 |
מהלך ההוראה |
תיאור הפעילות |
זמן
 |
 |
פתיחה |
- מקרינים את המפה שבעמוד 24, בספר "מישור החוף התיכון והדרומי וצפון הארץ" .
- התלמידים מצביעים על גבעות הכורכר ומאפיינים את מיקומן ומסבירים על אודות תהליך היווצרות סלע הכורכר.
- התלמידים מתבוננים במיקום המצוקים ומאפיינים את מיקומם לאורך קו החוף.
- מביטים בתמונה בעמוד 25 ובודקים האם היא מדגימה את המושג מצוק.
- מקרינים את האנימציה המתארת את תהליך ההתמוטטות שלהם.
- התלמידים נשאלים אילו השלכות יש לדעתם להתמוטטות המצוקים? (סיכון לחיי אדם, פגיעה בנוף הטבעי ובנגישות של החופים, התמוטטות מבנים ואתרים הבנויים על גב המצוק).
|
10 דקות |
 |
התנסות |
פעילות במליאה:
- מזמינים תלמידים ללוח ומשרטטים את 3 השלבים של תהליך התמוטטות המצוק.
- מציגים את שקופיות 38-32 מתוך המצגת "התמודדות האדם עם תנאים פיזיים – רשת עמל" (הקישור נפתח בגוגל, ויש להיכנס למצגת על פי שמה) התלמידים מתבקשים לתאר את התופעות המוצגות בשיקופיות (סיכון לחיי אדם ונזק לבנייה על שפת המצוק) תמונות טובות נוספות: 1 2 .
|
10 דקות |
 |
יישום |
דיון במליאה:
תהליכים שונים מאיצים את תהליך התמוטטות המצוק,
המורה מתארת כמה מצבים ושואלת את התלמידים כיצד לדעתם הם מאיצים את התהליך:
- כריית חול מרצועת החוף לצורכי בנייה (התלמידים יבינו שכאשר רצועת החול נהיית צרה יותר, גלי הים מגיעים בקלות רבה יותר למצוק ותהליך הגידוד מואץ)
- בניית מבנים כמו נמלים, שוברי גלים, מזחים ומרינות לאורך החוף (מבנים אלו עוצרים ומעכבים את תנועת החול המגיע עם גלי הים וכך מצטמצמת כמות החול ה"מרפדת" את המצוק מצפון לשובר ותהליך הגידוד מואץ) המחשה באמצעות האנימציה
- תהליך ההתחממות של כדור הארץ (מפלס הימים והאוקיינוסים הולך ועולה כתוצאה מהפשרת קרחונים. העלייה בגובה פני הים תאיץ את תהליך הגידוד שכן המים יגיעו לעתים קרובות יותר למצוק ומפלסם יהיה גבוה יותר)
- התמוטטות המצוקים היא דוגמה לשילוב בין גורמים טבעיים לגורמים שהם מעשי ידי האדם. הסבירו.
|
10 דקות |
 |
עבודה פרטנית |
עבודת כיתה: מה ניתן לעשות? איך מתמודדים?
- מקרינים את התמונות הבאות והתלמידים נדרשים לתאר את הפיתרון המוצע בהן:
- בניית חומת מגן ועוד תמונה אחת
- הנחת שקי חול לאורך המצוק
- בניית שוברי גלים (שוברי הגלים הם גם הבעיה וגם אחד מהפתרונות. הם מונעים מהגלים להגיע למצוק שלידם, אך גם מונעים מהחול ה"מגן" להגיע, ומחזקים את הגלים המגיעים להמשך המצוק)
- מה משותף לכל הפתרונות הללו?
|
10 דקות |
 |
העשרה |
היכרות עם גורם נוסף המחליש את המצוק: סכר אסואן והשפעתו על הפחתה בכמויות החול המגיעות לחופי הארץ. |
5 דקות |
 |
סיכום ורפלקיציה |
מה למדתם מהשיעור? מה אהבתם בשיעור? מה הוא חידש לכם? ציינו דבר אחד שאהבתם/שעניין/שסקרן/שהרגיז אתכם במהלך השיעור. האם בעקבות השיעור תנהגו אחרת בביקורכם הבא בחוף? |
5 דקות |
 |
מעבדת מחשבים |
עבודת כיתה:
- התבוננו ב"מצגת צוק אפולוניה": (הקישור מפנה לגוגל, יש לבחור במצגת על פי שמה).
- מהו אתר אפולוניה והיכן הוא מצוי? איזו סכנה מרחפת על האתר? אילו פתרונות הועלו לטיפול בהתמוטטת המצוק? מהם יתרונותיהם וחסרונותיהם של אותם פתרונות(ניתן לסכם בטבלה)? מהו הפתרון שנבחר?
אפשרות נוספת לעבודת הכיתה: מכינים מצגת המתארת את תהליך ההתמוטטות, את הנזקים הנגרמים ואת הפעולות הננקטות לשימור המצוק (תוך שימוש במגוון גדול של תמונות באינטרנט).
|
50 דקות |
 |
שיעורי בית |
עבודה בזוגות:
הכינו כרזה או מצגת המסבירה לציבור את הגורמים להתמוטטות המצוק ומתריעה בפני הסכנה הצפויה מהתמוטטות שכזו.
|
|