מדינת ישראל
משרד החינוך
המינהל למדע וטכנולוגיה


חינוך לבריאות - חשיבות ארוחת הבוקר
חינוך לשוני עברית
נושא השיעור חינוך לבריאות – חשיבות ארוחת הבוקר
פיתוח ענת רויטר, חגית יונה שושן
שכבת גיל כיתות ד', ה', ו'
משך השיעור 5 שיעורים
רציונל למורה

מהלך ההוראה מתמקד בהוראת אסטרטגיות שפתיות להבנת טקסט מרובה היצגים מעולם השיח העיוני. בנוסף, משלב המהלך הכוונה לשילוב מיומנויות תקשוב המסייעות למורה לא רק להוסיף "קורטוב" של חוויה לשיעור, אלא גם להדגיש ולהבליט את האסטרטגיה שאותה בחר לקדם אצל תלמידיו.

ההיצגים המגוונים בטקסט מרובה ההיצגים, כוללים היבטים של מידוע והסבר והיבטים של טיעון ושכנוע. המטרה הכוללת של הטקסט כולו היא למסור מידע על אודות ארוחת הבוקר במטרה לשכנע את הקורא בדבר חשיבותה, במסגרת החינוך לאורח חיים בריא.

מהלך ההוראה מתמקד בהוראת אסטרטגיות להבנת הנקרא של כל היצג בנפרד ושל הטקסט כולו. כמו כן, עוסק המהלך בהבנת הקשרים שבין ההיצגים השונים לנושא המדובר.

בכל שלב במהלך מוצגת הפעילות לתלמידים בליווי שיקולי הדעת והרציונל העומד מאחוריה. מלבד זאת, מוצגים המיומנויות והכלים הדיגיטליים אשר יכולים ללוות את הפעילות.

רצף
מטרות תוכן
  1. הבנת חשיבותה של ארוחת הבוקר
  2. הבנת הקשר בין ארוחת בוקר בריאה ומאוזנת לבריאות
מטרות שפה אופנות מקודמת:קריאה והבנת הנקרא
  • הפקת מידע ומשמעות מטקסטים מעולם השיח העיוני (הישג 5)
  • הבנת המשמעות הגלויה והסמויה (הישג 4)
מיומנויות המאה ה-21
  • שימוש בטקסט חזותי (תמונות/איורים) בהתאמה לתוכן
  • דליית מידע ממקורות מידע שונים בטקסט באמצעות פעולת "העתק-הדבק"
  • סימון/הדגשה לפי מקרא צבעים
  • הצבעה באמצעות מצביעונים
  • שימוש ויצירת טבלה
  • יצירת הערה באמצעות בועית/בלון
ידע מוקדם
חומרי למידה
(כתובים ומתוקשבים)
סרטון
טקסטים (מצורפים)
היענות לשונות
תוצרי למידה
מהלך השיעור
מהלך ההוראה רציונל למורה זמן
שיעור ראשון מליאה:
אפשרות ראשונה:
המורה בונה סקר בגוגל דוקס לתלמידים, ובו שאלות בנושא הרגלי ארוחת הבוקר.
קישור
המורה מלמד/מדגים את השימוש בגוגל דוקס.

