיונות העזרה מצד היישוב היהודי.

פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם

הצלת יהודי דנמרק, המשקיף והצופה, 1943 , קטעי עיתונות

אורך הפעילות

שני שיעורים.

חומר רקע למורה

ציוד והכנות מוקדמות

  • כיתה מאובזרת במחשבים ובאמצעי הקרנה
  • היכרות עם תבנית עיתון של גוגל דוקס

קבצים נוספים

דף הנחיות לכתיבת ידיעה עיתונאית על נושא היסטורי


מהלך השיעור

מהלך ההוראה ואורך משוער

תיאור הפעילות

פתיחה

20 דקות

במליאת הכיתה:

דיון בשיר חסידי אומות העולם, מאת חיים חפר. השיר נכתב ב-1987 לטקס הוקרה לחסידי אומות העולם. מוצעות שתי אפשרויות:

1. קריאת 15 השורות הראשונות של השיר ודיון בשאלות: אילו דילמות ליוו את פעילותם של חסידי אומות העולם? אילו ערכים הנחו את פועלם של חסידי אומות העולם?

2. קריאת השיר בשלמותו ודיון בשאלות: אילו דילמות ליוו את פעילותם של חסידי אומות העולם? אילו ערכים הנחו את פועלם של חסידי אומות העולם?

גוף השיעור

45 דקות

עבודה בזוגות על פי דף ההנחיות המצורף.

המשימה: כתיבת מאמר לעיתון על מבצע הצלת יהודי דנמרק, בעזרת תבנית עיתון של גוגל דוקס.

סיכום השיעור

35 דקות

א. הצגת מבחר מאמרים בכיתה ומתן משוב עליהם.

ב. דיון: מהם התנאים להענקת אות חסידי אומות עולם ומה משמעות הענקתו לעם הדני כולו? לניהול הדיון היעזרו במידע מאתר יד ושם בנושא: חסידי אומות העולם.

הערה: ניתן להסתפק באפשרות א' בלבד