הוראה זו מבוטלת |
למעבר להוראה המעודכנת |
אורחות חיים במוסדות החינוך |
2. |
עישון, סמים ואלכוהול |
2.5 |
מניעת עישון סיגריות ומוצרי טבק במוסדות החינוך |
2.5-6 |
עם החוזר
משרד החינוך רואה חשיבות רבה בהפעלת תכנית מניעה בנושאי טבק,
אלכוהול וסמים, מתוך דאגה לבריאותם של התלמידים ובהתייחס לנתונים
המדאיגים על עלייה בהיקף העישון בקרב תלמידים במערכת החינוך במדינת
ישראל.
בחוזר זה מתפרסם מידע חיוני שישמש את מוסדות החינוך בהפעלת תכניות
מניעה חינוכיות וביישום ההנחיות בנושא העישון כמתחייב מהחוק להגבלת
העישון במקומות ציבוריים.
עם הרחבת התקנות של החוק להגבלת העישון במקומות ציבוריים
(התשמ"ב-1983) והיכנסו לתוקף ב-1.8.01 חל איסור מוחלט על עישון של
תלמידים במוסדות חינוך, למעט מוסדות מוסדות על תיכוניים שבהם גיל
הלומדים עולה על 18 שנים (ראה נספח ג).
אשר לכלל העובדים במוסדות החינוך, מגני הילדים ועד בתי הספר
העל-יסודיים, העישון אסור באופן מוחלט, למעט בחדר נפרד לחלוטין,
שהוקצה לכך במיוחד על ידי הנהלת המוסד, שיש בו הסדרי אוורור הולמים
ושאין בו נוכחות תלמידים.
תקנות אלה אלה מחזקות את הנחיות המשרד שתפורטנה בחוזר זה. חוזר זה
בא במקום כל החוזרים הקודמים שעסקו במניעת עישון ומוסיף עליהם.
מנהלי מוסדות החינוך מתבקשים להקפיד על מילוי ההוראות כמתחייב
מהחוק ומהנחיות המשרד ולהפעיל תכניות מניעה כגון אלה המוצעות בחוזר
זה.
1. הרציונל להפעלת תכניות מניעה
עישון סיגריות הוא אחד מדפוסי ההתנהגות המסוכנים ביותר לבריאות. נוסף
לנזק הבריאותי לטווח ארוך שהעישון גורם, כגון מחלות לב וכלי דם ומחלות
הסרטן, הוא גורם גם נזקים מיידיים המתבטאים במחלות אקוטיות של דרכי
הנשימה, בפגיעה בכושר המיני ובירידה משמעותית בכושר הגופני. מלבד
הנזק הישיר לבריאות, העישון כרוך גם בהתמכרות שקשה להיגמל ממנה.
על פי תיאוריות מקובלות הסיגריות מוגדרות כ"סם שער" העלול להוביל
בהמשך לצריכת אלכוהול וסמים אחרים, וקיימת הסכמה גוברת בין הגורמים
השונים בתחום כי הדרך היעילה ביותר להתמודד עם התופעה של עישון
מוצרי טבק היא המניעה.
פעולות להקטנת ממדי העישון בקרב תלמידים צריכות לכלול תכניות מניעה,
הסברה, מידע על החוקים ועל התקנות ותכניות גמילה לתלמידים מעשנים.
מאחר שהמבוגרים, ובמיוחד הצוות החינוכי, משמשים מודל חיקוי
לתלמידים, נדרשת מהם מעורבות, הזדהות והקפדה על כללי ההתנהגות
שקובעים החוק וההנחיות של המשרד.
תכניות למניעת עישון סיגריות עשויות להשפיע גם על ההימנעות משימוש
בסמים אחרים ומשתייה מופרזת של אלכוהול. התערבות בגיל צעיר, לפני
ההתנסות בעישון, עשויה להבטיח תוצאות יעילות יותר במניעה. מעורבות של
גורמי קהילה בתכניות, ובעיקר של ההורים, תסייע להצלחתן.
קהל היעד למניעה ראשונית הם ילדים ובני נוער שטרם התנסו בעישון
סיגריות ומתבגרים שעישנו בצורה אקראית שהם קבוצת סיכון לעישון קבוע
בעתיד.