אפשרות שנייה:
המורה מציג את השאלה בשקופית לעיני כל התלמידים. התלמידים מתבקשים להצביע על תשובתם באמצעות מצביעונים.
על הלוח יוצג תרשים המציג את התפלגות ההצבעה ויעורר לדיון משותף.
בשתי האפשרויות המוצעות יתעורר דיון על ארוחת הבוקר וחשיבותה בעיני תלמידי הכיתה על סמך הממצאים של ההצבעה:
  • האם רוב התלמידים בכיתה נוהגים לאכול ארוחת בוקר?
  • האם חשוב לאכול ארוחת בוקר ומדוע?
  • הבאת דוגמאות של תלמידים - מה הם אוכלים לארוחת הבוקר.
  • האם חשוב לאכול ארוחה עשירה? קלה? ומדוע?
  • מה קורה לנו בלילה?
  • מה הן הסיבות העיקריות לוויתור על ארוחת הבוקר?
  • מה הם הרגלי התזונה של תלמידי הכיתה?
המורה מתייחס לפעילות הראשונה ומציג בפני התלמידים את הנושא הנלמד הבא:
"אנו נתמקד בנושא ארוחת הבוקר, נקרא טקסטים מסוגים שונים אשר נבחרו להיות מוצגים יחד כדי ללמוד על חשיבותה של ארוחת הבוקר".
אישי: התלמידים מתבקשים להתבונן בהיצגים השונים על הדף בכותרת: "חשיבות ארוחת הבוקר", ולשער מה יהיה נושא הטקסטים השונים.
ניתן לדבר עם התלמידים על המילה - חשיבות; כיצד ניתן להבין את המילה? האם אפשר להבינה מבלי לגשת למילון? (באמצעות התייחסות לשורש המילה ולמילים השייכות למשפחת המילים, למשל - חשוב, חשובים)
השיעור יתחיל בשאלה הנוגעת לחיי היומיום של כל תלמיד בכיתה.
הדיון בשאלה יתחיל בחוויה בין שהמורה יבחר במילוי הסקר ובין שיבחר בשימוש במצביעונים.
העיסוק בנושא הקשור באופן הדוק לחייהם של התלמידים והשימוש בכלים דיגיטליים יגבירו את המוטיבציה ואת הרצון לקחת חלק בדיון.
מהלך זה מהווה גירוי לפתיחת הנושא: חשיבות ארוחת הבוקר בחינוך לבריאות.
איסוף הנתונים מהתלמידים באמצעות הטכנולוגיה והצגתו באופן תרשימי ישמשו בסיס לדיון בנושא ארוחת הבוקר וחשיבותה.

שלב ראשון: חשוב להגדיר לתלמידים מהו הנושא שבו הם הולכים להתמקד בלמידה על מנת "לאסוף" אותם לקראת למידה משמעותית.
25 דקות












10 דקות












15 דקות
שיעור שני התלמידים מתבקשים להתבונן בטקסטים השונים ולסמן כחמישה משפטים אשר מדגישים את המסר בדבר חשיבותה של ארוחת הבוקר.

התלמידים יסבירו מה עזר להם לאתר את המידע.

המורה יבקש מהתלמידים לצייר טבלה בעלת שתי עמודות, ובה ישלימו התלמידים את המילים/המשפטים ומאיזה טקסט לקוח כל משפט.

הטקסטהמילים, המשפט
לא מוותרים על ארוחת בוקר
ומרוויחים בעֵרָנוּת, בצִיוּנִים ובהֶסְפֵּק
מי שלא נוהג לאכול כך כדאי לו להתחיל...
לא מוותרים על ארוחת בוקר ומרוויחים בעֵרָנוּת, בצִיוּנִים ובהֶסְפֵּק...ארוחת בוקר מְזִינָה מְשַׁפֶּרֶת את תִפְקוּדֵי הַמוֹחַ שלנו.
לא מוותרים על ארוחת בוקר ומרוויחים בעֵרָנוּת, בצִיוּנִים ובהֶסְפֵּק...סִידָן, חֶלְבּוֹן וּוִיטָמִינִים. רְכִיבִים אלה חִיוּנִיִים לִפְעִילוּת תַקִינָה וְלִבְרִיאוּת טובה של הגוף.
לא מוותרים על ארוחת בוקר ומרוויחים בעֵרָנוּת, בצִיוּנִים ובהֶסְפֵּק...מִתְאָם מָלֵא בין הֶישֵׂגִים גבוהים לבין ההֶרְגֵל לאכול ארוחת בוקר...
להתחיל בבוקר טוב ארוחת בוקר מגוונת המספקת לגוף את האנרגיה הדרושה לו, משפרת את ההרגשה הכללית ואת יכולת הלמידה והריכוז.
להתחיל בבוקר טובכאשר מדלגים על ארוחת הבוקר, עלולים להרגיש תחושה של רעב, חוסר ריכוז ועצבנות.
המורה יציג טבלה אחת לעיני כל התלמידים ויבקש לסייע לו בסימון מילים לא מובנות / קשות להבנה. סימון המילים ייעשה באמצעות הדגשה במדגש מסרגל הכלים.
המורה יסמן את המילים הלקוחות מתוך הטקסטים ומופיעות בטבלה לדוגמה:
מזינה, חיוניים, מתאם, אנרגיה.

