משרד החינוך
המינהל למדע וטכנולוגיה
הפיקוח על הוראת המדע והטכנולוגיה
תחום תוכן: מדע וטכנולוגיה
 
 
נושא השיעור כוח הצבע – ירקות ופֵרות ב-5 צבעים
פיתוח כתיבה ופיתוח ציפי רינגל, אביגיל יורמן
עריכה אתי טל, קטי ברקן
ייעוץ פדגוגי ד"ר שרה קלצ'קו, קטי ברקן, אתי טל
ייעוץ מדעי ד"ר שרה קלצ'קו
שכבת הגיל כיתות ה–ו
משך השיעור 100 דקות בביצוע הפעילות היצירתית בסיכום, 50 דקות בלעדיה.
רציונל למורה יחידה זו עוסקת בקבוצת המזון פֵרות וירקות, ובחשיבותה לתפקוד הגוף.
פֵרות וירקות, הנכללים בפירמידת המזון, עשירים בוויטמינים, במינרלים, במים ובסיבים תזונתיים. הוויטמינים והמינרלים משתתפים בכל התהליכים המתרחשים בגוף. היעדר בוויטמינים ובמינרלים עלול לגרום מחלות, ולכן חשיבותם לשמירה על בריאות הגוף רבה. מלבד זאת, הירקות והפֵרות מכילים גם תרכובות הנקראות בשם הכללי פיטוכימיקלים. אלו מצויות באופן טבעי במזונות מהצומח (פיטו = צמח), כמו פֵרות, ירקות, דגנים, קטניות וזרעים. הפיגמנטים והפיטוכימיקלים אוצרים בתוכם שפע של סגולות בריאותיות.
צריכה יומית של ירקות ושל פֵרות מומלצת על פי כל ארגוני הבריאות בעולם, לכל קבוצות הגיל, והיא נחשבת מועילה לבריאות ומונעת מחלות.
היחידה כוללת ארבעה חלקים, ומטרתה להוביל את התלמידים להכרה בחשיבותה של אכילת מזון המכיל ויטמינים ומינרלים. לשם כך התלמידים מבצעים חקר מידעני על ויטמינים ועל מינרלים, מודדים את צריכת הוויטמינים והמינרלים האישית, משווים לשאר תלמידי הכיתה ומסיקים מסקנות שמטרתן להגביר את המודעות לחשיבות של הוויטמינים ושל המינרלים לתפקוד תקין של הגוף, ולאימוץ אורח חיים בריא המשלב תזונה מאוזנת ומגוונת.
הקשר לתכנית הלימודים
תחום תוכן
מדעי החיים
תחום משנה
האדם, בריאותו, התנהגותו ואיכות חייו
סטנדרט משנה
3.3.ב. התלמידים יכירו גורמים ואמצעים המשפיעים על בריאות הגוף, יפתחו מודעות ויאמצו התנהגויות המקדמות אורח חיים בריא.
ציון דרך
• התלמידים יסבירו את חשיבותו של תפריט מגוון ומאוזן.
מטרות התוכן והמיומנויות מטרות תוכן
• התלמידים ילמדו על ויטמינים, על מינרלים ועל סיבים תזונתיים.
• התלמידים ידעו להסביר את החשיבות של הוויטמינים ושל המינרלים לבריאות האדם.

מיומנויות
• איסוף מידע והסקת מסקנות על חשיבות הוויטמינים והמינרלים
• עבודת צוות
• שימוש בסוגי מדיה שונים (סרטים, מצגות, תמונות)
מושגים עיקריים לשיעור זה • מזון
• תזונה
• פֵרות
• ירקות
• ויטמינים
• מינרלים
• סיבים תזונתיים
ידע מוקדם לשיעור התלמידים יודעים מהו הרכב המזון שאנחנו אוכלים.
התלמידים מכירים את פירמידות המזון.
חומרי הוראה (כתובים ומתוקשבים) חומרי הוראה כתובים
ירקות ופֵרות (קופת חולים מאוחדת)
ויטמינים, לקסיקון מדעי הטבע (הספרייה הווירטואלית של מטח)
פירמידת המזון הישראלית (משרד הבריאות)
כוח הצבע – ירקות ופֵרות ב-5 צבעים
מצגת למורה כוח הצבע

ספרי הלימוד שבהם מופיעים הנושאים הנדונים ביחידה
מסע מדע ה, "ויטמינים", הוצאת כנרת, עמ' 142–147
מסע מדע ה, "מינרלים", הוצאת כנרת, עמ' 148–152
מסע מדע ה, "סיבים תזונתיים", הוצאת כנרת, עמ' 135–136
במבט חדש, כיתה ה, הוצאת רמות, עמ' 150–151
מדע בעידן טכנולוגי, כיתה ה, הוצאת רכס, עמ' 62–64, 75
היענות לשונוּת שיטות הוראה-למידה: למידה עצמית, למידה בקבוצות
שימוש במגוון אמצעי הוראה: סרטונים, ניסויים, טבלאות שיתופיות
תוצרי למידה התלמידים יסבירו בצורה יצירתית מדוע כדאי להרבות באכילת פֵרות וירקות.