הפעלת תכניות מניעה החל מכיתות היסוד בנושא זה חשובה מאוד בשל
שיקולים מספר:
מניעת העישון בגיל צעיר תחסוך תוצאות בריאותיות חמורות בגיל
מבוגר יותר.
|
1. |
גיל התחלת העישון הוא במגמת ירידה. המחקרים מראים כי כ-90%
מהמעשנים התחילו לעשן לפני גיל 18.
|
2. |
תכניות המניעה עשויות לסייע במניעת העישון בגיל צעיר, ביצירת נורמה
השוללת אימוץ התנהגות זו ובהפסקת העישון בשלבים המוקדמים, לפני
הפיכתו להרגל.
|
3. |
על תכנית המניעה להיות התפתחותית ומתמשכת, מכוונת לכלל התלמידים,
מותאמת לשוני תרבותי ולמאפיינים חברתיים, אינטגרטיבית, מופעלת
באמצעות תהליכים בין-אישיים וקבוצתיים, משלבת הורים, משתפת גורמים
קהילתיים ביישוב ומערבת את התלמידים בכל שלבי התהליך.
בבתי הספר של החינוך הדתי רצוי לשלב את תכניות המניעה בחינוך הדתי
השוטף של בית הספר כדי לחזק את המסרים של התכנית.
על התכנית להכיל את "עקרונות המניעה" הכוללים את התחומים האלה:
ערכים, מידע, יכולות, וכן כישורי חיים ייחודיים לפיתוח תפיסת עולמו של
התלמיד ולגיבוש החלטתו להימנע מעישון.
2. מגמות עישון בקרב ילדים ובני נוער
מחקרים, ספרות מקצועית והניסיון מהשדה מעידים שצעירים בראשית גיל
ההתבגרות מתחילים להתנסות בעישון סיגריות.
נתונים מתוך מחקר של ארגון הבריאות העולמי הנוגעים גם לנושא העישון
בישראל מעלים כי בין השנים 1994 ו-1998 הייתה עלייה ניכרת בשיעור
העישון בקרב בני הנוער בישראל: ב-1998 דיווחו 9.9% מבני הנוער על עישון
לפחות פעם בשבוע לעומת 4.9% מבני הנוער שעישנו בשנת 1994. 5.7%
מהנוער עישנו לפחות פעם ביום ב-1998, לעומת 3.2% בשנת 1994 (המחקר
נערך על ידי ד"ר הראל מאוניברסיטת בר-אילן וממכון ברוקדייל).
מהמחקר עולה עוד, כי במגזר היהודי שיעור העישון בקרב הבנים גבוה יותר
משיעורו בקרב הבנות: 11.9% מהבנים עישנו לפחות פעם בשבוע בשנת
1998 לעומת 5.7% בשנת 1994, ו-6.5% מהבנות עישנו לפחות פעם בשבוע
בשנת 1998, לעומת 4.1% בשנת 1994.
ממחקר שנערך בשנת 1998 עולה ששיעור העישון בקרב תלמידים ערביים
גבוה יותר משיעור העישון בקרב תלמידים יהודים: 12.6% מהתלמידים
הערבים עישנו לפחות פעם בשבוע לעומת 9.2% מהתלמידים היהודים.
שיעור המעשנים עולה בהדרגה עם העלייה בגיל. בקטגוריה של עישון של פעם
בשבוע: בכיתות ו' 5% מהילדים; בכיתות ח' 8.9% מהילדים; בכיתות ט'
12% מהילדים; בכיתות י' 18.8% מהילדים. "הקפיצה" הגדולה ביותר
בשיעור העישון מתרחשת בקרב האוכלוסייה היהודית במעבר מכיתה ט'
לכיתה י': מ-10.5% ל-%.19.7 בקרב האוכלוסייה הערבית נעשית "הקפיצה"
במעבר מכיתה ח' לכיתה ט': מ-11.9% ל-%.18.8 הגיל הממוצע להתחלת
העישון היה 12.6 בשנת 1998, לעומת 12.9 בשנת 1994.
נתונים לגבי בנות המתגייסות לצה"ל בגיל 18 מעידים על עלייה גדולה בשיעור
העישון בעשר השנים האחרונות: מ-17% ל-30%.
כפי שצוין לעיל, בשנת 1998 עישנו כעשירית מהתלמידים סיגריות או מוצרי
טבק פעם אחת בשבוע לפחות. שיעור המעשנים היה גבוה יותר באופן
משמעותי בקרב הבנים, ועלה עם העלייה בשכבת הגיל. שיעור נמוך יותר של
תלמידים עישנו פעם ביום לפחות (5.7%). שיעורי העישון בקרב גילאי 16-11
עלו באופן משמעותי בין 1994 ל-1998. שינוי זה מתבטא גם בדירוג
הבינלאומי הגבוה של הבנים הישראלים (9 מתוך 27), אך אינו בולט בדירוג
הבנות, שנשארו עם שיעורי עישון נמוכים יחסית לבנים.
