מדינת ישראל
משרד החינוך
המינהל למדע וטכנולוגיה


פאזל הטמפרטורה
גיאוגרפיה
נושא השיעור פאזל הטמפרטורה
שכבת גיל כיתה ח'
משך השיעור 50 דקות
מהלך השיעור
מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
הקדמה יוצרי הסרטון השתמשו במילה פאזל (תצרף, בעברית) כדי להמחיש את המורכבות של מערכות האטמוספירה והאקלים. הטמפרטורה השוררת בכדור הארץ היא תוצר של תהליכים רבים ומורכבים, ולמרות שידע רב בנושא כבר הצטבר, את תוצאותיהם של תהליכים אלה ניתן רק לשער. המדענים מלקטים ממצאים רבים המתקבלים ממחקרים בכדור הארץ וכן נתונים שמפיקים לוויני מחקר, ומחברים חלק ועוד חלק של הפאזל, בניסיון לחזות את קצב ההתחממות הגלובלית, להעריך את הסיבות שמביאות לשינוי האקלים ולהציע פתרונות שונים לבעית התחממות כדור הארץ.
שאלות לדיון
  1. אילו סימנים להתחממות כדור הארץ מובאים בסרטון?
    אילו סימנים נוספים ישנם (שאינם מוזכרים בסרטון)?
  2. בסרטון נאמר: "לא ברור עדיין איך ההתחממות תשפיע על מערכת הגומלין הסבוכה בין היבשה, המים, השמים, והיצורים החיים שבעולמנו".
    כיצד תסבירו את העובדה שמיטב המדענים, המצוידים במיטב הציוד הטכנולוגי, אינם יכולים לחזות את תוצאות ההתחממות הגלובלית?
  3. מה חלקם של לוויני נאס"א במחקר שינוי האקלים של כדור הארץ?
  4. כיצד מופרכת בסרטון הטענה שהתחממות כדור הארץ נובעת מפעילות מוגברת בשמש?
  5. כדור הארץ מתחמם, קרחונים מפשירים והתוצאה היא שכדור הארץ מתחמם עוד יותר, עוד קרחונים מפשירים וחוזר חלילה. הסבירו מעגל זה.
  6. מהם גזי החממה המוזכרים בסרטון? על אילו מהם אנו יכולים להשפיע? כיצד?
קישורים
  1. ההתחממות הגלובלית, בספר "כדור הארץ, סביב, אדם" (לתלמידי חטיבת הביניים)
  2. בספר "כדור הארץ והסביבה" (לתלמידי תיכון)
  3. מבט גיאוגרפי
  4. סרטון התחממות גלובלית (9:32)