 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
 |
שלב הצגת העיקרון בשילוב תרגול לפתיחה |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
תרגול בעל-פה והצגת רעיון ההוספה וההפחתה על ישר המספרים
התלמידים יקבלו את נספח 3 (ישרי מספרים מ-1– 20)
הצגת תרגול בעזרת יישומון מס' 1: המורה יבחר לסירוגין תרגילי חיבור וחיסור, יציג את התרגיל לכיתה ויבקש לסמן את הפעולות על ישר מספרים שבנספח 3, להעתיק את התרגיל ולפתור אותו.
הבדיקה תיעשה באמצעות היישומון.
לאחר כ-10 תרגילים, התלמידים יסכמו את הפעולות: חיבור – קפיצה ימינה כגודל ההוספה, חיסור - קפיצה שמאלה כגודל ההפחתה.
|
אחת ממטרות פעילות זו היא שליפה של עובדות החיבור והחיסור עד 20. מסיבה זו חשוב לבצע את הפעילות בקצב מהיר
יחסית. בסיכום הצגת העיקרון, חשוב להדגיש שקפיצה שמאלה (אחורה) מבטלת את הקפיצה ימינה (קדימה).
|
 |
שלב הצגה ועבודה על המשימה המרכזית הראשונה
|
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
א. חלוקה של דף עבודה מס' 1 (נספח 1)
התלמידים יעבדו בדף העבודה ויתבססו על סרטוט שעל ישר מספרים.
|
תמיכה של המורה בעבודת התלמידים
- המורה יעבור בין התלמידים בזמן עבודתם ויבקש מתלמידים לתאר בעל-פה את האסטרטגיה שהם נקטו לצורך פתרון משימות 2 – 4.
- המורה יעודד שימוש בישר המספרים כדי למצוא את הפתרונות.
-
תלמידים מתקשים: ייעזרו בישר המספרים גם כדי לחשב את עובדת החיבור המופיעה בתחילת כל תרגיל. המורה ידריך אותם כיצד לעשות זאת.
- תלמידים חזקים: יוכלו ל"חסוך" את השלב של פתרון עובדת החיבור המופיעה בתחילת כל תרגיל על-ידי "קיזוז" מספרים מתאימים. בשלב זה של העבודה העצמית, חשוב שהתלמידים יגיעו לדרך זו בעצמם, והמורה לא יציג להם אפשרות זו כדרך לפתרון.
|
 |
שלב איסוף הרעיונות לרעיון מרכזי |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
הצגת האסטרטגיות לפתרון והתרגילים המתאימים
אסטרטגיות הפתרון שיוצעו יוצגו על ישר המספרים בעזרת היישומון.
לתרגילים שונים ייתכנו אסטרטגיות שונות (יש להניח שרובן יהיו חזרה על האסטרטגיות שהשתמשו בהן בשיעור הקודם).
|
חשוב לתעד את האסטרטגיות השונות שיוצגו על הלוח בכיתה לצורך ניתוח והשוואה ביניהן.
בשלב הצגת האסטרטגיות המורה ידגיש:
- את השימוש בישר המספרים כאמצעי לביטוי החיבור והחיסור.
- את העובדה שבעבודה על ישר המספרים מונים את הקפיצות (ולא את השנתות).
- את רעיון ביטול החיבור על-ידי החיסור וההפך.
- את אפשרות "קיזוז" הכמות שחוברה על-ידי חיסורה - גם מבלי לבצע את פעולת החיבור.
- את העובדה שחיבור וחיסור של אותה כמות שווה ל-0.
- את העובדה שחיסור כמות שחוברה מחזירה למצב ההתחלתי (כלומר, מבטלת את השינוי).
- את האפשרות לבצע את הפעולות בסדר שונה. לדוגמה:
כאשר נתונות קשתות שגודלן: 3, 4, 5, 2 והמטרה היא 10. ניתן לבצע את הפעולות על-פי הסדר הבא:
3+ 4 + 5 – 2=0 ואפשר גם לבצע את הפעולות בסדר הבא: 4+ 3 + 5 – 2 = 10 או בסדר הבא:
3 – 2 + 4 + 5 = 10
הערה: במשימות אלו תיתכן עבודה אינטואיטיבית של התלמידים גם על הקטע השלילי של ציר המספרים. כלומר, ייתכן שלב ביניים בתרגיל שהתוצאה שלו שלילית. בשלב זה של הלמידה אין צורך לבטא את התוצאה השלילית אלא רק לתאר את התנועה על ישר המספרים בעזרת תרגילי החיבור והחיסור.
|
 |
פעילויות משלימות |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
עבודה יחידנית ( או בקבוצות קטנות של 3-2 תלמידים) על תרגילים נוספים ביישומון 2.
התלמידים ייעזרו בדפים של ישרי המספרים ויתעדו את עבודתם בעזרת תרגילים.
או:
דף עבודה מס' 2 (נספח 2)
התלמידים ייעזרו בדפים של ישרי המספרים לצורך פתרון המשימות שבדף.
|
|