 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
- 1. מקרינים לתלמידים את סרטון מחאת האוהלים (2:54 דקות).
- שואלים את התלמידים אם הם יודעים מה מתואר בסרטון ומאפשרים להם להתבטא בנושא.
- לסיכום חלק זה, מספרים לתלמידים על מחאת האוהלים שהתרחשה בישראל ובעיקר בתל אביב בקיץ 2011. אזרחים רבים יצאו לרחובות, הקימו אוהלים וגרו בהם כדי להביע את מחאתם על מה שקורה במדינה. (מחירי מוצרים גבוהים, שכר נמוך, פערים בין עשירים לעניים). שואלים את התלמידים מהי לדעתם המטרה של הפעולות הללו של האזרחים? למי הן מופנות ומה הן רוצות להשיג?
|
15 דקות |
 |
התנסות |
מקרינים לתלמידים על הברקו את עמודים 35-34 מתוך הספר שומרים על הזכויות. התלמידים קוראים בקול את הקטעים ומשיבים על השאלות ביחד.
מסבירים לתלמידים כי הזכות להפגין היא אחת מזכויות האזרח במדינה הדמוקרטית. ההפגנה היא בדרך כלל כלפי השלטון, כדי להשפיע עליו לשנות משהו או לתקן משהו או לפעול בדרך מסוימת. משוחחים על הנושא של אזרחות פעילה - כשלא מרוצים ורוצים לשנות - לאזרח במדינה הדמוקרטית יש כל מיני אפשרויות לפעול כדי לנסות לשנות ולהשפיע. (בניגוד למדינות לא דמוקרטיות, שבהן הפגנות הן אסורות).
|
20 דקות |
 |
יישום |
התלמידים יכתבו שלושה משפטים ובהם ישלבו את המושגים שנלמדו: מחאה; הפגנה, אזרחות פעילה.
|
|
 |
עבודה פרטנית |
כותבים דרכים נוספות להשפיע ולשנות במדינה הדמוקרטית: לפי עמודים 39-36 בספר שומרים על הזכויות. |
10 דקות |
 |
העשרה |
המחאה בסוריה
|
|
 |
סיכום ורפלקציה |
מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה השיעור חידש לכם? ציינו דבר אחד שאהבתם, עניין אתכם, סקרן אתכם או הרגיז אתכם במהלך השיעור.
|
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
התלמידים יכינו מצגת בנושא: הפגנות במדינה הדמוקרטית, על סמך מה שלמדו בשיעור.
תמונות ניתן למצוא באתר פיקיוויקי, באתר גוגל תמונות, באתר פליקר, ועוד.
מתחת לכל תמונה יכתבו התלמידים גם את הסיבה להפגנה, המקום והתאריך שבהם נערכה.
|
50 דקות |
 |
שיעורי בית |
התלמידים ישוחחו עם הוריהם על הפגנות, ישאלו אותם אם השתתפו בהפגנה ויבקשו מהם לספר על כך. כל תלמיד יכתוב סיכום קצר במסמך word על הפגנה שההורה השתתף בה, או על הפגנה שהשתתף בה בעצמו: מתי ההפגנה נערכה, מה הייתה הסיבה לה, מי היו המשתתפים בה, איך הייתה האווירה בה והאם ההפגנה הצליחה להשיג את מטרותיה.
|
|
|