נוהל 4: התגוננות אזרחית במוסדות החינוך
4.1 מבוא
מערכת ההתגוננות האזרחית במוסד החינוך היא פנימית, ולכן היא
מבוססת על האמצעים ועל כוח-האדם של מוסד החינוך בלבד. כל מוסד
חינוך קשור לנפה של מחוז פיקוד העורף שבמרחבה שוכן המוסד. פרטי
הנפה יהיו רשומים בתיק הביטחון המוסדי.
|
א. |
עם כוח האדם נמנים: המנהל, המורים, העובדים האחרים של המוסד,
התלמידים והורים מתנדבים.
|
ב. |
מנהל המוסד אחראי לכל פעולות ההתגוננות האזרחית במוסד, להכנת
המערכת ולארגונה בעת רגיעה ולהפעלתה בשעת חירום.
|
ג. |
4.2 מצבי כוננות וחירום
ההחלטה לקיים לימודים בשעת חירום תינתן בהתאם לאפשרויות
ולתנאים שישררו באותה עת, וההקפדה על שלומם ועל ביטחונם של
הילדים תהיה תנאי ראשון בשיקול הדעת על קיום הלימודים או על
הפסקתם.
|
א. |
מצבי הכוננות והחירום השונים יוכרזו לפי החלטות הממשלה וצה"ל.
הודעה על הכרזת מצב כוננות תימסר למנהל מוסד החינוך על-ידי קב"ט
מוסדות החינוך ברשות המקומית.
|
ב. |
הוראות על כללי פעילות והתנהגות במצבי החירום השונים, נוסף לנאמר
בחוזר זה, תפורסמנה במידת הצורך בעת החלת מצב החירום.
|
ג. |
4.3 הפעולות שמנהל המוסד אחראי לביצוען
להלן פירוט הפעולות שיש לבצע במוסדות החינוך עם תחילת שנת הלימודים
כדי להכין את המוסד לקראת שעת-חירום והפעולות שתבוצענה בעת כוננות
וחירום:
בתקופת רגיעה |
א. |
יש לעדכן את תיק הביטחון המוסדי: |
1) |
|
יש לעדכן בתחילת שנת הלימודים את תיק הביטחון המוסדי
ולהעביר את פרטי השינויים למחלקת החינוך ולמחלקת
הביטחון ברשות המקומית ואת הדיווח כפי שהוא מפורט
בתיק הביטחון המוסדי, וזאת לא יאוחר מסוף חודש
ספטמבר מדי שנה. |
א) |
|
יש לדאוג לקבל מהרשות המקומית את השינויים שחלו
בתחומים שבאחריותה ולעדכן את הטבלאות שבתיק
הביטחון המוסדי.
|
ב) |
|
כשמעבירים את השינויים בנתוני בית הספר לרשות
המקומית, יש להעביר, במידת הצורך, דרישה לתגבור כוח
אדם בהוראה. הבסיס לתכנון הצרכים בכוח אדם הוא מספר
כיתות האם מול מספר המורים פטורי הגיוס במוסד. אם
מספר הכיתות גדול ממספר המורים פטורי הגיוס, תוגש
הדרישה לרשות המקומית. |
ג) |
|
יש למנות בעלי תפקידים: |
2) |
|
ממלא מקום למנהל (אם המנהל חייב גיוס) |
א) |
|
מורה עוזר לביטחון, לחירום ולבטיחות (עב"ט) |
ב) |
|
מורה ממונה על צוות עזרה ראשונה (מומלץ בוגר קורס מגישי
עזרה ראשונה) |
ג) |
|
מורה ממונה על צוות כיבוי אש |
ד) |
|
מורה ממונה על צוות סורקים |
ה) |
|
מורה ממונה על צוות סדרנים להכוונה ולפיקוח. |
ו) |
|
יש לקבוע את תלמידי הכיתות שיאיישו את הצוותים השונים וגם
את המבוגרים הנוספים שיצורפו לצוותים (מורים ועובדי המוסד).
