אוכלוסיות מיוחדות |
1. |
חינוך מיוחד |
1.2 |
תכנית השילוב במסגרות החינוך הרגיל - לטיפול בתלמידים
בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בכיתות רגילות ובכיתות
חינוך מיוחד |
1.2-32
|
מבוא
אחת מאבני הבוחן של מערכת החינוך בישראל היא יכולתה ונכונותה לתת
מענה חינוכי-לימודי הולם לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים המתקשים
להסתגל מבחינה לימודית או חברתית לנורמות המקובלות במסגרות החינוך
הרגיל ולהימנע ככל האפשר מהפנייתם למסגרות החינוך המיוחד. אין חולק
על כך שיש תלמידים בעלי צרכים מיוחדים שלהם בעיות מורכבות וכוללניות
משמעותיות בתחומי תפקוד שונים המצריכות התערבות רב-מקצועית כוללנית
במשך מרבית שעות הלימודים והם נזקקים בשל כך למסגרת
חינוכית-טיפולית המיוחדת להם. לתלמידים אלה, ורק להם, נועדו מסגרות
החינוך המיוחד. רוב רובם של התלמידים בעלי צרכים מיוחדים יכולים
להשתלב במסגרת הכיתה הרגילה בעזרת תכנית השילוב ולהפיק תועלת רבה
מכך הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית-רגשית.
התפיסה החינוכית המנחה את המורה בעבודתו להתייחס לכל תלמיד כפרט,
להכיר את נקודות החוזק והחולשה שלו ולהתאים את שיטות ההוראה
והחינוך לצרכים המיוחדים
שלו - תפיסה זו מבוססת על ההנחה שילדים, כתלמידים וכבני אדם, שונים
זה מזה, ושומה
על המורה להכיר בשונות זו ואף לחנך את תלמידיו להכיר בה. ההתמודדות
עם התלמיד בעל הצרכים המיוחדים בכיתה הרגילה היא אתגר חינוכי למורה
ומופת לקהילה שבה הוא אמור להשתלב בשעות שלאחר הלימודים וכאדם
בוגר.
משרד החינוך התרבות והספורט משקיע מאמצים מוגברים לטפח את התודעה
לשילובם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגיל, תוך
שימת דגש על צורכיהם המיוחדים. בד בבד גובשו תכניות שונות להקניית
כלים ושיטות הוראה מתקדמות המותאמים לתלמידים אלה. כל אלה מוצאים
את ביטוים בעשייה החינוכית היום-יומית של הצוות החינוכי בגן הילדים
ובבית-הספר.
חוק החינוך המיוחד, התשמ"ח-1998 קובע שוועדת השמה היא אשר תקבע
את זכאותו של תלמיד לחינוך מיוחד ואת השמתו במסגרת חינוך מיוחד.
החוק מורה לוועדת ההשמה להעניק זכות קדימה להשמתו של התלמיד
במסגרת החינוך הרגיל על פני השמתו במסגרת החינוך המיוחד.
פרק ד'1 לחוק החינוך המיוחד, "שילוב ילד בעלי צרכים מיוחדים בחינוך
הרגיל" (תיקון מס' 7, התשס"ג-2002), מעניק לוועדת השילוב במוסד החינוך
הרגיל את הסמכות לקבוע את זכאותם של תלמידים בעלי דרכים מיוחדים
לתוספת חינוך מיוחד במסגרת תכנית השילוב.
החינוך המיוחד, המתמחה בטיפול בתלמידים עם לקויות שונות, מאפשר
לתלמידים הזכאים לקבל את שירותיו במהלך לימודיהם בכיתה הרגילה
במסגרת תכנית השילוב. תמיכה זו באה כתוספת לתמיכה הניתנת להם על-ידי
הצוות החינוכי של בית-הספר או של גן הילדים, כדי לסייע להם להמשיך
בלימודיהם במסגרות הרגילות. שירותים אלה כוללים הוראה מתקנת,
טיפולים ביצירה ובהבעה וטיפולים פארא-רפואיים וכן שירותים
פסיכולוגים ועזרים מסייעים, על פי התכנית החינוכית היחידנית
שתוכן לתלמיד המשולב.
תכנית השילוב מיועדת בעיקרה לעודד פיתוח של ראייה מערכתית יישובית
של דרכי הטיפול בתלמידים שיש להם צרכים מיוחדים, לאפשר גיוון בדרכי
הטיפול, לגבש מגוון רחב של אסטרטגיות למידה ולהגביר את האוטונומיה
ואת האחריות של המחנך והצוות של המוסד החינוכי לקידומו של התלמיד.
במסגרת תכנית השילוב יש לפתח ולגבש מגוון רחב של אסטרטגיות לטיפול
בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בכיתות רגילות, הכול בהתאם
לצרכים של התלמידים, במסגרת מכסת שעות השילוב ובמגבלות זמינות
כוח-האדם והאמצעים הפיזיים הזמינים לטיפול בכל מקום ומקום.
