 |
מהלך ההוראה |
רציונל למורה |
זמן
 |
שיעור מס' 1 |
עבודה עצמית: כל תלמיד מתאר בכתיבה במחשב האישי מה הוא נוהג לאכול בארוחת הבוקר.
עבודה קבוצתית: עורכים דיון בקבוצה: מה הדומה והשונה בתפריטים, במרכיבי הארוחות? ולאחר מכן מתכננים כיצד להציג את הממצאים במליאה: דרך גרף, תוכנת אקסל, תמונות במרשתות ועוד.
מליאה: כל קבוצה מציגה את הממצאים בדרך שבחרה.
דיון בכיתה: מרכיבי ארוחת הבוקר וחשיבותם על פי ידע עולם של הלומדים. לדוגמה: האם כולם אוכלים ארוחת בוקר? איזה מרכיב חזר על עצמו בתפריטים?
|
גריין לפתיחת הנושא המרכזי של הטקסט: חשיבות ארוחת הבוקר.
"כניסה" לטקסט מהמקום האישי של התלמיד, מקור להשוואה כלומר: "בדיקה" של התפריט האישי בסיום תיהלוך הטקסט והבנתו.
|
5 דקות
30 דקות
15 דקות
|
שיעור מס' 2 |
עבודה עצמית: המורה: קראו את הטקסט וזהו את הנושא שלו וחשבו כיצד הוא קשור למה שלמדנו בשיעור הקודם?
מליאה: מהו נושא הטקסט? כיצד הוא קשור לנושא השיעור הקודם?
כיצד ידעתם זאת? מה עזר לכם בטקסט? (הכותרות, כותרות משניות)
מהו המידע שמוסיפה הכותרת המשנית לכותרת הראשית?
מהי לדעתכם מטרת הטקסט?
מה עזר לכם לקבוע זאת? מילות שכנוע: "כדאי לכם", כותרות מנוסחות כשאלות, שאלות בגוף הטקסט, פנייה לנמען, מילים טעונות.
עבודה עצמית: הדגישו בצבע את צירוף המילים החוזרות בכותרות הפסקאות בלבד ("ארוחת בוקר") ובצבע שונה את המילים המשתנות. דוגמה למורה: ארוחת בוקר והתנהגות.
המורה ידגים במליאה כיצד מדגישים מילה על ידי מברשת עיצוב או הדגשה במדגש בצבעים שונים.
מליאה: התלמידים מציגים את סימוניהם.
המורה ישאל: איזה צירוף חוזר ומה החידוש בכל כותרת?
דיון: מה ניתן ללמוד מן הכותרות והקשר ביניהן?(הכותרת מרמזת על תוכן הפסקה, כולן עוסקות בארוחת הבוקר וחשיבותה)
זיהוי רכיבי מבנה בולטים בטקסט: טיעון+ נימוק
סימון רכיבי המבנה בטקסט הטענה + נימוק
דיון: הצעות של הלומדים לארגון גרפי של הטקסט.
אם לתלמידים מחשבים אישיים, כל תלמיד יארגן את המידע באמצעות SmartArt ; התלמידים יציגו ויסבירו את ההיצג שבחרו.
מליאה: ארגון גרפי של הקשר בין המילים בכותרות:
|
שימוש במקדמי הארגון שבטקסט למציאת המידע הדרוש: כותרת, כותרת משנית, חלוקה לפסקאות).
זיהוי רכיבי המבנה הבולטים של הטקסט: טענה ופסקאות מדגימות, מסבירות ומנמקות.
ניבוי וציפייה לקראת הכניסה לעומקו של הטקסט.
|
5 דקות
10 דקות
15 דקות
20 דקות
|
שיעור מס' 3 |
המורה יפתח בשאלה: מדוע ארוחת הבוקר חשובה?
עבודה עצמית: אם לתלמידים מחשבים אישיים, כל תלמיד יסמן משפטים העונים על השאלה: מדוע ארוחת הבוקר חשובה?
מליאה - הדגמה:. קריאת פסקה שלישית ומציאת משפטים המלמדים על הקשר בין אכילת ארוחת בוקר וחשיבותה. המורה ידגיש על ידי מברשת העיצוב וישלים בתרשים את המשפטים המוכיחים את ההשפעה של ארוחת הבוקר. המורה ידגים מה מסייע בטקסט למצוא את המשפטים המתאימים!
המורה ידגים את מיומנות המחשב של העתק-הדבק.
עבודה עצמית: עבודה על פסקאות 4, 5, 6
הוראה:
- הדגישו את המשפטים בפסקה הדנים או העוסקים בקשר שבין ארוחת הבוקר לבין התנהגות, ספורט ושמירה על הבריאות, והשפעתה של ארוחת הבוקר עליהם.
- השלימו את התרשים על פי הסימונים שלכם.
|
זיהוי הרעיונות והנושא הנדון בטקסט.
הפקת המידע הרלוונטי לנושא הנלמד.
