 |
מהלך ההוראה |
רציונל למורה |
זמן
 |
שיעור מספר 1 |
פתיחה:
המורה תשאל במליאה:
- מהו שלט?
- היכן אתם פוגשים שלטים?
המורה תערוך רשימה של שלטים על גבי מסך המחשב ותציג אותה על גבי המקרן.
מטלה לבית:
צאו לרחוב וצלמו במצלמה דיגיטלית שלטים שונים הנמצאים בסביבתכם.
|
|
10 דקות |
שיעור מספר 2
| התלמידים יביאו את תמונותיהם לכיתה בהחסן נייד (דיסק און קי) או ישלחו במייל, והמורה תעלה את התמונות באמצעות המחשב והמקרן. במליאה:יוצגו התמונות של השלטים וייערך מיון.
המורה: "לפניכם תמונות של שלטים שצילמתם בסביבה שלכם, מיינו את השלטים לקבוצות". קבוצה:המיון יתקיים בקבוצות קטנות, ולאחר מכן ידווחו
במליאהעל ממצאי המיון.
הצעות המיון של התלמידים יכולות להיות שונות ויש לקבלן, לדוגמה: מיון על פי העיצוב הגרפי, כלומר - גודל האותיות, הצבעים, צורתו ועוד. מיון על פי קהל הנמענים, כלומר - אל מי מופנה השלט? לדיירי הבניין, לתושבי השכונה, לחולים במרפאה, לנהגים, לעוברים ושבים וכדומה. מיון על פי מטרת השלט, כלומר - לְשם מה הוא נכתב? (להזהיר, להורות, לשכנע, לתת מידע). מיון על פי טקסט מילולי, טקסט חזותי ושילוב של השניים.
לאחר מכן המורה תציג שלטים נוספים באמצעות המחשב והמקרן. התלמידים יקבלו דף עם שלטים שהכינה המורה, ובו יכתבו את תפקיד השלט, כלומר -
לאיזו מטרה הוא נכתב?
(ניתן לתת את מאגר תפקידי השלט לאחר דקות אחדות, שבהן התלמידים יתנסו בחשיבה. להלן המאגר: שלט מידע, אזהרה, הוראה, פרסומת).
אם התנאים מיטביים (אופטימליים), ולכל תלמיד מחשב אישי - התלמידים יפתחו קובץ שלטים שונים, שהמורה הכינה מבעוד מועד, ויכתבו את תפקיד השלטים (שלט מידע, אזהרה, הוראה, פרסומת).
לסיכום - התלמידים יציינו שלטים שהכירו, מה הן מטרות השלטים, ומה עזר להם לדעת מהי המטרה.
הערה: על המורה להכין קובץ שבו שלטים בעלי תפקידים שונים. ניתן "להוריד" שלטים מן האינטרנט לקובץ וורד.
|
פעולת המיון דורשת מהתלמיד להבחין, להשוות, למצוא דמיון או הבדלים.
באמצעות ההכללה התלמידים יגיעו ליצירת מושגים, כללים.
|
20 דקות
15 דקות
15 דקות |
שיעור מספר 3
| שלטים המוסרים מידע:
אם התנאים מיטביים, ויש מחשב לכל תלמיד (בחדר מחשבים למשל), הפעילות תהיה אישית: הלומדים יחפשו ברשת שלושה או ארבעה שלטי מידע שונים (דרך אחת באמצעות הקלדה בגוגל - שלטי מידע, תמונות) וידביקו את השלטים שמצאו בקובץ שכותרתו - "שלטים הנותנים מידע".
מליאה: אם יש רק מחשב אחד ומקרן עבור המורה, המורה תעלה באמצעות האינטרנט (גוגל - שלטי מידע) שלטי מידע ותציג אותם על גבי המקרן. אפשרות אחרת היא להשתמש בתמונות של שלטי מידע שצילמו התלמידים במטלת הבית בפעילות הראשונה.
משימה
אישית: כתבו ליד כל שלט - היכן מתאים למקמו? ולמי הוא מיועד? (לנהגים, לקונים, לעוברים ושבים ועוד). מהו המידע שנותן השלט? (מידע על מקום, מחיר, זמן, כיוון ועוד).
דיווח
במליאה - התלמידים יסבירו מה עזר להם לדעת מי הנמען לשלט, מה למדו מהשלט.
בהמשך הפעילות, התלמידים יתבוננו בשלטים ובאמצעות מחוון (כלי עזר) להתבוננות בשלטי המידע, יגיעו להכללות ומסקנות על השפה הכתובה בשלטי מידע.