הסיבות להתחלת עישון בקרב מתבגרים הן רבות: העישון נתפס כסמל לבגרות
ולעצמאות וכפתרון לבעיות גיל ההתבגרות, ומעשנים גם בגלל סקרנות, חיפוש
ריגושים ולקיחת סיכונים, התמודדות עם קשיים במעבר לחטיבת הביניים
והשפעות חברתיות הגורמות בין השאר לחקות הורים או חברים מעשנים.
זמינות הסיגריות והאפשרות להשיגן גם בגיל צעיר, כמו גם הפרסומות של
חברות הטבק המופנות בעיקר למתבגרים והמשדרות באופן ישיר ועקיף מסר
חיובי וקשר בין עישון ובין הצלחה, מראה חיצוני מושך ומקובלות
חברתית - כל אלה גורמים גם הם להרחבת המעגל של המעשנים הצעירים.
3. מדיניות משרד החינוך בנושא של עישון סיגריות
על פי החלטת שר החינוך והתרבות שפורסמה בכמה שלבים הונהגו כחובה
בבתי הספר בכיתות ו'-י"ב תכניות מניעה שפותחו בשירות
הפסיכולוגי-הייעוצי בנושאי עישון סיגריות, שתייה בלתי מבוקרת של
אלכוהול ושימוש בסמים לא חוקיים כחלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית
בבית הספר. התכניות מופעלות על ידי יועצים חינוכיים, על ידי מחנכים ועל
ידי צוותי חינוך. הן מיושמות על פי עקרונות המניעה בתחומי החומרים
הפסיכואקטיביים לסוגיהם ומיועדות לקידום בריאותו הנפשית והגופנית של
התלמיד.
מדיניות המשרד היא לשלב את התכניות כחלק מהעשייה הבית ספרית
בכיתות א'-י"ב ולהתמקד בתכניות למניעת עישון בעיקר במעברים מבית
הספר היסודי לחטיבת הביניים ומחטיבת הביניים לחטיבה העליונה. התכניות
מופעלות בסדנאות ובשיעורים פרונטליים בשיתוף עם יועצים, עם מחנכים
ועם מורים שהוכשרו לכך, והן משלבות גם מרצים אורחים ועזרים שונים
כמו סרטים, הצגות וכו'. דגש מיוחד מושם על הפעלת "עמיתים" - תלמידים
העוברים הכשרה מיוחדת בסדנת "עמיתים" והמונחים לקחת אחריות על
התכנית בשיתוף עם מחנכי הכיתות ועם היועצים.
על התכניות לכלול נושאים התפתחותיים, התנהגותיים וערכיים כמו מידע על
עישון אקטיבי ופסיבי ועל נזקי עישון נרגילות, דרכי התמודדות במצבי מעבר
ולחץ, השפעת הקבוצה על אופני הבילוי של המתבגרים, התנהגויות סיכוניות
שונות, המסרים והמניעים של הפרסומת והשפעתה עלינו, התמודדות עם
פיתויים, קבלת החלטות, אסרטיביות ומיומנויות לזיהוי מצבי סיכון וכד'.
ביחידה למניעת סמים, אלכוהול ועישון בשפ"י פועלים מפקחים
ומדריכים מחוזיים בכל המגזרים המתמחים בנושא העישון והמנחים
את הצוות החינוכי ואת היועצים בהפעלת תכניות למניעת עישון.
המפקחים והמדריכים פועלים על פי מדיניות מתואמת עם היועצים
הבכירים בשפ"י.
משרד החינוך עובד בשיתוף פעולה עם הגורמים השונים העוסקים
במניעת עישון: משרד הבריאות, האגודה למלחמה בסרטן, המחלקה
לחינוך ולקידום שירותי בריאות כללית והליגה למחלות ריאה בישראל.
שיתוף פעולה זה מניב פעילות משותפת ואיגום משאבים וכוחות
המתמקדים בעשייה החינוכית ובמניעה והעומדים לרשות בתי הספר.
המשרד ממליץ על שילוב הרצאות של אנשי מקצוע, סטודנטים ונציגי
משרדי ממשלה, עמותות ואגודות כחלק מהתפיסה של איגום משאבים
מקצועי במניעה.
|
|
3.2 הנחיות ליישום החוק במוסדות החינוך
כללי
כל ההנחיות המפורטות להלן מתייחסות לעישון טבק ומוצריו
ולעישון נרגילות בין כותלי מוסד החינוך ובפעולות שהמוסד
יוזם גם מחוצה לו, והן תקפות גם לגבי מבקרים המגיעים
אליו.