|
3) |
|
יש לקבוע את ההרכב, את הגודל ואת המספר של הצוותים (לעתים
יותר מצוות אחד לנושא), כל זאת בזיקה למבנה הפיזי של המוסד
(מבנה אחד או כמה מבנים) ולמספר הכיתות (לכל 10 כיתות יהיה
צוות אחד מכל סוג). |
4) |
|
יש למנות ולהפעיל מטה חירום בהרכב זה: |
5) |
|
מנהל בית הספר או ממלא מקומו (אם המנהל חייב גיוס) |
א) |
|
סגן מנהל בית הספר |
ב) |
|
עוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום. |
ג) |
|
מורים/מורות אחראים על עזרה ראשונה, כיבוי אש, סורקים
וסדרנים |
ד) |
|
בעלי תפקידים נוספים לפי קביעת המנהל (אחות, שרת,
מזכירה, נציג ועד ההורים ומועצת התלמידים). |
ה) |
|
יש לבדוק את התקינות של ציוד החירום (ציוד עזרה ראשונה,
כיבוי אש וציוד חירום כללי), את כשירותו להפעלה ואת התאמתו
לתקן שנקבע. |
6) |
|
יש לתכנן ולבצע כניסה למקלטים/למרחבים המוגנים, שהייה בהם
ויציאה מהם, כמפורט בנוהל 4 בחוזר זה.
|
7) |
|
יש לאתר את הצרכים בהסעת מורים הגרים מחוץ ליישוב שבית
הספר פועל בו ולהעביר את הנתונים לרשות החינוך המקומית
(הרשות המקומית תקבע, לאחר התייעצות עם המנהל, את סדרי
ההסעה של אותם מורים, כאשר יהיו בשעת חירום שיבושים
בתחבורה הציבורית). |
8) |
|
בבתי-ספר שאין בהם מענה מיגון לכל התלמידים יש לקבוע מראש
את הכיתות שתיאטמנה בהתאם להנחיות של פיקוד העורף
ולמפורט בנספח ג להלן. |
9) |
|
יש לוודא שהעוזר לביטחון חירום ובטיחות יוכשר לתפקידו בימי
עיון ובהשתלמויות, וכן שיוכשרו מורים בהגשת עזרה ראשונה
ובכיבוי אש. |
10)
|
|
יש לפעול אצל רשות החינוך המקומית או אצל הבעלות על בית
הספר
לרכישת ציוד חירום לבית הספר (פירוט הציוד ראה בנספחים ד, ה
ו-ז של נוהל זה). |
11)
|
|
יש להתקין מנגנון אזעקה נוסף, אלטרנטיבי, מקומי לבית הספר
(פעמון-יד, צופר וכיו"ב), בעצמה כזאת, שהאזעקה תישמע בכל
שטח בית הספר. |
12)
|
|
יש לוודא את תקינות המקלטים/המרחבים המוגנים, ובכלל זה
תקינות דרכי הגישה אל פתחי חירום והיציאה מהם, וכן להבטיח
שציוד הכיבוי והעזרה הראשונה והציוד האחר יהיו במצב תקין
ונקי. |
13)
|
|
יש לתכנן ולפרט בכתב בתיק הביטחון את סדרי הכניסה של
התלמידים למרחבים המוגנים - בזמן השיעורים, בהפסקות, לפני
תחילת הלימודים
ובסיומם - ואת סדרי הישיבה בהם והיציאה מהם. |
14)
|
|
יש לתרגל פעם בשנה, עד סוף אוקטובר, את אוכלוסיית מוסד
החינוך בכניסה למקלטים/למרחבים המוגנים, בשהייה בהם
וביציאה מהם. |
15)
|
|
כאשר חסרים מקלטים/מרחבים מוגנים, ויש צורך ללמד בכיתות
אטומות, יש לקבוע את הכיתות שתלמדנה בכל כיתה אטומה
ולרשום זאת בתיק הביטחון המוסדי. |
16)
|
|
במוסדות חינוך שבהם המקלט דו-תכליתי יש להכין תכנית לפינוי
החפצים שאינם שייכים למקלט בשעת חירום ולתכנן את סילוקו
של חומר העלול לגרום נזק ליושבים בו - חומר רעיל, שביר ודליק -
תוך 41 שעות ממתן ההוראה. |
17)
|
|
יש לדאוג, שהמורים יכירו את החומר הלימודי בנושאי התגוננות
אזרחית, וייתנו את השיעורים לכל התלמידים, בהתאם להוראות
משרד החינוך.
