דבר המנהלת הכללית בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לקשייהם של תלמידים בעלי ליקויי למידה, ומערכת החינוך נדרשת לתת מענה הולם לצורכיהם. זכותם של התלמידים לשוויון הזדמנויות בלמידה ובדרכי ההיבחנות מתבטאת במתן מענה הולם לצורכיהם הייחודיים של תלמידים בעלי ליקויי למידה, מענה שנועד להוציא מן הכוח אל הפועל את הפוטנציאל הטמון בהם, וזאת בלי לפגוע ברמתן של בחינות הבגרות. במסגרת מדיניות שרת החינוך, חה"כ לימור לבנת, למתן שוויון הזדמנויות בחינוך, לצמצום פערים ולהעלאת אחוז הזכאים לבגרות, הקים משרד החינוך התרבות והספורט לפני כשלוש שנים את היחידה לליקויי למידה, אשר למדה וחקרה את הנושא, הפעילה ניסויים בכמה בתי ספר ויישובים, ותיקנה תקנות המובאות בחוזר זה. תחום ליקויי הלמידה ההולך ומתפתח במחקר ובשדה והידע המצטבר בשנים האחרונות משפיעים גם על מגמות החקיקה בתחום זה, על מדיניות הטיפול בתלמידים, על דרכי ההתמודדות עם התופעה, על הכשרת המורים ועל העבודה הבית-ספרית הנגזרת מכך בתחום האיתור, האבחון וההפעלה של התערבויות חינוכיות וטיפוליות. תהליכים אלה, כמו גם סוגיית ההתאמות והאבחונים הנדרשים לביסוס ההתאמות, ממשיכים לעמוד לבדיקה ולפיתוח. בשל חשיבותו של תהליך האיתור המתבצע בבית הספר בחרנו להציגו בצורה מפורטת. תהליך זה כולל, נוסף לאיתור הראשוני, גם התערבות חינוכית שמטרתה מיקוד קשיי התלמיד והתייחסות דיפרנציאלית אליהם. חשוב כי תהליך זה יקדים את ההפניה לאבחון וישמש בסיס להמלצה על סוג האבחון הנדרש כדי להמשיך ולמקד מאמצים בקידום הישגיו של התלמיד. הצרכים הדוחקים העולים מן השדה קראו לטיפול דחוף בקביעת נהלים ולהבהרת המדדים להפעלת ההתאמות. הניסיון שיצטבר בעקבות הפעלת הנהלים המפורטים בחוזר זה ולמידת ההשתמעויות הנובעות מהם עשויים להוביל לשינויים נוספים אשר יפורסמו בעתיד. החוזר מדגיש את תפקידה של המועצה הפדגוגית כגוף המוסמך לאשר את ההתאמות או להמליץ עליהן, ומשקף את החשיבות המיוחסת לידע המצטבר הקיים בבית הספר אודות התלמיד ותפקודו הלימודי כבסיס לגיבוש ההמלצות להתאמות בבחינות. חוזר זה עוסק בתלמידים שלקויות הלמידה הן המאפיין העיקרי והדומיננטי שלהם והן פוגעות בהישגיהם. החוזר אינו חל על תלמידים המתקשים בלימודיהם בשל מגוון גורמים אחרים כגון קשיים רגשיים וחרדת בחינות, חסך סביבתי, נכויות וכד'. החוזר מסדיר את נושא ההתאמות בכך שהוא מסווג את לקויות הלמידה ואת ההתאמות לשלוש קבוצות עיקריות, על פי מידת חומרתן, ובהתאם לכך נקבע גם הגורם במערכת החינוך המוסמך לאשר את ההתאמות הללו. אף שהתחום של ליקויי למידה נמצא עדיין בתהליכי למידה ופיתוח הן מבחינה תיאורטית והן מבחינת היישומים ודרכי ההיערכות של מערכת החינוך - אנו מקווים שהידע והניסיון המצטברים מהשינויים שהחוזר מביא עמו יאפשרו לנו לשפר את הטיפול בתלמידים בעלי ליקויי למידה, למצות את יכולותיהם וליצור מערכת חינוך קשובה, מקצועית והוגנת יותר, וזאת בלי לפגוע ברמה הלימודית הנדרשת. משרד החינוך התרבות והספורט ימשיך לחקור ולפתח תחום זה, וכן להקים מרכזי איתור ואבחון של תלמידים בעלי ליקויי למידה וטיפול בהם כדוגמת המרכזים שהוקמו לאחרונה בבאר-שבע ובלוד. מרכזים אלו משרתים אוכלוסיות רבות ביישובים אלו וביישובים הסמוכים להם. במקביל פורסם חוזר מיוחד להורים לשם הגברת מודעותם לנושא. בחוזר להורים יש מידע רלוונטי העשוי לסייע להם להבחין בביטויים המצביעים על קיומה של לקות למידה. ראוי לציין להורים גם שרשויות המס מאפשרות להם הנחות כהורים לתלמידים בעלי ליקויי למידה.