המחוון - כלי עזר להתבוננות וכתיבת שלטי מידע
|
כן/לא |
האם שלט המידע נכתב במעט מלל? |
|
האם המידע המועבר דרך השלט ברור? |
|
האם הגופן שבו נכתבו האותיות ברור? |
|
האם האותיות בולטות על פני הרקע של השלט? |
|
אם בשלט מופיע - ציור, תמונה או סמל, ענה על השאלות הבאות: |
האם הציור/תמונה/סמל מעוצבים בפשטות? |
|
האם הציור/ התמונה/ הסמל מכילים פרטים רבים? |
|
האם הציור/תמונה/סמל ממחישים את הטקסט המילולי? |
|
האם הציור/תמונה/סמל מוסיפים להבנת הטקסט המילולי? |
|
בחלק זה כדאי לעבוד עם התלמידים על צורת הסמיכות, המופיעה לעתים בשלטי מידע בשמות של מקומות, כמו: בית מרקחת, בית חולים, בית מלון, גן חיות, גן ילדים, גן ציבורי, מרכז הדרכה, מרכז מסחרי, מרכז שיקום. יש להסביר שצורת הסמיכות היא צירוף של שני שמות עצם, ולמעשה גם קיצור - במקום לומר בית של חולים אומרים וכותבים בית חולים. כהתנסות פעילה, ניתן לבקש מהתלמידים להכין רשימה של מקומות שהם צירוף של שתי מילים ולכתוב את רשימת הסמיכויות גם בתוספת של המילה "של", כדי להבין את משמעות הצירוף.
אישית: כדי לבסס את הנלמד בנושא שלטי מידע, התלמידים יתבקשו להכין שלט מידע למקום כלשהו המתאים לסביבתם הקרובה.
הנחיה לתלמידים:
הכינו שלט מידע למקומות בסביבתם הקרובה, לדוגמה: בית ספר, חוף ים, גן שעשועים. התאימו את החלק הכתוב והמאויר למקום שבחרתם. התאימו את הכתוב והמאויר זה לזה. להכנת השלט היעזרו בתוכנת "צייר".
השלטים יוצגו באתר הבית-ספרי / במצגת כיתתית.
הערה: הכנת השלטים יכולה להתבצע בשיעור נוסף.
|
החיפוש חשוב על מנת שהתלמיד יתוודע למגוון הגדול של השלטים הקיימים ויידע לזהות שלטי מידע שנלמדו קודם לכן.
הסבר למורה: יש להדגיש את החשיבות של שלט מידע קצר, ברור ומדויק. שלט המידע יכול להיות משולב עם טקסט חזותי ברור, אך לא חייב, על האותיות להיות ברורות ובולטות. קיימים גם שלטי מידע חזותיים בלבד (למשל, שלט עבור חניית נכים בלבד).
הוראת הלשון בהקשר ובמבודד.
|
10 דקות
10 דקות
20 דקות
25 דקות |
שיעור מספר 4
| שלטי אזהרה:
אם התנאים מיטביים, ויש מחשב לכל תלמיד (בחדר מחשבים למשל), הפעילות תהיה
אישית: הלומדים יחפשו ברשת שלושה או ארבעה שלטי
אזהרה שונים (דרך אחת באמצעות גוגל: שלטי אזהרה, תמונות) וידביקו אותם בקובץ שכותרתו - "שלטי אזהרה".
אם יש רק מחשב אחד
ומקרן עבור המורה, המורה תעלה במחשב שלטי אזהרה באמצעות האינטרנט (גוגל - שלטי הוראות). אפשרות אחרת היא להשתמש בתמונות של שלטי אזהרה שצילמו התלמידים במטלת הבית בפעילות הראשונה. אישית: התלמידים יכתבו - מפני מה מזהיר השלט? איך כדאי להיזהר? מה יכול לקרות אם לא נזהרים? קבוצה: התלמידים יגיעו, הפעם בעצמם, להכללות על השפה הכתובה בשלטי אזהרה.
מליאה: כל קבוצה תדווח על ההכללות שיצרה. ההכללות יוקלדו במחשב ויוקרנו. כל קבוצה תבחר להסביר מה עזר לה להבין את מטרת השלט ומה מאפיין את שפת השלט.
המורה תקרין את דיווחי התלמידים בשיעור הקודם (על שלטי המידע), המסקנות והתובנות שנוצרו בכיתה.
