נוהל 6: הפעלת תלמידים במצבי חירום על ידי הגדנ"ע
6.1 מבוא
הגדנ"ע יפעיל את הנוער בשעת-חירום למשימות לשעת חירום במפעלים
ובשירותים חיוניים בהתאם להנחיות המטה הכללי ובתיאום עם משרד
החינוך התרבות והספורט ועם היחידה לכוח אדם בשעת חירום במשרד
העבודה והרווחה.
|
א. |
כגדנ"עים לפי נוהל זה ייחשבו רק תלמידי כיתות י"א-י"ב המופעלים
על-ידי הגדנ"ע שאומנו/תודרכו מראש לפעול בשעת חירום.
|
ב. |
נוהל זה בא להשלים את נוהל הגדנ"ע של משרד הביטחון (שהופץ בין כל
הנוגעים בדבר) ולהנחות את מנהלי מוסדות החינוך בפעולות שיש לבצע
בבית-הספר כדי לסייע לגורמים השונים בתכנון ובניצול הנכון של
התלמידים וכדי להשלים את הנתונים בתיק הביטחון המוסדי.
|
ג. |
הפעלת הגדנ"עים בשעת חירום תהיה על פי נוהל הגדנ"ע ועל פי הנאמר
כאן.
|
ד. |
6.2 עקרונות להפעלת הגדנ"עים
הגדנ"ע אחראי להפעלת הגדנ"עים בשעת-חירום.
|
א. |
הגדנ"ע יפעל תוך שיתוף פעולה עם משרד החינוך התרבות והספורט ועם
היחידה לכוח אדם בשעת חירום במשרד העבודה והרווחה.
|
ב. |
הגדנ"עים יופעלו על בסיס של התנדבות ובחתימת ההורים, למעט אם
הופעל חוק הג"א.
|
ג. |
הכנת הגדנ"עים ותרגולם ייעשו בתיאום בין מרחבי הגדנ"ע לבין הפיקוח
על של"ח במחוזות והיחידה לכוח אדם בשעת חירום במשרד העבודה
והרווחה.
|
ד. |
הגדנ"עים ישובצו למשימות השונות בקרבת מקום מגוריהם במגמה
שיחזרו לבתיהם בתום יום העבודה.
|
ה. |
אם, למרות האמור ב-ה' לעיל, גדנ"עים מופעלים במקום המחייב לינה
מחוץ לביתם, כגון שירות לאומי ביישובים, לא תעלה תקופת הפעלתם
על שבעה ימים רצופים. אפשר להעסיקם שוב במשימה כזו לאחר
הפסקה של שבעה ימים רצופים לפחות.
|
ו. |
6.3 המשימות המיועדות לגדנ"עים בשעת-חירום
סיוע למערך האשפוז |
א. |
סיוע לסניפי מד"א |
ב. |
סיוע למפעלים חיוניים |
ג. |
סיוע למרכזי פינוי והשהיה וקליטה |
ד. |
סיוע לבתי הספר ולגני-הילדים |
ה. |
סיוע לפיקוד העורף במשימותיו. |
ו. |
6.4 הנחיות הפעלה
המפקח הכללי על כוח-האדם במשרד העבודה מופקד על תגבור מפעלים
חיוניים באמצעות תלמידי בתי-הספר. החלטת המפקח המרחבי של
משרד העבודה והרווחה על הקצאת תלמידי בתי-ספר למשימה זו תועבר
לידי הנציג המחוזי של מינהל החברה והנוער במשרד החינוך, והוא
יפעיל את הגד"נעים במוסד החינוכי.
|
א. |
הסעת הגדנ"עים מבית-הספר למפעל החיוני וחזרה תהיה באחריות הגוף
המסתייע.
|
ב. |
בני-נוער מההתיישבות החקלאית (מקיבוצים וממושבים) לא יתוכננו
להפעלה בשעת חירום, כדי שיוכלו לסייע למשקיהם.
|
ג. |
תלמידים ששובצו בעבודה בבית-ספר חקלאי פנימייתי במשק הכללי
ובמשק החי והוכשרו לכך על-ידי המוסד לא יופעלו על-ידי הגדנ"ע
בשעת-חירום. התיאום שיבטיח שתלמידים אלה יישארו בבית-הספר
ייעשה בין מנהל בית הספר לנציגי הגדנ"ע והמינהל ההתיישבותי במשרד
החינוך.
|
ד. |
הגדנ"עים יופעלו רק במסגרת הכיתתית, ולכל כיתה יוצמד מלווה מדריך
גדנ"ע ומורה פטור מגיוס. מומלץ להוציא למשימות השונות כיתות
שלמות.
