Page 48 - רגב סקירה
P. 48
5.3 מעורבות חברתית - יזמות
חינוכית - זהות מקצועית של מורה
מצוין בחברה רב-תרבותית
ד”ר מיכל יובל, מרכזת תכנית רג”ב – המכללה האקדמית לחינוך ע”ש דוד ילין
בתכנית רג”ב בדוד ילין לומדים בתשע”ה 50 סטודנטים ממגוון חוגים ומסלולים. בין הלומדים יש ייצוג נכבד למכשירים עצמם לעבודה במסגרות החינוך המיוחד והחינוך לאנשים עם מוגבלויות מורכבות. רבים מתמחים בחינוך הבלתי פורמלי, שיקום נוער ומסגרות קהילתיות נוספות. כן חברים בתכנית סטודנטים המכשירים עצמם להוראה בבתי”ס על-יסודיים במגוון תחומי דעת – מתמטיקה ופיזיקה, מדעים, אנגלית, תקשורת, מקרא, לשון, היסטוריה, מחשבת ישראל וחינוך אנתרופוסופי. הסטודנטים מייצגים את כל מגזרי החברה בישראל: גברים ונשים, יהודים וערבים, חילוניים, מסורתיים ודתיים, יוצאי קיבוץ ואנשי ערים, מושבים ועיירות פיתוח. בכך נוצר פסיפס מגוון של אנשים שהדיאלוג ביניהם מאפשר לטפח מחנכים סקרנים ועצמאיים,
מעורבים ויוזמים, מנהיגים חברתיים חינוכיים.
בכל שנת לימודים עוסקים הסטודנטים בנושא מרכזי המטופל בהכשרה העיונית והמעשית כאחד.
בשנה א’ נבדק רעיון המעורבות החברתית וחשיבותו להתפתחותו של סטודנט מצוין. הלימודים עוסקים במבנה החברה בישראל, במקומו של המגזר השלישי ובמקומן של עמותות במרקם החינוכי-חברתי בארץ, בהבדלים שבין התערבות לבין מעורבות חברתית
ובתהליך ההכשרה הראוי למעורבות חברתית אפקטיבית.
ומהי בעיני הלומדים “מעורבות חברתית”? “עשייה למען הסביבה שבה אתה חי, לשמר את הטוב ולשפר את הנדרש, להיות ערני ולפעול למען חברה מתוקנת, להיות מעורב, פעיל בחיי הזולת במטרה לסייע,לתת מענה למחסור, להשפיע ולהשתייך.”
כל סטודנט/ית מתנסה במעורבות חברתית במסגרת אחת וזוכה לליווי אינטנסיבי ולתהליך רפלקטיבי יסודי הבודק את השתלבותו/ה במערך המעורבות החברתית שלקח/ה על עצמו/ה.
בשנה ב’ מתמקדת בפיתוח יזמות חינוכית-חברתית. הסטודנטים פוגשים מורים מעוררי השראהשזכובִמלגהמטעםהקרןלעידודיוזמותחינוכיותומשתתפיםבכנסיהקרן-שם הם פוגשים מגוון רחב של יוזמות ושל יזמים. הם לומדים וחוקרים מורה יזם נבחר ואת יוזמתו, מבינים את העיקרון היזמי ומפתחים בעצמם יוזמות אישיות ליישום באימוני ההוראה. בשנה זו מושם דגש על פיתוח יכולות חשיבה “מחוץ לקופסה” ויישומן בתכנון
והפעלה של יוזמה חינוכית דווקא במסגרות החינוך הרגילות.
בשנה ג’ אנו נחשפים לסוגיות המורכבות של פיתוח הזהות האזרחית והמקצועית של מורה מצוין בחברה רב-תרבותית. התלמידים נדרשים להתמודד עם היבטים תיאורטיים ומעשיים של חינוך אזרחי: להבין מהו חינוך פוליטי במציאות של חברה מרובת-תרבותיות, ומה הם הקשיים הכרוכים בו; להכיר ולהבין זווית מבט שונות על סוגיות יסוד שנויות במחלוקת בחברה הישראלית. לחוות דיאלוג פלורליסטי בין בעלי עמדות שונות לנוכח סוגיות שנויות במחלוקת בחברה הישראלית; להכיר מודל דידקטי לדיון בסוגיות שנויות במחלוקת ולתרגל אותו, להכיר ולחוות מודל “שיח מוגן”. גולת הכותרת של התהליך היא הפיכת הסובלנות ויכולת ההכלה למגוון דעות לחלק מהזהות האישית והמקצועית של
48
סקירה 2015
ראש גדול בהוראה
רג”ב


































































































   46   47   48   49   50