המורה תכליל עם התלמידים את השפה הנהוגה בשלטים בכלל מתוך ההשוואה בין הטקסט בשלטי אזהרה ובשלטי מידע שנלמדו קודם (מיעוט הכתוב, סימני הפיסוק, הזמנים והגופים וכדומה). רצוי להכין טבלה המציגה את המידע באופן משווה (דומה ושונה). ניתן למלא את רכיבי הטבלה בהדרגה בתהליך ההוראה.
|
שלט מידע |
שלט אזהרה |
מטרת השלט |
|
|
כמות הכתוב |
|
|
הזמנים בשלט |
|
|
הגופים בשלט |
|
|
הקשר בין הכתוב למאויר |
|
|
לאחר מכן יציגו התלמידים במליאה את מסקנותיהם על מאפייני השפה בשלטי אזהרה, ועם הכוונה של המורה יבנו יחד מחוון.
מחוון - כלי עזר להתבוננות בשלטי אזהרה
|
כן /לא |
האם בשלט כתובה מילת אזהרה: "זהירות" או "סכנה"? |
|
האם מצוינת סיבת האזהרה? |
|
האם סיבת האזהרה נכתבה בקצרה? |
|
האם מופיע הסבר מדוע יש להיזהר? |
|
האם קיים סימן קריאה? |
|
האם הפנייה לנמען היא בציווי (כמו: שמור)? |
|
האם הפנייה בצורת שם הפועל (כמו: נא לסגור)? |
|
האם הפנייה ביחיד או ברבים? |
|
האם המסר המועבר דרך השלט ברור? |
|
במליאה יש לעמוד על המאפיינים, כפי שנכתבו בהסבר למורה.
בשלב השיחה על מאפייני השפה בשלטי אזהרה, תעמוד המורה על משמעות צורת הציווי באמצעות הסבר ותרגול. המורה תסביר שציווי זוהי מילה המביעה הוראה, דרישה או בקשה, המכוונת ישירות מן המוען לנמען, כדוגמת - בוא, שְתה. התלמידים יתנו דוגמאות נוספות לפעלים בצורת ציווי כמו אלה שנתנה המורה מן השלטים ובכלל. בשלב הבא המורה תקריא משפטים שבהם שם הפועל, והתלמידים יצטרכו לשנותם לצורת ציווי. לדוגמה:
נא להמתין בתור. בציווי: המתן בתור.
נא לשמור על השקט. בציווי: שמור על השקט.
נא לכבות את האור בצאתכם מן החדר. ובציווי: כבו את האור בצאתכם מן החדר.
לסיום יינתן גם המשפט הבא: נא לא להאכיל את החיות! התלמידים יתבקשו להפוך אותו לציווי. לאחר חשיבה קצרה וניסיונות התלמידים להשיב, תסכם המורה שמשפטי שלילה, שבהם נמצאת המילה "לא", לא ניתן להפוך לציווי, כי לא ניתן לומר במילה אחת את הצירוף: "לא להאכיל".
משימת כתיבה לביסוס חלק זה:
המורה תציג עבור התלמידים באמצעות מקרן אירועים שעלולים להיות
מסוכנים, אם הציבור לא יוזהר על ידי שלטים.
הנחיה לתלמידים:
לפניכם אירועים שעלולים להיות מסוכנים, אם הציבור לא יוזהר מפניהם. הכינו שלט אזהרה המתאים לאירוע. הקפידו על כללי כתיבת שלט למטרת אזהרה. האירועים:
- נכנסת לקניון. על יד אחת החנויות הבחנת בשלולית נוזל סמיך (כנראה קפה שנשפך לאחד האנשים). מהו הנוסח המתאים לשלט שיוצב שם עד שיגיע עובד ניקיון? (זהירות! רצפה רטובה או זהירות! סכנת החלקה!)
- על יד ביתך קיים אתר בנייה. מהו נוסח השלט שניתן יהיה לראות שם? (סכנה! כאן בונים)
- בבריכת השחייה חוששים שילדים יקפצו קפיצת ראש למים רדודים. מהו הנוסח של השלט שיוצב שם? (זהירות! מים רדודים)
- חברת החשמל החליטה להציב שלטי אזהרה בצמוד לעמודי חשמל בעלי מתח חשמלי גבוה. מהו הנוסח המתאים להיכתב בשלט זה? (סכנת התחשמלות! או סכנה! מתח גבוה)
השלטים יוצגו באתר הבית-ספרי / במצגת כיתתית.
