 |
פתיחה |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
זמן
 |
סיפור מעשה: איזה מסכן העץ!?
קראו את הסיפור והשיבו על השאלות:
אב ובנו יצאו לטייל בשכונה.
מרחוק נשמעה המולת קולות של דרורים (ציפורי שיר) שהתקבצו סביב עץ השסק.
כשהתקרבו, ראו שהדרורים מנקרים בפירות העץ.
התפתחה שיחה בין האב לבן:
הבן: "אבוי, הדרורים מקלקלים את הפירות. איזה מסכן העץ הזה..."
האב: "מה פתאום מסכן? העץ מרוויח מזה."
הבן: "איך זה יכול להיות שהציפור אוכלת את הפרי והעץ מרוויח?"
שאלות
1. באיזו תופעה הבחין הבן?
2. מה הייתה תגובת הבן ומה הייתה התשובה של האב?
3. מה דעתכם על התשובה של האב? נמקו.
|
סיפור מעשה: איזה מסכן העץ!?
השיעור נפתח בהצגת תופעה של קשר קיום הדדיות (ראו את סיפור המעשה).
לאחר קריאת הסיפור מבקשים מהתלמידים להשיב על השאלות, ובהמשך מקיימים דיון במטרה לחשוף ידע קודם ולפתח הנעה להמשך תהליך הלמידה.
לכאורה, על פי התצפית בתופעה, נראה שהדרורים שמנקרים את הפירות פוגעים בעץ. האב מנסה לערער את התפיסה של הבן שחושב שהעץ נפגע מהתנהגות הדרורים.
ערעור זה מוביל לשאלה המרכזית שהשיעור עוסק בה:
איזה קשר מתקיים בין עץ השסק לבין ציפורי הדרור, ומי מרוויח או אולי מפסיד מכך?
השאלות בסוף הסיפור מובילות לשאלת המיקוד: איזה קשר מתקיים בין עץ השסק לדרור, ומי מרוויח מכך? התשובה אינה אחידה.
איך התלמידים ידעו את התשובה? תפקיד המורה למקד אותם בשאלה:
איזה קשר מתקיים בין עץ השסק לדרור, ומי ומרוויח מכך? בשלב הזה נלמד על התפיסות הקודמות ועל הידע הקודם של התלמידים. בסוף השיעור נבדוק שוב האם יש תובנות חדשות בעקבות הלמידה?
בשלב הזה כדאי להשאיר את התלמידים במתח. לא ברור מי מפסיד ומי מרוויח. כדי לדעת את התשובה נצא לחקור...
הערה: כדאי להציג את הסיפור בקומיקס בעזרת כלי שנמצא באתר טונדו (ראו בחומרי הלמידה תדריך לשימוש בכלי הטונדו)
|
15 |
 |
גוף השיעור התנסות |
חוקרים תופעות דומות
החלק המרכזי בשיעור ילמד במשימה העוסקת ביחסי גומלין בין יצורים חיים.
במשימה תחקרו ותלמדו על:
1. תופעות דומות לסיפור הפתיחה
2. יחסי גומלין בין יצורים חיים
3. יישום הנלמד בנושא יחסי גומלין
לצורך מילוי המשימה עבדו בקבוצות
• התחלקו לחמש קבוצות.
• צפו בסרטון או בתמונה שקיבלה קבוצתכם.
• בנוסף, חפשו מידע על יחסי הגומלין באינטרנט ובספרי הלימוד.
• השיבו על שאלות 5-1.
• הציגו את תוצר הלמידה בהתאם להנחיות.
שאלות
1. אילו יצורים חיים רואים בסרט/בתמונה?
2. מה "מקבל" כל אחד מהיצורים החיים מהשותף לקשר?
3. האם שני היצורים מרוויחים מהקשר? אם כן, מה מרוויח כל אחד מהם?
4. האם יוכל כל אחד מהיצורים החיים לחיות ללא התרומה של האחר?
5. הסיקו מסקנה: האם שני היצורים החיים שבסרטון תלויים זה בזה כדי להתקיים? הסבירו!
הצגת תוצר למידה
1. הסבירו והביאו דוגמאות המבטאות את קשר הקיום שמתקיים ביניהם.
2. היעזרו בטונדו TOONDOO – כלי ליצירת קומיקס, או בדרך אחרת.
3. שלחו לפורום הכיתתי.
4. התכוננו להצגתו במליאת הכיתה.
