 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
מתחילים בצפייה בסרטון: זרה בתוכנו (11:18 דקות)
דיון במליאה:
- מה מתואר בסרטון? מה הבעיה?
- מציגים את המושג "גזענות" ומפרשים אותו: המושג גזענות נגזר מהמילה "גזע" – קבוצה של בני אדם בעלי מוצא משותף או מראה דומה (עור כהה, עיניים מלוכסנות)
- גזענות מתרחשת כשמתייחסים בצורה שונה או מפלה כלפי אדם או כלפי קבוצת אנשים בשל גזעם - צבע עורם, השתייכותם לעדה מסוימת או לעם מסוים, ועוד
- הגזענות מבוססת על ההנחה שלא כולם שווים, ושאנשים ממוצא מסוים או מגזע מסוים הם טובים פחות מאחרים. האם יש הצדקה לגישה כזו? האם גישה כזו היא דמוקרטית? לאיזה זכות דמוקרטית היא מנוגדת?
- לבסוף, צופים בסרטון כולנו נולדים חופשיים ושווים (1:03 דקות)
|
15 דקות |
 |
התנסות |
מספרים לתלמידים על כך שרק לפני 60 שנים, הייתה בארצות הברית גזענות כלפי שחורים- הייתה נהוגה הפרדה בין שחורים ללבנים בתחומים רבים: למשל, הילדים השחורים למדו בבתי ספר נפרדים מאלו של הילדים הלבנים, נאסר על שחורים להתחתן עם לבנים, במסעדות, בחנויות, בגנים ציבוריים ובתחבורה ציבורית היו אזורים נפרדים ללבנים ולשחורים.
דיון במליאה:
מבקשים מהתלמידים לדמיין איך הרגיש ילד שחור בארצות הברית באותה תקופה, ותבקש מילדים שרוצים לספר על כך.
|
10 דקות |
 |
יישום |
מה אפשר לעשות כדי להילחם בגזענות?
מבקשים מן התלמידים לקרוא על מאבקה של רוזה פארקס בעמוד 39 בספר: "שומרים על הזכויות" בכותר ספרי לימוד.
|
10 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
|
|
 |
העשרה |
עבודה בקבוצות:
התלמידים יציעו דרכים שבעזרתן אפשר להילחם בגזענות שבאה לידי ביטוי בסרטון בו צפו בתחילת השיעור.
|
10 דקות |
 |
סיכום ורפלקיציה |
מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה הוא חידש לכם? ציינו דבר אחד שאהבתם/שעניין/שסקרן/שהרגיז אתכם בשיעור |
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
עבודה פרטנית או בזוגות:
קראו על אודות נלסון מנדלה ומשטר ההפרדה הגזעית בדרום אפריקה באתר זכותי לדעת, וכתבו לנלסון מנדלה מכתב ובו הביעו את דעתכם על מעשיו ופועלו.
|
50 דקות |
 |
שיעורי בית |
|
|