חברים יגיבו לחבריהם בפורום הכיתתי.
הערה: הכנת השלטים יכולה להתבצע בשיעור נוסף.
|
המחוון יסייע לתלמידים בשלב מאוחר יותר בכתיבה והפקה של שלטים
הסבר למורה:
מאפייני כתיבה בשלטי אזהרה משתמשים בניסוח מינימלי, הכולל מילת אזהרה אחת, כגון: "זהירות", "סכנה". המילה נועדה להרתיע את הנמען כדי לגרום לו להיזהר. בנוסף על גבי השלט מציינים את סיבת האזהרה, למשל: צבע טרי, כאן בונים. על שלטי האזהרה להיות תמציתיים ומדויקים כדי שהעין תקלוט באופן מידי את הנאמר בשלט. עיצוב האותיות, גודלן יהיה ברור. מבחינת הלשון: פנייה ביחיד, שימוש בציווי, שם הפועל (נא לסגור), משפט קצר ללא הסבר, לעתים עם סימן קריאה.
הוראת הלשון בהקשר ובמבודד.
|
10 דקות
15 דקות
15 דקות
10 דקות
30 דקות |
שיעור מספר 5
| שלטים מורים (נותנים הוראות):
אם התנאים מיטביים, ויש מחשב לכל תלמיד (בחדר מחשבים למשל), הפעילות תהיה אישית:
התלמידים יחפשו ברשת שלושה או ארבעה שלטים שונים, שנותנים הוראות ו"ידביקו" אותם בקובץ שכותרתו - "שלטים הנותנים הוראות". אם התנאים מינימליים, ויש רק מחשב אחד ומקרן עבור המורה, המורה תעלה במחשב שלטים מורים באמצעות האינטרנט (גוגל - שלטי הוראות). אפשרות אחרת היא להשתמש בתמונות של שלטי הוראות שצילמו התלמידים במטלת הבית בפעילות הראשונה.
זוגות:
התלמידים יכתבו - אם השלט נותן הוראה לעשיית דבר מה או שמא אוסר לעשות דבר מה. בנוסף יכתבו הילדים - מה הם המקומות המתאימים לדעתם, למקם כל שלט (למשל, את השלט: "נא לסגור את הדלת" ניתן לתלות על דלתו של הרופא במרפאה), וכן מדוע חשוב להישמע לשלטים הנותנים הוראות שבחרו (למשל, שלט כמו: "נא לסגור את הדלת" המוצג במרפאה, קיים לצורך כיבוד פרטיות החולה).
אישית:
לאחר מכן כל תלמיד יתבונן בשלטי ההוראות, ובאמצעות בחינת קווי הדמיון יגיע למסקנה על השפה הכתובה המאפיינת את השלטים.
במליאה:
יציגו הילדים את מסקנותיהם ויבנה מחוון יחד עם המורה.
המורה והתלמידים יוסיפו עמודה לטבלה שכבר ערכו קודם (שלטי הוראות) וימלאו את רכיביה בתהליך הלמידה.
מחוון - כלי עזר להתבוננות בשלטי ההוראה
|
כן/לא |
האם הפנייה לנמען קצרה ומדוייקת? |
|
האם הפנייה בצורת יחיד או בצורת רבים? |
|
האם הפנייה בציווי? |
|
הפנייה בצורת פועל השם (נא לסגור...) |
|
האם קיים שימוש בסימן קריאה? |
|
האם המידע המועבר דרך השלט ברור? |
|
במליאה יש לעמוד על המאפיינים, כפי שנכתבו בהסבר למורה.
מטלת כתיבה - הנחיה לתלמידים:
לפניכם מקומות שונים שבהם נדרש להציב שלט הוראה. בחרו את אחד המקומות וכתבו שלט המתאים לנמענים הנמצאים במקום. הקפידו על כללי כתיבת שלט למטרת הוראה:
שלט הוראה לקוראים בספרייה, שלט הוראה למבקרים במוזיאון, שלט הוראה לרוחצים בים, שלט הוראה לקונים בחנות, שלט הוראה לנהגים
השלטים יוצגו באתר הבית-ספרי / במצגת כיתתית.
חברים יגיבו לחבריהם בפורום הכיתתי.
הערה: הכנת השלטים יכולה להתבצע בשיעור נוסף.