האסטרטגיות הטיפוליות השונות עשויות למצוא את ביטוין בכמה ממדים;
ביניהם:
סוגי הטיפולים הניתנים לתלמידים: הוראה מתקנת, טיפולים ביצירה
ובהבעה וטיפולים פרא-רפואיים
|
- |
שיטת הטיפול: פרטנית, קבוצתית
|
- |
המקום שבו הטיפולים מתקיימים: בתוך הכיתה, מחוץ לכיתה
|
- |
המועד שבו הטיפול ניתן: בשעות הלימודים, לאחר שעות הלימודים
|
- |
מספר שעות הטיפול בתלמיד
|
- |
משך הטיפול והאינטנסיביות שלו.
|
- |
יישום תכנית השילוב כפוף למגבלות חוק התקציב. אגף החינוך המיוחד מרכז
את תכנית השילוב ברמת המטה בתיאום עם האגפים הרלוונטיים לנושא זה.
חוזר זה מבטל את סעיף 1.2-20 בחוזר הוראות הקבע נט/8(ג).
|
זכאותו של תלמיד עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל להיכלל בתכנית
השילוב תיקבע על ידי ועדת השילוב במוסד החינוך הרגיל (ראה להלן),
כמוגדר בסעיף 20א' לחוק. במסגרת תכנית השילוב ובכפיפות למכסת
שעות השילוב שהוקצו למוסד החינוכי שבו התלמיד לומד הוא יקבל
תוספת שירותי חינוך מיוחד.
|
|
מטרות תכנית השילוב |
2. |
להבטיח תמיכה חינוכית-טיפולית לתלמידים הזכאים להיכלל
בתכנית השילוב. |
2.1 |
|
לאפשר גמישות מרבית בהפעלת תכנית השילוב, בהתאם לצרכים
המשתנים של אוכלוסיית התלמידים בכל מסגרת חינוכית |
2.2 |
|
לעודד ראייה מערכתית יישובית (או אזורית) של דרכי הטיפול
בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך
הרגיל, תוך תיאום בין התכניות השונות המופעלות במערכת
החינוך לטיפול באוכלוסייה זו |
2.3 |
|
לטפח את שיתוף הפעולה ואת יחסי הגומלין בין מערכת החינוך
הרגיל לבין מערכת החינוך המיוחד לקידום תלמידים בעלי צרכים
מיוחדים |
2.4 |
|
לעודד יזמות לשילוב הדרגתי או חלקי של תלמידים בעלי לקויות
קשות הלומדים במסגרות החינוך המיוחד |
2.5 |
|
להביא בהדרגה להקצאה מאוזנת של המשאבים הנכללים בסל
השילוב בין מוסדות החינוך הרגיל, על-פי קריטריונים אחידים |
2.6 |
|
לאפשר גמישות מרבית בניצול משאבי סל השילוב, בהתאם
לצרכים המשתנים של אוכלוסיית התלמידים בכל מסגרת חינוכית
ובכל רשות מקומית.
|
2.7 |
|
אופן הקצאת שעות השילוב במסגרות החינוך הרשמיות |
3. |
אלה מסגרות החינוך הנכללות בתכנית: |
3.1 |
|
גני טרום חובה רגילים: (ילדים בגיל 4-3 הלומדים בגני
טרום חובה שבפיקוח משרדנו; במסגרות אלה תינתן תמיכה
רק לילדים עם לקויות קשות מאוד: בעלי פיגור בינוני וקשה,
אוטיסטים, בעלי הפרעות נפשיות קשות (מחלת נפש), בעלי
נכויות פיזיות קשות ולקויי חושים; הסיוע יינתן לתלמידים
אלה על-פי החלטת ועדת שילוב יישובית לגני ילדים, על סמך
מסמכי אבחון המעידים על הלקות שהם קבילים בוועדת
השמה/ערר (ראה חוזר הוראות הקבע נט/6(ב), סעיף
1.2-13, תת-סעיף 4.2)) |
א. |
|
גני חובה רגילים, ובכלל זה גנים משולבים |
ב. |
|
בתי ספר יסודיים רגילים |
ג. |
|
חטיבות ביניים רגילות. |
ד. |
|
הערה: החלת התכנית בעתיד על כל גילאי 4-3 ועל תלמידי כיתות
י'-י"ב מותנית בתוספת תקציבית ליישום החוק. |
|
מכסת שעות השילוב כוללת את כל שעות השילוב במקור 24 וכן
את כל שעות התקן הבסיסי של כיתות החינוך המיוחד בבתי ספר
רגילים במקור 25. |
3.2 |
|
מערכת ממוחשבת במשרד החינוך תחשב מכסת שעות שילוב
קריטריונית (על פי הנוסחה המובאת בנספח 1) לכל רשות מקומית
על הבסיס של סך כל השעות הקיימות ברשות במקור שעות
השילוב (24) ובמקור התקן הבסיסי לכיתות חינוך מיוחד (25)
בכל שנה ועל-פי קריטריונים (ראה נספח 1 להלן). |
3.3 |
|
