 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
נושא השיעור יוצג ויוקרן לתלמידים השיר:
אליעזר בן יהודה (מאת ירון לונדון) (4:14 דקות).
מילות השיר יחולקו לתלמידים (או יוקרנו על הברקו).
|
5 דקות |
 |
התנסות |
|
|
 |
המשגה |
המורה והתלמידים עורכים רשימה של מילים קשות או של ביטויים קשים מתוך השיר ומסבירים אותם.
אפשר לחפש יחד את פירוש המילים במילון ממוחשב (רב מילים למשל) ולהציגן באמצעות הברקו.
(דוגמאות לביטויים קשים מהשיר: קומתך כמעט אפיים שחה; בדה ממוחו הקודח; כרותה לו ברית עם העברית; שפת עבר; אביו היה נביא).
מסבירים לתלמידים שהשיר כתוב בשפה גבוהה ועשירה ועורכים דיון במליאה:
מדוע בחר כותב השיר לכתוב בשפה כזאת את השיר? מה יכולות להיות הסיבות לכך? מה הוא רצה לומר על השפה העברית כשהוא השתמש במילים ובביטויים כאלה?
|
15 דקות |
 |
יישום |
צופים בסרטון שיעור מולדת (2:53 דקות).
לאחר מכן עורכים דיון בכיתה על השפה העברית ומעלים דילמה אחת בנושא, או יותר, למשל:
- האם חשוב לדבר בשפה תקנית? (עשר שקל לעומת עשרה שקלים).
- האם כדאי ששלטי רחובות וששמות של חנויות יהיו רק בעברית?
|
15 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
כל תלמיד בוחר שם של רשת חנויות או של עסק אחר שהוא מכיר שיש לו שם שאינו בעברית, ומציע לו שם חלופי בעברית. אפשר גם לעצב את הלוגו של בית העסק או של רשת החנויות בעברית.
|
10 דקות |
 |
העשרה |
אם יש זמן אפשר לדון בדילמה נוספת:
מהו אירוויזיון? היכן הוא מתקיים? האם השיר של ישראל בתחרות הזמר אירוויזיון צריך להיות רק בעברית?
|
|
 |
סיכום ורפלקציה |
מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה הוא חידש לכם?
ציינו דבר אחד שאהבתם/שעניין/שסקרן/שהרגיז אתכם במהלך השיעור.
|
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
עבודת כיתה:
- צפו במצגת אודות אליעזר בן יהודה ואיתמר בן יהודה, ובסרטון השפה העברית שבאתר מעגלים (בחרו בסרטון זה מתוך מגוון הסרטונים שבקישור).
- ערכו רשימה של כל המילים שחידש אליעזר בן יהודה (תוכלו למצוא מילים נוספות גם בשיר שהוקרן בתחילת השיעור).
- חשבו על מילים חדשות הנחוצות לנו היום והציעו הצעות משלכם למילים כאלו (למשל מילה עברית לסמארטפון, לפלייסטיישן, לטאצ' ואפילו לפייסבוק).
|
50 דקות |
 |
שיעורי בית |
משימה לתלמידים:
דמיינו שאתם עיתונאים אשר מראיינים את אליעזר בן יהודה.
כיתבו לפחות 3 שאלות, ואת התשובות שלדעתכם אליעזר בן יהודה היה עונה.
כתבו את המשימה במחשב, לדוגמה:
שאלה: .......
תשובה: .......
וכן הלאה.
|
|