|
18)
|
|
לעתים תבוצע ההדרכה על ידי מדריכות אוכלוסייה לשעת חירום
(מאלש"חיות) שהן חיילות השייכות לפיקוד העורף. שיבוץ
המאלש"חיות, אם הן תוקצינה לבית-הספר, יבוצע על ידי קב"ט
מוסדות החינוך ברשות ובתיאום עם קצין אוכלוסייה מחוזי
(צה"ל). |
19)
|
|
יש לדאוג להכנת החומר להעסקת התלמידים בזמן שהייתם
במקלטים/במרחבים המוגנים.
|
20)
|
|
עם הכרזת מצב כוננות וחירום |
ב. |
עם הכרזת כוננות או מצב-חירום והפעלת משטר התגוננות אזרחית
(משטר הג"א), יופעל במוסד החינוך מטה החירום. |
1) |
|
המטה יפעל במרחב מוגן שייקבע על ידי מנהל המוסד, בתיאום עם
העוזר לביטחון (במקום יהיו שלוחת טלפון ופקס', טלוויזיה
ורדיו). |
2) |
|
במטה יהיה תיק לשעת חירום, ובו הנהלים וההוראות, תיק
הביטחון המוסדי וכל יתר האמצעים הדרושים להפעלת המטה. |
3) |
|
אלה הפעולות שמנהל המוסד אחראי לביצוען: |
4) |
|
יש לכנס את המורים ואת העובדים במוסד, להודיע להם על
מצב הכוננות ולהורות להם לפעול במסגרת התפקידים
שהוטלו עליהם במצבי הכוננות השונים. כמו כן עליו לכנס
את התלמידים ולמסור להם על המצב שהתהווה ולתדרך
אותם כיצד עליהם לנהוג (אפשר להודיע לתלמידים על מצבי
הכוננות באמצעות המורים). |
א) |
|
יש לוודא שהעוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום יבצע את
הפעולות המוטלות עליו. |
ב) |
|
יש לבדוק את סדרי האזעקה במוסד. |
ג) |
|
יש לבדוק את המקלטים/המרחבים המוגנים ולוודא שהם
ערוכים ומוכנים למלא את ייעודם. יש לפעול לאיטומם כאשר
תתקבל ההוראה על כך. |
ד) |
|
יש לוודא את הימצאותו של מורה מגיש עזרה ראשונה
במהלך כל שעות הלימודים, וכן לבדוק את תרמילי
העזרה-הראשונה ואת האלונקות ולהשלים את החסר. |
ה) |
|
יש לבדוק את ציוד החירום ואת אמצעי כיבוי האש במוסד,
ובכלל זה ציוד האיטום, ולהשלים את החסר. |
ו) |
|
אם ציוד חירום של המוסד נמצא במחסני הרשות המקומית,
יש לדאוג להבאתו למוסד תוך 4 שעות ממתן ההוראה. יש
להכין תכנית מראש.
|
ז) |
|
יש לבדוק את תקינותם של אמצעי הקשר. |
ח) |
|
יש לבדוק את מערכת השיעורים ולהכניס בהם שינויים, לפי
הצורך. |
ט) |
|
במוסדות חינוך שבמקלטים שלהם יש מערכת סינון מרכזית
יש לוודא באמצעות החברה שהתקינה את המערכת שתבוצע
בדיקה פעם בשנה במהלך חודש ספטמבר, והתשלום יינתן על
ידי הרשות המקומית. |
י) |
|
יש לבדוק ולעדכן את תיק הביטחון המוסדי ולדווח למנהל
מחלקת החינוך ברשות המקומית על כשירות המוסד לקיום
הלימודים. |
יא) |
|
יש לתרגל כניסה למרחבים המוגנים, שהייה בהם ויציאה
מהם, ובכלל זה יציאה דרך פתחי החירום. |
יב) |
|
יש לבדוק מי מהמורים ומהעובדים גויס לצה"ל ולהזמין,
במידת הצורך, ממלאי מקום. |
יג) |
|
יש להפעיל את נוהלי החירום. |
יד) |
|
עם פרסום צו הקריאה לשירות עבודה יכנס המנהל את מורי
המוסד ואת עובדיו, ויודיעם על הפעלת הצו האמור ועל
המשמעויות הנובעות מכך.