ועדת היגוי בכל מחוז תבדוק את מספר השעות הקיימות באותה
שנה בכל רשות מקומית בהשוואה למכסה הקריטריונית שנקבעה
לה ותווסת את השעות בין הרשויות כדי לקרבן למכסות
הקריטריוניות. תהליך הוויסות הדרגתי. ועדת ההיגוי תודיע לאגף
החינוך המיוחד על המכסה שנקבעה לכל רשות (להלן "מכסת
שעות השילוב היישובית") לקראת שנת הלימודים הבאה. |
3.4 |
|
משהודיעה ועדת ההיגוי לאגף החינוך המיוחד מהי המכסה
שנקבעה לרשות המקומית, תחולק מכסה זו, באמצעות המערכת
הממוחשבת, בין מסגרות החינוך באותה רשות ל"מכסות שעות
שילוב מוסדיות" על-פי קריטריונים. כל גני הילדים הנכללים
ביישוב ייחשבו למוסד אחד לצורך הקצאת שעות שילוב. ההנחיות
המתאימות תועברנה למערכת הקצאת שעות התקן. מכסה זו היא
70% מסך שעות השילוב ברשות.
|
3.5 |
|
בכל רשות מקומית "ועדת שילוב יישובית" (ברמת הרשות
המקומית) מתווה את מדיניות הטיפול בתלמידים ביישוב בהתחשב
במאפיינים ובצרכים המקומיים ובתכניות אחרות הפועלות ביישוב
לטיפול בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. לרשות ועדת השילוב
היישובית מוקצים 30% ממכסת שעות השילוב היישובית. |
3.6 |
|
ביישובים שקיים בהם מרכז טיפולי הוא יהיה אחת מזרועות
הביצוע של המתי"א. שעות השילוב המדווחות במרכז הטיפולי הן
חלק ממכסת שעות השילוב היישובית. השעות נלקחות ממכסת
השעות של ועדת השילוב היישובית. |
3.7 |
|
מרכז התמיכה היישובי/האזורי (המתי"א) משמש מסגרת ארגונית
לאיגום שעות השילוב של ועדות השילוב ברשויות שבאזור השירות
של המתי"א. באמצעות המתי"א ניתנים שירותי חינוך מיוחד
לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך הרגיל
- בכיתות חינוך מיוחד (מקור 25) ובכיתות רגילות. |
3.8 |
|
מנהל המתי"א ירכז את ההפעלה של תכנית השילוב היישובית
על-פי ההוראות בחוזר זה. |
3.9 |
|
ניצול שעות השילוב, במסגרת המכסה שנקבעה לכל מסגרת
חינוכית, ייעשה על-פי הכללים שיפורטו בהמשך. שעות השילוב
המוקצות למסגרת החינוך ינוצלו אך ורק כשעות הוראה וטיפול
לתלמידים הזכאים. |
3.10
|
|
זכאותו של תלמיד להיכלל בתכנית השילוב תיקבע על ידי החלטת
ועדת השילוב במוסד החינוכי הרגיל. |
3.11
|
|
הטיפול בתלמיד במסגרת תכנית השילוב יהיה מבוסס על תכנית
חינוכית-יחידנית שתוכן עבור התלמיד על פי הוראת סעיף 20 ז'
בחוק החינוך המיוחד. המחנך של התלמיד ירכז את התכנית, יהיה
אחראי למימושה, ויעקוב אחר התקדמותו של התלמיד. |
3.12
|
|
מערך ההדרכה של החינוך המיוחד בנושא השילוב יאוגם במסגרת
המתי"א. |
3.13
|
|
התכנית בכללותה תלווה בכל מחוז על-ידי ועדת היגוי מחוזית
שתהיה אחראית להפעלתה. |
3.14
|
|
אגף החינוך המיוחד יהיה אחראי לוויסות הדרגתי של שעות
השילוב בין המחוזות, על-פי קריטריונים אחידים בכל הארץ. |
3.15
|
|
שעות התקן המשמשות בסיס לחישוב מכסת שעות השילוב
הקריטריונית לכל רשות מקומית ולקביעת המכסה בפועל בכל שנת
לימודים כוללות שעות אלה:
|
3.16
|
|
שעות המוקצות במקור סל השילוב (מקור 24): |
א. |
|
לכל סוגי המוסדות, ובכלל זה בתי-ספר, מתי"א,
מרכזים טיפוליים למיניהם וסמלים מחוזיים |
- |
|
ולייעודים אלה: לגננות שילוב, לגני ילדים משולבים,
למורות שילוב, לכיתות משולבות, לטיפולים
פרא-רפואיים, לשעות הכנה, לשעות ניהול ולשעות
שהומרו לימי הדרכה. |
- |
|
שעות המוקצות במקור תקן בסיסי לכיתות חינוך
מיוחד (מקור 25), ובכלל זה שעות הוראה, שעות חינוך
ושעות ניהול (ראה את פירוט סוגי הכיתות ב-6.1 להלן).