בברכה,
רונית תירוש
המנהלת הכללית חוזר זה מחליף את חוזר המנכ"ל המיוחד ד', התשנ"ז, העוסק בליקויי למידה, וכן את כל החוזרים הקודמים בעניין ליקויי למידה, ובכלל זה את סעיף 4.3-15 בחוזר הוראות הקבע תשס/9(א). תקנות חוזר זה תהיינה בתוקף עבור הנבחנים הניגשים לבחינות במועד קיץ התשס"ד. החוזר כולל את השינויים שחלו בשנים האחרונות במדיניות הטיפול בתלמידים בעלי ליקויי למידה, והוא מבטא את ההמלצות של דוח הוועדה לבחינת המיצוי של יכולתם של התלמידים בעלי ליקויי למידה בראשות פרופ' מלכה מרגלית (1997) ואת העקרונות המנחים בהצעת חוק זכויות תלמידים בעלי ליקויי למידה בחינוך הרגיל הנמצא בשלבים מתקדמים של חקיקה בכנסת. הנחות היסוד
1. רקע תיאורטי לקות למידה היא הלקות בעלת השכיחות הגבוהה ביותר במערכת החינוך. בארץ, כבארצות רבות אחרות, שיעור התלמידים המאובחנים ומוכרים כתלמידים בעלי ליקויי למידה בכל גיל ותרבות נמצא בעלייה, ומרביתם לומדים במערכות חינוך רגילות. בדוח מרגלית (1997) צוין כי מקובל שלכ-10% מהתלמידים במערכת החינוך יש ליקויי למידה המחייבים התייחסות חינוכית המתאימה לצרכים יחידניים ולדרישות המערכת החינוכית המשקפות את הציפיות החינוכיות מהתלמיד בהתאם לגילו. בשנים האחרונות גברה המודעות לקשייהם של תלמידים שיש להם ליקויי למידה. על אף חילוקי הדעות המדעיים המתייחסים להמשגת הליקויים, לתיאוריות על הסיבות ללקות, לקריטריונים באבחונים, לסיווגים ולדרכי ההתערבות החינוכית - על אף כל אלה קיימת הסכמה כללית לגבי הבסיס הנוירולוגי-הפנימי הייחודי של הליקויים ולגבי ההכרה כי הליקויים פוגעים בסיכויי התלמידים ללמוד כחבריהם. זאת למרות השונות הבולטת בין התלמידים בעלי ליקויי הלמידה בכישוריהם ובהישגיהם הלימודיים. ההסכמה כי הליקויים עומדים בבסיס הפגיעה בזכות כל תלמיד לשוויון בהזדמנויות החינוכיות וכי חובת המדינה והחברה, המכירות בזכויות הילד, ליצור את התנאים לשוויון הזדמנויות - הסכמה זו מחייבת פיתוח והסדר של תקנות חינוכיות לקידום סיכויי התלמידים לממש את יכולותיהם ולרכוש השכלה וידע. מחקרים אף מצביעים על החיוניות במתן סיוע הולם לצרכים החינוכיים היחידניים ומדגישים את החשיבות של סיוע והתערבות מבוססים מדעית ונגישים לתלמידים, ללא קשר לרמתם הכלכלית ולמאפייניהם התרבותיים, כדי למנוע פער לימודי, פגיעה בדימוי העצמי ותסכול המוסיף קשיים משניים לקשיים הראשוניים. ההתלבטות המתמשכת במערכת החינוך הישראלית כיצד לענות בצורה אופטימאלית על צורכי התלמידים בעלי ליקויי למידה על אף הצמצום במשאבים העומדים לרשות המערכת החינוכית - התלבטות זו אינה ייחודית למדינת ישראל. בכתב הסכמה של הוועדה הלאומית בארה"ב (מתאריך 25.7.02), המאגדת את עשרת הארגונים הגדולים לליקויי למידה, ובעקבות ועדת הפסגה שהתקיימה בשנת 2001 בבית הלבן, שבה הוצגו ניירות העמדה