מהלך השיעור

כוח הצבע – ירקות ופֵרות ב-5 צבעים
שקופית 1
ביחידה זו נלמד על
שקופית 2
1. הסיבה שחשוב לאכול פֵרות וירקות
2. ויטמינים ומינרלים, וחשיבותם לבריאות האדם
3. צריכת הפֵרות והירקות בכיתה
מהלך ההוראה מבנה היחידה
שקופיות 3–4
יחידה זו כוללת ארבעה חלקים:
חלק 1

על פֵרות, ירקות ופירמידת המזון
חלק 2
א. ויטמינים ומינרלים – חקר מידעני
ב. צריכה אישית של ויטמינים ושל מינרלים
חלק 3
ויטמינים ומינרלים – סיכום
חלק 4
הסברה יצירתית בנושא פֵרות וירקות – יישום


  השלב בשיעור הנחיות לתלמיד הנחיות למורה
פתיחה חלק 1: על פֵרות, ירקות ופירמידת המזון
שקופית 5
דיון במליאה
התבוננו באיור של פירמידת המזון הישראלית (משרד הבריאות) כתבו: מה אפשר ללמוד מהפירמידה על החשיבות שבאכילת פֵרות וירקות?
חלק 1: על פֵרות, ירקות ופירמידת המזון

דיון במליאה
מיקומם של הפֵרות ושל הירקות, הקרוב לבסיס הפירמידה (מעל לפחמימות), מלמד כי חשוב לכלול אותם בתפריט היומי בכמות העולה על כמויות החלבונים והשומנים
גוף השיעור חלק 2א: ויטמינים ומינרלים – חקר מידעני
שקופיות 6–8
עבודה בקבוצה
קראו את קטע המידע כוח הצבע – ירקות ופֵרות ב-5 צבעים.
ענו על השאלות שלפניכם. היעזרו לשם כך בספר הלימוד ובמקורות המידע האלה:
ירקות ופֵרות (קופת חולים מאוחדת)
ויטמינים, לקסיקון מדעי הטבע (הספרייה הווירטואלית של מטח)
1. הסבירו את המושגים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.
2. מהם היתרונות התזונתיים באכילת ירקות ופֵרות?
3. רשויות הבריאות בארץ ובעולם ממליצות על צריכת ירקות ופֵרות בצבעים שונים. הסבירו מדוע.
4. הצרכן הישראלי יכול למצוא בכל עונות השנה מגוון של ירקות ופֵרות. אף על פי כן, הישראלים אינם אוכלים די ירקות ופֵרות. הסבירו מדוע.
חלק 2א: ויטמינים ומינרלים – חקר מידעני

עבודה בקבוצה
שאלה 1 – הסבר המושגים. הוויטמינים הם רכיבים תזונתיים חיוניים. הם קיימים באופן טבעי במוצרי מזון רבים שמקורם בצמחים ובבעלי חיים. מחסור בוויטמינים עלול לגרום מחלות, ולכן חשיבותם לבריאות הגוף רבה. (למשל: ויטמין C מסייע בעמידות המערכת החיסונית מפני מחלות, וויטמין D עוזר בבניית העצמות ובשמירת הסידן בדם). הוויטמינים משתתפים בכל התהליכים המתרחשים בגוף, ולולא הם לא היו התהליכים מתקיימים. הגוף אינו יכול לייצר ויטמינים, ולכן חשוב לקבלם מן המזון שאנו אוכלים. המינרלים, כמו הוויטמינים, הם חומרים החשובים לפעילות תקינה של גוף האדם. המינרלים משתתפים בתהליכים המתקיימים בכל המערכות בגוף: בבניית העצמות ובתפקוד התקין של השרירים, של מערכת העצבים, של הלב ושל העור. כמה מהמינרלים, למשל: סידן וזרחן, נחוצים לגוף בכמויות גדולות יחסית, ואילו כמה מהמינרלים, למשל: ברזל, אבץ ויוד, נחוצים בכמויות קטנות מאוד. המינרלים קיימים באופן טבעי במזון מהחי והצומח. מחסור במינרלים במזון עלול לגרום מחלות. סיבים תזונתיים מקורם בצומח, הם אינם מפורקים בתהליכים מטבוליים בגוף, והם אינם ספקי קלוריות. עם זאת, חשיבותם גדולה בסיוע לתהליכים פיזיים וכימיים של העיכול, ויש להם קשר (ישיר או עקיף) במניעת מחלות שונות. נוכל לספק לגוף סיבים תזונתיים בהעשרת התפריט שלנו בירקות ובפֵרות, שארצנו מצטיינת בשפע ובמגוון רב מהם.
שאלה 2
צריכה יומית של ירקות ושל פירות מומלצת על ידי כל ארגון בריאות בעולם ולכל קבוצות הגיל, ונחשבת מועילה לבריאות ומונעת מחלות.
שאלה 3
נמצא כי כל קבוצת צבע של ירקות ופֵרות מכילה תרכובות אחרות של פיטוכימיקלים בעלות חשיבות בריאותית אחרת.