אם וכאשר יתקבל במוסד צו הקריאה לשירות עבודה בכתב,
ייתלה הצו, בצירוף רשימה שמית של העובדים שהוא חל
עליהם, על לוח המודעות המיועד לעובדי המוסד. |
טו) |
|
יש לוודא שבכל כיתה יימצא דף קשר כיתתי. |
טז) |
|
יש לפרסם, במידת הצורך, שינויים במערכת שעות
הלימודים. |
יז) |
|
יש לדווח מדי יום למחלקת החינוך מהו אחוז ההתייצבות של
תלמידים ומורים במוסד וכן על כל אירוע או על שינוי
משמעותי בהפעלת בית-הספר. |
יח) |
|
יש להדפיס ולחלק, באמצעות המחנכים, הוראות לתלמיד,
לפי הדוגמה שבנספח א לנוהל זה. |
יט) |
|
יש להדפיס ולחלק, באמצעות המחנכים, הוראות לתלמיד
להתנהגות במרחב המוגן - לפי הדוגמה שבנספח ב לנוהל זה. |
כ) |
|
יש להדפיס ולחלק הוראות להורים לשעת חירום, לפי
הדוגמה שבנספח ג לנוהל זה.
|
כא) |
|
4.4 תפקידי העוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום
א. בשגרה
העוזר לביטחון ולבטיחות וחירום אחראי על ביצוע כל נושאי ההתגוננות
האזרחית במוסד. פעילות זו תיעשה בתיאום ובשיתוף פעולה עם מנהל
בית הספר. אלה תפקידיו של העוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום בעת
רגיעה: |
|
עליו לקיים קשר מקצועי עם נציג היקל"ר (יחידת קישור לרשות)
של נפת פיקוד העורף. |
1) |
|
עליו לוודא, כי מונו מורים כראשי צוותי סדרנים, סורקים,
כיבוי-אש ועזרה ראשונה, להדריכם בכל הנוגע למילוי תפקידם
ולשאול שהמורה העומד בראש צוות העזרה הראשונה הוכשר
להגיש עזרה ראשונה ועבר אימון רענון תקופתי פעם בשנתיים. |
2) |
|
עליו להבטיח הכשרת צוותי סדרנים, סורקים, כיבוי-אש
ועזרה-ראשונה במסגרת בית-הספר ובסיוע הרשות המקומית ונציג
היקל"ר. |
3) |
|
עליו לתכנן את מערכת ההתגוננות האזרחית במוסד ולארגנה
בהתאם לסוג המוסד, לגודלו ולאופיו המיוחד. |
4) |
|
עליו לטפל במקלטים ובמרחבים המוגנים האחרים ובציודם, לפקח
על אחזקתם ולהיערך לפינוי ציוד מיותר וחומרים דליקים, רעילים
ושבירים. |
5) |
|
עליו לוודא, שציוד ההתגוננות האזרחית (ציוד האיטום,
העזרה-הראשונה וכיבוי האש וכו') הנמצא במוסד הוא בהתאם
לתקנים המפורטים בנספחים ז'-י' של נוהל זה. |
6) |
|
עליו לקבוע את מקומו של הציוד ולפקח על אחזקתו ועל כשירותו.
|
7) |
|
עליו לקבוע אות אזעקה אלטרנטיבי שיהיה מוכר לאוכלוסיית
המוסד. |
8) |
|
עליו להכין את המקלטים/המרחבים המוגנים לייעודם, בהתאם
להוראות שתינתנה באותה עת, וזאת בסיוע מורים, הורים
ותלמידים וכמפורט בנספח ג לנוהל זה, "שיפורי מיגון במוסדות
חינוך קיימים". |
9) |
|
עליו לבדוק את כשירות הציוד ולהשלימו במידת הצורך. |
10)
|
|
עליו להפעיל את מטה החירום של המוסד ולהכריז על כוננות
בצוותי הכוננות השונים. |
11)
|
|
עליו להפעיל מצב חירום בתחומי המוסד ולדאוג להפצת הוראות
התנהגות למורים, לתלמידים ולהורים. |
12)
|
|
עליו להרחיק חומרים רעילים, דליקים ושבירים מהישג ידם של
התלמידים.