המורה מלמד את מיומנות המחשב בשיעור עברית שזו אחת מטרות הלמידה בסביבה מתוקשבת.
|
5 דקות
20 דקות
25 דקות
|
שיעור מס' 4 |
מליאה: בדיקת סימוניהם של התלמידים משיעור קודם והשלמת התרשים בהתאם לנאמר.
המורה: איך ידעתם למצוא את המשפטים המתאימים? מה סייע לכם? למדנו שחשוב לאכול ארוחת בוקר. נקרא את כותרת הפסקה השביעית: מה כדאי לאכול בארוחת הבוקר? במה היא שונה מקודמותיה? (אומרים לנו מה צריך לאכול, היא מהווה יישום...)
עבודה עצמית: קראו את הפסקה, הדגישו את המשפטים שיעזרו לנו לענות על שאלה זו והעתיקו לתרשים.
מליאה: המורה ישאל: אז מה כדאי לנו לאכול בארוחת הבוקר?
המורה ישלים את התרשים בהתאם לתשובות התלמידים.
|
יישום מיומנויות מחשב שנלמדו: שימוש במברשת עיצוב, "העתק-הדבק".
הצגת התרשים לתלמידים באמצעות ברקו.
|
15 דקות
5 דקות
20 דקות
10 דקות
|
שיעור מס' 5 |
מליאה: שיח על אודות הבנת מטרת הטקסט:
מה אתם יודעים עכשיו שלא ידעתם לפני קריאת הטקסט על ארוחת הבוקר?
מה הייתה מטרת הטקסט? לשכנע אותנו בדבר חשיבותה של ארוחת הבוקר בתחומים שונים בחיינו. איך ניתן לזהות את מטרת הטקסט? (הכותרות, החזרות על הצירוף "ארוחת הבוקר", המילים המעצימות)
האם לדעתכם הייתה מטרה נוספת לכותב הכתבה? (לשכנע על חשיבות ארוחת הבוקר ומרכיביה)
אילו מילים יש בטקסט המסייעות לשכנע את הקורא? המורה ישמע את תגובות התלמידים ואחר כך יאמר: נתבונן יחד בפסקה הראשונה ונדגיש את המילים על ידי מברשת עיצוב. (אם....כדאי...כך...אז....)
המורה ילמד את התלמידים את המיומנות של חיפוש מילה. הוא ידגים על המילה "כדאי".
עבודה עצמית: המורה יאמר לתלמידים: חפשו עוד מילים משכנעות, היעזרו ב"חיפוש". (מומלץ)
מליאה: מורה: מלבד המילים שהדגשנו (כדאי, מומלץ...), האם קיימים רכיבים נוספים המשכנעים אותנו? הביטו בטקסט...
המורה ייתן זמן לתגובות הילדים ואחר כך יסב את תשומת לִבם למאפיין נוסף של שכנוע, והוא שאלות ותשובות: "אז למה ארוחת בוקר חשובה? מה כדאי לאכול בארוחת הבוקר? איך להכין אוכל בריא? (הילדים יסמנו תוך כדי...)
אמצעי נוסף: שימוש בטיפוגרפיה (אין צורך לומר זאת לתלמידים); מיועד להבלטה ולהדגשה של מסרים - אותיות גדולות, קטנות, שמנות דקות. (התלמידים יסמנו תוך כדי...)
סיום שיעור: המורה ישאל: האם הכתבה הצליחה לשכנע אתכם? נמקו.
|
גם בטקסטים שמטרתם ליידע יכולים להיות מרכיבים טיעוניים שלעתים מפורשים ולעתים סמויים.
חשיפת התלמידים לשימוש באמצעים לשוניים למטרות שכנוע. בשיעור זה יהיה דגש על: מילות שכנוע, שאלות ותשובות ושימוש בטיפוגרפיה המיועד להבלטה ולהדגשה של מסרים (אותיות גדולות/קטנות/שמנות/דקות).
לידיעה בלבד: אמצעים נוספים הם: פנייה ישירה, משפטי אזהרה, ניצול שאיפות, למשל: אם אתם רוצים להצליח...
|
15 דקות
10 דקות
15 דקות
10 דקות
|
שיעור מס' 6 |
מליאה: המורה ישאל: מה הקשר בין כותרת הכתבה: "לומדים על בטן מלאה" לתוכן הטקסט?
האם מה שהם כתבו בתחילת היחידה (בטרום קריאת הטקסט) על מרכיבי ארוחתם מתאים לפסקה שממליצה מה לאכול בארוחת הבוקר? מה הם מסיקים מכך?
עבודה עצמית: הציעו תפריט לארוחת בוקר בריאה, כתבו אותו ונמקו הצעתכם. הביאו נימוקים לבחירתכם מהטקסט שקראתם.
מליאה: חשיפת התלמידים לחלק האחרון של הטקסט - הצעות לכריכים מומלצים.
מורה: מה דעתכם על הכריכים המומלצים? האם אתם תיישמו את ההצעות או שתבחרו בתפריט שכתבתם זה עתה? הסבירו.
|
הכרה ושימוש בביטוי "בטן מלאה".
יישום הנלמד.
יישום, הערכה וביקורת.
|
10 דקות
25 דקות
15 דקות
|