של המומחים לליקויי למידה בארה"ב, הובעה דאגה המתייחסת לשלושה תחומים: לדרכי האיתור והאבחון של התלמידים בעלי ליקויי הלמידה, לדרכים שבהן ניתנים שירותי החינוך לסיוע לתלמידים ולדרכי ההתערבות של המורים כדי לסייע להם. בכתב ההסכמה של הוועדה הלאומית לליקויי למידה בארה"ב הודגש כי מערכת החינוך חייבת להכיר בעובדה שליקויי למידה מתמידים לאורך מעגל החיים ויש להם ביטויים ועוצמה המשתנים כפונקציה של שלבי ההתפתחות ודרישות מערכת החינוך. ליקויי למידה מצויים בכל הקבוצות התרבותיות והאתניות וברמות כלכליות שונות. פעילות אקטיבית של מערכת החינוך לזיהוי ולאבחון מיידיים של תלמידים בסיכון ללקות למידה תבטיח מתן מענה חינוכי לפני שמתפתח פער משמעותי. התערבויות חינוכיות מבוססות מחקר והערכה הן ערובה לשיפור ההוראה ולהשבחתה עבור תלמידים בכלל ועבור תלמידים בעלי ליקויי למידה בפרט. ליקויי למידה - הגדרה ואבחנה האפיונים של תלמידים בעלי ליקויי למידה מבוססים על ההגדרות הפורמאליות המקובלות על חוגים רחבים של אנשי מקצוע בתחום של ליקויי למידה. להלן הגדרת ה-NJCLD-National Joint Committee on Learning Disabilities, 1994: "ליקוי למידה הוא מונח כללי המתייחס לקבוצת הפרעות הטרוגניות המתבטאות בקשיים משמעותיים ברכישת הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה, המשגה ו/או יכולות מתמטיות ובשימוש בהם. הפרעות אלו הן פנימיות, ומניחים שהן נובעות מדיספונקציה נוירולוגית מרכזית, ויכולות להתגלות לאורך מעגל החיים. אף שלקות למידה יכולה להתרחש בו-זמנית עם תנאים מגבילים נוספים (פגיעה חושית, פיגור שכלי, הפרעה רגשית או חברתית או תנאים חיצוניים - הבדלים תרבותיים, הוראה לא מספיקה או לא מתאימה) - ליקויי הלמידה אינם תוצאה ישירה של תנאים אלו." ההגדרה המקובלת לצורך קביעת אבחנה של ליקויי למידה היא זו של ה-DSM IV, 1994 - המדריך להבחנות פסיכיאטריות של הארגון הפסיכיאטרי האמריקאי (Diagnositical Statistical Manual of Mental Disorders), שאבחנותיו מקובלות גם בארץ. ההגדרה היא אופרטיבית במהותה ומוסכמת על קבוצות רחבות של חוקרים ואנשי מקצוע מתחומים מקצועיים שונים העוסקים בתלמידים בעלי ליקויי למידה. להלן ההגדרה לצורך קביעת אבחנה: "אדם מאובחן כלקוי למידה כאשר הישגיו במבחנים סטנדרטיים בקריאה, בחשבון או בהבעה בכתב, המועברים לו באופן אינדיבידואלי, נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו, ובעיות הלמידה גורמות להפרעות משמעותיות בהישגיו האקדמיים או בפעילויות יום-יום אחרות הדורשות מיומנויות קריאה, חשבון או כתיבה." לפיכך תלמידים בעלי ליקויי למידה יוגדרו ככאלה כאשר יתקיימו שני התנאים האלה:
2. איתור ואבחון תלמידים בעלי ליקויי למידה וטיפול בהם 2.1 מודל עבודה
ואקסטרניים בעלי ליקויי למידה 3.1 מה הן ההתאמות בדרכי ההיבחנות?