|
13)
|
|
עליו ליצור קשר עם נציג היקל"ר ולדווח לו על היערכות המוסד
ולקבל מידע על מיקום כוחות ההצלה באזור ועל דרכי הקשר עמם.
|
14)
|
|
עליו להדריך ולתרגל את הצוותים ואת בעלי התפקידים השונים
ולוודא שכל אחד מהם יודע את תפקידו. |
15)
|
|
עליו לערוך תרגילי כניסה למקלטים/למרחבים המוגנים שנקבעו,
וכן תרגילי שהייה בהם ויציאה מהם, תוך הפעלת מערך ההתגוננות
האזרחית של המוסד.
|
16)
|
|
ב. במצב-חירום
העוזר לביטחון ולבטיחות יסייע למנהל המוסד בכל הקשור
לביטחון השוטף ולהיערכות לשעת חירום. |
1) |
|
העוזר לביטחון ולבטיחות יוודא שממלאי התפקידים השונים
לשעת חירום יבצעו את תפקידיהם כנדרש. |
2) |
|
העוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום יוודא את קיום האבטחה ואת
הגברתה, במידת הצורך, בהתאם. |
3) |
|
העוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום יקבל ממנהל המוסד או מממלא
מקומו את התכניות לארגון הלימודים בשעת חירום, כדי להתאים
את מערך בית-הספר לשינויים המתחייבים מתכנית זו.
|
4) |
|
4.5 הפעולות שיבצע מחנך הכיתה/מורה עם הכרזת מצב-הכוננות
המחנך/מורה ירשום בקפדנות את הנוכחות בכל שיעור ביומן הכיתה.
בכל כניסה למקלט/למרחב המוגן יערוך המחנך/מורה מפקד נוכחות, וכן
מפקד נוסף בכיתה, לאחר היציאה מהמקלט/מהמרחב המוגן.
|
א. |
המחנך/מורה יעביר מדי בוקר למזכירות המוסד את רשימת התלמידים
שלא התייצבו ללימודים.
|
ב. |
המחנך/מורה ינחה את התלמידים בכל הקשור לסדרי הביטחון ולסדרי
התנועה והכניסה למקלט/למרחב המוגן.
|
ג. |
המחנך/מורה יוודא שלכל תלמיד בכיתתו יהיה דף קשר כיתתי.
|
ד. |
המחנך/מורה יחלק לתלמידים את הוראות ההתנהגות בשעת חירום
(ראה בנספחים ב ו-ג של נוהל זה), ויסביר את פרטיהם ואת
משמעויותיהם לתלמידים.
|
ה. |
המחנך/מורה יוודא שההודעות וההוראות להורים מטעם הנהלת בית
הספר, ובכלל זה נספח ד של נוהל זה, שנשלחו באמצעות התלמידים,
אכן נמסרו להורים.
|
ו. |
המחנך/מורה יעדכן את התלמידים בשינויים שחלו בסדרי הלימודים.
״ |
ז. |
המחנך/מורה יכין תכנית להעסקת התלמידים במקרה של שהייה
ממושכת במרחבים המוגנים.
|
ח. |
4.6 הפעולות שעל המאבטח לבצע במצב חירום
את הפעולות שלהלן על המאבטח לבצע רק כשקורה אירוע (התראה על ירי
טילים, ירי ללא התראה):
נעילת השער |
א. |
סריקת החצר |
ב. |
כניסה למרחב מוגן |
ג. |
סיוע להנהלת המוסד |
ד. |
חזרה לעמדת השער על פי הנחיות מנהל המוסד החינוכי. |
ה. |
4.7 הנחיות מקצועיות לארגון מערך ההתגוננות האזרחית במוסדות
החינוך
כללי |
א. |
העוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום במוסד יוכשר לתפקידו על-ידי
קב"ט מוסדות החינוך ברשות המקומית בהשתלמות מקצועית. |
1) |
|
ארגון מערך ההתגוננות האזרחית והפעלתו יהיו לפי המפורט בנוהל
הפעלת מוסדות חינוך בשעת חירום - נוהל 2 בחוזר זה - נוסף
לנאמר בנוהל זה. |
2) |
|
ביצוע המטלות השונות בעת חירום, ובמיוחד הגשת עזרה במקרה
של פגיעה, מחייב התמחות. לצורך זה יש להכשיר, לאמן ולתרגל
את ארבעת הצוותים הבאים במוסד: |
3) |
|
צוות הסדרנים |
א) |
|
צוות כיבוי-האש |
ב) |
|
צוות העזרה-הראשונה |
ג) |
|
צוות הסורקים. |
ד) |
|
הצוותים יהיו מורכבים מתלמידים וממורים. יש לצרף אליהם
מספר רב ככל האפשר של מבוגרים. |
|
מנהל המוסד, בתיאום עם העוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום
במוסד, ימנה לכל צוות מורה (או מבוגר אחר המתאים לתפקיד)
אחראי לארגון הצוות ולהפעלתו. מספרם של הצוותים יהיה
מותאם לגודל המוסד (כעיקרון לפי מפתח של צוות מכל סוג לכל
10 כיתות).
