 |
נושא השיעור |
תזונה מגוונת ומאוזנת: השוואה בין פירמידת המזון הישראלית לפירמידת המזון האמריקאית |
 |
פיתוח |
כתיבה ופיתוח | צפי רינגל, אביגיל יורמן |
עריכה | הדס כץ שדה-חן, קטי ברקן, אתי טל |
ייעוץ פדגוגי | ד"ר שרה קלצ'קו, קטי ברקן, אתי טל |
ייעוץ מדעי | ד"ר שרה קלצ'קו |
|
 |
שכבת הגיל |
כיתה ה–ו |
 |
משך השיעור |
100 דקות (שני שיעורים בני 50 דקות כל אחד, מומלץ להעבירם ברצף) |
 |
רציונל למורה |
יחידה זו עוסקת בהבנת החשיבות של תזונה מאוזנת ומגוונת, באמצעות השוואה בין פירמידת המזון הישראלית לבין פירמידת המזון האמריקאית.
פירמידת המזון היא תצוגה גרפית המבטאת את כמות המזון היחסית שמומלץ לאכול מכל קבוצת מזון.
בפירמידה מוצגים סוגי מזון שונים, המחולקים לקבוצות (פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים, ממתקים וסוכרים). בבסיס הפירמידה מופיעים המזונות הנחוצים לנו בכמות גדולה, ובראש הפירמידה מופיעים המזונות הנחוצים לנו בכמות קטנה. החוקרים בנו את פירמידת התזונה הנכונה כדי שנדע אילו כמויות של סוגי מזון שונים עלינו לצרוך.
מזון מגוון ומאוזן, הכולל את כל מרכיבי התזונה, חיוני לתפקוד מיטבי של הגוף. חוקרי תזונה מצאו שמבין שלושת אבות המזון גוף האדם זקוק לכמות גדולה יותר של פחמימות ושל חלבונים מאשר שומנים.
כדי שנוכל לשמור על תזונה מאוזנת עלינו לאכול מזון מגוון, המכיל את כל מרכיבי המזון הנחוצים לגוף, ועלינו לאכול כמות מזון שתתאים לצרכינו.
ביחידה זו על התלמידים להשוות בין פירמידת המזון האמריקאית ופירמידת המזון הישראלית, במטרה להכיר גישות שונות הנוגעות לתזונה מגוונת, ולבחור מבין הגישות את הגישה המתאימה להם כדי לקיים אורח חיים בריא. בפעילות זו התלמידים נדרשים להפעיל חשיבה ביקורתית, על סמך מידע שאספו.
|
 |
הקשר לתכנית הלימודים |
תחום תוכן
מדעי החיים (תכנית ליבה)
תחום משנה
האדם, בריאותו, התנהגותו ואיכות חייו
סטנדרט משנה
3.3.ב. התלמידים יכירו גורמים ואמצעים המשפיעים על בריאות הגוף, יפתחו מודעות לנושא, ויאמצו התנהגויות המקדמות אורח חיים בריא.
ציוני דרך
- התלמידים יסבירו את חשיבותן של התנהגויות מקדמות בריאות (כגון תזונה נכונה, פעילות גופנית, היגיינה והימנעות מעישון) לתפקוד תקין של הגוף ולשיפור איכות החיים.
- התלמידים יסבירו את חשיבותו של תפריט מגוון ומאוזן.
|
 |
מטרות התוכן ומיומנויות |
מטרות תוכן
- התלמידים יכירו גישות שונות לתזונה מגוונת ומאוזנת, הבאות לידי ביטוי בפירמידת המזון הישראלית והאמריקאית.
- התלמידים יציינו את המשותף לפירמידת המזון הישראלית והאמריקאית ואת השונה ביניהן.
- התלמידים יבינו את חשיבותו של תפריט מאוזן ומגוון.
- התלמידים יבחרו בין פירמידת המזון הישראלית ובין האמריקאית, וינמקו את בחירתם.
מיומנויות
- איסוף מידע על הפירמידות השונות
- השוואה בין הפירמידות והסקת מסקנות מההשוואה
- ניסוח טיעון הנוגע לפירמידת המזון המועדפת לבניית תפריט
- שימוש בסוגי מדיה שונים (סרטים, מצגות, תמונות)
|
 |
רצף מומלץ להבניית הנושא (שיעורים קודמים בנושא) |
|
 |
מושגים עיקריים לשיעור זה |
- קבוצות המזון (דגנים, ירקות ופֵרות, מזונות העשירים בחלבונים, מזונות העשירים בשומנים, חטיפים, ממתקים ושתייה מתוקה)
- מרכיבי המזון (פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, מים)
|
 |
ידע מוקדם לשיעור |
- התלמידים מכירים בחשיבות המזון לגוף ומכירים את מרכיבי המזון (פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, מים).
- התלמידים מכירים את פירמידת המזון.
|
 |
חומרי הוראה (כתובים ומתוקשבים) |
סרטונים
- תזונה נכונה – סרטון על פירמידת המזון האמריקאית (בריינפופ)
עזרים נוספים
חומרי הוראה כתובים
לתלמיד
למורה
טבלה שיתופית
ספרי הלימוד שבהם מופיעים הנושאים הנדונים ביחידה
- במבט חדש, כיתה ד, הוצאת רמות, המדריך למורה
- מסע מדע ה, הוצאת כנרת, עמ' 167–171
- מדע בעידן טכנולוגי, כיתה ד, הוצאת רכס, עמ' 240
|
 |
היענות לשונוּת |
שיטות הוראה-למידה: למידה עצמית, למידה בקבוצות
שימוש במגוון אמצעי הוראה: סרטונים, ניסויים, טבלאות שיתופיות
|
 |
תוצרי הלמידה |
התלמידים יחברו תפריט מאוזן ומגוון לפי אחת מהפירמידות (ישראלית או אמריקאית, לבחירתם), ויעלו אותו ל-Google Docs. |
 |
ציוד לשיעור |
|
|