הערה: עישון נרגילות הפך לאחד מאופני הבילוי של צעירים
ותלמידים. יש להביא לידיעת המורים, התלמידים וההורים,
שעל פי חוות דעת של מומחים הנזק הבריאותי מעישון
נרגילות זהה לפחות לנזק הנגרם מעישון סיגריות, ופעמים
רבות הנרגילה מכילה מריחואנה (גראס) כתחליף לניקוטין
ואלכוהול כתחליף למים. תופעה זו חמורה ביותר הן מבחינת
החוק והן מבחינת הנזק הבריאותי שהיא גורמת. |
3.2.1 |
|
על מנהל מוסד החינוך ליידע את כל הגורמים הפועלים
בו בדבר החוק, התקנות וההנחיות לקבוע שילוט
כמפורט בחוק שיופיעו עליו הסמל וההוראה על איסור
העישון בכניסה למבנה המוסד, במקומות הנראים לעין,
במעברים, במסדרונות ובפינות הישיבה. |
א. |
3.2.2 |
|
מומלץ שמנהל המוסד החינוכי יעודד תלמידים וצוותים
חינוכיים לעצב את השילוט בעצמם, כחלק מתהליך
ההטמעה והאכיפה של התקנות. |
ב. |
|
אסור בהחלט לעשן בכל שטח מוסד החינוך, ובכלל זה
חדר המורים והחצר.
|
א. |
3.2.3 |
|
המנהל לא יתיר את קיומם של פינות או חדרי עישון
לתלמידים בין כותלי המוסד. |
ב. |
|
מנהל מוסד החינוך רשאי להקצות חדר עישון למורים
ולעובדים בלבד. |
א. |
3.2.4 |
|
בחדר זה מותר למורים ולעובדים לעשן אך ורק כשאין
נוכחות של תלמידים. |
ב. |
|
החדר ישרת את המעשנים בלבד, ובכלל זה אורחים
מבוגרים, אך לא יוזמנו אליו מי שאינם מעשנים. |
ג. |
|
על המקום להיות נפרד ומאוורר, ויש לדאוג שלא יהיה
מטרד למי שאינם מעשנים.
|
ד. |
|
פירוט של נושאי תכניות המניעה על פי שלבי הגיל
|
3.3
|
הערות
|
נושאים למפגשי
הורים-מורים
|
ערכים, יכולות
וכישורי חיים
שיפותחו
|
התכנים
(מידע)
|
דרגת
הכיתה
|
נושא העישון יטופל על פי הצורך במסגרת תכניות קיימות
לפיתוח כישורי חיים ולחינוך לבריאות, בדגש על מניעת
מחלות, מניעת השימוש בחומרים מסוכנים ושמירה על איכות
הסביבה.
|
קדם
יסודי
|
בעידן המודרני
התלמידים
חשופים
מגיל צעיר
למסרים
בתקשורת -
בטלוויזיה,
באינטרנט
ובמחשבים.
יש להתחיל
בגיל זה לפתח
בתלמיד
מודעות
לחשיבות
השמירה על
בריאות הגוף
ולנזקי העישון.
|
השפעת עמדתם
של ההורים בנושא
בריאות
הקשר בין
מסרים ברורים
ובין עמדות
השפעת החומרים
על התפתחות
הילד
הנזק של
העישון הפסיבי
לילדים
|
מודעות ואחריות
ביחס לגוף
ולבריאותו
יכולת הבחנה
בין חומרים
יכולת לסרב
להשתמש
בחומרים מזיקים
יכולת לבחור
בחומרים מועילים
|
נזקי העישון
הפסיבי
הבחנה בין
חומרים
מועילים ומזיקים
|
א'-ג'
|
על החינוך
להתמקד
בפיתויים
ובלחצים,
בחוקים,
בנורמות
ובערכים.
חשוב לספק
מידע
קונקרטי
ולייחס אותו
לחוקים,
לנורמות
ולערכים.