|
ב. |
|
מכסת שעות השילוב היישובית |
4. |
מכסת שעות השילוב היישובית הקריטריונית |
4.1
|
|
מכסת שעות השילוב היישובית הקריטריונית מבוססת על
מכסות קריטריוניות המחושבות לכל אחד ממוסדות החינוך
הרגיל הנכללים בתכנית באותה רשות מקומית. לעניין זה כל
גני הילדים הרגילים ברשות נחשבים למוסד אחד. |
א. |
|
מערכת ממוחשבת של משרדנו מסכמת את סך כל השעות של
השילוב ושעות התקן הבסיסי לכיתות חינוך מיוחד (במקור
25) הקיימות במסגרות הרשמיות ומחלקת אותן במספר
התלמידים בכיתות רגילות ובכיתות חינוך מיוחד לקבלת
ממוצע של שעות שבועיות לתלמיד. |
ב. |
|
על-פי ממוצע זה מחושבת מכסה קריטריונית לכל אחד
מהמוסדות בכל המגזרים. חישוב המכסה הקריטריונית
המוסדית מתבסס על שני גורמים: |
ג. |
|
מספר התלמידים בכיתות רגילות ובכיתות חינוך מיוחד
באותו מוסד. ככל שמספר התלמידים גדול יותר כן
תגדל המכסה. פקטור מיוחד ניתן לפיצוי בתי-ספר
קטנים. |
1) |
|
מדד הטיפוח של בית-הספר. ככל שמדד הטיפוח גבוה
יותר כן תגדל המכסה לבית-הספר. לגני הילדים ברשות
מקומית מחושב מדד טיפוח כממוצע של מדדי הטיפוח
של בתי-הספר היסודיים באותה רשות. |
2) |
|
המכסות הקריטריוניות המחושבות לכל מוסד מסוכמות
לרמה של הרשות המקומית. לכל מוסד מחושב חלקו היחסי
במכסה של הרשות המקומית.
|
ד. |
|
מהמכסה הקריטריונית המחושבת כנ"ל לכל רשות מקומית
מנוכות שעות התקן הבסיסי של כיתות החינוך המיוחד
במקור 25 הקיימות באותה רשות. יתרת השעות היא מכסת
שעות השילוב הקריטריונית היישובית. |
ה. |
|
מכסת שעות השילוב היישובית הקריטריונית תעודכן מדי
שנה על-פי נתוני השנה הקודמת. הנוסחה לחישוב מכסת
שעות השילוב היישובי הקריטריונית מובאת בנספח 1 להלן.
|
ו. |
|
ויסות שעות בין מחוזות |
4.2
|
|
כדי להגיע לחלוקה קריטריונית של שעות השילוב בין המחוזות
האגף לחינוך מיוחד מבצע ויסות הדרגתי של שעות השילוב.
לצורך הוויסות מנוכים מדי שנה שני אחוזים מכלל השעות
המחושבות במסגרת שעות השילוב מכל המחוזות. שעות אלה
מוקצות על ידי המטה לקופת המחוזות שבהם מספר השעות
הקיימות פחת ממספר השעות הקריטריוניות למחוז.
מחוז המקבל לקופתו תוספת שעות שילוב בגין הוויסות הבין-מחוזי
יועיד שעות אלה לרשויות מקומיות שבהן מספר שעות השילוב
הקיימות פחת מהמכסה הקריטריונית (ראה להלן).