התלמידים יתבקשו לחזור לטבלה שלהם, לסמן את המילים הלא מובנות באמצעות מדגש ולחפש את פירושן במילונים המופיעים ברשת, כגון: "רב-מילים" (אם יש מנוי בית-ספרי), מורפיקס, ולהוסיף בטקסט עצמו את פירוש המילה בבועית ליד כל מילה.
כעת לאחר שהמילים מובנות, יחזרו התלמידים לטבלה ויידרשו לכתוב מתוך הטבלה במילים שלהם:
חשוב לאכול ארוחת בוקר מפני ש...
הכתיבה תיעשה תוך כדי שימוש במילים המקוריות בטקסט או בפירושים של המילים הללו.

המלצה: כדי לעודד שיתוף פעולה בצוות, ניתן להפנות את התלמידים לעבוד יחד ולערוך פעילות של למידה מן התלמיד האחר.
כל תלמיד יקרא תוצר של תלמיד אחר ויבחן מה הוא יכול להוסיף לאחר, ומה הוא יכול להוסיף מהאחר לעצמו.
שלב שני: התייחסות להיצגים השונים על הדף חשובה טרם הקריאה כדי ללמד את התלמידים להתבונן קודם באמצעים החוץ טקסטואליים, וכדי לנסות לשער מה יהיה הנושא הנדון, וכך להכינם לקראת הקריאה והלמידה.

שלב שלישי: דליית מידע גלוי מכמה מוקדים בטקסט - הבנה גלויה,
וזאת על מנת שהתלמידים יבינו את הרעיונות המרכזיים העולים מתוך הטקסטים.
הפעילות מעודדת שיתוף פעולה בצוות ונותנת לגיטימציה ללמוד זה מזה. בנוסף, הפעילות נעשית באמצעות המחשב המצוי בידי כל תלמיד בכיתה.


משמעותה של הפעילות היא מחד גיסא מיקוד ביתרונות ובחשיבות של ארוחת הבוקר, תוך כדי דליית המשפטים והביטויים לכך בטקסטים השונים, ומאידך גיסא ניסוח הרעיונות במילים אחרות מאלו המופיעות בטקסט, תוך שימוש באוצר מילים רחב (מילים מן הטקסט או מילים נרדפות להן).
הבקשה לכתוב את ההגדרות והרעיונות העולים מתוך הכתוב במילים אחרות, מכוונת את התלמיד לנסח לעצמו את הכתוב, וכך אפשר לדעת אם התלמיד הבין את הכתוב כהלכה.
מבחינה דיגיטלית התלמיד נדרש להשתמש ביצירת טבלה, העתקה והדבקה, יצירת הערה באמצעות בועית/בלון.
פעילות חיפוש המילה במילון דורשת מהתלמידים למצוא בכוחות עצמם את הפירוש המילוני המתאים להקשר של הטקסט.
10 דקות