יש לעודד
מעורבות
בקהילה
ובחברה.
|
נורמות במשפחה
והשפעתן על
דפוסי התנהגות
הקשורים בשימוש
בתרופות, בטבק,
באלכוהול ובסמים
אחרים
השפעת הפרסומות
ותכניות הטלוויזיה
על דפוסי
שימוש בחומרים
שונים
השפעת המשפחה
על דפוסי
ההתנהגות בעתיד
מידע בסיסי
על גיל
ההתבגרות כגיל
של סיכויים
וסיכונים
מידע כללי
על שימוש
בחומרים שונים
תוך שימת
דגש על סיגריות
ועל נרגילות
|
יכולות לזהות
סיבות אישיות
ומשפחתיות וצרכים
חברתיים הגורמים
לרוב האנשים
להחליט לא
לעשן סיגריות
התמודדות
עם פיתויים
קבלת החלטות
אסרטיביות
מיומנויות המסייעות
לזיהוי סיכונים
בסביבה הקרובה
ודרכי התמודדות
ערכי החופש
והבריאות
מיקום שליטה
דרכים בריאות
להשתלב בחברה
בחט"ב (ללא
עישון סיגריות)
|
עישון סיגריות
(אקטיבי
ופסיבי)
עישון נרגילות
הכרת המסרים
והמניעים של
הפרסומות
והשפעתן על
הבחירה של
היחיד
הנזק שגורמים
הסמים השונים
(ניקוטין, אלכוהול
וכד') להתפתחות
הגוף ולבריאותו,
לתפקודי המוח
ולמערכת הנשימה
חשיבות הבריאות
של הגוף
היכרות עם
בעלי מקצוע
הקשורים בבריאות
(אחות, רופא)
|
ד'-ו'
|
מומלצת גישה
עובדתית, אם
כי יש לצפות
להתנגדות
ולספקנות.
חשוב להיעזר
בקבוצת הגיל
ולעודד מנהיגות
צעירה.
מומלץ
להשתמש
במידע כבסיס
לדיון.
מומלץ
להתנסות
במשחקי
תפקידים.
|
עצמאות המתבגר
ומעורבות ההורים
בנושא שעות
הפנאי ודרכי
הבילוי
סמכות ההורים
בנוגע לבילוי
של שעות
הפנאי
אפיוני גיל
ההתבגרות -
השפעת קבוצת
הגיל לגבי
התנהגויות מסוכנות
מעברים בגיל
ההתבגרות כמצבי
סיכון ודרכי
ההתמודדות אתם
(במעבר לחט"ב:
ריבוי דמויות,
שינוי מסגרת,
החלפת חברים
וכו')
ההורים כמודל
לחיקוי
|
דרכי התמודדות
במצבי לחץ
דרכי התמודדות
עם השפעתה
של הקבוצה
ודרכי השתלבותו
של היחיד בה
הבנת השפעתה
של הקבוצה על
אופני בילוי
פתרון בעיות
אסרטיביות ועמידה
על עמדות
ועל דעות
התמודדות עם
מסרים של
פרסומות
בדיקת עמדות
בנושאי העישון
|
עישון סיגריות
ונרגילות
במעברים
ובמצבים
משתנים
תפיסות מוטעות
לגבי עישון
שהתלמיד עלול
ליצור בין
העישון ובין
התדמית שלו
כבוגר
נזקי העישון
לכושר הגופני,
לנשימה, למערכת
כלי הדם
ולהתפתחות
המינית
|
ז'-ט'
|
מומלצת השתלמות של אנשי הצוות החינוכי לפני הפעלת התכניות,
בהנחיית היועץ החינוכי. אפשר להיעזר במדריכי שפ"י במחוזות (ראה
את רשימת המפקחים בנספח ב). יש לבדוק את התאמתה של תכנית
המניעה לאוכלוסיית התלמידים הספציפית של בית הספר.
להלן התכניות: |
|
"כישורי חיים" (בהוצאת האגף לתכניות לימודים, אגף
שפ"י, האגף לחינוך יסודי והמינהל לחינוך דתי, משרד
החינוך, התשנ"ו): התכנית מתאימה לכיתות א'-ו' ועוסקת
בעיקר בכישורי חיים. בתכנית עצמה יש התייחסות מפורטת
לנושא העישון.
אפשר לרכוש את התכנית בחנויות "ספר לכול", טל'
35-1800-1800, וב"רכגולד", טל' 03-5180555. |
3.4.1 |
|
"לשאוף אוויר נקי" (לא"ן) (בהוצאת משרד הבריאות,
משרד החינוך והאגודה למלחמה בסרטן, התשמ"ט-1989):
התכנית מבוססת על תכנית קנדית ועל תכניות נוספות
שהותאמו לישראל. היא מתמקדת גם בנזקי העישון וגם
במשמעויות החברתיות של הרגלי העישון. התכנית מתאימה
לכיתות ו'-ט', והיא כוללת דפדפת לקבוצה וחוברת למורה.
