 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
- מציגים את מפת המוביל הארצי מעמוד 109 בספר הלימוד, והתלמידים מתבקשים לתאר את התוואי הכללי שלו ואת מרכיביו העיקריים (צינור, מנהרה, תעלה פתוחה, מאגר). מה תפקידו של המוביל? מה חשיבותו?
- מציגים את חתך הגובה של המוביל ושואלים את התלמידים, מהם הקשיים הטופוגרפיים שעליהם נדרשה המערכת להתגבר, ומהם הפתרונות שנמצאו (שאיבה וחפירת מנהרות). זוהי הזדמנות להבהיר את המונח "גובה פני הים" ואת ההסבר מדוע "פני ים כנרת" מצויים מתחת לגובה פני הים.
- מציגים את הסרטון על ניקוי המוביל (רק את הדקה הראשונה), והתלמידים מתבקשים לאתר את מקום צילום הסרט על מפת המוביל ובחתך הגובה (אתר ספיר).
|
10 דקות |
 |
המשגה |
- מוביל המים הארצי (ובקיצור: המוביל) – מפעל מים בקנה מידה לאומי, המעביר מים מהכנרת לכל חלקי הארץ עד לנגב. המוביל מקשר את רוב מפעלי המים האזוריים זה לזה.
- מפעלי מים – מערכות שהוקמו לשם אספקת מים ליישובים שונים בארץ.
- גובה פני הים – המפלס הממוצע של פני האוקיאנוסים והימים המחוברים אליהם, שביחס אליו נמדד גובהן של נקודות על פני כדור הארץ, כשגובה פני הים הוא 0 (הכנרת נמוכה ב-212 מטר מגובה פני הים.(
|
5 דקות |
 |
יישום |
מקרינים את 2 המשימות האלה:
שאלות רב ברירה על מוביל המים (4 שאלות)
משימה של התאמת מילים
הכיתה ממלאת את המשימות יחד (במשימה הראשונה אפשר לקיים הצבעה לפני שעונים על כל שאלה, ובמשימה השנייה אפשר להזמין תלמידים אל הלוח).
משוחחים: האם מישהו מהילדים ביקר אי פעם באתר לאורך המוביל? מה אפיין את האתר (תעלה פתוחה, מאגר)?
|
10 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
- פעילות תלתן– מתאים במיוחד לתלמידים הזקוקים לתמיכה בהבנת הנקרא.
- ספר הלימוד עמוד 108 – התלמידים יסבירו מהו המוביל המלוח ומדוע נבנה.
|
10 דקות |
 |
העשרה |
מערכות מים קדומות היו קיימות גם בעבר. בתקופה הרומית למשל נבנתה מערכת מים שהובילה מים לעיר קיסריה, השוכנת לאורך החוף.
התלמידים מחפשים מידע ברשת האינטרנט:
- מהיכן הובאו המים לעיר? מהו גובה המעיינות?
- אילו שני אמצעים הנדסיים מרכזיים שימשו להובלתם?(אמה מוגבהת ומנהרות).
- איזה אמצעי עמד לרשות מהנדסי מקורות ולא עמד לרשותם של המהנדסים בתקופה הרומית? (חשמל/משאבות).
- מהו, אם כן, הכוח שהניע את המים בעבר? (הכבידה – הזרימה של מים ממקום גבוה למקום נמוך).
- על מנת שהמים ינועו בכוח הכובד – מה נדרש מן המהנדסים הקדומים? (שמירה מתמדת על שיפוע).
|
10 דקות |
 |
סיכום ורפלקיציה |
האם הייתם רוצים לבקר באחד מאתרי המוביל?
מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה הוא חידש לכם? ציינו דבר אחד שאהבתם/שעניין/שסקרן/שהרגיז אתכם במהלך השיעור.
|
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
עבודה בזוגות:
- חפשו באינטרנט תמונות של המוביל הארצי, העניקו להן כותרות ומקמו אותן במיקומן המתאים על מפת המוביל (העתיקו מכותר את מפת המוביל למסמך WORD, מקמו את התמונות סביבה, וחברו אותן למיקום הנכון על המפה בקו מחבר).
תלמידים השולטים בגוגל ארץ יכולים להכין מפה, שעליה מסומנים האתרים הראשיים של המוביל, ולבנות מסלול סיור ביניהם. אלו השולטים בכלי יכולים לבנות גם חתך גובה בין הנקודות השונות במפה.
|
50 דקות |
 |
שיעורי בית |
משימה לתלמידים:
חברת מקורות מציעה לקהל סיורים מודרכים בחלקים שונים של המוביל. היכנסו למידע על הסיורים באתר מקורות ובחרו עבור כיתתכם ביקור באחד מן האתרים האלה: תחנת ספיר, אתר אשכול או מקורות הירקון. הסבירו מדוע בחרתם באתר זה.
(אפשר לעשות את 2 הפעילויות המיועדות למעבדת המחשבים כשיעורי בית).
|
|