 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
מי נפגע מכריתת העצים?
צפו שוב בסרטון (יוטיוב) – האדם כורת את העצים בסביבה כדי להפיק את החומר עץ.
כל מה שחי בחורשה או ביער נפגע כשכורתים את העצים.
מה קורה לבני האדם? האם גם הם נפגעים?
|
פתיחת המנב"ס נט –
- כתיבת שם השיעור.
- בדיקת נוכחות.
מי נפגע מכריתת העצים?
הפתיחה היא חזרה על הנלמד בשיעור הקודם וחוליה מחברת לנושא השיעור הנוכחי: הפחתת שימוש בנייר כדי לצמצם את כריתת העצים.
התלמידים מתבקשים לצפות שוב בסרטון ולהבין שיש כאן מעגליות. אנחנו פוגעים, אך גם נפגעים. זה המקום לדיון בחשיבות השמירה על הסביבה ולהעלאת המודעות לכך.
חלק זה מהווה חיבור לחלק הבא – כיצד נצמצם את הפגיעה בסביבה.
|
|
 |
גוף השיעור |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
כיצד חיסכון בנייר יכול להפחית את כריתת העצים?
דיון בכיתה
ייצור הנייר הוא הגורם העיקרי לכריתת עצים.
ביישובים רבים בארץ ישנם מתקנים (תמונה מתוך אתר nrg מעריב) שאליהם אנו מתבקשים להשליך נייר מדפסות או עיתונים ישנים.
- מדוע, לדעתכם, אוספים ניירות?
- מה אפשר לעשות בנייר שנאסף?
|
כיצד חיסכון בנייר יכול להפחית את כריתת העצים?
דיון בכיתה
מבין העצים שנכרתים הרוב הגדול נכרת כדי לספק חומר גלם להכנת נייר. כיום יש כמה פתרונות כדי להפחית את הפגיעה בעצים:
- מגדלים עצים מיוחדים לצורך הפקת הנייר וכך לא כורתים יערות.
- מכינים נייר מסיבים שמופקים מצמחים אחרים או מסיבים מלאכותיים (נייר נטול עץ).
- ממחזרים נייר.
בחלק זה – הדיון בודק ידע קודם של התלמידים ועד כמה הם מודעים להימצאות המתקנים לאיסוף נייר ביישובים רבים.
המלצה:
כדאי לתת פעילות כלשהי בנושא מיחזור נייר. אפשר לבקש מהתלמידים לבדוק אם בבית הספר ממחזרים נייר ובאיזו כמות.
אפשר לבקש מהם לבצע פעילות של מיחזור נייר בבית הספר.
אפשר לבקש מהם לתשאל אנשים אם ביישוב שלהם אוספים נייר למיחזור
|
|
 |
סיכום |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
כיצד מיחזור נייר עוזר לשימור העצים?
כיצד נוכל לגרום לבני האדם לצמצם את השימוש בחומרים מהסביבה?
אחת הדרכים לצמצום השימוש בחומרים מהסביבה היא מיחזור.
- מה אפשר למחזר?
- מה ממחזרים בבית הספר?
- החליטו כיצד לפעול לצמצום השימוש בנייר:
- הכינו פרסומות לצמצום השימוש בנייר בבית הספר ופרסמו אותן באתר הבית ספרי.
- אספו נייר למיחזור.
- אחר
|
כיצד מיחזור נייר עוזר לשימור העצים?
התשובות המצופות: שימוש חוזר במשאבים יצמצם את הפגיעה בהם. אם, למשל, נשתמש ברהיטים ישנים או נמחזר נייר, נצרוך פחות נייר חדש.
אפשר להכין עם התלמידים מסע הסברה לחיסכון בנייר בבית הספר או לאיסוף נייר למיחזור.
|
|
 |
רפלקציה |
- מה השיעור חידש לכם?
- ציינו דבר אחד שאהבתם בשיעור, שעניין או סקרן אתכם, או שהיה קשה.
- ציינו דבר אחד שתוכלו לעשות בביתכם כדי לעזור בשמירה על הסביבה.
|
|
 |
יישום |
הציעו במילים, במצגת, בתמונות, בכל דרך אחרת
כיצד ניתן לשמור על הסביבה
|
|
 |
העשרה |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
מה הקשר בין נייר לעצים?
עבודה בזוגות או בקבוצות
- צפו בסרטון (יוטיוב)
- תארו בכתב את התהליך של הכנת הנייר. אילו שינויים עובר העץ עד שהוא הופך לנייר?
- התבוננו בתמונה של עץ האלון מתוך אתר משרד החקלאות, ובתמונה של גזע העץ הכרות מתוך אתר וויינט. מה ההבדל ביניהם?
- צפו בנסורת עץ ובחנו אותה בעזרת זכוכית מגדלת. האם אתם רואים את סיבי העץ?
- הביטו בתמונה של חלקי העץ מתוך אתר וויינט. תארו בכתב: מאילו חלקים בעץ מכינים את הנייר?
- פעילות רשות!
בחנו נייר שעשוי מעץ (לא נייר נטול עץ או ממוחזר). חתכו אותו ונסו לזהות את סיבי העץ בעזרת זכוכית מגדלת.
- השלימו את המשפט במחברותיכם:
נייר מכינים מ________ של עצים.
|
מה הקשר בין נייר לעצים?
עבודה בזוגות או בקבוצות
מטרת חלק זה:
התלמידים יודעים שנייר טבעי עשוי מסיבי עץ, אך זה לא מדויק. מכינים נייר מסיבים המופקים מצמחים שונים ולא רק מעצים. נוח להפיק סיבים מעצים כי הם ארוכים יותר וכמותם גדולה יותר.
בין השימושים שעושים בעץ ציינו שגם נייר מכינים מעצים.
כדאי לצפות בסרט לפחות פעמיים, ואולי גם לעצור אותו בכל שלב של שינוי בעץ: ריסוקו לנסורת, טחינת הנסורת להפקת הסיבים וכד'. רצוי לבקש מהתלמידים לכתוב את מה שראו בכל שלב, לפני שמקרינים שוב את הסרט.
נציג לתלמידים תמונה של עץ כרות (שימו לב! צריך להבחין בין עץ כיצור חי לחומר עץ).
כדי לראות את החלק הפנימי (הסיבים), שממנו עושים את הנייר, מומלץ לקחת נסורת עץ ולבחון אותה בעזרת זכוכית מגדלת או לקחת נייר שעשוי מעץ (לא נייר נטול עץ או נייר ממוחזר), לחתוך אותו ולנסות לאתר את הסיבים בעזרת זכוכית מגדלת.
הסיבים נמצאים בחלק הפנימי של הגזע, ומהתבוננות בתמונה, שמציגה חתך רוחב בעץ, לא פשוט לראות את זה.
התלמידים ישלימו את המשפט:
נייר מכינים מסיבים של עצים.
אפשר לבקש מהילדים להשלים את החסר בדף העבודה, במקום להשלים את המילה החסרה במשפט.
|
|