אורח החיים המערבי הוא גורם משמעותי בירידה בצריכת ירקות ופֵרות. במידה רבה, מזון מהיר ותבשילי אינסטנט, המבוססים על חומרים משמרים, נצרכים על חשבון הירקות והפירות.
חלק 2ב: צריכה אישית של ויטמינים ושל מינרלים
שקופית 9
עבודה אישית
אילו ירקות ופֵרות אתם אוכלים במשך היום?
1. רשמו אילו פֵרות וירקות אכלתם אתמול.
2. ציינו כמה פֵרות וירקות אכלתם מכל סוג.
3. ציינו אם אכלתם אותם כפי שהם, או בתוך מאכל כלשהו (למשל, בסלט ירקות).

שקופית 11-10
עבודה קבוצתית
ארגנו את התשובות לשאלה 2 בטבלה.
1. תכננו את הטבלה (קבעו את מספר העמודות ואת מספר השורות שיהיו בה).
2. אילו כותרות תתנו לכל עמודה?
3. מה תרשמו בכל שורה?
4. הקלידו את הטבלה ב-WORD.
5. העלו את הנתונים לפורום הכיתתי שנושאו תזונה נבונה.
חלק 2ב: צריכה אישית של ויטמינים ושל מינרלים

עבודה אישית
מומלץ ליצור באתר בית הספר תיקייה ששמה תזונה נבונה, ולהנחות את התלמידים לשמור בה את הממצאים האישיים שלהם בטבלה כיתתית שיתופית שתעסוק בנושא צריכת הפֵרות והירקות.
סיכום חלק 3: ויטמינים ומינרלים – סיכום
שקופיות 12– 13
דיון במליאה
עיינו בטבלה הכיתתית.
1. מה אפשר ללמוד מהטבלה?
2. כיצד התלמידים אוכלים את הירקות ואת הפֵרות (חיים או מבושלים)?
3. האם תלמידי הכיתה מרבים באכילת פֵרות וירקות או ממעטים בה? כיצד אתם יודעים זאת?
4. הצרכן הישראלי יכול למצוא בכל עונות השנה מגוון של ירקות ופֵרות. אף על פי כן, הישראלים אינם אוכלים די ירקות ופֵרות.
א. האם זה עולה בקנה אחד עם הממצאים של תלמידי הכיתה?
ב. רשמו מהי לדעתכם הסיבה לכך.
חלק 3: ויטמינים ומינרלים – סיכום

דיון במליאה
על הדיון לעסוק בחשיבות אכילת פֵרות וירקות.
פֵרות וירקות נמצאים קרוב לבסיס הפירמידה (מעל לפחמימות), והדבר מלמד כי חשוב לכלול אותם בתפריט היומי בכמות העולה על הכמויות של החלבונים ושל השומנים.
מטרת הדיון לעורר מודעות לחשיבות הוויטמינים והמינרלים הנמצאים במזוננו בכלל ובפֵרות ובירקות בפרט, ולעודד את התלמידים להרבות באכילת פֵרות וירקות.
יישום חלק 4: הסברה יצירתית בנושא פֵרות וירקות – יישום
שקופיות 14– 15
בחרו אחת מהמשימות שלפניכם.
משימה 1
עליכם לשכנע את הצרכן הישראלי להרבות באכילת פֵרות וירקות בצבעים שונים.
א. הכינו את מערך ההסברה שלכם בדרך יצירתית, למשל: במצגת, במשחק, בדגם, בזמריר (ג'ינגל) ועוד.
ב. העלו אותו לפורום הכיתתי באתר בית הספר.
משימה 2
אתם בעלי חנות ירקות ופֵרות. הכינו שלט או נסחו ססמה שישכנעו את האנשים השונים לבוא לחנות שלכם ולקנות ירקות ופֵרות. הזכירו את צבעיהם השונים של הירקות ושל הפֵרות, והדגישו את השמירה על הבריאות.
רפלקציה שקופית 16
ענו על השאלות שלפניכם במשפט אחד.
1. מה למדתם בנושא ויטמינים ומינרלים?
2. במשימת היישום התבקשתם להכין כרזה, משחק, דגם או כל מערך הסברה יצירתי אחר המשכנע להרבות באכילת ויטמינים ומינרלים.
הקיפו את התשובה הנכונה:
המשימה הייתה לי קשה / קלה.
כתבו מה היה קל ומה היה קשה בפעילות.
3. כיצד אהבתם לעבוד – לבד, בזוגות או בקבוצה?