 |
מהלך ההוראה |
רציונל למורה |
זמן
 |
שיעור ראשון |
מליאה: המורה יבקש מהתלמידים לגלות מהו נושא השיעור על פי חלקי תצרף (פאזל) מפוזרים (מצורף הקובץ). לאחר גילוי התמונה - חלזונות, התלמידים ירכיבו את התצרף במחשב אישי. אם אין מחשב אישי לכל תלמיד, המורה יזמין את אחד התלמידים להרכיב את התצרף המקוון. לאחר מכן המורה יציג את נושא השיעור: חלזונות - היכרות עם איברי גופו של החילזון ותפקידם.
אישי: המורה ישאל את התלמידים מה ידוע להם על חלזונות. כל תלמיד יכתוב את הדברים על גבי מחשב-מקרן או במחברתו. קבוצות: התלמידים ישתפו זה את זה בידע האישי שיש להם על חלזונות ויערכו את הדברים ברשימה.
אישי: המורה יבקש מכל תלמיד לכתוב במחברתו או במחשב האישי מהו הידע הנוסף שהוא לומד בעקבות הצפייה בסרטון שיקרין מיד.
מליאה: המורה יקרין סרטון על חילזון מכתובת האתר.
קבוצות: התלמידים ישתפו זה את זה בידע הנוסף שלמדו על חלזונות לאחר הצפייה בסרטון ויערכו את הדברים ברשימה. מליאה: התלמידים ישתפו את כלל התלמידים בידע קודם ובידע שנרכש מן הסרטון. המורה יכתוב את דברי התלמידים
תוך כדי מיון ל קבוצות: דברים הקשורים למבנה גוף החילזון
ודברים הקשורים לצורת החיים של החילזון. על התלמידים יהיה לגלות את ההכללה לכל קבוצה, תוך כדי נתינת כותרת מתאימה.
תשובה מצופה לדוגמה - מבנה גוף: קונכייה קשה, בעל מחושים ועוד; צורת חיים: חי באדמה לחה, מגיע בסתיו, מטיל ביצים, אוכל עלים.
מליאה: המורה יאמר לתלמידים: עתה נתבונן בחיות אחרות ונראה מהו מבנה גופם הייחודי ומהו תפקידו. המורה יציג תמונה של פיל וישאל: מהו האיבר המיוחד בגופו של הפיל? (תשובה מצופה: חדק) מהו תפקידו של החדק? (הרמת חפצים, אכילה ושתייה) המורה יציג תמונה של ג'ירף וישאל: מה מיוחד במבנה גופו? (תשובה מצופה: צוואר ארוך) לשם מה לג'ירף צוואר ארוך? (תשובה מצופה: כדי להגיע לעלי העצים ולאוכלם). המורה ישאל מה ניתן ללמוד מכך?
תשובות מצופות: יש קשר בין איברי הגוף המיוחדים של החיות לצורת חייהן. לחיות איברי גוף ייחודיים, המתאימים לתנאי החיים שלהם. לכל חיה איברי גוף מיוחדים לה, שתפקידם לסייע לה לחיות.
המורה ישאל את התלמידים: האם אתם מכירים חיות נוספות שמבנה גופן המיוחד מסייע להם לחיות או לשרוד?
המורה יחזור למיון שכתב בעקבות ידיעות התלמידים על החילזון, ויבקש מן התלמידים לשער: האם, לדעתכם, גם איברי גופו של החילזון מסייעים לו בצורת החיים שלו? כיצד?
אישי: המורה יאמר לתלמידים שהם עומדים לקבל טקסט על חלזונות, ובמהלך הקריאה יבדקו את השערתם.
|
יצירת סקרנות ועניין.
קישור לידע קודם לשם הבניית הידע ופעילות מטרימה לפני קריאת הטקסט.
יצירת הכללה והבנת הקשר בין איברי גופם של החיות לתפקידם המסייע להם לחיות/לשרוד.
הסקת מסקנה
ועמידה על הקשר בין איברי גוף ותפקידם.
התמקדות באיברי גוף החילזון ותפקידם, ותרומתם לצורת החיים שלו.
|
10 דקות
10 דקות
15 דקות
15 דקות
|
שיעור שני |
הקישור לטקסט מתוך הספרייה הוירטואלית של מט"ח.
המורה יחלק לתלמידים טקסט מידע בלתי רציף על החילזון. התלמידים יקראו את טקסט המידע, ובמקביל המורה יקרין אותו באמצעות המחשב-מקרן. אם קיים מחשב אישי לכל תלמיד, כל תלמיד יפתח את הקובץ שבו מופיע הטקסט.
ראשית יכירו התלמידים את מבנה גופו של החילזון, ולשם כך המורה ישאל: מה הן המילים המופיעות בטקסט, שעוזרות לנו למצוא את המידע הקשור למבנה הגוף של החילזון? התלמידים יתבקשו לסמן מילים אלה בצבע צהוב בקובץ במחשב האישי או בטקסט.
תשובה מצופה: רגל, קונכייה, לשון ובה שיניים, איברי מין זכריים ונקביים.
לאחר מכן יתבקשו התלמידים לסמן בצבע תכלת את המילים או המשפטים בטקסט המרמזים על תפקידם של איברי גופו של החילזון.
תשובה מצופה: משפטים שעוסקים במזון, רבייה, דרכי התגוננות, מקום מחיה.
ולבסוף המורה יבקש לסמן בצבע אפור את הפירוט או ההסבר המצוין בטקסט על כל איבר במבנה גופו שמצאו.