|
ה. |
הגדנ"עים יהיו רשאים לקבל מהמעביד החזר דמי נסיעה במידת הצורך,
דמי כלכלה או כלכלה במפעל שהם עובדים בו, ובמקומות מסוימים, לפי
הצורך ולפי סוג העבודה, השתתפות בבגדי העבודה.
|
ו. |
גדנ"עים שייפגעו בעת הפעלתם בשעת-חירום ישוקמו באמצעות אגף
השיקום במשרד הביטחון, כדין אנשי צה"ל.
|
ז. |
בכל פעולה יש לקיים את עקרון הרוטציה, האיזון בין בתי-הספר
והשוויוניות בין התלמידים בסוגי העבודה ובמשכה.
|
ח. |
אין להעסיק תלמידים בסקרים ובפעילויות בעלות צביון פוליטי.
|
ט. |
הוצאת תלמידים מהחינוך הדתי תיעשה בתיאום עם מפקח של החינוך
הדתי.
|
י. |
6.5 תכנון הפעלתם של תלמידים למשימות שעת חירום בשנת
הלימודים
כדי שמנהל בית-הספר יוכל לעקוב אחרי הפעילות של התלמידים
המופעלים במשימות השונות יש לנהל את הלוח דלהלן ולצרפו לתיק
הביטחון המוסדי; את התכנון יש לקבל מנציג הגדנ"ע.
שם בית-הספר . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
א. |
הערות |
שם המפעל
וכתובתו |
מספר
התלמידים |
הכיתה
המופעלת |
|
|
|
|
|
|
|
|
התלמידים יופעלו באמצעות הגדנ"ע ומינהל החברה והנוער במשרד
החינוך.
|
ב. |
בכל מוסדות החינוך העל-יסודיים יש להכין מראש הודעות, הוראות
והנחיות לתלמידים, להורים ולמלווים ולחלקן לנוגעים בדבר בעת
הפעלת התלמידים. דוגמאות של הודעות והוראות אלה מובאות
בנספחים לנוהל זה.
|
ג. |
על מנהל המוסד החינוכי להכין תכנית רישום ושיבוץ של התלמידים,
רשת קריאה ותכנית ליווי מורים בהתאם למגמות.
|
ד. |
6.6 הפעלת תלמידים על-ידי הגדנ"ע בתקופת החופשה
מבוא
מטרת פרק זה היא לפרט את הפעולות המוקדמות שיש לבצע כדי להקל
על גיוס התלמידים למשימות בעת פגרת לימודים, וכן כדי לפרט את
שיטת ההפעלה.
|
א. |
פעילות מוקדמת |
ב. |
בכל בית-ספר תימצא רשימת תלמידים לפי כיתות, בציון כתובות
המגורים ומספרי הטלפון. העתק הרשימה יימצא בתיק שעת
חירום שבידי המורה האחראי על בית הספר בשעת חירום.
הרשימה תעודכן על ידי בית-הספר לפני היציאה לחופשה. |
1) |
|
התלמידים יופעלו לפי הרשימות שבבית-הספר, בהתאם למשימות
המתוכננות. מנהל בית-הספר יוודא שרשימות התלמידים נמצאות
בידי המורה האחראי לקראת כל יציאה לפגרת לימודים. |
2) |
|
יש להכין דף קשר כיתתי שיחולק לכל גדנ"עי.
|
3) |
|
שיטות לקריאה/לזימון של התלמידים למשימות
הסמכות להפעלת תלמידים בחופשת הקיץ היא של הנציג המחוזי של
מינהל החברה והנוער במשרדנו.
קיימות שתי שיטות עיקריות לקריאת גדנ"עים למשימות בשעת חירום: |
ג. |
קריאה פומבית: נוסח הקריאה ייקבע, בבוא הזמן, בשיתוף בין
הגדנ"ע ובין משרד החינוך. הקריאה תתבצע בין באמצעות כלי
התקשורת ובין בעזרת מערכת המידע לציבור שברשות המקומית. |
1) |
|
קריאה שקטה: לאחר שנציג החינוך בוועדת המל"ח המקומית
יקבל את אישור מינהל החברה והנוער להפעלת התלמידים, הוא
יודיע למנהל בית הספר על הפעלת תלמידיו למשימות המתוכננות.
מנהל בית הספר יזעיק את המורה האחראי ואת נציגי הכיתות,
ובעזרתם יפעיל את המערכת.
|
2) |
|
|