 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
חלק 1א: אמצעים להגנה מפני חשיפה לשמש – פתיחה
שקופית מס' 4
דיון במליאה
צפו בסרטון חכם בשמש וענו על השאלות שלפניכם.
- איזו בעיה מוצגת בסרטון?
- אילו אמצעים עוזרים להתמודד עם הבעיה על פי הסרטון?
- כיצד הם עוזרים?
- מה משותף לכל האמצעים?
- במה שונים האמצעים זה מזה?
- שאלו שאלות המעניינות אתכם על אמצעי ההגנה השונים.
|
חלק 1א: אמצעים להגנה מפני חשיפה לשמש – פתיחה
דיון במליאה
- בתחילת השיעור נפתח בצפייה בסרטון חכם בשמש של ערוץ הילדים.
- הצפייה נועדה לעורר סקרנות וחשיבה.
- הסרטון מוביל את התלמידים לשאלות המרכזיות שינחו את היחידה:
- אילו אמצעים עומדים לרשותנו להגנה מפני קרינת שמש חזקה? (צריך לברר אם התלמידים מכירים אמצעי הגנה נוספים על אלו המוזכרים בסרטון)
- איך נדע באיזה אמצעי הגנה לבחור?
לשם כך נבקש מהתלמידים להעלות שאלות המעניינות אותם על האמצעים השונים, ונכוון לדיון בשאלה המרכזית שנעסוק בה ביחידה: באיזה אמצעי הגנה נבחר?
כדי לענות על שאלה זו, התלמידים יבצעו בהמשך פעילות חקר בנושא אמצעי ההגנה מפני חשיפה לשמש.
סביר מאוד שהתלמידים יגיעו למסקנה שנחוצים כמה אמצעי הגנה גם יחד.
|
|
 |
גוף השיעור |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
חלק 1ב: אמצעים להגנה מפני חשיפה לשמש – חקר מידעני
שקופית מס' 5
עבודה בקבוצות
- בחרו באחד מאמצעי ההגנה שהוצגו בסרטון או שעלו בדיון בכיתה.
- אספו מידע על אמצעי ההגנה מהשמש, באמצעות מקורות מידע בספרי הלימוד ובאמצעות הקובץ הזה.
- השלימו את כרטיס האפיון של אמצעי ההגנה שבחרתם.
אמצעי הגנה – כרטיס אפיון
- העלו את כרטיס האפיון לרשת במסגרת הפורום הכיתתי
|
חלק 1ב: אמצעים להגנה מפני חשיפה לשמש – חקר מידעני
עבודה בקבוצות
- בעקבות הסרטון והדיון שלאחריו, נאפשר לכל קבוצה לבחור באמצעי הגנה שמעניין אותה.
- כל קבוצה תחקור לעומק את האמצעי שבחרה בו, ותציג את המידע שאספה באמצעות כרטיס האפיון של אמצעי ההגנה.
- כל קבוצה תעלה את כרטיס האפיון שלה לפורום הכיתתי, לעיון לשאר הקבוצות.
|
|
|
|
חלק 1ב: אמצעים להגנה מפני חשיפה לשמש – חקר מידעני (המשך)
שקופית מס' 6
עבודה בקבוצות
היכנסו לטבלה השיתופית ב-Google Docs.
טבלת איסוף מידע – אמצעי הגנה
- השלימו בטבלה את הפרטים הנוגעים לאמצעי ההגנה שקבוצתכם חקרה.
- עיינו במידע על אמצעי ההגנה שחקרו קבוצות אחרות.
- במידת הצורך, השלימו פרטים חסרים הקשורים לאמצעי ההגנה שחקרתם.
|
חלק 1ב: אמצעים להגנה מפני חשיפה לשמש – חקר מידעני (המשך)
עבודה בקבוצות
- את טבלת איסוף המידע לתלמיד בנושא אמצעי ההגנה יש להעלות כקובץ שיתופי כיתתי ב-Google Docs.
- על התלמידים להשלים בטבלה את כל המידע שאספו במהלך החקירה.
|
|
|
|
חלק 2א: השוואה בין יתרונות וחסרונות של אמצעי הגנה שונים
שקופית מס' 7
עבודה בקבוצות
- השלימו בטבלה את הפרטים הנוגעים לאמצעי ההגנה שקבוצתכם חקרה.
- חברו לקבוצה אחרת וערכו השוואה בין אמצעי ההגנה השונים שחקרתם.
- נסחו טיעון בעד או נגד השימוש באמצעי ההגנה שחקרתם (טיעון אחד או יותר).
