 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
 |
שלב חשיפת/הבנת העקרונות החשובים שיופיעו במשימה המרכזית של השיעור שתוצג בהמשך |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
הצגת סיטואציית הפתיחה
מציגים לתלמידים את השאלה הבאה, ומבקשים מהם להציג את הפתרון בציור.
אימא חילקה 3 פיצות ל-6 ילדים.
איזה חלק מהפיצה קיבל כל ילד?
התשובות המצופות:
- ציור 3 פיצות (כמלבן או כעיגול) וחלוקה של כל פיצה לשני חלקים שווים. בסה"כ יתקבלו 6 חצאים - כל ילד יקבל חצי פיצה.
- ציור של 3 פיצות וחלוקת כל אחת מהן לשישה חלקים שווים. לאחר מכן חלוקת 18 השישיות ל-6 ילדים שווה בשווה. בסה"כ כל ילד יקבל
3 שישיות.
דיון קצר
האם בשתי הדרכים כל אחד מהילדים קיבל אותו חלק?
במהלך הדיון יש להבהיר על ידי הצמדת השישיות שחצי שווה ל-3 שישיות.
אפשר להמחיש באמצעות היישומון.
|
שאלת הפתיחה מיועדת לכוון את התלמידים לפתרון הבעיה המרכזית באמצעות ציור.
|
 |
שלב הצגת המשימה המרכזית של השיעור ושלב ההתמודדות העצמית של התלמידים |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
אימא חילקה 4 פיצות בין 6 ילדים.
איזה חלק של פיצה קיבל כל אחד?
התשובות המצופות:
- חלוקת כל פיצה לשישה חלקים שווים.
כל ילד מקבל שישית מכל פיצה.
בסה"כ כל ילד מקבל4 שישיות פיצה.
הפתרון יוצג על ידי התרגיל:
- חלוקת כל פיצה לשלושה חלקים שווים.
בסה"כ כל ילד מקבל שני שליש פיצה.
הפתרון יוצג על ידי התרגיל:
- חלוקת כל אחת מ-3 הפיצות לשני חלקים שווים ואת הפיצה הנוספת לשישה חלקים שווים.
הפתרון יוצג על ידי התרגיל:
הצגת האסטרטגיות השונות תלווה בהצגת ההמחשות שהתלמידים יצרו, המחשה באמצעות היישומון וכתיבת התרגיל והשבר המתקבל בכל אפשרות.
בהצגת שתי האסטרטגיות הראשונות תעלה לדיון השאלה:
האם |  | ? |
התלמידים יסבירו את השוויון באמצעות המחשות ועל בסיס היכרותם עם שברים שווים.
בשלב זה תוצג השאלה:
האם גם בדרך החלוקה השלישית, כל תלמיד יקבל אותו חלק מהפיצה?
לצורך הפתרון יש למצוא אסטרטגיה לפתרון התרגיל:
|
בשלב זה של העבודה חשוב מאוד שילדים ישתמשו באמצעי המחשה, יציירו, יגזרו וידביקו את השברים.
|
 |
שלב ההתמודדות העצמית של התלמידים |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
לפני תחילת העבודה, חשוב למקד את התלמידים בשאלה הבאה:
במה שונה תרגיל זה מהתרגילים שבהם נתקלנו עד עכשיו?
תשובות/אסטרטגיות מצופות שיעלו בעבודת התלמידים
- פתרון בעזרת בנייה בגזרות של שברים בעיגולים.
- שימוש בבריסטולים המחולקים לשישיות.
|
באחד צבוע חצי |
|
בשני צבוע שישית |
הילדים יגזרו את השישית וידביקו ליד החצי.
- חיבור בעזרת שקפי שברים.
- שימוש בשברים שקולים.
- צביעת משבצות.
- חיבור בעזרת מגדל שברים.
|
תינתן לתלמידים האפשרות לסרטט את המשימה או להשתמש בעזרי למידה שונים, כמו: שברים בעיגולים, שברים מסול, מגדל שברים.
טעויות אפשריות
|
 |
שלב איסוף הרעיונות לרעיון מרכזי |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
הצגת האסטרטגיות של התלמידים תלווה בהצגתן גם ביישומון.
המורה תקשר לכל פעולה בהמחשה את הכתיבה הפורמלית של השבר המתאים ואת התרגיל המתאים.
|
נקודות חשובות שיודגשו בהכוונת המורה בדיון
- לכמה חלקים כדאי לחלק את המלבן כדי שאפשר יהיה לחבר את שני השברים?
- בכל התרגילים, יש צורך להחליף שבר אחד בתרגיל, בשבר שווה לו, כדי לחבר שברים בעלי אותם מכנים.
|
 |
שלב הסיכום |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
לסיכום
מציגים לתלמידים את השאלה הבאה.
שני ילדים רצו לחבר:
הראשון חישב את התרגיל:
והשני את התרגיל:
מי מהם צדק ומדוע?
|
לתלמידים חזקים אפשר להציג את השאלה:
אימא חילקה 5 פיצות בין 6 ילדים.
איזה חלק של פיצה קיבל כל אחד?
ולבקש להציג לפחות שתי דרכים לפתרון. הפתרון יכלול תרגיל והמחשה
|
להורדת גירסת הדפסה(pdf) |