רשימת הסרטונים והתמונה
• קבוצה א: שושנת מים ודג השושנון (יוטיוב)
• קבוצה ב: אנטילופה וציפורים נקאיות (יוטיוב)
• קבוצה ג: חרק ופרח (יוטיוב)
• קבוצה ד: קפיברה וציפור (יוטיוב)
• קבוצה ה: ציפורים ודינגו (יוטיוב)
|
חוקרים תופעות דומות
ארגון לומדים: עבודה בקבוצות
בשיעור זה נחלק את התלמידים לחמש קבוצות. המטרה אינה היענות לשונות או לגיוון, אלא הבנייה של עיקרון מדעי. כל קבוצה תנתח דוגמה אחת של קשר קיום הדדיות שמתקיים בין יצורים חיים. הקבוצות ינתחו את הדוגמאות לפי אותן השאלות כדי ליצור בסיס משותף לדיון, להשוואה וליצירת הכללות.
השאלות נועדו לסייע לתלמידים לנתח את התופעה ולאפיין את קשר הקיום – הדדיות.
שימו לב: לצורך המחשת הקשר נשתמש במילים "מקבל", "תורם", "מרוויח". חשוב לציין בפני התלמידים שהיצורים החיים אינם מודעים לתרומה ולרווח, ושזוהי הפרשנות שלנו לסוג הקשר.
לאחר ניתוח התופעה התלמידים מתבקשים להציג את התובנות שלהם: הצגת דו שיח דמיוני בין שני היצורים החיים (מה כל אחד מהיצורים החיים מרוויח מהקשר ומדוע זה חשוב).
|
30 |
 |
המשגה |
יחסי גומלין בין יצורים חיים
פעילות במליאה
1. היכנסו לפורום הכיתתי, וצפו בתוצרי הקבוצות.
לאחר הצפייה בהיצג של כל קבוצה בדקו מי מרוויח מקשר הקיום:
• קבוצה א: בקשר שבין שושנת המים לבין דג השושנון מרוויחים: ______________.
• קבוצה ב: בקשר שבין אנטילופה לציפורים נקאיות מרוויחים: ______________.
• קבוצה ג: בקשר שבין החרק לפרח מרוויחים:__________.
• קבוצה ד: בקשר שבין הקפיברה לציפור מרוויחים:_________.
• קבוצה ה: בקשר שבין הציפורים לדינגו מרוויחים: _________.
2. עיינו בממצאים שרשמתם בסעיף הקודם וכתבו: מה משותף לכל קשרי הקיום האלה?
3. הציעו שם לקשר קיום זה. ____________________.
|
יחסי גומלין בין יצורים חיים
פעילות במליאה
את ההמשגה עורכים בעזרת חשיבה אינדוקטיבית – מהדוגמאות להכללה. מבקשים מכל קבוצה לתאר את הקשר המתקיים בין שני היצורים החיים שהוצגו בסרטון/בתמונות, ולהתייחס לרווח שיש לכל אחד מהיצורים החיים מהקשר.
לאחר מכן בונים את ההכללה: כאשר שני יצורים חיים מרוויחים זה מזה לצורכי הקיום שלהם, לקשר הקיום קוראים הדדיות.
בעזרת מיומנות החשיבה – הכללה, נבנה העיקרון המדעי "הדדיות".
הערה: כדאי להסביר לתלמידים את האופן שבו נעשתה ההכללה: אפיינו את קשר הקיום באמצעות כמה דוגמאות, מצאנו מה משותף לכל הקשרים ובנינו הכללה.
חוזרים לסיפור המעשה שפתחנו בו את השיעור, ומבקשים מהתלמידים להשיב על בסיס העיקרון שנבנה על השאלה – האומנם עץ השסק מסכן? – ולהשתמש במאפייני קשר הקיום הדדיות.
בשאלה 2 – התשובה המצופה היא שכל היצורים החיים מרוויחים זה מזה.
הערה: ליצירת הכללה רחבה יותר חשוב להביא דוגמאות מסביבות חיים שונות כדי להראות שיחסי גומלין כאלה מתקיימים בכל סביבות החיים. למשל דוגמה מסביבה מימית ומסביבה יבשתית.
|
45 |
 |
יישום |
יישום
חידה
צפו בסרטון וזהו את סוג קשר הקיום המתקיים בין שני היצורים החיים שמופיעים בסרט. נמקו: איך ידעתם לזהות את סוג הקשר.
הבנה ברמת הסבר
1. צפו בתנין היאור ובתנינן המצרי (ציפור) בתמונה.
צפו בתאו ובאנפית הבקר (ציפור) בתמונה וענו:
2. מה עושים היצורים החיים בתמונה?