זוגות:
כדי לסייע לתלמידים בארגון המידע בטקסט, התלמידים יערכו את הממצאים בטבלה במחשב האישי או במחברתם.
התלמידים יקשרו בין איברי גופו של החילזון לבין תפקידם באמצעות השאלה: לשם מה נועד איבר גוף זה?
תוצר מצופה:
מבנה גוף | הפירוט/ההסבר | התפקיד |
מה הם איברי הגוף המוזכרים בטקסט? | מהו המידע שמוסבר/ מורחב על כל איבר גוף? | לשם מה זקוק החילזון לאיברים אלו? |
רגל | מפרישה פסי ריר. | לצורך הגנה ומניעת חיכוך. |
קונכייה | קשה, עשויה גיר וחומרים אחרים. גדלה עם החילזון. | מגינה מפני טורפים ומונעת התייבשות. |
לשון | נקראת מגרדת. קטנה ונשלפת מתוך הפה ומתכנסת לתוכו. מכוסה אלפי שיניים זעירות. | מסייעת לחילזון לקרוע ולפורר צמחים בשעת אכילה (לעיסת מזון). |
דו מיניים - אברים זכריים ונקביים | מטילים ביצים יחידות או קבוצות עטופות ריר. | הבאת חלזונות צעירים לעולם. |
מששנים בראשיהם | עיניהם קבועות בקצות המששנים. | לצורכי מישוש וראייה. |
הערה דידקטית: יש להסביר לתלמידים את המילה מששנים הכתובה בטקסט.
מומלץ לסייע להם בהבנתה על ידי השורש: מש"ש, שממנו היא מורכבת.
מליאה: המורה ימלא את הטבלה באמצעות תשובות התלמידים.
|
הכללית שלעיל נועדה לסייע בארגון המידע בטקסט זה וגם
בטקסטים אחרים
העוסקים בעולם החי.
פעילות זו של זיהוי הפירוט וההסבר בטקסט חשובה להכרת השימוש במשפטי הרחבה, פירוט
והסבר, המאפיינים טקסט זה בפרט וטקסטים מידעיים בכלל.
ארגון מידע עיקרי מן הטקסט בטבלה.
מציאת קשרים בין פרטי מידע (איברי גוף ותפקידם) והבחנה במידע חדש, שנועד לתרום להבנה על ידי פירוט והסבר.
|
15 דקות
20 דקות
15 דקות
|
שיעור שלישי |
המורה יציג ויקריא את הטבלה שמולאה בשיעור הקודם וישאל: מה עזר לכם לאתר את הפירוט או ההסבר בטקסט?
תשובה מצופה: חזרה על האיבר שעליו דובר (למשל: הקונכייה עשויה...) או אזכור של האיבר (למשל: "היא" אזכור שמתקשר למידע נוסף על לשון החילזון).
אילו מילים בטקסט עזרו לכם לזהות את תפקידם של איברי הגוף?
תשובה מצופה: מילות קישור גלויות וסמויות, המציינות
תכלית - "כדי", "לשם" והמילה - "מסייעת" וכן פעלים כמו - "מגינה", "מונעת", "מסוגלת ל..." .
כדי להסביר על מילות הקשור הסמויות בטקסט ועל חשיבותן, ניתן לבקש מן התלמידים להוסיף את מילת הקישור - "כדי" או "לשם" למשפט בפסקה השלישית בטקסט, הכתוב בקשר של תכלית, אך ללא מילות הקישור הללו.
תשובה מצופה במשפט: "הַקוֹנכייָה מגינָה עַל הַשַבּלוּל מִפּנֵי טוֹרפים וּמוֹנַעַת אֶת הִתיַיבּשוּת גוּפוֹ". ניתן היה לכתוב גם: הקונכייה נוצרה כדי להגן על השבלול מפני הטורפים וכדי למנוע את התייבשות גופו, ולכן המשפט מציג קשר שתפקידו לציין תכלית/מטרה.
בשלב הזה, כדאי לעמוד על מילות קישור נוספות שתפקידן לציין קשר של תכלית, ולשם כך ניתן לשאול את התלמידים: אילו מילים נוספות ניתן לומר במקום המילים: כדי ולשם? (תשובה מצופה: בשביל, למען, עבור, למטרת ועוד)
בשלב הבא, יכתבו וידונו התלמידים מהו המידע הנוסף (שלא צוין בטקסט) שהם יכולים ללמוד מן התמונות בטקסט. (תשובות מצופות: ביצי החילזון מוטלות בגומה שנחפרת בעומק 6 ס"מ, מין נוסף של חילזון הוא דרחול השיח וכיוצא באלה)
|
הסבר על קיומן של מילות קשור גלויות וסמויות בטקסטים, המציינות קשר של תכלית.
הפקת מידע נוסף בהסתמך על התצלום והכתוב שמתחתיו.
|
10 דקות
15 דקות
15 דקות
10 דקות
|
שיעור רביעי |
קבוצות: התלמידים יבחרו חיה כלשהי, המעניינת אותם, ויחפשו מידע באינטרנט על החיה במטרה למצוא את הקשר בין מבנה גופה של החיה שבחרו לבין אורח חייה.
התלמידים יישמו את תהליך הפקת המידע מן הטקסט וארגונו, כפי שנלמד בכיתה. התלמידים יציינו אילו מילים סייעו להם למצוא את איבר הגוף, ואילו את התפקיד שלו.
מליאה: קבוצות התלמידים יציגו את עבודותיהם בכיתה.
|
יישום האסטרטגיות שנלמדו בכיתה.
|
|
|