|
|
ויסות שעות בין רשויות מקומיות |
4.3
|
|
כדי להגיע לחלוקה הקריטריונית של שעות השילוב בין
היישובים ועדת היגוי מחוזית מבצעת ויסות הדרגתי של
שעות שילוב ושעות תקן בסיסי של כיתות חינוך מיוחד בין
היישובים. |
א. |
|
לצורך הוויסות מנוכים מדי שנה 5% משעות השילוב
הקיימות בכל רשות מקומית. שעות אלה מצטרפות לקופה
המחוזית. |
ב. |
|
לצורך ביצוע הוויסות יעביר אגף החינוך המיוחד לוועדת
ההיגוי המחוזית בכל מחוז נתונים לגבי כל רשות מקומית
כדלקמן: |
ג. |
|
מכסת שעות השילוב הקיימת בכל רשות במחוז |
- |
|
מכסת שעות השילוב הקיימת בכל רשות, לאחר ניכוי
שעות לוויסות בין-מחוזי ולוויסות בין הרשויות |
- |
|
מכסת שעות השילוב הקריטריונית לכל רשות |
- |
|
מספר שעות השילוב המדווחות כיום בסמלים
מחוזיים, לאחר ניכוי שעות לוויסות בין-מחוזי,
ואשר יש להעבירן למכסות הקיימות בכל רשות
|
- |
|
מספר השעות בקופת המחוז המיועדות לוויסות בין
הרשויות. |
- |
|
לקראת כל שנת לימודים יועברו כל שעות השילוב המדווחות
בסמלים מחוזיים (סוג מוסד 18 ו-20) למכסות של הרשויות
המקומיות שאותן הן משרתות. ועדת ההיגוי המחוזית תבצע
את העברת השעות בתיאום מלא עם מנהל מחלקת התקן ועם
מפקחי החינוך המיוחד במחוז, כדי להבטיח העברה מסודרת
של השעות. הוועדה המחוזית תבצע את העברת השעות
מהסמלים המחוזיים לפני ביצוע חלוקת השעות מהקופה
המחוזית, כדי שיהיו לפניה נתונים מלאים אודות מספר
שעות השילוב הקיימות בכל רשות מקומית. |
ד. |
|
לא ניתן לדווח על שעות שילוב בסמלים מחוזיים, למעט שעות
שילוב שהומרו לימי הדרכה, על-פי הנהלים המפורטים
ב-11.3 להלן. |
ה. |
|
ועדת ההיגוי תחלק את השעות העומדות לרשותה בקופת
המחוז לרשויות מקומיות שבהן מכסת שעות השילוב הקיימת
פחותה מהמכסה הקריטריונית במטרה לסגור פערים. |
ו. |
|
ועדת ההיגוי המחוזית לא תוסיף שעות מהקופה המחוזית
לרשויות שבהן מכסת שעות השילוב הקיימת גבוהה מהמכסה
הקריטריונית. |
ז. |
|
משקבעה ועדת ההיגוי המחוזית את מכסת שעות סל השילוב
שתינתן לכל רשות, היא תדווח על כך לממונה על השילוב
באגף לחינוך מיוחד לצורך חישוב מכסת השעות המוסדיות
בכל רשות ולביצוע ההקצאה של השעות במערכת התקן.
|
ח. |
|
מכסת שעות השילוב במסגרת החינוכית |
5. |
המערכת הממוחשבת של משרדנו תחלק את מכסת שעות השילוב
היישובית שנקבעה לכל רשות מקומית על-ידי ועדת ההיגוי המחוזית
בכל שנת לימודים, כדלקמן:
|
|
מכסת שעות השילוב לוועדת השילוב היישובית |
5.1
|
|
30% ממכסת שעות השילוב של היישוב יועמדו לרשותה של ועדת
השילוב היישובית: השעות במכסת ועדת השילוב היישובית
תיועדנה לתגבור טיפולים פרא-רפואיים וטיפולים ביצירה ובהבעה
לתלמידים בכיתות חינוך מיוחד (מקור 25) על-פי הצרכים,
להמרת שעות לימי הדרכה, לפתיחת גנים משולבים, כיתות
משולבות יישוביות וכיתות מקדמות (מקור 25), לאבחונים
דידקטיים, להקצאת שעות התקן של המרכז הטיפולי ביישובים
שיש בהם מרכז כזה ולייזום פרויקטים מיוחדים במסגרת תכנית
השילוב.
|
|
מכסות שעות השילוב למסגרת החינוך ביישוב |
5.2
|
|
70% מהמכסה היישובית יחולקו למכסות שעות שילוב לכל
אחת ממסגרות החינוך הרגיל ברשות על-פי חלקו היחסי של
המוסד במכסה היישובית הקריטריונית.
הנוסחה לחישוב המכסה המוסדית מובאת בנספח 1 להלן. |
א. |
|
מכסת שעות השילוב של המוסד כוללת את שעות
ההכנה הנדרשות למורי השילוב, על פי מפתח שיפורט
בהמשך. |
ב. |
|
מכסת שעות השילוב לכל גני הילדים ביישוב תאוגם למכסה
משותפת ותחולק בין גני הילדים על-פי החלטת ועדת השילוב
לגני ילדים ביישוב. |
ג. |
|
לכל בית-ספר תוקצינה שעות ניהול מתוך מכסת סל
השילוב שלו על-פי המפתח כדלקמן:
שעות ניהול
לבית-הספר |
המכסה המוסדית |
1 ש"ש |
16-6 ש"ש |
2 ש"ש |
26-17 ש"ש |
3 ש"ש |
42-27 ש"ש |
4 ש"ש |
43 ש"ש ומעלה |
|
ד. |
|
יתרת השעות במכסה המוסדית תשמש להפעלת תכנית
השילוב לתלמידים הזכאים. |
ה. |
|
לכל בית-ספר שתוקצינה לו שתי שעות ניהול ומעלה תוסף
"כיתה" למניין הכיתות לעניין הקצאת שירותי מזכירות
ושרתות. |
ו. |
|
תוספת שעות שילוב לבית-ספר ממכסת ועדת השילוב
היישובית אינה מזכה את בית-הספר בתוספת שעות ניהול. |
ז. |
|
מחלקת התקן במחוז תודיע לכל בית-ספר את מספר שעות
הזכאות שלו להפעלת תכנית השילוב ואת מספר שעות הניהול
שהוקצו לבית-הספר בגין תכנית זו.