פעילויות נוספות
משימה לבית: הילדים יערכו סקר - האם ילדים נשמעים לשלטי הוראות? וכן האם מבוגרים נשמעים לשלטי הוראות? (לדוגמה - שמור על הניקיון, נא לא לשחק בכדור על הדשא, המתן בתור). התלמידים יביאו את הממצאים לכיתה. בקבוצות - התלמידים יחשבו על פתרונות, מה ניתן לעשות כדי שאנשים יצייתו לשלטים האוסרים על עשיית דבר מה במקומות שונים (לדוגמה - במקום שבו מוצב שלט "האט", יש לשים פסי הרעדה. על שטח דשא שלא מעוניינים שישחקו בו כדורגל, ניתן לפזר אבנים גדולות לנוי).
|
הסבר למורה: מאפייני שלטי הוראות - בשלטים הנותנים הוראות ישנה פנייה קצרה ומדויקת, שימוש בצורת יחיד - בדרך כלל שימוש בציווי, שם הפועל (נא לסגור), שימוש לעתים בסימן קריאה לצורך הדגשת ההוראה. |
15 דקות
15 דקות
30 דקות |
שיעור מספר 6
| שלטי פרסומת: אישית: אם התנאים מיטביים, ויש לכל תלמיד מחשב, התלמידים יחפשו שני שלטי פרסומת באינטרנט (גוגל - שלטי פרסומת, תמונות או שלטי חוצות) וידביקו אותם בקובץ שכותרתו - שלטי פרסומת. אם רק למורה מחשב ומקרן, המורה תציג שני שלטי פרסומת באמצעות המחשב והמקרן (אלה יכולים להיות שלטים שהורדו מהאינטרנט או שלטים שצולמו).
זוגות: התלמידים יכתבו מתחת לכל שלט פרסומת שמצאו (אם לכל תלמיד מחשב אישי) - מה מפרסמים? (בנק, אדם מסוים, חנות, מוצר ועוד) מהי מטרת הפרסום? (לדוגמה: לשכנע לקנות מוצר מסוים, לשכנע לצפות בתכנית מסוימת בטלוויזיה) ומי הם הנמענים? (למי מופנית הפרסומת?) התלמידים יכתבו מה בפרסומת מושך את העוברים ושבים ברחוב להתבונן בה (כתב גדול, דמות מפורסמת, אמצעים גרפיים מיוחדים, צבעים בולטים, סיסמה שקל לזכור ועוד).
המורה תדגים בכיתה אמצעי שידול בפרסומת, לדוגמה - הבטחות סרק (הקרם יעלים את הקמטים), הבטחות סמויות (הדמויות בפרסומת יפות/ שמחות כי...השתמשו במוצר, וכדומה). התלמידים יבדקו מה הם אמצעי השידול שבהם משתמשים בפרסומת שבחרו
כדאי להאיר ולומר שהיום רואים יותר ויותר שילוט אורקולי, וקיימים ניסיונות ראשונים לשילוט תלת ממדי כדי למשוך את העוברים והשבים. כהכנה לפעילות כתיבת השלטים בסוף היחידה, כל תלמיד יתבונן היטב בשלטי הפרסומת שבחר או שהוצגו על ידי המורה, ובאמצעות התבוננות ובחינת קווי הדמיון יגיע למסקנה על השפה הכתובה המאפיינת את שלטי הפרסומת.
מליאה: המורה והתלמידים יוסיפו עמודה לטבלה שכבר ערכו קודם (שלטי פרסומת) וימלאו את רכיביה בתהליך הלמידה (הטבלאות שמורות בקובץ השייך ליחידה זו).
במליאה יציגו התלמידים את מסקנותיהם ויחד עם המורה יבנו מחוון.
המחוון - כלי עזר להתבוננות בשלטי פרסומת
|
כן/לא |
האם הסיסמה קצרה וברורה? |
|
האם ברור מהו השירות או המוצר המפורסמים? |
|
האם הכתב ברור ובולט? |
|
האם הטקסט החזותי (תמונה, ציור) יוצר סקרנות/ עניין? |
|
במליאה יש לעמוד על המאפיינים, כפי שנכתבו בהסבר למורה.
משימת כתיבה - הנחיה לתלמידים:
בחרו במוצר כלשהו ועצבו בוורד פרסומת, המתאימה להיתלות כשלט חוצות. הוסיפו ציור/ תמונה/ סמל הממחישים את הטקסט המילולי.
השלטים יוצגו באתר הבית-ספרי / במצגת כיתתית.
