 |
נושא השיעור |
תיאור פעולת הנשימה |
 |
פיתוח |
כתיבה ופיתוח | צוות מדע וטכנולוגיה אדם וסביבה: נורית אחרק, יוסי שורר, אמנון סלעי |
עריכה | אתי טל, קטי ברקן |
ייעוץ פדגוגי | ד"ר שרה קלצ'קו, קטי ברקן |
ייעוץ מדעי | ד"ר שרה קלצ'קו |
|
 |
שכבת הגיל |
כיתה ד |
 |
משך השיעור |
150 דקות (שלושה שיעורים בני 50 דקות כל אחד, מומלץ להעבירם ברצף)
|
 |
רציונל למורה |
יחידה זו עוסקת במערכת הנשימה ובתהליכים המתרחשים בה.
מערכת הנשימה אחראית לאספקת חמצן לגוף ולהרחקת עודפי פחמן דו-חמצני, הנוצר בכל תאי הגוף בתהליך הנשימה התאית. החמצן דרוש לגוף כדי להפיק אנרגיה: בתהליך הנשימה התאית משתתף החמצן בפירוק חומרי המזון שבתא, חומרי המזון מתפרקים לפחמן דו-חמצני ולמים, ובתוך כך מופקת גם אנרגיה כימית.
בכיתה ד מכירים התלמידים את מערכת הנשימה ואת התהליך של חילוף הגזים בריאות – קליטת החמצן מהאוויר שנכנס לריאות בשאיפה והעברתו אל מערכת הדם, ופליטת פחמן דו-חמצני עם האוויר המורחק מהגוף בנשיפה. נפח הריאות משתנה כל הזמן: התכווצותם של השרירים הבין-צלעיים מושכת את הצלעות כלפי מעלה, מותחת את הריאות המחוברות לצלעות, ומאפשרת כניסת אוויר לתוכן. התרפות השרירים הבין-צלעיים גורמת לירידת הצלעות, אלו מפעילות לחץ על הריאות, וכתוצאה מכך יוצא מהן האוויר. בד בבד עם התכווצות השרירים הבין-צלעיים מתכווץ גם שריר הסרעפת, נפחו של בית החזה גדל והאוויר יכול להיכנס לריאות. כששריר הסרעפת מתרפה, נפח בית החזה קטן והאוויר נדחף מהריאות החוצה.
בשאיפה נכנס לריאות אוויר עשיר בחמצן, בנשיפה יוצא מהריאות אוויר דל בחמצן ועשיר בפחמן דו-חמצני. פעולת חילוף הגזים מתרחשת בנאדיות הריאות: חמצן עובר מהנאדיות אל הדם ופחמן דו-חמצני עובר מהדם אל הנאדיות.
יחידה זו מהווה המשך ליחידה האוויר שאנו נושמים – הרכב האוויר, ההבדל בין אוויר שאוף ואוויר נשוף
יחידה זו מורכבת משלושה חלקים והיא עוסקת בהרכב האוויר שאנחנו שואפים במסגרת הכרת מערכת הנשימה. התלמידים לומדים על ההבדל שבין הרכב האוויר הנשאף לבין הרכב האוויר הננשף. התלמידים נעזרים בהתנסות אישית ובמקורות מידע כדי להבין מה גורם לקליטת חמצן ולפליטת פחמן דו-חמצני בתהליך הנשימה.
רצף יחידות ההוראה הקיימות בנושא מערכת הנשימה:
- הנשימה: שיעור פתיחה
- האוויר שאנו נושמים: הרכב האוויר ההבדל בין אוויר שאוף ואוויר נשוף
- תיאור פעולת הנשימה: שינויים בנפח בית החזה והסרעפת
|
 |
הקשר לתכנית הלימודים |
תחום תוכן
מדעי החיים (תכנית ליבה)
תחום משנה
האדם, בריאותו, התנהגותו ואיכות חייו
סטנדרט משנה
3.3.א. התלמידים יכירו איברים ומערכות בגוף האדם, ויבינו את התאמתם לתפקודם. הם יכירו תהליכים בגוף ויבינו את חשיבותם לקיומו.
ציוני דרך
התלמידים יזהו את המרכיבים העיקריים של מערכת הנשימה (אף, פה, קנה, סימפונות, ריאות, סרעפת, צלעות ושרירים בין-הצלעות), ויציינו את תפקידיהם.
התלמידים יתארו את פעולות השאיפה והנשיפה, ויסבירו את תפקידן בחילוף גזים (קליטת חמצן ופליטת פחמן דו-חמצני).
|
 |
מטרות התוכן ומיומנויות |
מטרות תוכן
- התלמידים ילמדו לזהות את המרכיבים העיקריים של מערכת הנשימה (אף, פה, קנה, סימפּונות, סימפּוניות, ריאות, נאדיות, סרעפת, צלעות ושרירים בין-צלעיים) ויבינו את התפקיד של כל אחד מהם.
- תלמידים יבינו כיצד מתרחשות פעולות השאיפה והנשיפה ואת תפקידן בתהליך חילוף הגזים (קליטת חמצן ופליטת פחמן דו-חמצני).
מיומנויות
- שימוש בסוגי מדיה שונים לאיסוף המידע הנדרש
- למידה שיתופית ועבודה קבוצתית
|
 |
רצף מומלץ להבניית הנושא (שיעורים קודמים בנושא) |
|
 |
מושגים עיקריים |
- אף, פה, קנה, סימפּונות, סימפּוניות, נאדיות, ריאות, סרעפת, צלעות, שרירים בין-צלעיים
- חמצן, פחמן דו-חמצני
- חילוף גזים, קלט, פלט
|
 |
ידע מוקדם לשיעור |
- התלמידים מכירים מערכות בגוף האדם, וכן את המושגים קלט ופלט
|
 |
חומרי הוראה (כתובים ומתוקשבים) |
סרטון
עזר נוסף
ספרי הלימוד שבהם מופיעים הנושאים הנדונים ביחידה:
- מסע מדע, כיתה ד, הוצאת כנרת, עמ' 309–311
- במבט חדש, כיתה ה, הוצאת רמות, עמ' 172–178
- מדע בעידן טכנולוגי, חלק רביעי, הוצאת רכס, עמ' 273–278
|
 |
היענות לשונוּת |
שיטות הוראה-למידה
- למידה עצמית
- למידה בזוגות
- למידה בקבוצות
שימוש במגוון אמצעי הוראה
- סרטונים
- ניסוי
- טבלאות שיתופיות
|
 |
תוצרי הלמידה |
|
 |
ציוד לשיעור |
|
|