דוח מרוכז אודות מכסות סל השילוב המוסדיות והקצאתן,
ובכלל זה מכסת הזכאות של ועדת השילוב היישובית ומכסת
הזכאות של גני הילדים, יישלח ליו"ר ועדת השילוב היישובית
ולמנהל המתי"א.
|
ח. |
|
כיתות חינוך מיוחד בבתי-ספר רגילים (במקור 25) |
6. |
|
כללי |
6.1
|
כיתות החינוך המיוחד הן כיתות-אם שכל תלמידיהן לומדים
בהם על פי החלטה של ועדת השמה או ערר. |
א. |
|
כיתות החינוך המיוחד המקבלות את התקן הבסיסי ממקור
25 מאופיינות כדלקמן: |
ב. |
|
לקויי למידה |
20 -
|
|
בעלי משכל גבולי רב-בעייתי |
23 -
|
|
חשד סביר לפיגור קל רב-בעייתי (תלמידים אלה הופנו
לאבחון בשירות למען המפגר במשרד העבודה והרווחה,
ועד לסיום האבחון הם ילמדו בכיתות ממקור 25) |
16 -
|
|
מעוכבי התפתחות |
29 -
|
|
מעוכבי שפה. |
30 -
|
|
החלטה על העברת תלמיד ממסגרת של כיתה לחינוך מיוחד
למסגרת של כיתה רגילה תיעשה על-ידי הצוות הבין-מקצועי
של בית-הספר, באישור המפקח על החינוך המיוחד והמפקח
על החינוך הרגיל, בהסכמת ההורים ובתיאום עם רשות
החינוך המקומית. |
ג. |
|
בחישוב המכסה הקריטריונית של שעות השילוב לרשות
מקומית מובאות בחשבון כל שעות התקן הבסיסי של כיתות
החינוך המיוחד (במקור 25) בבתי-הספר הרגילים, ובכלל זה
שעות הוראה, שעות חינוך ושעות ניהול. |
ד. |
|
בפועל מכסת שעות השילוב לכל רשות מקומית בכל שנה
נקבעת על בסיס נתוני השנה הקודמת ואינה כוללת את שעות
התקן הבסיסי של כיתות החינוך המיוחד שפעלו בה בשנה
הקודמת (שעות אלה משוריינות מראש עבור המשך הפעלתן
של כיתות החינוך המיוחד, על-פי הצרכים).
|
ה. |
|
פתיחה וסגירה של כיתות חינוך מיוחד (במקור 25)
ברשות מקומית |
6.2
|
|
אם נסגרה כיתה לחינוך מיוחד בבית-ספר רגיל ברשות
מקומית שבה מכסת השילוב הקיימת פחותה מהמכסה
הקריטריונית או שווה לה - תומרנה שעות התקן הבסיסי של
הכיתה לחינוך מיוחד שנסגרה לשעות שילוב ותתווספנה
למכסת השילוב היישובית (בשנת הלימודים הבאה תיכללנה
שעות אלה בחישוב מכסות השילוב המוסדיות).
|
א. |
|
אם נסגרה כיתה לחינוך מיוחד ברשות מקומית שבה מכסת
שעות השילוב גבוהה מהקריטריונית, תיועדנה שעות התקן
הבסיסי שהתפנו לפתיחת כיתה לחינוך מיוחד או תומרנה
לשעות שילוב ברשות מקומית שבה מספר שעות השילוב פחת
מההקצאה ההקריטריונית. מהלך זה מיועד להאיץ את תהליך
ויסות השעות בין רשויות מקומיות בתוך המחוז. |
ב. |
|
אם נדרשת פתיחה של כיתה חדשה לחינוך מיוחד ברשות
המקומית - תומרנה שעות התקן הבסיסי הנדרשות עבורה
משעות השילוב ותנוכינה ממכסת ועדת השילוב היישובית.
|
ג. |
|
פתיחת כיתות חינוך מיוחד לתלמידים המופנים מכמה
רשויות מקומיות |
6.3
|
|
ברשות מקומית שנפתחת בה כיתה לחינוך מיוחד הקולטת
תלמידים מכמה רשויות מקומיות תהיינה שעות התקן
הבסיסי הנדרשות לכיתה זו על חשבון הקופה המחוזית. |
א. |
|
ועדת היגוי מחוזית תשריין בקופתה שעות למתן טיפולים
פרא-רפואיים וטיפולים ביצירה ובהבעה לתלמידים בכיתות
חינוך מיוחד הקולטות תלמידים מכמה רשויות מקומיות
(ראה להלן).