חברים יגיבו לחבריהם בפורום הכיתתי.
הערה: הכנת השלטים יכולה להתבצע בשיעור נוסף.
|
הערה: עיסוק בסוג זה של שילוט חייב לכלול גם פן ביקורתי. יש להציג בפני התלמידים מה הם אמצעי השידול (השכנוע) המופעלים בפרסומת וכיצד קורא ביקורתי בוחן אותם ולא "נכנע" להם!
הסבר למורה:
שלטי פרסומת העושים שימוש בפנייה לרגש מאופיינים בדרך כלל בלשון שידול. התארים המופיעים בפרסומות הם תארים חיוביים ועוצמתיים, כגון - "המעניין ביותר", "מדהים". התלמידים יקפידו על שלט פרסומת בעל רעיון, מסר וסיסמה קצרים, שקל להבינם. על השלט להיות תמציתי וברור ולא עמוס. גודל האותיות והכתב יהיו ברורים ובולטים.
שימוש בתמונה מעניינת ומושכת את עוברי האורח. הצבעים שיבחרו ברקע יהיו אחידים כדי שלא "יבלעו" את המלל.
|
15 דקות
15 דקות
10 דקות
15 דקות
20 דקות
|
שיעור מספר 7
| סיכום - פעילויות יצירתיות לבחירה התלמידים יכינו בזוגות מצגת, שבה יכתבו שלטים הומוריסטיים מסוגים שונים, למקומות שטרם נראו בהם שלטים (למשל על הירח, בים וכדומה). מובן שעליהם יהיה להפיק את השלטים על פי המאפיינים שנלמדו בכל אחד מסוגי השלטים שנלמדו ובעזרת המחוונים (שלטי מידע, אזהרה, הוראה ופרסומת).
לדוגמה: השלט - "נא לא לרחף באזור הסלעים" הוא שלט שימוקם על הירח ומיועד לאסטרונאוטים המבקרים בו, או "זהירות כריש רעב בסביבה!" הוא שלט שימוקם בים ומיועד לדגים העלולים להיטרף.
המורה תציג את השלטים באמצעות מקרן, והתלמידים האחרים במליאה ינחשו על פי דמיונם היכן התכוונו כותבי השלטים למקם את השלטים ולמי הם מיועדים, וכן מהי מטרת השלט (ליידע, להזהיר, לפרסם או לתת הוראה).
|
|
30 דקות
15 דקות |
שיעור מספר 8
| תהליכי סיכום ומשוב:
סיכום התהליך יתקיים באמצעות הטבלה שנבנתה עם התלמידים.
מליאה: הטבלה תוצג על המסך.
כל קבוצה תיצור הכללות הנובעות מהטבלה -
המורה תיצור ביחד עם התלמידים את ההכללות הנובעות מהטבלה, לדוגמה:
יש סביבנו שלטים רבים, ולהם תפקידים שונים - להזהיר, לידע, להורות ולשכנע. בכל השלטים משתמשים במעט מילים, בפנייה ישירה לקוראים בזמן ובגוף המתאים תמיד.
התלמידים יתנו משוב לַזוגות שהמורה הקרינה את השלטים שלהם באמצעות המחוון הבא:
- האם הטקסט המילולי היה קצר ובהיר?
- האם השלט הותאם לקהל הנמענים?
- האם קיימים בשלט שגיאות כתיב או שגיאות לשון?
- האם קיימים סימני פיסוק מתאימים (נקודה, פסיק, סימן קריאה וסימן שאלה)?
- אם ישנו גם טקסט חזותי, האם הטקסט החזותי ממחיש את הרעיון בטקסט המילולי?
אם השלט הוא שלט אזהרה, האם סיבת האזהרה
צוינה על השלט?
|
|
15 דקות
20 דקות |
שיעור מספר 9
| רפלקציה
בסיום כל תלמיד יכתוב בוורד או במחברתו - מה למד מן הפעילויות על השפה הכתובה בשלטים, מה הוא אהב, עם מה היה לו קשה, מהו ההבדל, אם קיים, בין ההתייחסות שלו ותשומת הלב שהקדיש לשלטים לפני הפעילויות ביחידה ואחריה (לדוגמה: מקפיד לקרא שלטים, מזהה את מטרתם, מבין את הבחירות הלשוניות, מזהה את הציור/התמונה/ הסמל הממחישים את הטקסט המילולי, מפעיל ביקורת על שלטים בסביבתו).
|
|
15 דקות |
|