מדינת ישראל
משרד החינוך
המינהל למדע וטכנולוגיה

עצם למידה: פירמידת המזון הישראלית
מדע וטכנולוגיה
נושא השיעור עצם למידה: פירמידת המזון הישראלית
פיתוח
כתיבה ופיתוחצפי רינגל, אביגיל יורמן
עריכה אתי טל, הדס כץ שדה-חן
ייעוץ פדגוגיד"ר שרה קלצ'קו
ייעוץ מדעי ד"ר שרה קלצ'קו
שכבת גיל ה–ו
משך השיעור 50 דקות
הקשר לתוכנית הלימודים תחום תוכן
מדעי החיים
תחום משנה
האדם, בריאותו, התנהגותו ואיכות חייו
סטנדרט משנה
3.3 התלמידים יכירו מבנים בגוף האדם, יבינו עקרונות הקשורים לתפקוד גוף האדם ויפתחו מודעות לצורך בשמירה על הבריאות ובשיפור איכות החיים.
ציוני דרך
  • התלמידים יכירו מרכיבי מזון עיקריים (פחממות, שומנים, חלבונים, מינרלים וויטמינים), ויציינו דוגמאות למזונות העשירים במרכיבים אלה.
  • התלמידים יכירו בחשיבותן של התנהגויות מקדמות בריאות (כגון תזונה נכונה, פעילות גופנית, היגיינה והימנעות מעישון) לתפקוד הגוף ולשיפור איכות החיים.
  • התלמידים יכירו בחשיבותו של תפריט מגוון ומאוזן.
מיומנויות מיומנויות
  • איסוף מידע ממגוון מקורות, כגון מאגרי מידע מתוקשבים, הדמיות ממוחשבות ועוד
  • זיהוי רעיונות מרכזיים מתוך תרשימים, ניתוח מידע מתרשימים והשוואת מידע ממקורות שונים, עיבוד מידע והערכתו
  • ייצוג המידע, הצגתו והפצתו
מושגים עיקריים לשיעור זה
  • קבוצות המזון (דגנים, ירקות ופֵרות, מזונות העשירים בחלבונים, מזונות העשירים בשומנים, חטיפים, ממתקים ושתייה מתוקה)
  • מרכיבי המזון (פחממות, שומנים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, מים)
  • פירמידת המזון
ידע מוקדם לשיעור
התלמידים מכירים בחשיבות המזון לגוף ומכירים את מרכיבי המזון (פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, מים)
חומרי למידה
(כתובים ומתוקשבים)
חומרי למידה כתובים
מהלך השיעור
מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה הנחיות לתלמיד המלצות למורה
פירמידת המזון
התבוננו באיור של פירמידת המזון הישראלית, המפורסם באתר משרד הבריאות.
  1. תארו את פירמידת המזון.
  2. מה אפשר ללמוד מעיון בה?
גוף השיעור הנחיות לתלמיד המלצות למורה
חקר מידעני של פירמידת המזון הישראלית
עבודה בקבוצות
קבוצה א
  1. היכנסו לאתר של משרד הבריאות.
  2. אתרו באתר מידע על פירמידת המזון וקראו אותו.
  3. עיינו במצגת פירמידת המזון הישראלית החדשה.
  4. חקרו את הפירמידה הישראלית וענו על השאלות שלפניכם.
    1. הפירמידה המופיעה באתר משרד הבריאות דומה לאיור שהצגנו בתחילת השיעור (ראו לעיל). העתיקו אותה והדביקו ליד פירמידה זו.
    2. השוו בין האיורים: בחרו קריטריונים להשוואה, ובצעו את ההשוואה לפיהם.
    3. מה המסקנה שלכם מההשוואה?
קבוצה ב
  1. היכנסו למשימה תזונה נבונה: פירמידת המזון באתר אופק. הפירמידה המוצגת היא פירמידת המזון הישראלית החדשה.
  2. קראו את קטע המידע המופיע מתחת לאיור, והשלימו את הפירמידה.
  3. השלימו: קבוצות המזון בפירמידה מסודרות ב_______. רוחב כל קומה בפירמידה מסמל את ה_______ היחסית המומלצת לצריכה של המזונות באותה קבוצה. כלומר, ככל שעולים בקומות הפירמידה, מומלץ לצרוך _______ מהקבוצה.
סיכום הנחיות לתלמיד המלצות למורה
דיון מסכם בכיתה
  1. אילו קבוצות מזון מוצגות בפירמידה?
  2. מה אפשר ללמוד מההבדלים ברוחב כל קומה בפירמידה?
  3. בבסיס פירמידת המזון הישראלית החדשה מופיעים מים. מדוע?
  4. הממתקים והחטיפים מופיעים בקצה הפירמידה. מדוע?
  5. כיצד מסייעת לנו פירמידת המזון לשמור על תזונה נכונה?
  6. היכן מוצגת הפעילות הגופנית בפירמידה הישראלית?
  7. מדוע כוללים את הפעילות הגופנית בפירמידת המזון?
  8. איך אנחנו יכולים ליישם בחיי היומיום את הדברים שלמדנו בשיעור?
יישום
  1. רשמו את התפריט היומי שלכם.
  2. סמנו כל מזון המופיע בתפריט לפי קבוצות המזון בפירמידה הישראלית.
  3. פרטו גם את הפעילות הגופנית שעשיתם במשך היום.
  4. הסיקו מסקנות בנוגע לאופן התאמת התפריט לפעילות הגופנית שלכם.
  5. בנו דגם גדול של פירמידת המזון הישראלית, שתוכלו להציגו במבואת בית הספר.
  6. מנו תלמידים ל"נאמני בריאות", כדי שיציגו את הדגם לבית הספר.
רפלקציה
  1. כתבו 1–3 מושגים עיקריים שבהם עסקנו בשיעור.
  2. מה עניין אתכם בשיעור? מה היה לכם קשה?
המשגה המשגה: מה למדנו?
פירמידת המזון מסייעת לנו לשמור על תזונה נכונה. הפירמידה בנויה מקבוצות המזון שעלינו לצרוך. רוחב כל קומה בפירמידה מסמל את הכמות היחסית המומלצת לצריכה מן המזונות מאותה קבוצה. ככל שעולים בקומות הפירמידה, הכמות המומלצת לצריכה ממזונות אלו פוחתת. בבסיס פירמידת המזון הישראלית החדשה מופיעים מים, זאת כדי להדגיש את חשיבותם הרבה בתפריט היומיומי.

בצדי הפירמידה הישראלית החדשה מצוירות דמויות המבצעות פעילות גופנית. מטרתן להזכיר לנו שאורח חיים בריא נקבע גם בזכות תזונה מאוזנת וגם בזכות פעילות גופנית.