|
ב. |
|
תכנית לימודים אישית לתלמידים בכיתות חינוך מיוחד |
6.4
|
|
תכנית הלימודים בכיתות החינוך המיוחד מבוססת על
תכניות לימודים אישיות, על-פי הוראות חוק החינוך המיוחד,
בזיקה לתכנית הלימודים הרגילה. בנושאי לימוד מסוימים,
על-פי שיקול הדעת של הצוות הבין-מקצועי של בית-הספר,
רצוי לשלב תלמיד מכיתה לחינוך מיוחד בכיתה הרגילה.
השילוב ייעשה באופן הדרגתי, על בסיס אישי של כל תלמיד
ובהתאם לצרכיו. תלמיד שהגיע לשילוב בהיקף של 4 ימים
בשבוע, יירשם בשנת הלימודים שאחריה כתלמיד בכיתה
הרגילה. ועדת השילוב המוסדית תבחן את זכאותו להיכלל
בתכנית השילוב. נושאי הלימוד הנלמדים במסגרת הכיתה
הרגילה יירשמו בתכנית הלימודים האישית של התלמיד,
על-פי הוראות חוזר המנהל הכללי בעניין זה. |
א. |
|
לכל תלמיד הלומד בכיתה לחינוך מיוחד תוכן תכנית
לימודים אישית על-פי הוראות חוק החינוך המיוחד
וההנחיות בעניין זה שפורסמו בחוזר המנהל הכללי עבור כלל
מסגרות החינוך המיוחד.
|
ב. |
|
מרכז התמיכה היישובי/האזורי יסייע לצוות החינוכי
בבתי-הספר הרגילים בהכנת תכנית הלימודים האישית.
|
ג. |
|
מתן טיפולים פרא-רפואיים וטיפולים ביצירה ובהבעה
לתלמידים בכיתות חינוך מיוחד (מקור 25) |
6.5
|
|
לתלמידים בכיתות חינוך מיוחד הנזקקים לטיפולים
פרא-רפואיים ולטיפולים ביצירה ובהבעה יינתנו טיפולים
אלה על בסיס תכנית הלימודים האישית. |
א. |
|
בקביעת סוגי הטיפולים שיינתנו לתלמידים יובאו בחשבון
זמינות כוח-האדם בתחומים אלה בכל מקום ומקום
והתנאים הפיזיים הנדרשים למתן הטיפולים בבית-הספר. |
ב. |
|
הטיפולים יהיו פרטניים ו/או קבוצתיים, בהתאם לצרכים של
התלמידים ובהתחשב במכסת השעות המיועדת לצרכים אלה.
|
ג. |
|
מספר השעות המרבי שייועד לטיפולים אלה בכיתה לחינוך
מיוחד הנכללת בתכנית השילוב:
בכיתות א'-ג': עד ש"ש אחת בממוצע לתלמיד
בכיתה ד'-ט': עד חצי ש"ש בממוצע לתלמיד. |
ד. |
|
לכל כיתה לחינוך מיוחד במקור 25 (כיתה מלאה) מוקצות
במסגרת התקן הבסיסי של הכיתה 2 ש"ש כשעות "רוחב"
המיועדות בעדיפות ראשונה לטיפולים אלה. |
ה. |
|
מתן הטיפולים הפרא-רפואיים והטיפולים ביצירה ובהבעה
לתלמידים בכיתה לחינוך מיוחד יהיה חלק בלתי נפרד
מתכנית הלימודים של אותה כיתה. הטיפולים יינתנו
לתלמידים במהלך שעות הלימוד בתחום בית-הספר שהם
לומדים בו. |
ו. |
|
בבית-ספר שמתקיימות בו כיתות חינוך מיוחד יכין הצוות
הבין-מקצועי של בית-הספר, בהנחיית מתי"א, תכנית למתן
טיפולים פרא-רפואיים וטיפולים ביצירה ובהבעה עבור
תלמידים הנזקקים לטיפולים אלה - תכנית שח"ם לתלמידים
בכיתות חינוך מיוחד - על-פי הטופס שבנספח 3 להלן. |
ז. |
|
מנהל המתי"א ירכז את תכניות שח"ם של כיתות החינוך
המיוחד מכל בתי-הספר ויציג את הצרכים לתוספת שעות
לטיפולים לוועדת השילוב היישובית.
