 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
 |
שלב חשיפת/הבנת העקרונות החשובים שיופיעו במשימה המרכזית של השיעור, שתוצג בהמשך |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
- התלמידים יתבקשו לחשב את המכפלה של
21x13
בשתי דרכים.
- התלמידים יציגו את דרכי הפתרון השונות, ויתקיים דיון על הקשר שבין האסטרטגיות השונות.
|
יש לאפשר לתלמידים לפתור בעבודה עצמית של דקות אחדות.
אסטרטגיות לדוגמה:
- כפל כחיבור חוזר
- שטח מלבן
- חוק הפילוג
3x21
+
10x21
המורה ימקד את הדיון בקשר לאסטרטגיה שבה ניתן להבחין בבירור במכפלות של עשרות בעשרות, עשרות ביחידות וכיוצא באלה. למשל:
21 |
x |
13 |
------
3
60
10
200
------
273
| |
|
 |
שלב הצגת המשימה המרכזית של השיעור ושלב ההתמודדות העצמית של התלמידים |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
המורה יציג לתלמידים את השניות הראשונות (הקטע שבו מציגים את ייצוג הגורמים המוכפלים בעזרת הקווים) של
הסרטון.
התלמידים יתבקשו לשער מה משמעות הקווים המסורטטים.
בשיחה משותפת עם הכיתה יובהר שהקווים מייצגים את כמות העשרות וכמות היחידות בכל גורם, כשגורם אחד מיוצג כקווים מאוזנים, והגורם השני מיוצג כקווים מאונכים.
התלמידים יתבקשו לסרטט את הקווים במחברותיהם.
המורה יעלה את השאלה:
מה לדעתכם יכולות לייצג נקודות החיתוך בין הקווים המאוזנים לקווים המאונכים?
מדוע מחברים את 6 ל-1 , כאשר מסכמים את נקודות המפגש?
לסיכום, יוקרן הסרטון עד למקום שבו מוצג פתרון תרגיל כפל של מספר
תלת-ספרתי במספר תלת-ספרתי.
בדיון בכיתה יובהר שנקודות החיתוך מייצגות את המכפלות של המספרים המיוצגים על ידי הקווים.
המורה יקשר בדיון לאסטרטגיות הפתרון שהוצגו בתחילת השיעור.
|
הסבר למורה:

החיתוך של שלושה קווים בקו אחד מייצג כפל של 3 יחידות ביחידה אחת, ולכן ערכו = 3.
החיתוך של קו אחד בקו אחד מייצג כפל של עשרת אחת ביחידה אחת, ולכן ערכו = 10.
גם חיתוך של שלושה קווים בשני קווים מייצג כפל של שתי עשרות בשלוש יחידות, ולכן ערכו = 60.
החיתוך של שני קווים בקו אחד
מייצג כפל של שתי עשרות
בעשרת אחת, ולכן ערכו = 200.
|
 |
שלב איסוף הרעיונות לרעיון מרכזי |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
לסיכום, המורה יציג לכיתה את התרגיל: 123x
321
ויבקש לפתור בשיטת "המקלות".
לאחר ההתנסות יוקרן הקטע האחרון של הסרטון, ויתקיים דיון שיבהיר את האסטרטגיה ואת הערך הכמותי שמייצג כל מפגש ישרים בשיטה זו.
|
|
 |
פעילויות לעבודה עצמית של תלמידים |
פעילויות למידה |
המלצות למורה |
תרגול בכפל:
מומלץ לבקש מהתלמידים בכל תרגיל להציג שתי דרכים.
המטרה היא שהתלמיד יבחין באסטרטגיות מועדפות לפי המספרים המוצגים בתרגיל. כך למשל, אם יקבל את התרגיל:
23x19
מצופה שאחת האסטרטגיות שיבחר תהיה מבוססת על כפל 23 ב-20
וחיסור 23.
מומלץ להגדיר מראש לתלמידים בכמה תרגילים עליהם להשתמש בשיטת "המקלות".
התרגול יכול להיות - כפל מספר דו-ספרתי במספר דו-ספרתי או כפל מספרים גדולים יותר.
התרגול יכול להתבסס על ספר הלימוד או על מקורות אחרים.
|
|
להורדת גרסת הדפסה של יחידת ההוראה ומדריך למורה לשיטת המקלות (pdf) |