 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
שלד ותנועה
שקופית 1
ביחידה זו נלמד על –
שקופית 2
- תנועות באיברים שונים בגופנו
- הקשר שבין עצמות השלד לשרירי השלד בביצוע תנועות בגוף
מבנה היחידה
שקופית 3
יחידת ההוראה כוללת שלושה חלקים.
חלק 1
אדם בתנועה
חלק 2
שלד ושרירים בתנועה – חקירה
חלק 3
- שלד ושרירים בתנועה – סיכום ומסקנות
- פעילות סיכום מתוקשבת
|
|
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
חלק 1: אדם בתנועה
שקופית 4–5
פעילות במליאה
צפו בסרטון קצר על רץ מרתון בתנועה אדם בתנועה (יוטיוב)
עבודה עצמית
היזכרו במה שלמדתם בנושא התנועה (שלד ושרירים) וענו במחברותיכם על השאלות הבאות:
- אילו איברים ומערכות בגוף מעורבים בפעולת הריצה?
- אילו שינויים מתרחשים בעצמות השלד בזמן הריצה?
- מה קורה לשרירים בזמן הריצה?
- כיצד מפעילים השרירים את השלד?
- מה ניתן ללמוד מן הסרטון על תנועה?
|
חלק 1: אדם בתנועה
פעילות במליאה
הסרטון מהווה גירוי ללמידה.
עבודה עצמית
המורה מבקש מהתלמידים לענות על השאלות במחברותיהם בלי לבדוק או לתקן. השאלות נועדו לאפשר לתלמידים להביע את הידע ואת התפיסות שלהם.
תשובות לשאלות:
שאלה א – האיברים והמערכות המעורבים בריצה הם: גפיים עליונות, גפיים תחתונות, ראש, מוח, מערכת העצבים, צוואר, בית החזה, מערכת הנשימה, מערכת הדם, עמוד השדרה.
שאלה ב – בזמן ריצה עצמות הגפיים נעות לכיוונים שונים: קדימה, אחורה ולצדדים.
שאלה ג – בזמן ריצה השרירים מתכווצים ומתרפים לסירוגין, כך מתאפשרת התנועה.
שאלה ד – כשהשריר מתכווץ העצמות עולות, וכשהשריר מתרפה העצמות יורדות. בדרך כלל השרירים עובדים בזוגות. כששריר אחד מתכווץ בן זוגו מתרפה.
שאלה ה – ניתן ללמוד מהסרטון כי בתזוזה של איברים משתתפים עצמות ושרירים. נכוון לתשובה שהשרירים גורמים לתנועה
|
|
 |
גוף השיעור |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
חלק 2: שלד ושרירים בתנועה – חקירה
שקופית 6
עבודה בקבוצות
בפעילות זו תחקרו תנועות של איברים שונים:
- תנועות של הראש ושל הצוואר
- תנועות של הידיים ושל כפות הידיים
- תנועות של הרגליים ושל כפות הרגליים
- תנועות של עמוד השדרה
היכנסו לקובץ, שלד ושרירים – חקירה,
בחרו אחת מהמשימות ופעלו על פי ההוראות.
|
חלק 2: שלד ושרירים בתנועה – חקירה
עבודה בקבוצות
התלמידים יתחלקו לקבוצות, כל קבוצה תקבל פעילות אחרת ותחקור אותה.
המלצה – התלמידים יכולים להיעזר בדגמים של ברך ושלד המצויים בכיתה, ובהדמיית כיפוף יד ורגל המצויה באתר אופק.
| |
 |
סיכום |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
חלק 3א: שלד ושרירים בתנועה – סיכום ומסקנות
שקופית 7
דיון במליאה
צפו במסמך השיתופי בגוגל דוקס שבו רשומים ממצאי הקבוצות השונות בכיתה והשוו בין הממצאים הבאים:
- סוגי התנועות שמבצעים איברים שונים בגוף
- סוגי המפרקים המאפשרים את התנועות האלה
- ענו – כיצד עוזרים השרירים לביצוע התנועות?
- סכמו כיצד מתבצעת התנועה.
- ענו – מה ניתן ללמוד מהפעילות על התיאום בין השרירים לבין עצמות השלד והגולגולת?
חלק 3ב: פעילות סיכום מתוקשבת
שקופית 8
עבודה עצמית
היכנסו למשימת שלד ושרירים (אתר אופק)
פעלו על פי הנדרש במשימה.
|
חלק 3א: שלד ושרירים בתנועה – סיכום ומסקנות
דיון במליאה
בחלק זה נעלה לדיון כיתתי את הנושאים הבאים:
לשאלה 1 – מהשוואת סוגי התנועות נגיע למסקנה כי בכל סוג של תנועה (ריצה, קפיצה, כיפוף,הזזה וכו') שמבצעים האיברים השונים דרושה פעילות משולבת של עצמות השלד ושל השרירים.
מבנה השלד מותאם לביצוע התנועות השונות.
לשאלה 2 – רקע: העצמות משתתפות בכל תנועה שאנו מבצעים.
מקום המפגש בין העצמות נקרא מפרק. העצמות שלנו נעות במפרקים. כל מפרק מאפשר מידה שונה של תנועה. המפרקים בגוף לסוגיהם (צירי, כדורי ומפרקים ללא תנועה – תפרים בגולגולת) מעורבים בתנועות השונות.
לשאלה 3 – השרירים מחוברים לעצמות. בכל תנועה שאנו מבצעים משתתף לפחות שריר אחד.
השריר מתכווץ, מושך את הגיד ואת העצם, וכך גורם לתנועה.
לשאלה 4 – מערכת השלד והשרירים מאפשרת תנועה – שרירי השלד מחוברים לעצמות באמצעות גידים. כל שריר קשור לשתי עצמות שמחוברות בינהן במפרק המאפשר תנועה. שרירי השלד מניעים את העצמות, וכך נעים האיברים.
לשאלה 5 – שיתוף פעולה ותיאום בין כל האיברים במערכת השלד והשרירים מאפשר את התנועה.
חלק 3ב: פעילות סיכום מתוקשבת
עבודה עצמית
המורה מפנה את התלמידים לקישור "שלד ושרירים" באתר אופק, המכיל הדמיה תלת ממדית של השלד.
התלמידים מפעילים את השלד, מכופפים אותו לאחור ולפנים ולומדים על מפרקים, עצמות, שרירים וגידים.
|
|
 |
רפלקציה |
ענו על השאלות שלפניכם במשפט אחד.
- איזה מידע חדש נוסף לי בנושא שלד, שרירים ותנועה?
- בפעילות הסיכום, לאחר חקירת תנועות איברים שונים בגוף, התבקשתם להשוות בין ממצאי הקבוצות השונות, סמנו:
- ידעתי / לא ידעתי למצוא תבחינים להשוואה (למשל סוגי מפרקים)
- ידעתי / לא ידעתי להשוות בין הממצאים
- כתבו מה היה קל ומה היה קשה בפעילות.
- כיצד אהבתם לעבוד – לבד? בזוג? בקבוצה?
|
|
|