 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
- מקרינים וקוראים את שתי הפסקאות הראשונות בספר הדיגיטלי. מקרינים את סרטון התדמית של כביש חוצה ישראל (3:45 דקות), ואחר כך שואלים: מהו כביש חוצה ישראל ומהו תפקידו?
- מקרינים את המפה המעודכנת של הכביש והתלמידים נדרשים להשוות בינה ובין המפה שבספר הלימוד בעמוד 164, ולתאר את התקדמות הפרויקט: אילו חלקים כבר נסללו ואילו עדיין לא? מה היו לדעתכם השיקולים להתחיל בסלילת הקטעים המרכזיים ולהתקדם אל השוליים? אפשר להקרין את כותרת הכתבה הבאה כדי להמחיש את ההבדלים בכדאיות הכלכלית.
- התלמידים מתבקשים להתבונן במפת הכביש ולמנות את יתרונותיו. המורה בונה רשימה והתלמידים מוסיפים יתרונות מתוך הספר.
- לחיצה על כל אחד מן המחלפים שבמפה המעודכנת מעבירה אותנו למפה בקנה מידה קטן ומפורט יותר ומאפשרת להבחין בחיבור לכבישי הרוחב. כמו כן, ניתן להבחין בכבישי רוחב שחוצים את כביש 6 (מתחתיו או מעליו) ואינם מתחברים אליו. המורה נכנס/ת לכמה מחלפים ושואל/ת: מדוע לא חוברו כל כבישי הרוחב לכביש 6? (עלות גבוהה של בניית המחלפים), וכן מה המשמעות של קרבה וחיבור לכביש? (נגישות גבוהה על כל המשתמע מכך).
- רוב הכבישים בארץ אינם כבישי אגרה. מי מממן אותם? מהם מקורות המימון? מי האחראי לסלילה? מדוע נסלל כביש חוצה ישראל ככביש אגרה? (יצירת אבחנה בין המדינה המחויבת לאזרחיה ובין גורמים פרטיים).
- לסלילה היו התנגדויות רבות. התלמידים מעלים את הסיבות להתנגדויות.
- אם כך – האם לסלול או לא? המורה מכוון/ת לכך שההכרעה אינה בהכרח בין "שחור" ל"לבן" ושניתן לחפש אחר פתרונות ביניים – ובמקרה זה להשקיע מאמץ במזעור הנזקים.
|
25 דקות |
 |
התנסות |
משחק- שמות וכיוונים במפת ישראלהמורה מקרין/ה תמונות מתוך המצגת המתארת את הפעולות שננקטו על מנת לצמצם את הפגיעה הסביבתית של הכביש והתלמידים נדרשים לתאר את הפעולות ואת מטרתן.
|
|
 |
ישום |
כמה תלמידים ניגשים ללוח, בוחרים באחד המחלפים שבמפה המעודכנת (הקשה על המחלף פותחת מפה נוספת). התלמידים מציינים שמות של שני יישובים, המצויים בקרבת הכביש ובקרבת המחלף ונהנים מפיתוחו.
דיון במליאה:
אם נסעתם בכביש, ספרו על חוויית הנסיעה שלכם ועל השיקולים של בחירת הוריכם לנסוע בכביש.
התלמידים נחלקים לקבוצות וכל קבוצה צריכה להציע פתרונות שימזערו את אחד הנזקים הסביבתיים.
|
10 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
קראו את הכתבה: בתוואי "חוצה ישראל" שומרים על כל פרח, ותארו את הפעולות שנעשו על מנת לצמצם את הפגיעה בצומח הטבעי כתוצאה מסלילת הכביש. |
10 דקות |
 |
העשרה |
היכרות עם המסלול המהיר בכביש מס' 1 (3:13 דקות) – כביש אגרה נוסף. מה היו השיקולים בסלילתו של הנתיב? כיצד מתומחרת הנסיעה בו? הסרטון הוא סרטון תדמית של מפעילי הנתיב.
היכנסו לוויקיפדיה וקראו את הביקורת המופנית נגדו. מה דעתכם עליה?
|
|
 |
סיכום ורפלקציה |
מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה השיעור חידש לכם? ציינו דבר אחד שאהבתם, שעניין אתכם, שסקרן אתכם או שהרגיז אתכם במהלך השיעור. |
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
עבודה פרטנית או בזוגות:
- בצעו את פעילות מספר 11המופיעה באתר תלתן בנושא כביש חוצה ישראל. (הפעילות לפני האחרונה, מתייחסת לפסקה 3 ולפסקה 4 בעמוד 164 בספר הלימוד הדיגיטלי).
- היכנסו לאתר של כביש חוצה ישראל למדור השאלות והתשובות, כתבו מה הם ההסברים של חברת כביש חוצה ישראל לטענות נגד סלילת הכביש. האם השתכנעתם מתשובותיהם? הסבירו.
|
50 דקות |
 |
שיעורי בית |
משימות לתלמידים ( בחרו 3 משימות ) :
- חפשו באינטרנט קטעי מידע על אודות כביש חוצה ישראל וסכמו במסמך word את המידע המופיע בהם תוך התייחסות לאחת או יותר מן הנקודות הבאות:
- האם הכותב תומך בכביש או מתנגד לו? מדוע?
- מהם החידושים שהתבצעו בכביש?
- מהי השפעתו של הכביש על סביבתו?
- מצאו באינטרנט תמונה המתארת את אחד הפתרונות שננקטו למיעור נזקי הכביש. הוסיפו את התמונה למסמך.
- ראיינו אדם המשתמש בכביש ושאלו אותו על יתרונותיו וחסרונותיו.
- לו נדרשתם אתם להחליט אם לסלול את הכביש או לא, מה הייתם מחליטים? נמקו את דעתכם.
- האם לדעתכם יש מקום לסלול כבישי אגרה נוספים בארץ?
|
|