 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
מציגים את נושא השיעור: צפיפות אוכלוסייה.
פותחים את השיעור בהקרנת סרטונים על יפן – מדינה צפופה:
|
10 דקות |
 |
המשגה |
- שואלים איזו מדינה צפופה יותר – ישראל, המונה כ- 8 מיליון בני אדם, או אוסטרליה – עם כ-22 מיליון בני אדם? ואולי סין, עם כ-1,300 מיליון?
מובילים את התלמידים לכך שלא מספיק לדעת את מספר האנשים במדינה, צריך לדעת מהו השטח של כל מדינה. כדי להפנים זאת, המורה מביאה דוגמה נוספת רלוונטית ומוכרת לתלמידים: בכיתה אחת יש 40 תלמידים ובשנייה 20. איזו כיתה צפופה יותר? בדיון התלמידים יצביעו על כך שיכול להיות שמדובר ב-20 תלמידים בכיתה קטנטונת ולכן צפוף שם יותר. מכאן שחשוב לדעת את השטח.
- מלמדים איך מחשבים צפיפות: מספר האנשים חלקי השטח בקמ"ר. את צפיפות האוכלוסייה אפשר לחשב עבור מדינה, חבל ארץ, עיר או שכונה. כך עכשיו להשוות בין מדינות, בין אזורים ואפילו בין שכונות בעיר.
שאלה לסיכום: במדינת הדרדסים יש 1,000 תושבים, ושטחה 5 קמ"ר. במדינת הגמדים יש 2,000 תושבים ושטחה 8 קמ"ר. באיזה מדינה צפוף יותר?
- מקרינים גרף "צפיפות אוכלוסייה במספר מדינות" מתוך כותר (פתקית בתחתית עמוד 169). ומשוחחים על השאלות הבאות:
- היכן צפיפות האוכלוסייה גבוהה יותר, בצרפת או בדנמרק?
- כמה אנשים יש בישראל בממוצע על שטח של 5 קמ"ר? ובמצרים?
- איזה שטח יש בממוצע לכל 1,000 איש ביפן? ובצרפת?
- בארה"ב מתגוררים כ-300 מיליון בני אדם. איך ייתכן שהצפיפות שם נמוכה ביותר?
- מספר התושבים באירלנד דומה מאוד למספר התושבים בישראל. שטחה של ארץ זו גדול משטחה של ישראל. האם נתונים אלו מספיקים על מנת שאפשר יהיה למקם את אירלנד בתרשים שלמעלה?
- מקרינים את מפת הצפיפות במדינות העולם.
אילו יבשות ואילו מדינות הן הצפופות בעולם? אילו הן הכי פחות צפופות?
- מקרינים את מפת צפיפות האוכלוסייה בישראל, 2001.
האם צפיפות האוכלוסייה בישראל אחידה או שיש אזורים צפופים יותר מאחרים? מהם האזורים הצפופים? מהם האזורים הצפופים פחות?
|
25 דקות |
 |
יישום |
מקרינים שני גרפים המראים את צפיפות האוכלוסייה באזור מישור החוף.
כל תלמיד בוחר אחד מהגרפים ורושם 3 מסקנות מכל גרף. כאמצעי עזר, אפשר לתת לתלמידים התחלה של משפטים, למשל: הצפיפות ביישובי החוף העירוניים...
הצפיפות בעיר בת ים...
בין 1983 ל-2008 הייתה הצפיפות ב...
נותנים לתלמידים להציג את המסקנות שהסיקו ומרכזים את המסקנות על הלוח.
|
10 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
ראו חלק היישום.
|
|
 |
העשרה |
|
|
 |
סיכום ורפלקיציה |
מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה הוא חידש לכם? ציינו דבר אחד שאהבתם/שעניין/שסקרן/שהרגיז אתכם במהלך השיעור. |
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
פעילות למעבדה:
קובץ אוכלוסייה וצפיפות בישראל של הלמ"ס.
- מצאו מיהם 3 היישובים הגדולים באוכלוסייתם בישראל בשנת 2009 (עמודה שנייה משמאל בקישור). כמה תושבים מתגוררים בהם?
- מיהם 3 היישובים הצפופים בישראל (עמודה שמאלית בקישור)? האם מדובר באותם יישובים (מהשאלה הקודמת)? הסבירו את התשובה שהתקבלה.
- היכן הם נמצאים – בצפון הארץ? במישור החוף התיכון והדרומי?
- הכינו גרף עמודות המציג את 6 היישובים הצפופים בישראל. ציינו מעל כל עמודה מהי צפיפות האוכלוסייה. מומלץ לבצע את הגרף בקובץ אקסל.
|
50 דקות |
 |
שיעורי בית |
- ניתוח טבלת צפיפות:
התבוננו בנתוני צפיפות השכונות בראשון לציון.
מהן שתי השכונות הצפופות ביותר בראשון לציון? מהן שתי השכונות שבהן הצפיפות הנמוכה ביותר? העלו שתי השערות שיסבירו את הצפיפות הגבוהה ואת הצפיפות הנמוכה.
- האם הייתם מעדיפים לגור בשכונה צפופה או בשכונה דלילה בתושבים? מדוע?
- כתבו מסע פרסום (קמפיין) קצר למגורים בשכונה המועדפת מן השתיים. בקמפיין כתבו למה עדיף לגור בה ולמה לא כדאי לגור באחרת.
|
|
|