שימו לב: לחוזר זה פורסם עדכון. לחצו כאן כדי להגיע לקטע המעודכן.
בטיחות, ביטחון ושעת חירום |
5. |
בטיחות |
5.1 |
נוהלי שגרה, רשימות בקרה ומפרטים טכניים |
5.1-25 |
|
1 בפברואר 2002
|
|
תאריך תחולה |
החלפת סעיף 5.1-10
בחוזר תשנח/10(א)
והחלפת פרקים
א'-י"ד ו-י"ח
בנוהל 1 וכן
נוהל 2 של החוזר
המיוחד ז', התשנ"ז
חוזר זה בוטל |
|
מטרת הפרסום |
1. תכנית לחינוך לבטיחות
רקע |
1.1
|
התנהגות בטיחותית איננה מתמצה בציות לחוקים ולתקנות. זוהי דרך חיים המתבטאת בבחירה
בשיקול דעת ובלקיחת אחריות של האדם לא רק לעצמו אלא גם לזולתו.
|
|
מטרת התכנית |
1.2
|
להקנות לתלמידים את ערכי הבטיחות כתוכן חיים המתחייב מערך חיי-האדם ומהחתירה
למצוינות ולכוונם ליישום כללי ההתנהגות הבטיחותיים בבית, במוסד החינוך וברשות הרבים.
|
|
עקרונות ותחומי פעולה |
1.3
|
השגת מטרות החינוך לבטיחות תתבסס על יישום העקרונות המובאים להלן:
|
|
לימוד כללי בטיחות ודרכי התנהגות למניעת תאונות כחלק בלתי נפרד ממערכת השיעורים
המקצועיים העיוניים והמעשיים |
1.3.1
|
|
מתן דוגמה אישית של המחנכים והמורים ויצירת אווירה מתאימה להטמעה ולהפנמה של
ערכים ושל לקחים בתחומי הבטיחות |
1.3.2
|
|
יצירת זיקה בין האחריות האישית של התלמידים לבין הבטיחות, בין היתר באמצעות עידוד
התלמידים להשתלב בפעילויות כמו ביטחון שוטף, עזרה-ראשונה, כיבוי-אש, ועדות
בטיחות, זהירות בדרכים, אגודת בריאות, נאמני-רכוש, המשמר האזרחי ופעילויות דומות
אחרות |
1.3.3
|
|
הקניית ידע והבנה של הוראות בטיחות כחלק מובנה בכל אחד מהמקצועות שנדרשת בהם
פעילות מעשית או גופנית כלשהי |
1.3.4
|
|
עריכת סקרי סיכונים על ידי התלמידים בהובלה ובחניכה של המחנכים והעברת הממצאים
להנהלת מוסד החינוך כדי שתעדכן את התלמידים בפעולות המתקנות שבדעתה לנקוט
בעקבות ממצאים אלה |
1.3.5
|
|
ניתוח אירועי "כמעט נפגע" ואירועים שהתרחשו במוסד החינוך והעברת המלצות לפעולות
מתקנות לידי ועדת הבטיחות והגיהות המשותפת של המוסד החינוכי |
1.3.6
|
|
העדפת עידוד ביצועי בטיחות מעולים על פני תגובה מענישה על תקלות ועל "עברות"
בטיחות.
|
1.3.7
|
|
עידוד ביצועי בטיחות ואיכות מעולים |
1.4
|
משרד החינוך מעודד חיזוק התנהגויות נכונות. גישה זו זוכה לתמיכה רחבה בקרב מומחים
לניהול בטיחות ברחבי העולם המערבי ומיושמת בהצלחה בארגונים מתקדמים רבים.
|
1.4.1
|
|
משרד החינוך ממליץ לקשור בין הבטיחות לבין האיכות כתפיסת עולם. קישור כזה מעניק
משמעות חדשה למושג בטיחות ומעודד מחויבות אישית להתנהגות נכונה. במסגרת גישה זו
ינהיגו מוסדות החינוך בישראל "פרס בטיחות ואיכות" שנתי מטעם מנהל מוסד החינוך.