|
4) |
|
העוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום מנחה את המורים ואת
התלמידים בהתגוננות אזרחית ובביצוע משטר התגוננות אזרחית
(משטר הג"א). הדבר כולל אחריות למקלטים/למרחבים המוגנים
ולהחזקתם במצב תקין, פיקוח על התנהגות מתאימה של
התלמידים בזמן אזעקה והתקפה, דאגה לסדרי אזעקה, איטום
המקלטים והגשת עזרת מיידית במקום התקרית.
|
5) |
|
סדרנות |
ב. |
כללי
כסדרנים במוסד ישמשו המורים ותלמידים בכירים (תלמידי
הכיתה הגבוהה בבתי-ספר יסודיים). לכל צוות ימונה אחראי. רצוי
שבתפקיד זה ישמש מחנך הכיתה, והוא ימנה לעצמו עוזרים
כנדרש. אם יהיה צורך, ימונה לכל מקלט/מרחב מוגן סדרן אחראי.
במוסדות גדולים רצוי לחלק את השטח הכללי של המוסד לשטחי
משנה (אגפים, קומות, מגרשים וכד'). כל שטח משנה כזה ייקרא
"גזרה", וימונה לו סדרן גזרה (ימונו גם עוזרים, לפי הצורך). |
1) |
|
תפקיד המורה האחראי לצוותי הסדרנים |
2) |
|
בימי רגיעה |
א) |
|
עליו להכיר היטב את אותות האזעקה ואת האותות ואת
הסימנים המיוחדים שנקבעו במוסד. |
(1) |
|
עליו להכיר את המקלטים/המרחבים המוגנים במוסד
כולו ואת דרכי הגישה אליהם. במיוחד הוא יכיר את
המקלט/המרחב המוגן שהוא אחראי לו או את המרחב
שהוא חייב להביא אליו את תלמידיו. |
(2) |
|
עליו לדאוג בהתמדה, שהמקלטים/המרחבים המוגנים
הנתונים לפיקוחו יהיו מסודרים, נקיים ומאווררים,
ושציודם יימצא תמיד במקומו ובמצב תקין. |
(3) |
|
עליו לדאוג שיפונו כל המכשולים מדרכי הגישה
למקלטים/למרחבים המוגנים. |
(4) |
|
עליו לוודא את תקינותם ואת אפשרות פתיחתם של
פתחי החירום במקלטים/במרחבים המוגנים. |
(5) |
|
עליו לדעת את מקומם של עמדות הכיבוי, של ברזי
כיבוי האש ושל המקומות שנקבעו לפינוי נפגעים בתחום
המוסד ובסביבתו הקרובה.
|
(6) |
|
עליו לדעת מה הם מקומות הסכנה העיקריים שבתחום
פיקוחו (כגון מקומות שיש בהם דלק וחומרים דליקים
אחרים) ולדאוג שהם יאובטחו כראוי. |
(7) |
|
עליו להכיר את מערכת המים המגופים ואת אופן ניתוק
המים בכל אגף בנפרד, למקרה של הצפה. |
(8) |
|
עליו להכיר את מבנה הביוב, למקרה של פריצה והצפה.