3.2 קווים מנחים בקביעת התאמות ההתאמות בבחינות הן נקודת מפגש של שני גורמים: הנבחן (סוג הלקות ודרגת החומרה של הלקות/הקשיים) והבחינה (המהות הנבדקת בה). ההמלצות להתאמות בבחינות הן תוצאה של תהליך הלוקח בחשבון את הגורמים האלה:
ידיעותיו על בסיס שוויון הזדמנויות. ההתאמות אינן באות להעניק יתרון לתלמיד בעלי ליקויי הלמידה על פני תלמיד שאינו מקבל התאמות. 3.3 סיווג ההתאמות
הגורמים המצוינים להלן פועלים כגופים המוסמכים לאשר את דרכי ההיבחנות המתאימות לתלמידים שיש להם ליקויי למידה בהתייחס לשלוש רמות ההתאמה המתוארות ב-3.3 לעיל:
3.7 נבחני משנה - בוגרים בוגרי בית הספר אשר אובחנו וקיבלו התאמות במהלך לימודיהם ימשיכו לקבל את ההתאמות בדרכי ההיבחנות כפי שקיבלו בזמן היותם תלמידים בבית הספר התיכון עד הגיעם לגיל 25. לצורך מימוש זכות זו על נבחני המשנה לפנות באמצעות בית הספר התיכון שלמדו בו אל אגף הבחינות ולציין את מקצועות הבחינה שאליהם ייגשו במועד הנקוב ואת ההתאמות שאושרו להם בעבר. אגף הבחינות יאשר את אופני ההיבחנות וישלח אישור לבית הספר. תלמידים המעוניינים לקבל התאמות בדרכי ההיבחנות לאחר סיום לימודיהם בבית הספר ואשר לא אובחנו במהלך לימודיהם כתלמידים בעלי ליקויי למידה, או בוגרים המבקשים לקבל התאמות אחרות, יפנו לוועדות החריגים באגף הבחינות. הבקשה תוגש בכתב, באמצעות בית הספר שלמדו בו, בצירוף אבחון עדכני על פי דרישות הוועדה ובכפיפות למועדים ולפרסומים של אגף הבחינות. האבחון והאישור על התאמת דרכי ההיבחנות יהיו תקפים עד שהנבחן יגיע לגיל 25. נבחן משנה בוגר שזכאותו להתאמה בדרכי ההיבחנות בבחינות הבגרות נקבעה על פי הכללים בחוזרי מנכ"ל קודמים, תמשכנה לחול עליו התאמות אלה עד מלאת לו 25 שנים, למעט ההתאמה "בחינה בית ספרית", שהוסרה מרשימת ההתאמות. אפשר להמיר התאמה זו ל"שאלון בחינה מותאם". 3.8 נבחנים חיצוניים - אקסטרניים נבחנים אשר אובחנו וקיבלו התאמות במהלך לימודיהם במערכת האינטרנית ועברו למערכת הבחינות החיצונית-האקסטרנית ימשיכו לקבל את אותן ההתאמות בדרכי ההיבחנות לצורך השלמת בחינותיהם האקסטרניות. הנבחן יפנה לבית הספר שבו למד כדי לקבל אישור על התאמת דרכי ההיבחנות. האישור יוצג לשלוחה המטפלת בנבחנים אקסטרניים הסמוכה למקום מגוריו בעת פתיחת תיק הנבחן, ויהיה תקף עד שהתלמיד יגיע לגיל 25. כתובות השלוחות המטפלות בנבחנים אקסטרניים מובאות בנספח 6. נבחנים שלא אובחנו בעבר יגישו בקשות באמצעות השלוחות האקסטרניות אל ועדת החריגים באגף הבחינות, בצירוף אבחון עדכני על פי דרישות הוועדה ובכפיפות למועדים ולפרסומים של אגף הבחינות. האישור על התאמת דרכי ההיבחנות יהיה תקף למשך 5 שנים או עד שהנבחן יגיע לגיל 25. תלמיד אקסטרני שזכאותו להתאמה בדרכי ההיבחנות בבחינות הבגרות נקבעה על פי הכללים בחוזרי מנכ"ל קודמים, תמשכנה לחול עליו התאמות אלה עד מלאת לו 25 שנים, למעט ההתאמה "בחינה בית ספרית", שהוסרה מרשימת ההתאמות. אפשר להמיר התאמה זו ל"שאלון בחינה מותאם". תלמיד המבקש התאמות שונות או נוספות יפעל להשגתן על פי ההוראות בחוזר זה. 3.9 תחולה והוראות מעבר מועד תוקפן של ההוראות בחוזר זה הוא כדלקמן:
|
היחידה לליקויי למידה בשפ"י היחידה לליקויי למידה באגף השירות הפסיכולוגי-ייעוצי (שפ"י) הוקמה לפני כשנתיים על ידי שרת החינוך, חה"כ לימור לבנת, ומנכ"לית המשרד, הגב' רונית תירוש, בעקבות המלצות דוח מרגלית מ-1997 המבטא את השינויים שחלו בשנים האחרונות בטיפול בתלמידים בעלי ליקויי למידה במערכת החינוך. תפקידי היחידה ומטרותיה |
1. | |
ביצוע מדיניות המשרד לגבי זכויות תלמידים בעלי ליקויי למידה בחינוך הרגיל בתיאום עם אגפי המשרד ועם יחידותיו העוסקים בנושא: אגפי הגיל, האגף לחינוך מיוחד, אגף הבחינות, אגף המפמ"רים, אגף שח"ר, הקו הפתוח והיחידה למחוננים |
||
בניית נוהלי עבודה לאיתור ולאבחון תלמידים בעלי לקויות למידה ולטיפול בהם במסגרות החינוך הרגילות |
||
תכנון הקצאתם של המשאבים הנדרשים להתערבויות חינוכיות בחינוך הרגיל |
||
ייזום הקמת מרכזים יישוביים ואזוריים המתמחים באיתור, באבחון, בטיפול ובמתן ייעוץ והדרכה למסגרות החינוך הרגילות לתלמידים שאינם זכאים לחינוך מיוחד בתכנית השילוב או בכיתות לחינוך מיוחד |
||
אחריות לעיצוב מדיניות המשרד בכל הנוגע למתן התאמות לתלמידים בעלי ליקויי למידה בבחינות הבגרות במוסדות החינוך, לרבות נבחנים אקסטרניים |
||
אחריות להקמה ולהפעלה של ועדות מקצועיות העוסקות בנושא | ||
השתתפות פעילה בפורומים ציבוריים העוסקים בנושא | ||
תיאום עבודת המפקחים במחוזות וביחידות המשרד בנושא ליקויי למידה בחינוך הרגיל |
||
ייזום מערך השתלמויות למנהלים, לצוותי הוראה, לפסיכולוגים חינוכיים וליועצים, לקידום הנושא |
||
אחריות לאיסוף נתונים וייזום מחקרים לצורך קידום עניינם של תלמידים בעלי ליקויי למידה, פיתוח ובדיקה של מערך הטיפול בתלמידים בעלי ליקויי למידה במערכת החינוך הרגילה ומעקב אחר יישום המערך בשטח. |
הקו הפתוח לפניות תלמידים הקו הפתוח לפניות תלמידים מופקד על פיתוחו ועל קידומו של נושא זכויות התלמידים במערכת החינוך ומסייע גם במידע ובייעוץ במצוקות ובשאלות אישיות וחברתיות. מתקבלות פניות מגיל הגן ועד בוגרים מכל בתי הספר והמגזרים. בתחום המידע עבודת הקו הפתוח לפניות התלמידים מתאפיינת בפעולות האלה: |
2. | |
מתן מידע על זכויות תלמידים בעלי ליקויי למידה | א. | |
מתן ייעוץ והכוונה לתלמידים בעלי ליקויי למידה ולהוריהם | ב. | |
מתן מידע בפנייה טלפונית. |
ג. |
המפמ"רים - המפקחים המרכזים המפמ"רים לוקחים חלק פעיל בעיצוב התאמות לתלמידים בעלי ליקויי למידה על פי קריטריונים מקצועיים ואחידים תוך מתן מענה לצורכי התלמידים. המפמ"רים מדריכים את בתי הספר התיכוניים באמצעות חוזרי המפמ"רים המפרטים את דרכי ההיבחנות בבחינות הבגרות בכל מקצוע. חוזרי המפמ"רים נכתבים בהתאם להנחיות הכלליות המופיעות בחוזר המנכ"ל. המפמ"רים אחראים לבניית מחווני הערכה לבחינות הבגרות המותאמים לתלמידים בעלי ליקויי למידה, לביצוע הערכה לבחינות הבגרות המותאמות לתלמידים בעלי ליקויי למידה ולמתן הנחיות לביצוע בחינות בעל-פה. |