הפרס יוענק לכיתות וליחידים באופן הזה: |
1.4.2
|
|
פרס שכבתי יוענק לכיתה בשכבה שגילתה יזמה והפגינה הישגים מיוחדים בתחומי
הבטיחות. |
א. |
|
פרס אישי שכבתי לבטיחות יוענק לתלמיד מצטיין בתחומים אלה מכלל התלמידים
בשכבה.
|
ב. |
|
פרס מוסדי לבטיחות יוענק לכיתה שהצטיינה ונבחרה מתוך כלל הכיתות שזכו
בפרסים השכבתיים. |
ג. |
|
פרס מוסדי לבטיחות יוענק לתלמיד שהצטיין ונבחר מתוך כלל התלמידים שזכו
בפרסים השכבתיים. |
ד. |
|
פרס מצוינות בבטיחות יחולק למוסד שינצח בתחרות הארצית. |
ה. |
|
משרד החינוך יקבע מדדים משותפים פנימיים להצטיינות וכן את הסוג ואת האופי של
הפרסים ויפרסם אותם באמצעות המחוזות לכלל מוסדות החינוך. מיון מוסדות החינוך
וקביעת הציונים ייעשו לפי סוג המוסד, אופיו וגיל התלמידים. |
1.4.3
|
|
תהליך הבחירה ואבני הדרך ייקבעו בנוהל פנימי של מוסד החינוך. בנוהל זה יפורטו, בין
השאר, המועדים לחלוקת הפרסים ואופי המעמד. |
1.4.4
|
|
מנהלי מוסדות החינוך יזמינו לטקס חלוקת הפרסים את נציגי ההורים וגורמים חיצוניים
המשפיעים על מוסד החינוך והמקיימים עמו יחסי גומלין, ובפרט את ראש הרשות המקומית
ואת מנהל מחלקת החינוך, וכן את נציגי המשטרה, כיבוי האש, לשכת הבריאות המחוזית
וגופים נוספים שנטלו חלק בסקרי ההנהלה, בסקרי הרשות המקומית ובמבדקים חיצוניים. |
1.4.5
|
|
משרד החינוך ישאף להעמיד לרשות מוסדות החינוך תקציבים מיוחדים לפרסי איכות
ובטיחות. הסכומים שיוקצבו יפורסמו לקראת כל שנת לימודים.
|
1.4.6
|
|
שיתוף הקהילה וההורים |
1.5
|
נוסף למפורט לעיל וכדי לחזק את מחויבות הקהילה וההורים לבטיחות יפעלו מוסדות החינוך
כדלקמן: |
|
הרשות המקומית תיזום ימי עיון, תחרויות ופעולות אחרות להגברת תודעת הבטיחות בקרב
מוסדות החינוך שבתחומה. במידת הצורך תסתייע הרשות המקומית בפעולותיה באחראי
לבטיחות בלשכה המחוזית של משרד החינוך. |
1.5.1
|
|
הנהלת מוסד החינוך תפעל לשיתוף הורי התלמידים בפעילות הסברה והדרכה ובכל פעילות
אחרת להבטחת שלומם ובטיחותם של התלמידים. שיתוף ההורים ייעשה על ידי עידודם
להתנדב לפעילויות שונות, כגון שיפור ושיפוץ מבנים, כיתות, מתקנים וכד', וכן להשתתף
בליווי טיולים וסיורים ובתכניות לימוד שונות. |
1.5.2
|
|
הנהלת מוסד החינוך תשלב הורים בוועדת הבטיחות המשותפת. |
1.5.3
|
|
השתלמויות וימי עיון |
1.6
|
השתלמויות בנושא הבטיחות תיערכנה במסגרת ההשתלמויות הנערכות מטעם המחלקה
להשתלמות עובדי-הוראה, מטעם הממונה על הבטיחות בלשכה המחוזית או מטעם כל גורם
מוסמך אחר. |
1.6.1
|
|
בארגון ימי עיון לתלמידים אפשר להסתייע בממונה על הבטיחות בלשכה המחוזית. אפשר
לשלב מרצים ומדריכים, סרטים מקצועיים, שקפים ושקופיות, וכן לארגן תערוכת מוצגים
של ציוד מגן ולחלק חומר הסברה, ספרות מקצועית ואמצעים דומים אחרים.
