מדינת ישראל
משרד החינוך
המינהל למדע וטכנולוגיה


אחריות חברתית
מולדת חברה ואזרחות
נושא השיעור אחריות חברתית
פיתוח שירה גודמן, צוות מולדת חברה ואזרחות, מטח
שכבת גיל כיתה ג
משך השיעור 50 דקות, או 100 דקות במקרה של עבודה נוספת במעבדת מחשבים.
רציונל למורה יחידה זו תעסוק בהכרה ובהבנה של נושא האחריות החברתית של החברה ושל המדינה, לכך שכלל חבריה ואזרחיה יתקיימו בכבוד.
רצף העשרה לנושא זכויות אדם. הזכויות החברתיות הן ערך חשוב: זכותו של כל אדם לחיות בתנאי חיים סבירים וראויים – לחיות ברווחה.
מטרות תוכן
(תחומי תוכן וציוני דרך)
  • התלמידים יגבירו את מודעותם לנושא העוני בחברה.
  • התלמידים יעסקו בשאלת אחריות החברה והמדינה לאנשים העניים בקרבה ויקשרו אחריות זו לנושא זכויות האדם.
  • התלמידים יחשבו כיצד יכולות החברה והמדינה לפעול כדי לסייע לעניים.
מושגים אחריות חברתית, זכויות חברתיות, הזכות לקיום בכבוד.
מיומנויות המאה ה-21
  • חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות.
  • חשיבה ביקורתית ונקיטת עמדה.
  • אוריינות תקשוב – שימוש באינטרנט.
עזרים לתהליכי החשיבה סרטונים, אתרי אינטרנט.
חומרי למידה
(כתובים ומתוקשבים)
  • מילות השיר: כשנסענו העירה לבקר את דוד אפרים
  • סרטון ובו מושמע השיר (החל מהדקה 10:50)
  • סרטוןן: אוכל ומחסה לכולם (0:33 דקות)
  • סרטון: רות ובועז (3:00 דקות, שימו לב- אתם גולשים לדף הבית של הסרטונים, ובו עליכם לבחור מהרשימה בצד ימין את הסרטון על "רות ובועז").
  • אתר תלי
היענות לשונות יש ללמד את השיעור הזה בהתייחס להרכב התלמידים בכיתה, תוך רגישות למצב החברתי-כלכלי של כלל התלמידים או של תלמידים ספציפיים.
תוצרי למידה הכנת כרזה במחשב.
מהלך השיעור
מהלך ההוראה תיאור הפעילות זמן
פתיחה
  1. מקרינים בכיתה את סרטון השיר " כשנסענו לבקר את דוד אפרים" (מהדקה 10:50).
  2. מחלקים לכל זוג תלמידים את מילות השיר ומבקשים מאחד התלמידים לקרוא בקול רם את השיר.
  3. עורכים דיון קצר בכיתה על השיר ומבקשים מהתלמידים להגיב לשיר ולומר מה הם חושבים עליו, במה הוא עוסק ומה המסר שלו.
10 דקות
התנסות בבית האחרון נכתב: "רק האיש העני עם החורים בגרביים לא יוצא לי מהראש..." מה הבעיה?
  1. כל תלמיד מתבקש לדמיין שהוא הילד בשיר ולכתוב על פתק הסבר: מדוע האיש העני עם החורים בגרביים לא יוצא לו מהראש.
  2. תלמיד שמתנדב יקריא את הפתק שלו בקול.
אפשר גם לכתוב את הפתקים ללא שמות, לערבב ולחלק בין הילדים כך שכל ילד יקרא פתק של ילד אחר. אפשר גם לתלות את הפתקים בכיתה.
10 דקות
יישום צופים בסרטון: אוכל ומחסה לכולם (0:33 דקות) ועורכים דיון בכיתה:
  1. האם צריך להיות לנו אכפת שיש אנשים עניים בחברה שלנו, במדינה שלנו? מדוע?
  2. האם יש לנו אחריות כלפי אנשים עניים? האם אנחנו צריכים לעזור להם? באילו דרכים?
  3. האם למדינה/לממשלה/לראש הממשלה יש אחריות כלפי האנשים העניים במדינה? האם המדינה צריכה לטפל באנשים עניים במדינה? מדוע?
15 דקות
עבודה פרטנית כל תלמיד יכין הצעה כיצד הממשלה יכולה לעזור לעניים במדינה. 10 דקות
העשרה דיון במליאה:
כִּי-יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תְאַמֵּץ אֶת-לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת-יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן. כִּי-פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת-יָדְךָ לוֹ וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ (דברים, טו, 8-7)

  1. הסבירו את הפסוק מהתורה יחד בכיתה.
  2. חשבו: מדוע משתמש המקרא במילה "אחיך". האם הכוונה רק למקרה שבו העני הוא קרוב משפחה שלך?
סיכום ורפלקיציה מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה הוא חידש לכם? ציינו דבר אחד שאהבתם/שעניין/שסקרן/שהרגיז אתכם במהלך השיעור. 5 דקות
מעבדת מחשבים עבודה פרטנית או בזוגות:
  1. צפו בסרטון על רות ובועז (3:00 דקות) בו מתואר סיפור מגילת רות ( שימו לב- אתם גולשים לדף הבית של הסרטונים, ובו עליכם לבחור מהרשימה בצד ימין את הסרטון על "רות ובועז"). מהו המסר של מגילת רות לגבי אחריות החברה לעניים שבקרבה? הסבירו כיצד לומדים זאת מן הסרטון.
  2. קראו באתר תלי את המכתב מחידקל וכתבו: מה ההבדל בין ברזיל לבין מדינות סקנדינביה. באיזו משתי המדינות יש פחות אנשים עניים? מדוע?
50 דקות
שיעורי בית משימה לתלמידים:
הכינו במחשב כרזה המבטאת את המסר שלמדתם בשיעור.
בהכנת הכרזה השתמשו בהוספת תיבות טקסט, בהוספת צורות אוטומטיות וצביעתן ובהוספת תמונה אחת מתאימה שמצאתם בעזרת גוגל תמונות.