3. |
אגף הבחינות לאגף הבחינות תפקיד מרכזי וחשוב בכל הקשור להיבטים הארגוניים והתקציביים של מתן ההתאמות בבחינות הבגרות לתלמידים בעלי ליקויי למידה. במסגרת זו אגף הבחינות אחראי על התחומים האלה: |
4. | |
ארגון וביצוע של דרכי ההיבחנות על פי ההתאמות בבחינות הבגרות כפי שהן נקבעות על ידי המועצות הפדגוגיות בבתי הספר, ועדות החריגים, הוועדות המחוזיות וועדת הערעורים העליונה |
א. | |
ארגון וניהול של הוועדה לדיון בבקשות חריגות | ב. | |
הפקת נהלים והנחיות לבתי הספר על פי ההוראות בחוזר המנכ"ל. |
ג. | |
ביצוע הערכה כמותית וסטטיסטית של ההתאמות בבחינות הבגרות בהתייחס למשתני פילוח נבחרים. |
ד. | |
אגף המפמ"רים, אגף שפ"י ואגף הבחינות פועלים בשיתוף פעולה הדוק ושיטתי לצורך עיצוב ההתאמות הראויות לתלמידים בעלי ליקויי למידה. |
פרטי התלמיד/ה ובית הספר שם המשפחה___________ השם הפרטי___________ המין: ז /נ מס' ת"ז__________ תאריך הלידה________ תאריך העלייה________ ארץ הלידה___________ שם האב_________ שם האם_________ הכתובת______________ טל' בבית_________ טל' נוסף_________ שם ביה"ס:__________________________ ממ'/ממ"ד (הקף במעגל) המגזר: יהודי/לא יהודי (הקף במעגל) כתובת ביה"ס______________ המחוז_________________ טל' ביה"ס_________ סמל המוסד_______________ הכיתה_____ המגמה______ הרשות שביה"ס משתייך אליה_______ שם היועץ/ת____________________ טל'_________ שם המחנך/ת____________________ טל'_________ |
א. |
סוג ההתאמה המבוקש (הקף במעגל את ההתאמה המבוקשת) שאלון מותאם/מבחן בעל-פה/המרת הבחינה במתמטיקה במקצוע מדעי אחר/ שפה זרה - 5 י"ל (התעלמות משגיאות כתיב, שעתוק והקלטת התשובות) |
ב. |
אבחונים פרט את סוג האבחונים שהתלמיד/ה עבר/ה: |
ג. |
ממצאים והמלצות |
גיל התלמיד/ה בעת האבחון |
הגורם המאבחן |
סוג האבחון |
פסיכולוגי | |||
דידקטי | |||
משולב | |||
אחר _______ |
הציון | מס' יחידות הלימוד |
המקצוע | הציון | מס' יחידות הלימוד |
המקצוע |
לשון | ספרות | ||||
אזרחות | מתמטיקה | ||||
חינוך גופני | הנדסה | ||||
אחר______ | אנגלית | ||||
אחר______ | שפה זרה נוספת | ||||
אחר______ | תנ"ך | ||||
אחר______ | היסטוריה |
הערכת התפקוד הלימודי של התלמיד/ה (תחומי החוזק, תחומי הקושי ודרכי ההתמודדות) ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ |
4. |