|
1.6.2
|
|
הסברה לתלמידים לקראת חופשת הקיץ |
1.7
|
לפני יציאתם של התלמידים לחופשת הקיץ יקיימו מחנכי הכיתות הסברה והדרכה בכללי
הבטיחות כדי לספק לתלמידים הבנה של הסכנות האופייניות במהלך חופשת הקיץ וידע בדרכים
למניעתן. ההסברה תותאם לגיל הילדים, והיא יכולה לשאת אופי של שיחה, סדנה המועברת על
ידי התלמידים עצמם (בכיתות הגבוהות) או כל אופי אחר, לפי שיקול דעתו של המורה המחנך.
ההסברה תתמקד לפחות בתחומים המפורטים להלן:
|
|
שחייה בים |
1.7.1
|
|
יש להתרחץ אך ורק בחוף רחצה מוכרז ובפיקוח מציל. יש להישמע להוראותיו
ולשחות בשטח שנקבע על-ידו. |
א. |
|
יש להכיר את צבעי הדגלים ואת משמעותם: |
ב. |
|
דגל שחור - הרחצה אסורה |
1) |
|
דגל אדום - הרחצה מסוכנת |
2) |
|
דגל לבן - הרחצה מותרת. |
3) |
|
יש לשמור על קשר עין עם בני-המשפחה, עם החברים או עם מתרחצים אחרים. |
ג. |
|
יש להשתמש בתכשירי הגנה למניעת נזקי השמש. |
ד. |
|
על שפת הים יש לחבוש כובע, להימנע משהייה מופרזת בשמש ולהרבות בשתייה. |
ה. |
|
אין להיכנס למים אחרי האוכל. |
ו. |
|
אין להיכנס למים לאחר שקיעת החמה. |
ז. |
|
יש לשמור על הניקיון הסביבתי; חוף נקי מגביר את ההנאה לשוהים בו.
|
ח. |
|
מאגרי מים, ברכות דגים, ברכות השקאה ומקורות מים בלתי ידועים |
1.7.2
|
|
במאגרי מים, בברכות דגים, בברכות השקאה ובמקורות מים בלתי ידועים קיימת סכנת
טביעה, ואסור לרחוץ בהם.
|
|
טיולים (משפחתיים או קבוצתיים) |
1.7.3
|
|
מומלץ שטיול עם המשפחה או בקבוצה מאורגנת יהיה בהדרכת מדריך מבוגר, שהוא
בקיא בעריכת טיולים ובמסלולים. |
א. |
|
יש להצטייד בפריטים אלו: |
ב. |
|
כובע, רצוי רחב-שוליים |
1) |
|
מימייה מלאה במים (רצויה מימייה נוספת) |
2) |
|
מפת מסלול הטיול (מומלץ לסמן על המפה תחנת משטרה, בית-חולים ויישובים
במסלול הטיול; מומלצת מפה בקנה מידה של 50,000:1 לפחות) |
3) |
|
ציוד עזרה-ראשונה (על פי התכולה המפורטת בתיק המע"ר) |
4) |
|
פנס כיס תקין |
5) |
|
שקיות מפלסטיק לריכוז שאריות מזון |
6) |
|
תרמיל קטן. |
7) |
|
מחשש מהכשת נחשים ועקרבים יש להימנע מהכנסת ידיים מתחת לאבנים ומהליכה
ללא נעליים.
|
ג. |
|
מקררים עזובים |
1.7.4
|
|
הכניסה למקררים עזובים בחצרות בתים או במגרשים מסוכנת ביותר, מחמת חוסר היכולת
של הנכנס למקרר לפתוח את הדלת מבפנים, ומשום שאטימות המקרר מונעת את מעבר
הקול ואי אפשר לשמוע קריאות לעזרה. למקרר מקולקל יש לעקור את הדלת.