|
ח. |
|
במידת הצורך תייעד ועדת השילוב היישובית ממכסתה שעות
שילוב לתגבור טיפולים פרא-רפואיים וטיפולים ביצירה
ובהבעה לתלמידים בכיתות חינוך מיוחד הנזקקים לטיפולים
אלה. |
ט. |
|
כוח-האדם הטיפולי המועסק במתי"א ו/או במרכז הטיפולי
יופנה לבתי-הספר על-פי הנחיות המפקח על החינוך המיוחד. |
י. |
|
המפקח על החינוך המיוחד ילמד את הצרכים להעשרת
כוח-האדם במתי"א ובמרכז הטיפולי בתחומי הטיפול השונים
הנדרשים לתלמידים בכיתות חינוך מיוחד ובכיתות הרגילות,
ויתחשב בצרכים אלה בבואו לגייס עובדי הוראה חדשים
למתי"א ולמרכז הטיפולי. |
יא. |
|
עובדי הוראה המתמחים בטיפולים פרא-רפואיים ובטיפולים
ביצירה ובהבעה בתחומים המפורטים להלן יוכלו לעבוד
בתחום התמחותם, על-פי הצרכים, רק אם הם מוכרים
על-ידי משרד הבריאות ויש להם אישור הכרה במעמד
בר-תוקף: |
יב. |
|
- טיפולים פרא-רפואיים: ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור,
פיזיותרפיה |
|
|
- טיפולים ביצירה ובהבעה: טיפול באמנות חזותית, טיפול
במחול, טיפול בתנועה, טיפול במוזיקה, טיפול בדרמה,
ביבליותרפיה. |
|
|
מובהר בזאת שכל השעות הנדרשות למתן טיפולים
פרא-רפואיים ולטיפולים ביצירה ובהבעה לתלמידים בכיתות
החינוך המיוחד הנכללות בתכנית השילוב תוקצינה משעות
השילוב. אין להקצות שעות שילוב לתלמידים בכיתות חינוך
מיוחד זולת לטיפולים פרא-רפואיים ולטיפולים ביצירה
ובהבעה.
|
יג. |
|
ועדת היגוי מחוזית |
7. |
מנהל המחוז ימנה ועדת היגוי מחוזית, שחבריה: מפקח על החינוך
המיוחד, מפקח בחינוך הקדם-יסודי, מפקח כולל בחינוך היסודי,
מפקח בחינוך העל-יסודי (לחטיבות הביניים), פסיכולוג מחוזי
ומנהל מחלקת התקן במחוז. מנהל המחוז ימנה את אחד החברים
ליו"ר הוועדה. |
7.1 |
|
תפקידי הוועדה |
7.2 |
|
לבצע את התהליך של ויסות שעות השילוב בין היישובים
במחוז באופן הדרגתי, על-פי קריטריונים אחידים, לפי הנוהל
המפורט ב-4.2 לעיל |
א. |
|
לעקוב אחר יישום מדיניות השילוב ביישובים ואחר מגמות
פתיחתן/סגירתן של כיתות חינוך מיוחד (ממקור 25)
|
ב. |
|
לאשר המרת שעות ממכסת ועדת השילוב היישובית לימי
הדרכה (על-פי הנהלים המפורטים ב-11.3 להלן). |
ג. |
|
לתגבר ממכסת השעות העומדת לרשותה יישובים אלה: |
ד. |
|
1) יישוב שמשולבים בו תלמידים בעלי צרכים מיוחדים
בכיתות רגילות, אף שוועדת ההשמה החליטה על
השמתם בבית ספר לחינוך מיוחד או בגן לחינוך מיוחד,
וזאת בשל הקושי להסיעם למוסד החינוך המיוחד
מסיבות ביטחוניות או בשל העדר מוסד חינוך מיוחד
הולם במרחק גיאוגרפי סביר |
|
|
2) יישוב שמצויות בו פנימיות של ילדים בסיכון הלומדים
בכיתות החינוך הרגיל ונמצאו זכאים להיכלל בתכנית
השילוב על ידי ועדת השילוב במוסד שהם לומדים בו. |
|
|
5% ממכסות שעות השילוב של כל היישובים במחוז יועמדו
לרשות ועדת ההיגוי המחוזית בקופת שעות השילוב המחוזית.
שעות אלה תשמשנה לוויסות בין יישובים שבהם מכסת השעות
הקיימת פחותה מהקריטריונית. |
7.3 |
|
הוועדה תדווח לאגף החינוך המיוחד עד סוף 20 בפברואר מדי
שנה על מכסת שעות השילוב שנקבעה לכל יישוב לשנת הלימודים
הקרובה בגין הוויסות או על תוספת שעות למכסה יישובית
מסוימת בגין התגבור. |
7.4 |
|
הוועדה תדווח לאגף לחינוך מיוחד עד 15 באוגוסט מדי שנה על
האישורים שהיא נתנה לוועדות שילוב יישוביות להמרת שעות
לימי הדרכה לשנת הלימודים הבאה (ראה ב-11.3 להלן).
|
7.5 |
|
|