אפשר להשיגה גם בשפה הערבית, במשרד הבריאות, ביחידה
לקידום הבריאות, טל' 02-6222001 ו-6228880, פקס'
02-6235399. |
3.4.2 |
|
תכנית "שג"ב" ("שמור גופך בריא") (מופעלת בשיתוף
בין משרד הבריאות למשרד החינוך): התכנית כוללת חוברות
לתלמיד ולמורה ועוסקת במגוון נושאים הקשורים לחינוך
לבריאות, לקידום הבריאות, ובכלל זה מניעת עישון. התכנית
מתאימה לכיתות א'-ב'.
אפשר להשיג את התכנית במשרד הבריאות, ביחידה לקידום
הבריאות, טל' 02-6222001 ו-02-6228880, פקס'
02-6235399. |
3.4.3 |
|
תכנית "שג"ב" לגן (בהוצאת מט"ח, התשנ"ח-1988):
בתכנית 7 נושאים העוסקים בבריאות ובבטיחות: הכרת
הגוף, פעילות גופנית, תזונה, שמירה על היגיינה, בריאות השן,
בריאות וחולי ובטיחות.
הערכה כוללת חוברת תמונות לילדי הגן ושתי כרזות, מדריך
למחנכים בגיל הרך ומערכת כרטיסי תמונות למיון ולמשחק.
אפשר לרכוש את הערכה בגסטליט-חן, טל' 03-9229732
(הזמנה למשלוח בטל' 04-8419353).
|
3.4.4 |
|
התכנית "אני, את ואתה ידידים לסביבה" (בהוצאת
משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, האגף לתכניות לימודים,
האגף לחינוך קדם-יסודי, מעלות, 1984): התכנית מתוארת
בערכה הכוללת ספר הדרכה וערכת משחקים. המדריך וערכת
המשחקים עוסקים במרב הנושאים הנוגעים לאיכות הסביבה
כמו אוויר, משאבים, רעש, אנרגיה, מחזור מים ועוד. בכל
נושא מוקדי התנסות, צפייה ומעקב וכן פעילויות יצירתיות.
בערכה 6 משחקים שונים.
הערכה נמצאת לעיון במרכזים הפדגוגיים, ואינה ניתנת
לרכישה. |
3.4.5 |
|
לא"ב ("לשאוף אוויר בריא") (דגנית פלס, בהוצאת שפ"י,
מחלקת הפרסומים, משרד החינוך, 1999, בתמיכת האגודה
למניעת מחלות ריאה בישראל): זוהי תכנית המופעלת בשיטה
אינטראקטיבית בכיתות ו'-ז'-ח'. בין נושאי התכנית: מידע
אמין, התייחסות לבעיות של גיל ההתבגרות, לחץ חברתי
ודימוי אישי וחברתי. התכנית כוללת חוברת הדרכה ומרכז
למידה, והיא מתאימה לכיתות ו'-ט'.
את החוברת אפשר להשיג בשפ"י, פקס' 02-5603256,
ובחנויות "ספר לכול", טל' 35-1800-1800, ו"רכגולד", טל'
03-5180555. |
3.4.6 |
|
"חופשי לנשום" (דגנית פלס, מהדורה ניסיונית בהפקת
שפ"י, משרד החינוך התשס"א-2000): החוברת כוללת מערך
של 10 שיעורים המיועד לכיתות ו'-ט' וכולל התייחסות
למרכיבי הגיל והפעלות שונות המתייחסות לכישורי חיים
תואמי גיל ההתבגרות, כגון השפעת הקבוצה, עמדות ורגשות
כלפי עישון, השערות ועובדות, הפרסומת, ייעודה והשפעתה
על בחירת היחיד, "אין עשן בלי אש", מיתוסים ועובדות.
אפשר להזמין את החוברת בשפ"י, פקס' 02-5603256. |
3.4.7 |
|
"כיתת הלא מעשנים של שנות ה-2000 בוחרת
להישאר בשליטה" (תכנית הכוללת קלטת וידיאו וחוברת
עבודה, שהוכנו והוצאו במשותף על ידי האגודה למלחמה
בסרטן ושירותי בריאות כללית): התכנית מיועדת לכיתות
ה'-ו' והיא עוסקת בתכנים של מיקום שליטה פנימי,
התמודדות עם לחץ חברתי, הימנעות מלקיחת סיכונים
מיותרים וכו'.
