 |
נושא השיעור |
האוויר שאנחנו נושמים: הרכב האוויר וההבדל בין אוויר שאוף לאוויר נשוף |
 |
פיתוח |
כתיבה ופיתוח | הדס כץ שדה-חן |
עריכה | אתי טל, קטי ברקן |
ייעוץ פדגוגי | ד"ר שרה קלצ'קו, קטי ברקן, אתי טל |
ייעוץ מדעי | ד"ר שרה קלצ'קו |
|
 |
שכבת הגיל |
כיתה ד |
 |
משך השיעור |
50 דקות |
 |
רציונל למורה |
מערכת הנשימה אחראית לאספקת חמצן לגוף ולהרחקת עודפי פחמן דו-חמצני הנוצרים בכל תאי הגוף בתהליך הנשימה התאית. הגוף שלנו מפיק אנרגיה מפירוק חומרי מזון בכל תאי הגוף בעזרת חמצן. בתהליך הנשימה התאית מתפרקים חומרי המזון לפחמן דו-חמצני ולמים, ומפיקים אנרגיה כימית.
בכיתה ד התלמידים מכירים את מערכת הנשימה ואת התהליך של חילוף הגזים בריאות – קליטת החמצן מהאוויר הנכנס לריאות בשאיפה והעברתו אל מערכת הדם, ופליטת פחמן דו-חמצני באוויר המורחק מהגוף בנשיפה.
האוויר הנכנס לריאות בשאיפה עשיר בחמצן (21%) ועני בפחמן דו-חמצני (0.03%), ואילו האוויר היוצא מהריאות בנשיפה דל יותר בחמצן (16%) ועשיר בפחמן דו-חמצני (5.1%). פעולת חילוף הגזים מתבצעת בנאדיות הריאות: חמצן עובר מהנאדיות לדם ופחמן דו-חמצני יוצא מהדם לנאדיות.
יחידה זו היא המשכה של היחידה הנשימה: שיעור פתיחה.
יחידה זו מורכבת משלושה חלקים, והיא עוסקת בהרכב האוויר שאנחנו שואפים במסגרת הכרת מערכת הנשימה. באמצעות ניתוח גרפים התלמידים מכירים את ההבדל שבין הרכב האוויר השאוף להרכב האוויר הנשוף. התלמידים נעזרים במקורות מידע כדי להבין מה גורם להבדלים אלה: קליטת חמצן ופליטת פחמן דו-חמצני בתהליך הנשימה.
רצף יחידות ההוראה הקיימות בנושא מערכת הנשימה:
- הנשימה: שיעור פתיחה
- האוויר שאנו נושמים: הרכב האוויר ההבדל בין אוויר שאוף ואוויר נשוף
- תיאור פעולת הנשימה: שינויים בנפח בית החזה והסרעפת
|
 |
הקשר לתכנית הלימודים |
תחום תוכן
מדעי החיים (תכנית ליבה)
תחום משנה
האדם, בריאותו, התנהגותו ואיכות חייו
סטנדרט משנה
3.3.א. התלמידים יכירו איברים ומערכות בגוף האדם, ויבינו את התאמתם לתפקודם. הם יכירו תהליכים בגוף ויבינו את חשיבותם לקיומו.
ציוני דרך
התלמידים יזהו את המרכיבים העיקריים של מערכת הנשימה (אף, פה, קנה, סימפונות, ריאות, סרעפת, צלעות ושרירים בין-הצלעות), ויציינו את תפקידיהם.
התלמידים יתארו את פעולות השאיפה והנשיפה, ויסבירו את תפקידן בחילוף גזים (קליטת חמצן ופליטת פחמן דו-חמצני).
תחום תוכן
מדעי כדור הארץ והיקום
תחום משנה
האדם, בריאותו, התנהגותו ואיכות חייו
סטנדרט משנה
1.4.א. התלמידים יכירו את כדור הארץ: מיקומו ביקום, צורתו, מבנהו ומרכיביו החיים והדוממים.
ציון דרך
התלמידים יציינו את מרכיבי האוויר (חנקן, חמצן, פחמן דו-חמצני).
|
 |
מטרות התוכן ומיומנויות |
מטרות תוכן
- התלמידים יציינו את מרכיבי האוויר (חנקן, חמצן, פחמן דו-חמצני).
- התלמידים יתארו את ההבדל בין הרכב האוויר השאוף להרכב האוויר הנשוף.
מיומנויות
- איסוף מידע וניתוח נתונים מגרפים מוצגים (בנושא הרכב האוויר).
|
 |
רצף מומלץ להבניית הנושא (שיעורים קודמים בנושא) |
|
 |
מושגים עיקריים |
- הרכב האוויר
- פחמן דו-חמצני
- חמצן
- חנקן
- אוויר שאוף
- אוויר נשוף
|
 |
ידע מוקדם לשיעור |
- התלמידים יודעים שתהליך הנשימה כולל שתי פעולות: שאיפה ונשיפה.
- התלמידים יודעים ליצור דיאגרמת עוגה ודיאגרמת עמודות, ויודעים לקרוא אותן.
|
 |
חומרי הוראה (כתובים ומתוקשבים) |
סרטונים
עזרים נוספים
ספרי הלימוד שבהם מופיעים הנושאים הנדונים ביחידה
- מסע מדע ד, "האוויר שבאטמוספרה", הוצאת כנרת, עמ' 9–13
- מסע מדע ד, "חילופי הגזים בנשימה", הוצאת כנרת, עמ' 316–319
- במבט חדש, כיתה ד, "האטמוספרה של כדור הארץ", הוצאת רמות, עמ' 71–72
- במבט חדש, כיתה ד, "גזים מתחלפים בנשימה", הוצאת רמות, עמ' 184–187
- מדע בעידן טכנולוגי, "מערכות", הוצאת רכס, עמ' 280–287
|
 |
היענות לשונוּת |
שיטות הוראה-למידה: למידה עצמית, למידה בקבוצות
שימוש במגוון אמצעי הוראה: סרטונים, התנסות, תצפית
|
 |
תוצרי הלמידה |
התלמידים ידעו מהו הרכב האוויר בתהליך הנשימה, וידעו לנתח נתונים גרפיים בנושא הרכב האוויר. |
 |
ציוד לשיעור |
|
|