|
|
אתרי בנייה, חורבות, בתים נטושים, בורות וחפירות |
1.7.5
|
|
אין להיכנס לאתרי בנייה מחמת הסכנה של נפילת כלי עבודה וחומרי בנייה מלמעלה
ושל דריכה על מסמרים ועל משטחים בלתי יציבים. |
א. |
|
אסור לשחק על פיגומים ולטפל במכונות באתר הבנייה. |
ב. |
|
אין להיכנס לבתים נטושים. |
ג. |
|
אין להתקרב לבורות-סיד ולחפירות למיניהן, שכן קיימת בהם סכנה של מעידה ומפולת
אדמה.
|
ד. |
|
עפיפונים |
1.7.6
|
|
מותר להעיף עפיפונים רק בשטח פתוח, שאין מעליו חוטי חשמל העלולים להתנתק ולסכן
בכך את בעל העפיפון עצמו וגם עוברי-אורח.
|
|
קורקינט וגלגיליות |
1.7.7
|
|
קורקינט וגלגיליות אסורים לשימוש בתחום בית הספר. רצוי אף לא להשתמש בהם בדרך
לבית הספר ובחזרה.
|
|
חומרי נפץ, תחמושת וכלי ירייה וחפצים חשודים |
1.7.8
|
|
איסוף חומרי נפץ ותחמושת "למזכרת", המשחק והטיפול בהם
ופירוקם - כל אלה מסוכנים מאוד לחיי האדם וגם לסובבים אותו, ולכן הם אסורים. |
א. |
|
המשחק בכלי ירייה ובתחמושת המצויים בידי ההורים ברשיון אסור בתכלית האיסור.
יש להרחיק את כלי הירייה מהישג ידם של ילדים קטנים. |
ב. |
|
אין לגעת בעצמים בלתי מוכרים. על הנתקל בחפץ חשוד להזהיר עוברי-אורח ולהזעיק
אנשי ביטחון למקום.
|
ג. |
|
שימוש בכלי-בית חשמליים |
1.7.9
|
|
בשעת השימוש בכלי בית חשמליים יש לשמור על ידיים יבשות ולנעול נעליים. |
א. |
|
יש לוודא שהמכשיר וחוטי החשמל תקינים ולא פגומים. |
ב. |
|
בהפעלת מכונת כביסה, מגהץ או מקדחה יש לעמוד על חומר מבודד (עץ, גומי) או על
רצפה יבשה ולנעול נעליים. |
ג. |
|
שימוש במקדחה חשמלית או בכל כלי עבודה חשמלי אחר מותר רק אם הכלי הוא בעל
בידוד כפול ומערכת החשמל מוגנת על ידי מפסק פחת.
|
ד. |
|
שימוש בכיריים של גז |
1.7.10
|
|
יש להרחיק חומרים דליקים מסביבות הלהבה והכיריים. |
א. |
|
יש להרחיק את הפנים ואת השיער מהלהבה.
|
ב. |
|
אין להושיט יד אל אחד מכלי הבישול מעל ללהבה. יש להסב ידיות, בפרט ארוכות,
כלפי הקיר, הוא הצד הפנימי של הכיריים, כדי שהסיר לא יתהפך על המשתמש בו או
על העובר בקרבת הכיריים. |
ג. |
|
יש להקפיד על סגירת ברזי הכיריים וברז הביטחון בגמר הבישול. |
ד. |
|
בדליפת גז יש לסגור מיד את ברז הביטחון ולאוורר היטב את המטבח ואת החדרים
הסמוכים. אסור בתכלית האיסור להצית אש כלשהי, מחמת הסכנה של התפוצצות
והתלקחות.
|
ה. |
|
מניעת תעייה ואבדן הקשר עם בני-המשפחה (על שפת-הים, בטיול, בעת
התרחקות מחצר הבית) |
1.7.11
|
|
יש לשנן לתלמידים הצעירים את מען ההורים (שם היישוב והרחוב ומספר הבית) ואת מספר
הטלפון בבית ואצל שכנים או אצל קרובי משפחה.
|
|
|