פירוט ההתאמות שניתנו לתלמיד/ה במהלך לימודיו/ה בביה"ס בבחינות פנימיות:__________________________ ______________________________________ ______________________________________ בבחינות חיצוניות:__________________________ ______________________________________ ______________________________________ האם מתן התאמות אלו סייע לו/לה בשיפור תפקודו/ה הלימודי? באיזו מידה? ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ |
5. | |
סיכום החלטת המועצה הפדגוגית:__________________ ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ |
6. |
האם דרך היבחנות שונה מזו המומלצת באבחון מתאימה לתלמיד/ה? כן/לא אם כן - פרט איזו:__________________ |
3. |
שמות חברי הצוות החינוכי השותף לבקשה (בציון תפקידם בביה"ס) __________________________ __________________________ __________________________ |
4. |
אבחון תקף (מכיתה ז' ואילך) |
1. |
דיווח התלמיד/ה ביחס לקשייו/ה וליעילות ההתאמות |
2. |
דוגמה של עבודה או בחינה בכתב ידו/ה של התלמיד/ה, עם הערות המורה (יש להגיש דוגמה מקורית ולא מצולמת) |
3. |
אישור ההורים לקיום הדיון בוועדת ההתאמות (ראה דוגמה בנספח 3) |
4. |
אישור מתן התאמות לתוספת זמן לבחינה, להתעלמות משגיאות כתיב, לשעתוק, להכתבה ולהקראת שאלון יינתן על ידי המועצה הפדגוגית הבית-ספרית. |
- |
אישור מתן התאמות לבחינה בעל-פה, לשאלון מותאם, להמרת השאלון במתמטיקה בשאלון מדעי אחר ולשעתוק, לתוספת זמן ולהקלטה בשפות ברמה של 5 י"ל הוא בסמכותה של ועדת התאמה מחוזית של משרד החינוך בלבד. |
- |
מפקח/ת ביה"ס | העתקים |
היחידה לליקויי למידה בשפ"י |
פרטי התלמיד/ה שם המשפחה____________ השם הפרטי__________ המין: ז/נ מס' ת"ז_________ תאריך הלידה________ תאריך העלייה________ ארץ הלידה________ שם האב________ שם האם________ הכתובת___________ טל' בבית__________ טל' נוסף__________ שם ביה"ס:_________________ ממ'/ממ"ד (הקף במעגל) המגזר: יהודי/לא יהודי (הקף במעגל) כתובת ביה"ס____________ המחוז___________ טל' ביה"ס_____________ סמל המוסד___________ הכיתה_____ המגמה_______ הרשות שביה"ס משתייך אליה________ שם היועץ/ת________________ טל' נוסף___________ שם המחנך/ת________________ טל' נוסף___________ הסיבה להפניה לאבחון _________________________________________ _________________________________________ _________________________________________ |
א. |
אבחונים פרט את סוג האבחונים שהתלמיד/ה עבר/ה: |
ב. |
ממצאים והמלצות |
גיל התלמיד/ה בעת האבחון |
הגורם המאבחן |
סוג האבחון |
פסיכולוגי | |||
דידקטי | |||
משולב | |||
אחר_____ |
תפקוד לימודי | ג. |
הציון | מס' יחידות הלימוד |
המקצוע | הציון | מס' יחידות הלימוד |
המקצוע |
לשון | ספרות | ||||
אזרחות | מתמטיקה | ||||
חינוך גופני | הנדסה | ||||
אחר______ | אנגלית | ||||
אחר______ | שפה זרה נוספת | ||||
אחר______ | תנ"ך | ||||
אחר______ | היסטוריה |
2) הערכת התפקוד הלימודי עפ"י התחומים ורמות הקושי (סמן X במשבצת המתאימה) |
