Page 52 - רגב סקירה
P. 52
6 על ההתנסות הייחודית המורחבת ברג”ב ועל מתכונות מגוונות נוספות של התנסות בהוראה הפועלות
במסגרת התכנית
ד”ר רמה קלויר, המרכזת הארצית של התכנית במכללות האקדמיות לחינוך
תכנית הלימודים של הסטודנטים המשתתפים בתכנית המצוינים מושתתת על עקרונות אב המשותפים לכלל המכללות. כל אחת מהמכללות מפתחת במסגרת המכללה את תכנית הלימודים כך שתענה על עקרונות האב תוך כדי התאמת התוכנית להקשר התרבותי,
לפרופיל האקדמי של המכללה ולאתוס המוסדי שלה.
בשנה”ל תשע”א (2010/11) הוחלט באגף להכשרת עובדי הוראה להקים וועדה שתפקידה יהיה לבחון מחדש את עקרונות האב ודרך יישומם באמצעות מערך הלימודים וההכשרה בתכנית המצוינים. מספר סיבות חברו יחד כדי להעלות את הצורך בחשיבה מחדש על הנ”ל: (1) שינויים שחלו בתכניות ההכשרה, (2) שינויים שחלו בתכנית עצמה במהלך השנים, (3) הצורך בחשיבה מחודשת על החיבור בין: מצוינות אקדמית, מצוינות בהוראה ו’מעורבות חברתית ואחריות קהילתית’, (4) ממצאים בספרות המחקר על הכשרה איכותית ועל תכניות הכשרה המיועדות לסטודנטים מצוינים בעולם, (5) מחקרי בוגרים שכבר עמדו לפנינו אז1 שמהם ניתן היה לגזור תובנות על התכנית מתוך דברי הבוגרים (כיום יש
נוספים, ראו למשל כתבה 7).
מטרת הוועדה הייתה איפוא ללמוד מה ראוי לחזק בתכנית (מרכיביה התורמים), מה ראוי לשנות (המרכיבים ‘המפריעים’) ומה ראוי להוסיף (המרכיבים החסרים). ולהוסיף את החסרים.
מי היו חברי הוועדה וכיצד היא פעלה?
הועדה לבחינת תכנית הלימודים בתכנית המצוינים כללה שלושה עשר חברים, המייצגים מגוון רחב של בעלי תפקידים במערכת החינוך ובתכנית המצוינים. בוועדה כיהנו: ד”ר אילנה רונן, מרכזת פורום מרכזי התכניות ומרכזת (לשעבר) של התכנית במכללת סמינר הקיבוצים. ד”ר יחיאל פריש, נשיא מכללת שאנן. ד”ר מרים וליצקר-פולק, רקטור, מכללת אורנים. לאה ריימן, מרכזת התכנית לשעבר, בית רבקה, נציגת האגף להכשרת עובדי הוראה בפיקוח. ד”ר דיצה משכית, מרכזת נושא ה-PPP , נציגת האגף להכשרת עובדי הוראה בפיקוח, מכללת גורדון. ד”ר צילה וויס, מפקחת באגף לחינוך העל יסודי במשרד החינוך ורפרנטית לנושא הסטאז’ בעל יסודי. ד”ר מירה לאוב, מפקחת כוללת (בגימלאות),
1 באותה התקופה עמדו לפנינו המקורות הבאים ללמידה על התכנית: גולדנברג, ג’., מלצר-גבע, מ., שחר, ר. (2007). המצוינים להוראה: מהמכללה לבית הספר. הוצאת מכון מופ”ת גולדנברג, ג’., שחר, ר., מלצר-גבע, מ. (2009). ה”מצוינים להוראה”: השתלבות בוגרי “תכנית המצוינים” במערכת החינוך. הוצאת מכון מופ”ת.
קלויר, ר., (2010). סטודנטים מצוינים – הכשרה ייחודית – מורים מצוינים. מעוף ומעשה, 166-194 ,13 .
קלויר, ר., כהן, נ., עבאדי, ר. וגרינפלד, נ. (2009). הלכה, מעשה וחזון: הכשרת סטודנטים מצוינים להוראה במכללות האקדמיות לחינוך. תל אביב: מכון מופ”ת
ברקוביץ יצחק, שלו-ויגיסר יעל, (2010). הכשרות מורים אלטרנטיביות בישראל, רקע, מיפוי וניתוח קונספטואלי. מסמך רקע לקראת כנס http://www.vanleer.org.il/Data/UploadedFiles/ITEC_:מדיניות מורים והוראה. ירושלים, מכון ון ליר. ראו מקוון ,2010 ון ליר לחינוך SitePages/27-sFileRedir.pdf במהלך שנת 2011 נערך סקר על ידי המרכזת הארצית בקרב בוגרי התכנית מהשנים האחרונות ושענייניו המרכזיים הם: גם לאתר את הבוגרים כיום ולעדכן את פרטי ההתקשרות עימם וגם לעמוד על עיסוקם כיום. ממצאי הסקר כוללים היום מידע תמציתי על בוגרי המחזורים:
תשס”ו-תשס”ט (2006,7,8,9). הסקר יימשך גם בשנת 2012 כדי לסקור מחזורים נוספים של בוגרי התכנית ובמטרה להקיף את כלל בוגרי
התכנית מאז הקמתה. לאחר מספר שנים, עם סיום ביצועו של הסקר , הוא פורסם בתוך דוח’ המחקר הבא: קלויר, ר., גולדנברג, ג’. ובסיס, ל., (-2013א’). דוח מעקב בוגרי רג”ב תכנית המצוינים להוראה תשס”ה - תשע”ב. תל אביב: מכון מופ”ת.
52
סקירה 2015
ראש גדול בהוראה
רג”ב