היעזרו:
- במחולל הטיעון שבאתר אופק
- במארגן הגרפי לטיעון שבקובץ
|
חלק 2א: השוואה בין יתרונות וחסרונות של אמצעי הגנה שונים
עבודה בקבוצות
- כל שתי קבוצות יחברו יחדיו ויערכו השוואה בין אמצעי ההגנה השונים שחקרו.
- בניסוח טיעון פשוט, התלמידים לומדים את היתרונות ואת החסרונות של אמצעי ההגנה השונים שחקרו.
- לעזרת התלמידים מצורפים מארגן גרפי לטיעון של למדע ומחולל הטיעון הנמצא באתר אופק.
|
|
|
|
חלק 2ב: אמצעי הגנה שונים – דיון ומסקנות
שקופית מס' 8
דיון במליאה
- הציגו לפני כל הכיתה את אמצעי ההגנה שחקרתם באמצעות כרטיס האפיון שמילאתם ובאמצעות הטיעון שניסחתם.
- השוו בין אמצעי ההגנה השונים:
- מה המשותף לכל אמצעי ההגנה?
- במה שונים אמצעי ההגנה זה מזה?
- הסיקו מסקנות: מה אפשר ללמוד מן ההשוואה?
|
חלק 2ב: אמצעי הגנה שונים – דיון ומסקנות
דיון במליאה
שאלה 1 – הצגת אמצעי ההגנה.
בשלב זה כל קבוצה מציגה את אמצעי ההגנה שחקרה באמצעות כרטיס האפיון.
שאלה 2 – המשותף לאמצעי ההגנה והשונה ביניהם.
על התלמידים לעסוק בכך שכל אמצעי ההגנה מגנים על האדם מפני קרינת השמש, אך שצורת ההגנה והחומרים שונים.
שאלה 3 – מה אפשר ללמוד.
תהליך הסקת המסקנות צריך להוביל את התלמידים לכך שכל אמצעי ההגנה חשובים, ושצריך לבחור את אמצעי ההגנה המתאימים על פי הצורך והמצב, ולשלב ביניהם.
|
|
 |
סיכום |
הנחיות לתלמיד |
המלצות למורה |
|
חלק 3: כללים לשימוש נכון באמצעי הגנה מפני חשיפה לשמש
שקופית מס' 9
דיון במליאה
- באילו אמצעי הגנה מומלץ להשתמש, מתי וכיצד?
- נסחו עם כל חבריכם לכיתה כללים לשימוש נכון באמצעי הגנה מפני חשיפה לשמש. תעדו את הדיון.
- העלו את הכללים לפורום הכיתתי באתר בית הספר.
|
חלק 3: כללים לשימוש נכון באמצעי הגנה מפני חשיפה לשמש
דיון במליאה
שאלה 1 – אמצעי ההגנה המומלץ.
התלמידים ילמדו שישנם אמצעי הגנה שונים המתאימים למצבים שונים, ושבחירת אמצעי ההגנה המתאים היא בהתאם למצב. למשל: אמצעי הגנה שנשתמש בו בחשיפה לשמש בים (משחת הגנה, משקפי שמש) שונה מזה שנבחר כשנלך לבית הספר (כובע, משקפי שמש, חולצה ששרווליה ארוכים).
שאלה 2 – ניסוח כללים לשימוש נכון באמצעי ההגנה.
בשלב הסיכום ינסחו יחד כל התלמידים בכיתה כללים לשימוש באמצעי הגנה מפני קרינת שמש חזקה. אפשר לבקש מכל קבוצה לנסח כלל העוסק באמצעי שהיא חקרה, אבל הם צריכים להציג את הצעתם לפני כל הכיתה ולהגיע להסכמה עם כולם.
|
|
|
|
חלק 4: הכנת כרזה (משימה באתר אופק) – יישום
שקופית מס' 10
בחרו אחת מהמשימות:
- היכנסו לאתר אופק ובצעו את המשימה חכם בשמש
- הכינו כרזה שנושאה אמצעי ההגנה מפני השמש.
|
|
|
|
|
שקופית מס' 11
ענו על השאלות שלפניכם במשפט אחד.
- איזה ידע חדש נוסף לכם על אמצעי ההגנה מפני השמש?
- בפעילות שבה השוויתם בין אמצעי ההגנה השונים, היה עליכם לנסח טיעון בעד או נגד אמצעי ההגנה. הקיפו את התשובה הנכונה:
- ידעתי ממה מורכב טיעון / לא ידעתי ממה מורכב טיעון.
- הפעילות הייתה לי קשה / קלה.
- כתבו מה היה קל ומה היה קשה בפעילות.
- כיצד אהבתם לעבוד – לבד או בקבוצה?
|
|
|