|
(9) |
|
עליו להכיר את מערכת הגז ואת מערכת הדלק לחימום
ואת אופן ניתוקה בעת הצורך. |
(10)
|
|
עליו להכיר את מערכת החשמל ואת המפסקים
הראשיים, את אופן הפסקת הזרם בכל אגף בנפרד
במקרה של דלקה ואת דרך ההתקשרות למשרד הקרוב
של חברת החשמל. |
(11)
|
|
עליו להכשיר ולתרגל את צוות הסדרנים במילוי
תפקידם. |
(12)
|
|
עם הכרזת מצב חירום |
ב) |
|
עליו לקיים שמירה מתמדת על הניקיון, על הסדר ועל
האוורור של המקלטים/המרחבים המוגנים הנתונים
לפיקוחו ולוודא שהציוד יימצא במקום הקבוע ובמצב
תקין. |
(1) |
|
עליו לוודא, שדרכי הגישה למקלטים/למרחבים המוגנים
והדרכים העיקריות במוסד (לרבות פתח החירום
במקלטים) פנויות ממכשולים ומאפשרות מעבר חופשי. |
(2) |
|
עליו לקבוע שלטי הכוונה למקלטים/למרחבים המוגנים.
|
(3) |
|
עליו להכיר את כל התלמידים הנתונים לפיקוחו הכרה
אישית, כדי שיוכל לפקוד אותם תוך ראייה בלבד. |
(4) |
|
עליו לדאוג להכוונת התלמידים אל המקלטים/המרחבים
המוגנים בהישמע אות האזעקה ולכוון את יציאתם משם
בהישמע אות הארגעה. |
(5) |
|
עליו לפקח על התנהגות התלמידים ולעודדם בשעת
אזעקה ובעת אירוע ביטחוני. |
(6) |
|
עליו לדווח על כל אירוע בתחום פיקוחו.
|
(7) |
|
במקרה של אירוע (פגיעה בתחום בית-הספר) |
ג) |
|
בהינתן אות ארגעה, אחרי הפצצה או הפגזה ובטרם
תאופשר יציאה מהמקלטים/מהמרחבים המוגנים, עליו
להזהיר את האנשים מפני סכנות של חוטי חשמל
קרועים, תחמושת שלא התפוצצה ומפולת. |
(1) |
|
עליו לסרוק את שטח בית-הספר לשם איתור חוטי
חשמל קרועים ותחמושת שלא התפוצצה ולשם איתור
מקומות הסכנה ומניעת הגישה אליהם.
|
(2) |
|
כיבוי-אש |
ג. |
כללי |
1) |
|
התקפות מן האוויר, הפגזות מן היבשה וכן רעידות אדמה
עלולות לגרום לדלקות רציניות מאוד, שסכנה רבה נשקפת
מהן לנפש ולרכוש. בייחוד רבה הסכנה במוסדות
שבמעבדותיהם החומר הדליק רב. הדלקות עלולות לפרוץ
במקומות שונים בעת ובעונה אחת, ויהיה צורך לטפל בהן
באותו זמן. במקרים אלה אין לסמוך רק על עזרת מכבי אש
מבחוץ, כי ייתכן שהם יהיו עסוקים בכיבוי דלקות אחרות
במרחב. לפיכך יש צורך ביחידת כיבוי אש במוסד עצמו,
שתהיה מסוגלת להשתלט על דלקה בתחילתה. |
א) |
|
מנהל המוסד, בתיאום עם העוזר לביטחון, לבטיחות ולחירום
ימנה אחראי לצוות הכיבוי, שידאג להתקנת כל הסידורים
למניעת דלקות ולכיבוין. |
ב) |
|
חובת הטיפול והכיבוי הראשוני של דלקות חלה על כל איש
במוסד, ובמיוחד על המורים, על העובדים ועל התלמידים
הבוגרים. יש להקנות אימון בסיסי בכיבוי דלקות לכל אחד
מהם. |
ג) |
|
צוות הכבאים יאורגן בצוותי משנה, וכל אחד מהם יהיה
אחראי לשטח מסוים במוסד (גזרה, קומה, מגרש וכד').
לרשות הצוותים יועמד ציוד כיבוי מתאים, נוסף על
נקודות-אש קבועות, על ציודן המלא, במקומות שונים
במוסד. |
ד) |
|
כפי שהודגש בנוהל זה, יהיה צוות כיבוי האש בבתי-ספר
יסודיים שש-שנתיים מבוסס בעיקרו על מבוגרים.
|
ה) |
|
|