הצלת יהודי דנמרק, אוקטובר 1943
מערך שיעור
מידע למורים
תיאור קצר של השיעור
|
השיעור עוסק במבצע הצלתם של יהודי דנמרק והעברתם לשוודיה על ידי המחתרת הדנית, וזאת בסיוע רבים מבני העם הדני. מבצע ההצלה נמשך כשלושה שבועות בחודש אוקטובר 1943, ומבין כ-7800 יהודי דנמרק ניצלו כ- 7200. לאות הוקרה העניק יד ושם את אות חסידי אומות העולם לעם הדני. המיומנויות שעליהן יתבסס השיעור:
|
קהל יעד |
כתה י"א. תכנית הלימודים: נאציזם, אנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה, חלק שלישי, סעיף יא, 4: עמדת ממשלות בעולם החופשי והיישוב בא"י בשאלת העזרה ליהודים בעת ביצוע הפתרון הסופי. פעולות הצלה וניסיונות העזרה מצד היישוב היהודי. |
פריטי מקור שהשיעור מתבסס עליהם |
הצלת יהודי דנמרק, המשקיף והצופה, 1943 , קטעי עיתונות |
אורך הפעילות |
שני שיעורים. |
חומר רקע למורה |
|
ציוד והכנות מוקדמות |
|
קבצים נוספים |
דף הנחיות לכתיבת ידיעה עיתונאית על נושא היסטורי |
מהלך השיעור
מהלך ההוראה ואורך משוער |
תיאור הפעילות |
פתיחה 20 דקות |
במליאת הכיתה: דיון בשיר חסידי אומות העולם, מאת חיים חפר. השיר נכתב ב-1987 לטקס הוקרה לחסידי אומות העולם. מוצעות שתי אפשרויות: 1. קריאת 15 השורות הראשונות של השיר ודיון בשאלות: אילו דילמות ליוו את פעילותם של חסידי אומות העולם? אילו ערכים הנחו את פועלם של חסידי אומות העולם? 2. קריאת השיר בשלמותו ודיון בשאלות: אילו דילמות ליוו את פעילותם של חסידי אומות העולם? אילו ערכים הנחו את פועלם של חסידי אומות העולם? |
גוף השיעור 45 דקות |
עבודה בזוגות על פי דף ההנחיות המצורף. המשימה: כתיבת מאמר לעיתון על מבצע הצלת יהודי דנמרק, בעזרת תבנית עיתון של גוגל דוקס. |
סיכום השיעור 35 דקות |
א. הצגת מבחר מאמרים בכיתה ומתן משוב עליהם. ב. דיון: מהם התנאים להענקת אות חסידי אומות עולם ומה משמעות הענקתו לעם הדני כולו? לניהול הדיון היעזרו במידע מאתר יד ושם בנושא: חסידי אומות העולם. הערה: ניתן להסתפק באפשרות א' בלבד |