את החוברת ואת הקלטת אפשר לרכוש באגודה למלחמה
בסרטן, טל' 03-5719577. |
3.4.8 |
|
"לעשן או לא לעשן" - מערך שקופיות וחוברת הדרכה
(האגודה למלחמה בסרטן וקופ"ח כללית, 1999): המערך
כולל נושאים אלו: סיבות להתחלת עישון, נזקי העישון,
פרסום סמוי וגלוי והשפעת חברים. החומר מתאים לכיתות
ז'-ט'.
אפשר לרכוש את המערך באגודה למלחמה בסרטן, טל'
03-5719577, פקס' 03-5719578.
|
3.4.9 |
|
"הכי בריא להיות בריא - עם גורו וגוגול" (משרד
הבריאות, המחלקה לקידום בריאות, בשיתוף עם משרד
החינוך, 1999): התכנית כוללת חוברת לתלמיד, מדריך
למורה, כרזות, גלויות וקלטת וידיאו. בתכנית כלולים נושאים
הקשורים לקידום הבריאות ולמניעת עישון, והיא מותאמת
לכיתות א' ו-ב'.
אפשר לרכוש את התכנית במשרד הבריאות, המחלקה
לקידום בריאות, טל' 02-6222001 ו-02-6228880. |
3.4.10 |
|
"מדריך למניעה והתערבות" בנושא טבק, אלכוהול
וסמים אחרים (רות לקט, הוצאת שפ"י, משרד החינוך):
המדריך כולל את כל המידע הבסיסי הנחוץ להפעלת תכניות
המניעה: רציונל ההתערבות, עקרונות המדיניות, תכנית
הלימודים מכיתה א' עד כיתה י"ב, כל חוזרי המנכ"ל שיצאו
בנושא טבק, אלכוהול וסמים, המלצות להשתלמויות ומאגר
מידע נוסף.
אפשר להזמין את המדריך בשפ"י, פקס' 02-5603256.
|
3.4.11 |
|
פעולות ייחודיות בנושא העישון
|
3.5
|
תחרות "הכיתה הלא מעשנת": תחרות זו שאולה מדגם
המופעל בארצות אירופה כבר כמה שנים. מטרתה למנוע
עישון של גילאי חטיבת הביניים, והיא משלבת פעילויות של
מניעת עישון בעזרת פרסומים בטלוויזיה, בעיתוני נוער,
ברדיו, באינטרנט ועוד. תכנית זו משותפת למשרדי החינוך
והבריאות. התכנית מתבצעת ברמה ארצית, והיא נושאת
פרסים אשר יינתו לכיתה שתימנע מעישון סיגריות. התכנית
מיועדת לתלמידי כיתות ז'-ט' ומאפשרת לכל הכיתות של
חטיבות הביניים בארץ להשתתף בה. אחד הקריטריונים
להשתתפות בתחרות הוא הסכמת 90% מתלמידי הכיתה
להימנע מעישון והצהרת מנהל בית הספר על התחייבות
לאכיפת החוק לאיסור עישון בבית הספר. התכנית מלווה
במחקר מקיף לבדיקת יעילותה לטווח קצר ולטווח ארוך. |
3.5.1 |
|
היום הבינלאומי ללא עישון: לקראת היום הבינלאומי
ללא עישון המתקיים ב-31 במאי מדי שנה המנהלים נקראים
להפעיל תכניות למניעת עישון ולהשתתף בתחרות ארצית של
עבודות תלמידים המוצגות בתערוכה. ביום זה מוענקים
לזוכים פרסים, מתנת הליגה למניעת מחלות ריאה ושחפת
בישראל. הקריטריונים להשתתפות בתחרות מתפרסמים מדי
שנה בחוזר המנכ"ל בחודש שבט-פברואר. פרטים נוספים
בשפ"י, טל' 02-5603874, פקס' 02-5603256. |
3.5.2 |
|
התכנית "עמיתים" למניעת עישון: זוהי תכנית חינוכית
שמטרתה לחזק באמצעות העמיתים את הנורמה של רוב
התלמידים הבוחרים בחיים ערכיים ובריאים, ללא שימוש
בחומרים פסיכואקטיביים. הרציונל העומד בבסיס
התכנית הוא כי האחריות לקבלת החלטות מוטלת על
התלמידים, בסיוע מבוגרים משמעותיים. התכנית
"עמיתים" מופעלת בשיתוף פעולה בין משרדי החינוך
והבריאות, הליגה למניעת מחלות ריאה ושחפת בישראל,
שירותי בריאות כללית והאגודה למלחמה בסרטן. התלמידים
הנבחרים בבית ספרם בהליך דמוקרטי עוברים סמינר
להכשרתם, ובו הם מקבלים ידע, עמדות, כלים וחומרי עבודה
להכנת התכניות בבתי הספר ולהפעלתן. צוותי המדריכים הם
שותפים מלאים בהכשרת העמיתים. היועצים הם הגורמים
המרכזיים המובילים את התכנית, בשיתוף עם בעלי תפקידים
נוספים: אחות בית הספר, מורי הכיתה, המורים לאמנות
ועוד. השילוב האינטרדיסציפלינרי מומלץ מאוד בתכניות
מניעה, ובפרט בתכניות למניעת עישון. התנאי המקדים
להצטרפות לתכנית הוא מחויבותו של בית הספר. המעוניינים
להצטרף לתכנית יפנו אל שפ"י, פקס' 02-5603256.