15 דקות








5 דקות








10 דקות








10 דקות
שיעור שלישי המורה מפנה את התלמידים להתבונן בטבלה:
מדינות
  • צפון אמריקה
  • פנקייק, לחם מטוגן, דגנים בחלב ופֵרות, דייסה, מיני מאפים מתוקים
  • אנגליה
  • עגבניות, פטריות, נקניקיות
  • ביצים, שעועית, לחמניות
  • אירלנד
  • פודינג לבן , לחם, דגים, אורז
  • ביצים
  • צרפת
  • קפה עם חלב, באגט, קרואסונים ומיני מאפים, חמאה
  • ריבה
  • תאילנד
  • מיני מרקים
  • ישראל
  • ביצים, גבינות, ירקות, לחם, דגנים
  • המורה ישאל: מה ניתן ללמוד מהנתונים בטבלה?
    אפשר להשאיר זאת כשאלה פתוחה ולאפשר לתלמידים לומר את תשובותיהם.
    לדוגמה: אפשר ללמוד מהטבלה שבישראל ובאירלנד אוכלים אותו מאכל (ביצים) לארוחת הבוקר.
    אפשר גם להציג את ההכללה באחת האפשרויות בשאלת ר"ב , לדון בכל אחת מן האפשרויות ולהחליט על האפשרות הנכונה ביותר.
    • לכל מדינה רכיבי ארוחת הבוקר המתאימים לאנשים שחיים בה.
    • בכל המדינות ארוחת הבוקר היא הארוחה המרכזית ביום.
    • בכל המדינות מבינים את החשיבות של ארוחת הבוקר.
    • לכל מדינה רכיבי ארוחת הבוקר טעימים לאנשים שחיים בה.

    המורה יכול להרחיב את הדיון ולשוחח עם התלמידים על הרגלי תזונה מגוונים הקיימים במשפחות, בעדות ובעמים שונים. ממה מושפעים הרגלי התזונה? (שאלות פתוחות ומתן דוגמאות לפיתוח הדיון - מחברה, דת, מנהגים, מיקום גיאוגרפי, אמונות, תקשורת)

    כפעילות המשך חווייתית - המורה יבקש מהתלמידים לחפש במרשתת ארוחות בוקר נוספות המאפיינות מדינות ותרבויות שונות.
    המורה יבקש מהתלמידים להיכנס לקובץ שהוכן להם מראש, ובו משימות נוספות בהבנת הנקרא.
    1. באילו מדינות נמצא מאכל זהה בארוחת הבוקר?
    2. דני החליט לאכול לארוחת הבוקר מאפה עם ריבה.
      לאיזו מדינה מתאימה ארוחת הבוקר שבחר?
    3. יעל עברה טיפול שיניים, ולכן כשהתעוררה בבוקר רצתה לאכול ארוחת בוקר קלה שבה היא לא תידרש ללעוס.
      באיזו ארוחת בוקר היא יכולה לבחור?
    4. בטקסט המרכזי כתוב:
      "...עוד המחקרים מציינים שכְּדַאי לִכְלוֹל בארוחת הבוקר מוּצָר חֲלָבִי כלשהו(חלב, גבינה, יוֹגוּרְט וכדומה), כי מוּצָרִים אלה תורמים להַשָׂגַת הַכַּמוּת הַיוֹמִית הַמוּמְלֶצֶת של רְכִיבֵי תְזוּנָה..."
      באילו ארצות על פי הטבלה מקפידים לאכול ארוחת בוקר הכוללת מוצר חלבי?
    5. בטקסט המרכזי כתוב: מי שלא נוהג כך, כְּדַאי לו לְהַתְחִיל, אחרת הוא מָשׁוּל לנֶהָג, היוצא לנְסִיעָה מבלי שמִילֵא את מְכַל הדֶלֶק במְכוֹנִיתוֹ.
      במקום משול ל אפשר לכתוב: (הקיפו בעיגול את התשובה הנכונה.)
      גורם ל
      דומה ל
      שונה מ
      שולט ב
    6. במשפט הבא מודגשת המילה:___________
      "...המחקרים מלמדים שארוחת בוקר מְזִינָה משפרת את תפקודי המוח שלנו."
      מצאו בטקסטים עוד שתי מילים השייכות למשפחת המילים של מילה זו. (מזון, תזונה)
    7. השלימו את המשפטים הבאים באמצעות המילים מהסעיף הקודם:
      _______מאוזנת משפיעה על בריאות טובה.
      חברת אוסם היא אחת מחברות ה הגדולות בארץ.
      ארוחת בוקר משפרת את יכולת הריכוז.


