![]() |
|
![]() |
תחום תוכן מדע וטכנולוגיה |
נושא השיעור | חילוץ הכורים בצ'ילה | ||||
פיתוח | כתיבה ופיתוח | דליה קילים |
|||
עריכה | אתי טל, הדס כץ שדה-חן, נוגה משען | ||||
ייעוץ פדגוגי | ד"ר שרה קלצ'קו, קטי ברקן | ||||
ייעוץ מדעי | ד"ר שרה קלצ'קו | ||||
שכבת הגיל | כיתה ה–ו | ||||
משך השיעור | 100 דקות (שני שיעורים בני 50 דקות כל אחד, מומלץ להעבירם ברצף) | ||||
![]() |
רציונל למורה |
היחידה עוסקת בטכנולוגיה כמענה לצורך אנושי-חברתי של האדם ובהבנת מהותה של הטכנולוגיה כתחום המספק פתרונות ממשיים לבעיות שונות. התלמידים חוקרים מקרה אמיתי של חילוץ הכורים בצ'ילה, ומתוודעים לפתרון טכנולוגי שפיתח האדם כמענה לצורך שנוצר. הכורים נלכדו בעומק האדמה במכרה בצפון צ'ילה, וחולצו מבטן האדמה כעבור חודשיים בעזרת קפסולה מיוחדת שפיתח האדם במיוחד לצורך החילוץ. (קוטרה של הקפסולה כרוחב כתפי אדם בוגר). התלמידים מנתחים את המקרה מההיבט הטכנולוגי, מזהים את הבעיות ואת הפתרונות הטכנולוגיים שהוצעו לחילוץ הכורים ומתארים את התהליך בתרשים זרימה. |
|||
![]() |
הקשר לתכנית הלימודים | תחום תוכן טכנולוגיה תחום משנה עולם מעשה ידי אדם סטנדרט משנה 1.6.א. התלמידים יכירו את מהות הטכנולוגיה כתחום העוסק בפתרון בעיות – כמענה לצרכים אנושיים-חברתיים המשפר את איכות החיים, וילמדו על קשרי הגומלין בין מדע, טכנולוגיה וחברה. ציוני דרך • התלמידים יגדירו את מהות הטכנולוגיה כתחום העוסק בפתרון בעיות כמענה לצרכים אנושיים-חברתיים. • התלמידים יציינו את ייחודו של האדם (תבונתו) בפתרון בעיות ובתהליך קבלת החלטות. • התלמידים יתנו דוגמאות לתרומת המדע להתפתחות הטכנולוגית ויסבירו אותן. סטנדרט משנה 1.6.ב. שלבי תהליך התיכון בפיתוח מוצר טכנולוגי. ציוני דרך • בניית מוצר פשוט, מהצורך ועד למוצר, בהתאם לתהליך התיכון. • השפעותיהם החיוביות של פיתוחים טכנולוגיים על החברה. סטנדרט משנה 1.1.א. התלמידים יכירו ויתנסו כיחידים ובעבודת צוות במיומנויות החקר ובטיפול במידע בעזרת חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, חשיבה מערכתית וחשיבה לוגית. |
|||
![]() |
מטרות התוכן והמיומנויות |
מטרות תוכן • התלמידים יכירו את שלבי תהליך התיכון, ויתנסו בפיתוח מוצר טכנולוגי. • התלמידים יתכננו ויתנסו בבניית מוצר פשוט, מהצורך ועד למוצר, בהתאם לתהליך התיכון. • התלמידים יתארו את השפעותיהם החיוביות של פיתוחים טכנולוגיים על החברה. מיומנויות תקשוב • שימוש בתוכנות מחשב (google earth, publisher). • שימוש בסרטים ובתמונות לצורך הפקה ועיבוד מידע. • התנסות בעבודת צוות. • איתור, חיפוש ואיסוף מידע, הערכה ועיבוד המידע , ייצוג המידע והידע. |
|||
![]() |
ידע מוקדם לשיעור | הבנת מהות הטכנולוגיה והכרת תהליך התיכון על כל שלביו, משאבי טבע יבשתיים, מיקום משאבי הטבע בכדור הארץ, סוגי קרקעות וסלעים, תכונות סלעים: קשיות, פרירות, תכונות קרקעות כגון: חלחול, גודל גרגר. | |||
![]() |
מושגים עיקריים לשיעור זה |
• מושגים מתחום הטכנולוגיה: בעיה, צורך, פתרון טכנולוגי, מערכת טכנולוגית, טכנולוגיה, תקשורת, חילוץ. • מושגים מתחומים אחרים: מכרה פתוח, מכרה סגור, מתכות, חילוץ, אספקת חמצן. |
|||
![]() |
חומרי הוראה (כתובים ומתוקשבים) |
סרטונים • חילוץ הכורים בצ'ילה – סרטון • חילוץ הכורים בצ'ילה – מצגת מקורות מידע כתובים • מצגת חילוץ כורים • Google Earth ארגז כלים מקורות מידע ברשת • שלבי התהליך הטכנולוגי ספרי הלימוד שבהם מופיעים הנושאים הנדונים ביחידה • מדע בעידן טכנולוגי, חלק שישי, הוצאת רכס, מערכות, עמ' 131–137 • מסע מדע ה, הוצאת כנרת, עמ' 50–51 • דרך האופניים, הוצאת מבט. • מעשה במחשבה תחילה, הוצאת מבט. מקורות מידע נוספים • הכול בא על תיכונו, שער 3, הוצאת אורט, מעמ' 55. |
|||
![]() |
תוצרי הלמידה | ייצוג התהליך הטכנולוגי בתרשים |
מהלך השיעור | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|