Page 68 - רגב סקירה
P. 68
6.7 התנסות ייחודית חוצה תכניות התמחות במכללת לוינסקי לחינוך
תפיסה רווחת היא, כי הכשרת מורים איכותית יכולה להתקיים כאשר הדגש של תכנית Hoban,( ;2010 ,ההכשרה מופנה להידוק הקשרים בין רכיבי ההכשרה השונים (מרגולין 2004. על כן, מסגרות העוסקות בהכשרת מורים שואפות לחשוף את פרחי ההוראה למערכות אינטגרטיביות, המאפשרות למידה שמאופיינת ברמה גבוהה של קוהרנטיות,
.); 2010Walter, 2010 ,זיקות וקישוריות (טבק
בשנת הלימודים תשע”ה יצאו סטודנטים, הלומדים בשנה א’ בתכנית המצוינות במכללת לוינסקי לחינוך, למיזם ייחודי ומרתק. השאיפה היתה לפתח תכנית התנסות ייחודית, יצירתית, עדכנית וחדשנית, המערערת על פרדיגמות אחרות, שלפיהן כל סטודנט מתנסה בשדה החינוכי עם הסטודנטים מהדיסציפלינות שלו. במסגרת תכנית המצוינות גובשה קבוצה ייחודית בת 19 סטודנטים1 הלומדים בשנתון א’, שעברה הכשרה חוצה-תכניות
התמחות בבית ספר במרכז הארץ.
המבנה הארגוני של ההתנסות הייחודית התבסס על רב-התמחויות, בניגוד למקובל בתכניות אחרות במכללה שבהן ההתנסות היא על פי דיסציפלינת ההתמחות של כל סטודנט. המודל אפשר לסטודנטיות בתכנית רג”ב (ראש גדול בהוראה), המתמחות בדיסציפלינות שונות (חינוך מיוחד, חינוך לגיל הרך, מתמטיקה, ספרות, אנגלית, מדעים, מוזיקה), התנסות
במסגרת אחת באותו בית ספר מאמן.
באותו בית ספר שלושה בתים – יסודי, חטיבה וחטיבה עליונה. בית הספר נותן מענה לכל תושבי הסביבה: יהודים, ערבים, נוצרים וצ’רקסים, ילידי הארץ ועולים חדשים מרוסיה, אתיופיה וצרפת. אחוז גדול של תלמידים עם צרכים מיוחדים משולבים בכיתות הרגילות.
כמו כן, בבית הספר כיתות לחינוך מיוחד עבור תלמידים עם לקויות למידה רב-בעייתיות.
להתנסות כקבוצה אחת בבית ספר אחד היו מספר מטרות, ובהן:
1. פיתוחחזוןחינוכי-ערכי-חברתיבקרבהסטודנטיותכתשתיתלפיתוחהזהותהמקצועית של המורה כמחנך.
2. פיתוחיכולתליצורשיתופיפעולהעםעמיתיםתוךבנייתאינטראקציותאיכותיותעם סטודנטים ועם מורים המתמחים בדיסציפלינות השונות.
3. יצירת מסגרות לעבודת צוות בין-מקצועי ורב-מקצועי. 4. טיפוח תחושת המסוגלות.
פיתוח תפיסה של מורה יוזם שמוביל פרויקטים ייחודיים ומקדם ערכים של צדק חברתי, קבלת השונה, שינוי ומנהיגות.
פיתוח ידע, כישורים ותפיסות רחבות המותאמות למערכת החינוכית של המאה ה-21. 1 מתוך 19 סטודנטים, 18 היו נשים, ועל כן נשתמש מעתה, מטעמי נוחות, בלשון נקבה.
68
סקירה 2015
ראש גדול בהוראה
רג”ב


































































































   66   67   68   69   70