באיזו מידה קיים לדעתך פער משמעותי בין היכולת של התלמיד/ה לבין הישגיו/ה? |
3) |
אילו דרכי התערבות לימודית והתאמות במבחנים נוסו בבית הספר? ציין את השפעתם (פרט): ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ |
4) |
הערכת תפקוד התלמיד/ה בתחומי הקשב, ההתנהגות, הרגש ןהחברה | ד. |
באיזו מידה קיימות התופעות הבאות? |
במידה רבה 4 |
3 |
2 |
במידה מועטה 1 |
|
קשיים בקשב ובריכוז | ||||
קשיים בקשב ובריכוז | ||||
קשיים בתחום החברתי | ||||
קשיים בתחום הרגשי | ||||
קשיים בתחום ההתנהגותי |
עמדת הצוות החינוכי לגבי השתתפות המשרד במימון הצוות החינוכי השותף לבקשה (בציון התפקידים בביה"ס) ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ |
ה. |
אישור מנהל/ת בית הספר שם מנהל/ת בית הספר_____________________ המלצת המנהל/ת להשתתפות המשרד במימון האבחון: |
ו. |
אישור המפקח/ת הכולל/ת שם המפקח/ת הכולל/ת__________________ חתימה_____________ |
ז. |
העיסוק | הגיל | השם | מס' |
1 | |||
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 | |||
6 | |||
7 | |||
8 | |||
9 | |||
10 |
מטה המנב"ת: טלדור מערכות מחשבים בע"מ, מטה המנב"ת (שמואל קצין), רח' היצירה 13, ת"ד 10266, קרית אריה, פתח תקוה 49002, טל' 03-9298229 ו-03-9298384, פקס' 03-9298386 |
1. |
שלוחת ת"א והמרכז (המנהלת: הגב' אלינור טבע): רח' בן-גוריון 19, בני ברק 51263, טל' 03-6164022, פקס' 03-5785508 |
2. |
שלוחת חיפה והצפון (המנהלת: הגב' מריאנה דוידוביץ'): רח' חורי 2 (מגדל הנביאים), קומה 14, חיפה 33045, טל' 04-8645584, פקס' 04-8645418 |
3. |
שלוחת ב"ש והדרום (המנהלת: הגב' גיתה גטניו): שד' שז"ר 21, בית נועם, קומה 6, באר שבע 84894, טל' 08-6283291 ו-08-62883292, פקס' 08-6283293 |
4. |
שלוחת ירושלים (המנהלת: הגב' אורית חן-אורנשטיין): רח' כנפי נשרים 24 (גבעת שאול), ירושלים 95464, טל' 02-6515913, פקס' 02-6520124 |
5. |
* ההוראות בנוגע להרכב ועדת ההתאמות המחוזית שמופיעות בסעיפים קטנים 3.4.2 ב-ג בהוראה הנוכחית וכן בסעיף 4.3-3 בחוזר סט/1 תוקנו בתאריך 13.9.2016. |
|
** המשפט " כמו כן הוועדה מוסמכת לאשר בקשות להתאמות בדרכי ההיבחנות מסוג הקראה והכתבה, ובאנגלית - השמעת השאלון או הקלטה/הקלדת התשובות" נוסף בתאריך 13.09.2016. |
|
*** לוח הזמנים הרב שנתי לפניות לגורמים המאשרים את ההתאמות בוטל בתאריך 13.09.2016, ובס"ק 3.5 נכתב " הפנייה לגורמים המאשרים את ההתאמות תיעשה בהתאם למועדים שיפורסמו בעניין זה מעת לעת מטעם אגף לקויות למידה והפרעת קשב." |
|
**** ב-13.09.2016 רשימת ההתאמות ברמות השונות הוסרה מההוראה ובמקומה נכתב שטבלה מעודכנת תפורסם מעת לעת באתר האינטרנט של האגף ללקויות למידה ולהפרעת קשב בשפ"י. |
בשאלות ובבירורים אפשר לפנות אל היחידה לליקויי למידה, טל' 02-5603246. |
הוראות קבע
חוזר מנכ"ל תשסד/4(ב), ו' כסליו תשס"ד, 1 בדצמבר 2003