נוהל 3: היערכות להפעלת בית הספר כמרכז למידה גמיש
במצבי חירום
3.1 מבוא
שעת החירום עלולה למנוע קיום מערכת סדירה של לימודים בגלל החשש
לפיקוח נפש.
גם בשעת חירום אנו מצווים על שמירת מסגרת חיים נורמאלית ככל האפשר
ועל מניעת ביטול תורה; לכן עלינו לקיים מסגרת שתאפשר לתלמידינו להמשיך
בלימודיהם בתנאים סבירים, תוך ניצול כל האמצעים העומדים לרשותנו.
על כל עובדי ההוראה - מפקחים, מנהלים, מורים, יועצים ומדריכים -
להתגייס ככל יכולתם כדי לסייע לתלמידים לקיים פעילות רחבה ככל האפשר,
עד שיוכלו לחזור למסלול הלימודים התקין.
בשעת חירום תתממש האוטונומיה הבית-ספרית הלכה למעשה, ומערכת
החינוך תסייע לבתי הספר לפעול בהתאם לתנאים המיוחדים שלהם.
לשם קיום הלימודים בשעת חירום יש להתכונן להפעלת בית הספר כמרכז
למידה גמיש שמטרותיו -
להקנות תכנים מתכניות הלימודים בדרכים מגוונות, ליחידים או
במסגרת קבוצות קטנות, מותאמות ללמידה בבית, כדי לאפשר רצף
לימודים;
|
א. |
ליצור קשר רב, ככל האפשר, בין המחנך לבין תלמידיו, כדי לאפשר את
לימודיהם;
|
ב. |
לאפשר לילדים לבטא את עצמם, הן בעל פה (טלפונית) והן בכתב
(מטלות) כדי להפיג מתחים ופחדים כתוצאה מן המצב;
|
ג. |
להקנות לתלמידים מידע על המאורעות האקטואליים, בדרך המובנת
להם והמותאמת לכל שכבת גיל.
|
ד. |
3.2 ארגון בית הספר
מנהל בית הספר יהיה אחראי על הפעלת המורים ותכניות הלימודים
במסגרת המוצעת בנוהל זה, ובהעדרו תוטל האחריות על סגנו או על מי
שיתמנה על ידי המפקח.
|
א. |
המנהל ידאג מראש לקביעת צוותי המורים ולחלוקת העבודה ביניהם,
ובכלל זה מורים אשר ימלאו את מקומם של מורים מגויסים או נעדרים.
|
ב. |
המנהל יעקוב אחרי נוכחות התלמידים, יבדוק את סיבות ההיעדרות,
וידווח לרשויות המתאימות.
|
ג. |
מורי בית הספר יפעילו את מסגרת הלימודים המוצעת להלן בהיקף
המלא של משרתם הקבועה לפחות.
|
ד. |
הנהלת בית הספר והמועצה הפדגוגית תקבענה את דרכי ההתארגנות
והפעילות של בית הספר בהתאם לצרכיו הייחודיים.
|
ה. |
בית הספר יביא בחשבון צרכים מיוחדים של קבוצות תלמידים שונות,
כגון תלמידי החינוך המיוחד, תלמידים עולים, תלמידים מתקשים
וקבוצות אחרות.
|
ו. |
מחנכי הכיתות יהיו אחראים לכל הפעילויות המתבצעות לגבי ילדי
כיתתם וידאגו לחלוקת התלמידים לחוליות קטנות, בנות 5-3 תלמידים.
כמו כן הם ידאגו לארגון מקומות המפגש של חוליות אלו ולמועדי
המפגשים, בבית הספר או במקומות שבחרו. אפשר לשקול אם להיעזר
במתנ"ס, במבנים קהילתיים אחרים ובבתים הפרטיים.
|
ז. |
יוכן דף קשר לתלמידי הכיתה. בדף זה יובאו הכתובות ומספרי הטלפון
של התלמידים, המורים, המחנך והיועץ, וכן השעות להתקשרות עם
המורים השונים בבית הספר ובבית.
|
ח. |
מנהל בית הספר אחראי להפעלת כוחות עזר, כגון מדריכים תלמידי
כיתות י"א-י"ב, בנות השירות הלאומי ומורות חיילות, ולקשר עם
מומחים מסייעים מחוץ לבית הספר.
|
ט. |
יש לשלב את המזכירות, את השרתים, את הספרניות וכל עובד ארגוני
אחר במאמץ להפעלת בית הספר הגמיש.
|
י. |
יש להגיע בהקדם האפשרי למערכת לימודים שתמסד את הנהלים
שייווצרו ללמידה בבתי התלמידים כיחידים ובחוליות, לקבלת תלמידים
בבית הספר, לבדיקת עבודות התלמידים ולחלוקת דפי הקשר.
|
יא. |
3.3 דרכי הפעלת בית הספר כמרכז לימודים גמיש
צוות המורים יעבוד לפי שכבות גיל או קבוצות רב-גיליות, בשילוב
המורים המקצועיים והיועצים.
|
א. |
הצוות יעסוק בבחירה ובהתאמה של חומר לימודים לתלמידים
בתחומים השונים בהתבסס על ספרי הלימוד, על חומרי הלמידה שבידי
התלמידים וכן על הכנת דפי הנחיה וגירויים לשימוש בחומר.
|
ב. |
הצוות יכין חומר נוסף הקשור לתכניות הלימודים: דפי עבודה,
משחקים לימודיים, חידונים, תשבצים, קלטות שמע, קטעי עיתונות
והפעלות הקשורות בהם וכדומה.
|
ג. |
יש להשתדל שהחומרים יהיו אטרקטיביים ומעניינים כדי ליצור
מוטיבציה לימודית אצל התלמידים.
|
ד. |
המורים יעסקו בתיקון העבודות ובמתן משוב אישי לתלמידים.
|
ה. |
הצוות יעודד עבודה של תלמידים על "נושא אישי" או כתיבת "יומן
אישי" ודרכי הבעה אמנותיות ויצירתיות.
|
ו. |
|