|
3.5.3 |
|
דוגמה לפעילות בנושא החוק החדש
|
3.6
|
מטרת הפעילות היא לעבוד עם התלמידים ועם צוותי החינוך על עמדותיהם
ועל גישותיהם לתכנים החינוכיים של החוק למניעת עישון ולהבין את
הנימוקים האפשריים לחקיקת החוק לגבי תלמידים.
שם הפעילות: "ארץ העשן העולה" (העישון והחוק)
מטרות הפעילות
לראות בעישון סיגריות במה חברתית הפוגעת במגזרי חיים שונים
ולבחון את הבעיה מנקודות ראות שונות
|
- |
להכיר בקשר שבין עישון לבין פגיעה באדם האחר (עישון פסיבי) ועל
ידי כך פגיעה בכבוד הזולת
|
- |
לפתח כלים להתמודדות עם נושא העישון.
|
- |
תיאור הפעילות
המנחה יחלק את הכיתה לקבוצות קטנות ויקרא את הסיפור הזה:
ב"ארץ העשן העולה" יש המון אנשים המכורים לסיגריות. הם מעשנים בכל
הזדמנות ובכל מקום. בארץ זו אין חוקים ואין הגבלות נגד עישון; מעשנים
בבתי ספר, בבתי חולים, במסעדות, בבתי קולנוע, במסיבות ובאירועים
וברחובות.
חלק מהתושבים אינם מעשנים, והם סובלים מאוד מהעישון. הם חשים
שהעישון גורם נזק לבריאותם ופוגע באיכות חייהם...
המנחה יבקש מכל קבוצה לדון בשאלות האלה:
מה הן הבעיות השונות העולות מהמצב שנוצר? התייחסו להיבטים
שונים: כלכליים, בריאותיים, חברתיים, רגשיים מוסרים ואישים.
|
- |
מהי הבעיה הקשה ביותר לדעת רוב חברי הקבוצה? האם היא פוגעת
בכבוד האדם (זה שמעשן וזה שסובל מהעישון) וכיצד? מה אפשר
לעשות?
|
- |
נסו לעזור לבני אותה ארץ למצוא פתרון לבעיה באמצעות מסע פרסום,
חוקים, מסע הסברה, דיונים ציבוריים, נאומים, תכנית מניעה חינוכית
וכו' (מומלץ להיעזר בנימוקים שיובאו להלן).
המנחה יבקש מהמשתתפים להציע הצעות מעשיות ולבצען; לדוגמה:
לחבר נאום, לכתוב תכנית מניעה, להציע מסע פרסום וכד'.
כל קבוצה תציג במליאה את הבעיות שהועלו ואת הפתרונות שהוצעו,
והמנחה ידאג לקשר בין זכותו של האדם לשמור על כבודו העצמי ובין
זכותו למנוע מאחרים לפגוע בבריאותו.
המנחה ידבר על החוק החדש העוזר לשמור על בריאות הזולת - החוק
האוסר על עישון במקומות ציבוריים ובבית הספר - ויקשר את החוק
לכבוד האדם.
להלן נימוקים אפשריים לחקיקת החוק לגבי תלמידים שהמנחה יוכל
להשתמש בהם לדיון:
|
- |
נימוקים ערכיים
היתר העישון בבית הספר מצביע על לגיטימציה שבית הספר נותן
לתופעת העישון.
|
1. |
איסור העישון מעביר מסר של התחשבות בזולת וכיבוד הפרט, כמו גם
מסר של חינוך סביבתי.
|
2. |
| |