![]() |
|
![]() |
שיעור משלב תקשוב – מערכת ההובלה |
נושא השיעור | מערכת ההובלה (מערכת הדם) ואיבריה | ||||
פיתוח | כתיבה ופיתוח | מיכל כפיר הורוביץ, אירית כהן |
|||
עריכה | אתי טל, הדס כץ שדה-חן | ||||
ייעוץ פדגוגי | ד"ר שרה קלצ'קו, אתי טל, קטי ברקן | ||||
ייעוץ מדעי | ד"ר שרה קלצ'קו | ||||
שכבת הגיל | כיתה ה | ||||
משך השיעור | 100 דקות (שני שיעורים בני 50 דקות כל אחד, מומלץ להעבירם ברצף)) | ||||
![]() |
רציונל למורה |
מערכת ההובלה בגוף האדם מורכבת מדם, מכלי דם ומלב. זו היא
מערכת סגורה שהדם זורם בה בצינורות ובאופן מחזורי, מהלב לגוף ובחזרה, ומהלב לריאות ובחזרה. מערכת ההובלה בגוף האדם מובילה חומרים ממקום למקום בגוף, תורמת לשמירה על מאזן החום בגוף ולהגנה על הגוף מפני גורמי מחלה. הודות לחומרים שהיא מובילה היא מסייעת למערכת העצבים ולמערכת ההפרשה הפנימית (המערכת ההורמונלית) בתהליכי תיווך ותיאום בין מערכות הגוף. היחידה המוצעת כאן יכולה לשמש מסגרת ללימוד מערכת הדם: שיעור פתיחה (המרכיבים של מערכת ההובלה ומקומם בגוף) ושיעור סיכום (סיכום הלימוד על מערכת ההובלה) בשיעור הפתיחה התלמידים צופים בסרטונים ומסרטטים תרשים של מערכת ההובלה, המשקף את האופן שבו הם מכירים ומבינים את המערכת בתחילת הלמידה ועל פי ידע קודם. התרשים מלווה אותם לאורך כל הלמידה, ומשתנה בהתאם לידע החדש שהם רוכשים במהלכה. בהמשך, התלמידים לומדים להכיר את מרכיבי המערכת ואת מחזורי הדם בפעילות בספרי הלימוד בשילוב כלי התקשוב (מהלך למידה בכיתה). בסיום היחידה התלמידים חוזרים ומשפרים את התרשים, בהתאם לידע ולתובנות שנרכשו. בדיון בכיתה הם משווים את התרשים שלהם לתרשים של קבוצות אחרות בכיתה, ומשפרים אותו על פי הבנתם. מקום השיעור ברצף הלמידה 1. המרכיבים של מערכת ההובלה ומקומם בגוף 2. מבנה הלב ותפקידו א. הכרת מבנה הלב ותפקידו ב. כיצד פועל הלב 3. מחזורי הדם, כלי דם, הרכב הדם, תפקידי מערכת הדם 4. חשיבות בדיקות דם, וחשיבות תרומת הדם להצלת חיים 5. סיכום הלימוד על מערכת ההובלה |
|||
![]() |
הקשר לתוכנית הלימודים | תחום תוכן מדעי החיים תחום משנה האדם, בריאותו, התנהגותו ואיכות חייו סטנדרט משנה 3.3: התלמידים יכירו מבנים בגוף האדם, יבינו עקרונות הקשורים לתפקוד גוף האדם ויפתחו מודעות לצורך בשמירה ובשיפור הבריאות ואיכות החיים. ציון דרך התלמידים יזהו את המרכיבים העיקריים של מערכת הדם: הלב וכלי הדם. |
|||
![]() |
מטרות התוכן והמיומנויות |
מטרות תוכן • התלמידים ילמדו כי מערכת ההובלה כוללת את הלב, את כלי הדם ואת נוזל הדם. • התלמידים יבינו שמערכת ההובלה מעבירה חומרים שונים ממקום למקום בגופנו. • התלמידים ילמדו היכן נמצאים מרכיביה של מערכת ההובלה בגוף. מיומנויות • הפקת מידע מסרטים ומטקסטים |
|||
![]() |
מושגים עיקריים לשיעור זה |
• מערכת ההובלה • לב • דם • כלי דם |
|||
![]() |
ידע מוקדם לשיעור |
• הגוף בנוי ממערכות – הבנויות מאיברים, מרקמות ומתאים. • הכרת מערכת הנשימה, איבריה ותפקידה. |
|||
![]() |
חומרי הוראה (כתובים ומתוקשבים) |
חומרים מתוקשבים • סרט מחזור הדם (בריינפופ) • מערכת ההובלה (יוטיוב) • בחן את עצמך (אתר לב וליבה) • מצגת אינטראקטיבית מסכמת נושא • מערכת ההובלה מצגת חומרי למידה כתובים • איברי מערכת ההובלה • הכרת מערכת ההובלה • מחוון למורה – איברי מערכת ההובלה ספרי הלימוד שבהם מופיעים הנושאים הנדונים ביחידה • במבט חדש, ספר ה, מערכת ההובלה בגופנו, הוצאת רמות, עמ' 178–182 • מסע מדע ה, מערכת ההובלה, הוצאת כנרת, עמ' 214 • מדע בעידן טכנולוגי, חלק שישי, הוצאת רכס, עמ' 147–148 |
|||
![]() |
היענות לשונוּת |
הוצעו כמה דרכים ללמידה, לחזרה על הנושא. נשתמש בסוגי מדיות שונים לצורכי המחשה. קיימת אפשרות ללמידה עצמית לצורך הרחבה והעמקה של הידע מצורף דף עבודה ברמות קושי שונות. |
מהלך השיעור | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|