3. איזה סוג קשר מתקיים ביניהם? איך זיהיתם את סוג הקשר?
4. בדקו בעזרת מקורות מידע את השערותיכם.
הבנה ברמת השערה
קראו את קטע המידע הבא, והשיבו על השאלות:
"להציל את שונית האלמוגים באילת – ועכשיו", קראו עשרות בכירי המדענים העוסקים בחקר הים, אנשי איכות הסביבה והציבור הרחב בכנס חירום לשימור מפרץ אילת.
בכנס הציגו נתונים להידרדרות של שונית האלמוגים כסביבת חיים. הידרדרות זו באה לידי ביטוי בשיעורי התמותה הגבוהים ביותר של האלמוגים, ברבייתם הנמוכה ובעובדה שאין כמעט התיישבות חדשה של אלמוגים בשונית.
שאלות
1. על מה מסופר בקטע?
2. אם חלילה תחול הידרדרות כזו, מי לדעתכם יושפע מכך? הסבירו מדוע.
הבנה ברמת טיעון
קראו את קטע המידע הבא והשיבו על השאלות.
באזור כפרי בצפון, שכלל שדות ושטחי בור, החליטו להקים שכונה חדשה. מגדל הדבורים התנגד להקמת השכונה.
שאלות
1. על מה מסופר בקטע?
2. נסחו את הטענה של מגדל הדבורים.
3. כתבו נימוקים להצדקת הטענה של מגדל הדבורים.
4. כתבו את הטענה ואת הנימוקים במשפט טיעון.
5. היעזרו במחולל הטיעון באתר אופק.
|
יישום
בשלב היישום נותנים לתלמידים משימות שבהן הם מתבקשים לתאר ולהדגים את קשר הקיום "הדדיות", ולהשתמש במאפיינים של קשר זה כדי להציג הסברים ולהעלות טיעונים והשערות. התלמידים אמורים להשתמש במושגים: רווח, קשרי קיום, הדדיות.
בתמונה בפעילות 1
נראה תנין יאור בפה פעור ותנינן מצרי (ציפור) מנקה טפילים מפיו.
בתמונה בפעילות 2
נראה תאו, שעומדת עליו אנפית בקר (עוף), ומנקה את הטפילים מגבו.
אם התלמידים אינם מזהים את היצורים, אפשר להמליץ להם לשמור את התמונה על שולחן העבודה ולחפש בגוגל את היצורים החיים שרואים בה.
את משימות היישום כדאי לתת כעבודת בית.
אפשר לתת גם את המשימה הבאה:
לפניכם סרטון בנושא הדדיות (בריינפופ).
צפו בסרטון ובצעו את המשימות הבאות:
1. כתבו את הדוגמאות לקשר הקיום הדדיות הבאות לידי ביטוי בסרטון.
2. ציינו בכל אחת מהדוגמאות איזו תועלת מפיקים היצורים החיים זה מזה.
3. השלימו את המידע בטבלה. רשמו את הכותרות הבאות:
שמות היצורים החיים, התועלת שמפיק יצור א מהקשר, התועלת שמפיק יצור ב מהקשר.
הערה למורה
אפשר להיכנס לאתר
מנהל מדע וטכנולוגיה – כניסה מהכתובת הזו מאפשרת לקבל סיסמאות זמניות להכרת יחידות בתשלום.
טופס לקבלת סיסמת התנסות בסביבת בריינפופ.
|
|
 |
סיכום ורפלקציה |
משוב
• התייחסו לידע החדש שרכשתם: מה לא היה ברור לכם וכעת ברור לכם יותר? (ידע)
• מיומנות החשיבה שהשתמשנו בה לאפיון קשר הקיום הדדיות הייתה הכללה.
תארו את תהליך בניית ההכללה. מדוע היה חשוב להשתמש בכמה דוגמאות לבניית ההכללה? (מיומנות)
• מה אהבתם בתהליך הלמידה? כיצד תרמה העבודה בקבוצות עם סרטונים ועם תמונות? (תהליך)
סיכום
• כדאי לסכם עם התלמידים את התובנות שנרכשו בשיעור:
• בקשר קיום מסוג "הדדיות" שני היצורים החיים מרוויחים צורך קיומי.
• צורך הקיום יכול להיות: מזון, הגנה, מים ועוד.
• קשר הקיום "הדדיות" מאפשר ליצורים החיים ששותפים לקשר להתקיים בסביבה.
|
10 |
 |
הערכה |
פעילות לבית
היכנסו לאתר אופק- מט"ח ובצעו את
משימת ההערכה.
| |
|