 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
- התלמידים נשאלים לאילו צרכים משמש החשמל והמורה רושמת על הלוח. התלמידים נשאלים כיצד ניתן למיין את השימושים השונים ומגיעים לאבחנה בין צריכה על ידי המגזר הביתי, התעשייתי, והציבורי. מסמנים כל אחד מן השימושים שהועלו בצבע המתאים למיונו.
- מאין מגיע החשמל? כיצד מייצרים חשמל? המורה מעלה את אתר מתח גבוה ובו איור דינמי של השלבים השונים בייצור חשמל בתחנת כח קיטורית המופעלת על פחם. עוברים על התהליך ומבצעים לאחר מכן את פעילויות היישום וההתנסות הנלוות (מפעילים את תחנת הכח, נכון או לא נכון ופאזל). במקרה של מעבדת מחשבים הפעילות מתבצעת על מחשבים אישיים.
- התלמידים נשאלים היכן ממוקמות תחנות הכח בארץ (ניתן לקרוא גם בספר הלימוד), התלמידים נשאלים מה משותף למיקומן (על חוף הים) ומדוע זהו הגורם המשותף להן(צורך בקירור על ידי מי הים, קרבה לפחם המגיע מעבר לים).
- מהן ההשלכות הסביבתיות של תהליך הייצור? מה ניתן לעשות? התלמידים קוראים בספר והמורה מציגה את האיור של בעיות הסביבה (ופתרונות). התלמידים מתבקשים להציע פתרונות לכל אחת מן הבעיות והמורה מציגה את הפתרונות המופיעים באתר. התנסות ויישום במסגרת הפעילויות המצויות בדף.
|
20 דקות |
 |
המשגה |
מגדירים ומסבירים חלק מהמושגים על פי הצורך שעולה בשיעור.
מקור אנרגיה – חומר שמפיקים ממנו אנרגיה. לדוגמה: נפט, פחם, שמש, מים.
חומרי גלם – חומרים המצויים בצורתם הטבעית. את חומרי הגלם יש לעבד על מנת שאפשר יהיה להשתמש בהם בתעשייה. לרוב אלה חומרים טבעיים שמקורם בצמחים, בבעלי חיים או במחצבים, אולם כיום קיימים גם חומרי גלם מלאכותיים שיצר האדם. חומרי הגלם החשובים ביותר הם: פחם, נפט, גז טבעי, ברזל ומתכות שונות, עץ, כותנה וחומרים נוספים. ניצול יתר של חומרי גלם עלול להביא להתכלותם (כבר היום משערים שאם יימשך קצב הצריכה הנוכחי, יאזלו בעוד כמה עשרות שנים עתודות הנפט והמתכת שבעולם, לדוגמה).
פחם – אחד ממשאבי הטבע המשמש להפקת אנרגיה. קיימים שני סוגים של פחם: פחם עץ ופחם אבן הנבדלים הן באופן היווצרותם והן בשימושיהם.
נפט – משאב טבע המשמש להפקת אנרגיה. הנפט נוצר משרידים של בעלי חיים וצמחים שנסחפו לים ושקעו בקרקעיתו שכבה אחר שכבה. כתוצאה מהמשקל הכבד של השכבות ושל מי הים נדחסו השכבות, נוצר חום ובתהליך שנמשך מאות מיליוני שנים הפכו שרידי האורגניזמים לנפט - נוזל צמיגי בצבע שחור-חום.
גז טבעי - חומר דלק המצוי בטבע במעמקי האדמה, מורכב ברובו מגז המתאן. לעתים קרובות אפשר למצוא את הגז בקרבת מאגרי נפט.
תחנת כח – מפעל להפקת חשמל. בתחנת הכח הופכים צורת אנרגיה כלשהי לאנרגיה חשמלית. רוב תחנות הכח מופעלות באמצעות חומרי דלק (פחם, סולר, מזוט וגז טבעי), אך קיימות תחנות כח שניתן להפעיל אותן גם באמצעות תנועה של מים זורמים (כמו מפלים), באמצעות תנועת הרוח ואף באמצעות אנרגיה אטומית.
קִיטוֹר - אדי מים חמים המתפרצים בלחץ. בקיטור משתמשים להנעת מכונות. בתחנת כח קיטורית מחממים מים לקיטור בתוך דוד שריפה ואת הקיטור מובילים אל הטורבינה בצינורות מבודדים ובלחץ רב.
תחנת ניטור - תחנות הניטור מודדות את החומרים הנפלטים באזורי תחנות הכח, עוקבות אחר כמותם ומשוות את ממצאי המדידות לתקנות איכות האוויר. תקנות אלה קובעות את הריכוז המותר של המזהמים השונים באוויר. התחנות אחראיות גם על בקרה ועל שמירה של איכות המים ושל הרעש.
|
|
 |
יישום |
אחת הדרכים להפחית את הזיהום של תחנה פחמית הוא שימוש בגז. המורה מציגה את התרשים הדינמי של תחנת כח המופעלת על ידי גז (אין צורך להתמקד בכל השלבים אלא בעיקר להראות את ההבדלים בינה לבין תחנה פחמית- פחות מזהמת ולא מחייבת מיקום על חוף הים).
אך גם הגז מזהם. התלמידים מתבקשים להציע חלופות: באתר מתח גבוה ישנה סקירה של מגוון מקורות האנרגיה מלווה במגוון פעילויות מתוקשבות. ניתן להכין טבלה ובה יתרונות וחסרונות של מקורות האנרגיה השונים.
|
10 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
בהיעדר מעבדת מחשבים ניתן להדפיס את שאלות נכון/לא נכון, ידידותי/מזהם המופיעות באתר "מתח גבוה" ולתת לתלמידים לפתור אותן לבד לפני שפותרים אותן יחד על המסך במליאה.
|
10 דקות |
 |
העשרה |
משימה לתלמידים:
התבוננו בסרטון תחנת הכח בחדרה – דיון על איכות הסביבה וקידמה (9:58 דקות) ורשמו אילו בעיות סביבתיות עולות בסרטון ומהי ההתייחסות אליהן.
|
10 דקות |
 |
סיכום ורפלקיציה |
מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה הוא חידש לכם? ציינו דבר אחד שאהבתם/שעניין/שסקרן/שהרגיז אתכם במהלך השיעור
|
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
עבודה בזוגות :
הקמתן של תחנות כח חדשות מלווה לעתים קרובות בהתנגדות של הציבור:
- היכנסו לקישורים הבאים וסכמו את הגורמים להתנגדות התושבים להקמת תחנת כח נוספת באשקלון: סרטון המתנגד להקמת תחנת הכח הפחמית באשקלון (0:57 דקות) כתבה מרשת ב' המתארת את התנגדות התושבים לבניית התחנה (2:07 דקות)
- חפשו מידע ברשת - האם הצליחו התושבים במחאתם?
- שערו מה היו הגורמים להחלטה?
|
50 דקות |
 |
שיעורי בית |
משימות לתלמידים:
- חברת החשמל מקיימת סיורים בתחנות הכח (סרטון תדמית חביב על הסיורים [0:32 דקות]). הכנסו לאתר חברת החשמל, הציצו בסיורים המתקיימים בכל אחת מהתחנות ובחרו בתחנה שברצונכם לבקר. הסבירו מדוע בחרתם בתחנה זו ונסו לשכנע את המורה לתאם עבור הכיתה סיור בתחנה.
- הכינו טבלה ממוחשבת וסכמו בה את היתרונות והחסרונות של מקורות האנרגיה השונים.
|
|
|