    המורה יכול להתמקד בשאלה ולדון בה עם תלמידי הכיתה על פי השלבים הבאים:
    • קריאת השאלה.
    • הסבר במילים אחרות מה דורשת השאלה.
    • מה עלינו לחפש והיכן?
    • כיצד נמצא את התשובה?
    • באיזה טקסט אפשר להיעזר כדי למצוא את התשובה?


    פעילות חווייתית:
    נתבקשתם להכין תפריט (רשימת מאכלים) לארוחת בוקר אשר תכלול רכיבים המתאימים לתרבויות שונות.
    כתבו את התפריט וליד כל מאכל הוסיפו את דגל המדינה שאליה הוא מתאים.


    המורה יבחר כמה תשובות של תלמידים, ויחד הם ינתחו את הצעות ארוחת הבוקר. כל תלמיד ינמק את הצעתו ויתר תלמידי הכיתה יגיבו. ניתן גם להשוות בין שתי הצעות של תלמידים על אותה מדינה (דומה- שונה).
    היסק והכללה. ניתן לענות על שאלה זו באמצעות המצביעונים. התלמידים יראו את התפלגות התשובות בדיאגרמה ויוכלו לדון בתשובות השונות שהתקבלו בכיתה. פעילות להעשרת הידע המזמנת חיפוש מידע במרשתת בנושא ספציפי. רציונל למורה מומלץ להכין דף תשובות על מנת שהתלמידים יוכלו לבקר ולהעריך את עבודתם באופן עצמאי.
    1. איתור מידע מפורש.
    2. הבנת המשתמעהמורה מוזמן להתמקד ולדון עם התלמידים באחת מהשאלות הדורשות יישום, הערכה וביקורת.
    3. יישום, הערכה וביקורת.
    4. הבנת המשתמע - הבנת מילה מתוך הקשר.
    5. ידע לשוני.
    6. ידע לשוני.
    15 דקות




















    10 דקות
    שיעור רביעי מה כדאי לאכול בארוחת בוקר ומה לא כדאי?
    זהו בטקסטים השונים משפטים וביטויים המציגים מה כדאי ומה לא כדאי לאכול בארוחת הבוקר.
    הכינו תרשים בעזרת SMART ART בעקבות קריאת הטקסטים בנושא:
    כדאי ולא כדאי בארוחת בוקר
    לדוגמה:
    לא כדאיכדאי
    המורה מחזיר את התלמידים לכותרת הטקסט המרכזי:
    לא מוותרים על ארוחת בוקר ומרוויחים בעֵרָנוּת, בצִיוּנִים ובהֶסְפֵּק

    לאחר קריאת הטקסט והבנתו, אפשר לדעת מהי מטרת הכותרת.
    מה תפקידה של הכותרת בטקסט זה?
    תשובות מצופות:
    • הכותרת מציגה את הנושא.
    • הכותרת מציגה את הרעיונות.
    • הכותרת מציגה את עמדת הכותב.
    המורה מסכם: הכותרת בעצם מסכמת, מכלילה את הרעיונות המרכזיים בטקסט. כמו כן, היא מדגישה את עמדת הכותב.



    מהו הקשר בין הטקסטים השונים, ומדוע נבחרו להיות מוצגים יחד?
    המורה חוזר עם התלמידים לדפי ההיצגים ומבקש מהתלמידים להתכנס בזוגות ולבחון מהי מטרתו של כל טקסט.
    הטקסט המרכזי - מטרתו לשכנע, ובו נתמקד כדי שלא תהיה "זליגה" למיון סוגות.
    כיצד תוכן הטקסט משכנע בחשיבות האוכל? (להביא ציטוטים מן הטקסט)
    הטבלה - מטרתה ליידע.
    ההגדרה - מטרתה ליידע.
    להתחיל בבוקר טוב - מטרתו יידוע.
    תפריט בוקר - מטרתו להציע, להמליץ.
    אז מה לא אוכלים בבוקר? - מטרתו לטעון ולשכנע.

    המורה שואל: מה ניתן ללמוד מכך על הקשר בין הטקסטים?
    תשובה מצופה:
    המטרה הבולטת היא שכנוע, וכדי לשכנע תמיד יש להיעזר במידע.
    בפעילות זו התלמידים יידרשו להתייחס לטקסטים:
    ארוחת בוקר ב"קלי קלות" ואז מה לא אוכלים בבוקר?
    ולדלות מהם מידע מפורש גלוי.
    יצירת התרשים באמצעות SMART ART תדגיש/תבליט את המזונות המזינים והבריאים בארוחת הבוקר לעומת המזונות האחרים.

    ההתייחסות לכותרת יכולה להיות בטרם קריאת הטקסט, אך כאן נבחרה הפעילות לסכם את הטקסט לאחר קריאה ולמידה. החזרה לכותרת לאחר הקריאה באה להדגיש את הקשר בין הכתוב בטקסט לכותרת - פעולה שאפשר לבצע רק לאחר קריאת הטקסט והבנת הכתוב בו.

    הקשר בין הטקסטים הוא קשר תמטי/נושאי.
    הם נבחרו להיות מוצגים יחד כדי להעצים את העמדה: חשוב לאכול ארוחת בוקר.

    לעתים כדי להדגיש/ להבליט/לשכנע בנושא מסוים, בוחרים להציג כמה טקסטים העוסקים באותו נושא יחד.
    כל טקסט "מאיר" היבטים מנומקים המחזקים את הכוונה של הכותבים.

    מטרת הפעילות היא טיפוח ההתבוננות הביקורתית בטקסטים שונים שהתאגדו יחד; טיפוח יכולת ההערכה, ההשערה בהתאם לכתוב.
    15 דקות








    15 דקות








    10 דקות








    10 דקות
    שיעור חמישי שלב ראשון:
    המורה מבקש מהתלמידים לצפות בסרטונים בנושא: ארוחת בוקר ואורח חיים בריא.
    למה לך לאכול בריא?
    תוך כדי צפייה התלמידים מתבקשים לכתוב מה הם העקרונות החשובים התומכים בארוחת בוקר על פי הסרטון.
    לאחר הצפייה המורה שואל:
    כיצד הציגה יוצרת הסרטון את הרעיונות והעקרונות בסרטון?
    תשובות:באמצעות תמונה, קול ומלל.
    המורה: מה אפיין את המלל הנלווה לקול ולתמונה?
    תשובה: שימוש במשפטי שאלה.
    המורה: לשם מה?
    תשובות: לעורר לסקרנות, לעורר התלבטות, ביקורת.
    לסיכום (כהכנה לפעילות הבאה) - בהכנת סרטון חשוב להציג את הרעיונות והעקרונות באופן מגרה, מסקרן, לא שגרתי.



    שלב שני:
    המורה מבקש לחפש במרשתת תמונות של מזונות הקשורים לארוחת בוקר ולהכין סרטון סיכום בתוכנת ה-,Movie Maker ובו לשלב עקרונות מתוך הנלמד בכיתה, לאחר קריאה ודיון בטקסטים באופן מגרה, מסקרן ולא שגרתי.
    נושא הסרטון: מדוע חשוב לאכול ארוחת בוקר?
    שלב ראשון:
    פעילות סיכום ובה התלמידים נדרשים לחבר את הידע החדש שלמדו עם סיטואציות ואירועים נוספים הקשורים באותו נושא.
    הפעילות תתבצע באמצעות חיפוש במרשתת.


    שלב שני:
    פעילות סיכום לאחר למידה.
    התלמידים יבאו לידי ביטוי את שלמדו באמצעות הכנת סרטון.
    הפעילות יכולה להיערך בקבוצות, כאשר בכל קבוצה יוצב תלמיד המומחה בהפעלת התוכנה, ותפקידו ללמד את יתר התלמידים להשתמש בה.
    (יכולה להיערך פעילות מטרימה להכרת התוכנה בטרם פעילות זו).
    10 דקות




    10 דקות




    10 דקות




    20 דקות